Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 68 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 0 verborgen en 66 gasten

Ankaer Guido, boke


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 am.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van Gast do maa 07, 2013 11:26 pm

    Ik heb contact genomen met enkele verkopers hier in de buurt en twijfel nu tussen volgende kachels:

    - Edelkamin (Tiny of Nancy)
    - MCZ (Flair of Flat)

    Wat belangrijk is:
    - thermostaat
    - programmeerbaar (afstandsbediening of op kachel maakt niet uit, liefst een weekprogramma)
    - 1 kanalisatie
    - niet teveel lawaai
    - gebruiksgemak
    - geen gebruik van zuurstof in de ruimte waar de kachel staat
    - mogelijkheid een minimale temperatuur te houden bij weekje weg

    Kan iemand enkele globale verschillen tussen deze MCZ en de Edelkamin kachels aanhalen?
    colleken
    colleken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 233
    Leeftijd : 56
    Registration date : 24-11-12

    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van colleken vr maa 08, 2013 12:35 am

    Ik heb een Piazzetta die (bijna )voldoet aan al je wensen want een week branden zonder moeten bij te vullen is wel erg lang .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van Gast vr maa 08, 2013 12:46 am

    Ben ik me van bewust, ik bedoel bv een uurtje per dag branden om de grootste kou buiten te houden naast een electrisch vuurtje op anti-vriesstand.

    Piazetta niet meteen gevonden in de omgeving (Soignies, Henegouwen) en denk dat het toch belangrijk is het niet te ver van huis te zoeken ivm de dienst naverkoop?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van Gast vr maa 08, 2013 12:52 am

    Als je keuze beperkt is tot de aangegeven voorselektie MCZ en Edilkamin zou ik voor de eerste kiezen en wel vanwege het Active System en de volledig vrij programmeerbare AB die tevens thermostaat is.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van Gast vr maa 08, 2013 1:08 am

    Ivm met de programmatie: die bestaat toch ook bij Edelkamin? Of is dat zonder thermostaat?

    En een vraagje ivm Active system: als ik een kanalisatie zou laten installeren naar de badkamer vraag ik me af of de zwarte afvoerbuis, die ik niet zo mooi vind in een salon, ook niet via de badkamer omhoog kan gaan naar de zolder. Maar dan moet er natuurlijk een bocht in komen, zou dat de afzuigkracht verminderen?

    Waar halen die kachels hun zuurstof? In de ruimte waar ze staan of via de schoorsteen van buiten?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van Gast vr maa 08, 2013 1:20 am

    Het Active System staat los van de kanalisatie, die doet aanpassingen aan de verbranding. Je kunt in de rookgasafvoer met bochten werken en in Algemeen > FAQ staan daat vier topics over met voorbeeldtekeningen. Op de MCZ zit voor de aanvoer van de verbrandingslucht een buisje wat je kunt aansluiten op een externe luchtaanvoer mits je wel zorgt dat er een filter op zit. Je kunt op de site van Fero de handleiding van je kachel downloaden en van tevoren al eens rustig gaan lezen hoe de kachel werkt en aangesloten dient te worden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van Gast vr maa 08, 2013 1:25 am

    Nog een vraagje: wat is het verschil tussen dat Active System van MCZ en het Leonardo System van Edelkamin?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van Gast vr maa 08, 2013 1:31 am

    Beide beogen hetzelfde, het bijregelen van het verbrandingsproces aangaande veranderingen in de schouwtrek, pelletsoort enz. al lijkt het dat dat van MCZ beter functioneert en iets minder afstelling vraagt als je naar de gebruikerservaringen op het forum kijkt.

    Gebruik de zoekknop linksboven maar eens en zoek de verschillen tussen beide systemen.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van steven vr maa 08, 2013 3:39 am

    Het zijn beide systemen die beide werken met sensoren. Zolang er geen te grote afwijking is van de ingestelde waarden wordt er niet ingegrepen. Zodra er teveel afwijking is wordt er aangepast, maar dat heeft uiteraard ook zijn limieten.

    Wat wordt er allemaal aangepast? De snelheid van de pellettoevoer en de afvoer van de verbrandingsgassen.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Kanalisatie links of rechts?

    Bericht van Gast za maa 09, 2013 5:03 am

    Net een vertegenwoordiger van Edelkamin de deur uit.
    Teleurstelling: de kachel moet geplaatst worden in de living, naast de tussenmuur met keuken en badkamer. In deze laatste wil ik de kanalisatie.
    Maar bij de modellen Tiny en Nancy zit de kanalisatie aan de verkeerde kant, zodat ze in de keuken (en daar staat een frigo) zou uitkomen. Alternatief is de kachel 10 cm van de muur zetten en een bocht maken voor de kanalisatie, maar mooi is anders...

    Kent iemand een model (mag van ander merk zijn) met 1 kanalisatie, aan de linkerkant (als je voor de kachel staat)?
    Ik zou ook graag de het rookafvoerkanaal in de badkamer ipv de huiskamer hebben (vind het geen schoonheid), is dat ergens mogelijk?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van Gast za maa 09, 2013 5:21 am

    Kijk hier eens en dan met name de Technical sheet:http://www.mcz.it/en/p216-philo.html
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van Gast za maa 09, 2013 5:28 am

    hoi, ik heb een edilkamin gehad en heb nu en MCZ en moet zeggen dat de MCZ minder luidruchtig is dan de edilkamin en het activesysteem bevalt mij zeer goed
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van Gast za maa 09, 2013 5:47 am

    Ik weet niet goed hoe die technical sheet te interpreteren Sad
    Aan de achterkant zijn 3 cirkeltjes getekend, 2 bovenaan en 1 onderaan. Wat is voor de kanalisatie en wat is voor de rookafvoer? Er staat ook iets van een veiligheidsafstand achteraan van 20 cm, wat betekent dat?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van Gast za maa 09, 2013 6:00 am

    Als je naast de technical sheet ook de handleiding bekijkt wordt het wat duidelijker denk ik, onder is de rookgasafvoer en boven zijn de stuurbare uitgangen voor de kanalisatie. De 20 cm. veiligheidsafstand is voor brandbare oppervlaktes.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31532
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van erwin za maa 09, 2013 7:01 am

    renee,

    handleiding philo: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    de rookgasafvoer zit wel rechts Shocked
    dus ofwel de schouwpijp in de living omhoog, ofwel door muur en in keuken T-stuk en omhoog, eventueel de frigo verplaatsen dan..




    Laatst aangepast door erwin op za maa 09, 2013 9:17 am; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van Gast za maa 09, 2013 7:26 am

    Voor frigo geen andere plaats...
    Ik hoop nu op de mogelijkheden van een MCZ Toba Comfort Air. Een stuk smaller.

    Ik vond deze filmpjes:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Lijkt me interessant?
    Maar wat is nu het verschil met klassieke kanalisatie? Dat de lucht wordt aangezogen ipv weggeblazen?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31532
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van erwin za maa 09, 2013 8:38 am

    die uitgang bovenaan midden blaast altijd warme lucht, de roosters dienen als estetische afwerking.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    zoom
    zoom
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 109
    Registration date : 20-10-12

    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van zoom za maa 09, 2013 10:42 am

    niet vergeten bij kanalisatie:zo kort mogelijk en zo weinig mogelijk bochten wegens warmteverlies.
    of dit bij een piazzetta ook zo is weet ik niet
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van Gast za maa 09, 2013 8:48 pm

    Afstand niet echt een probleem, kachel komt tegen gemeenschappelijke muur met badkamer. Maar waarschijnlijk wel een bocht nodig, want tegen die badkamermuur staan een wasmachine en een toilet, kanalisatie zou tussen die twee moeten uitkomen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van Gast do maa 14, 2013 10:50 pm

    Het wordt een MCZ Toba Comfort Air 8 kw.
    Van harte bedankt voor alle reacties, ik heb hier veel opgestoken!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31532
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van erwin do maa 14, 2013 11:09 pm

    een goede keuze,
    wat is nu de oplossing voor de kanalisatiebuis en de schouwpijp.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van Gast vr maa 15, 2013 12:24 am

    Bij de bredere kachel was de uitgang van de kanalisatie aan de verkeerde kant en moesten er bochten worden gemaakt om in de badkamer uit te komen. Ik hoop dat de schouwpijp ook in de badkamer kan maar dat is niet zeker.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty mcz

    Bericht van Gast vr maa 15, 2013 2:18 am

    veel plezier met je kachel je zal er geen spijt van krijgen de mcz kachels lusten alle soorten pellets zonder parrameters te verranderen : dansend vuur

    Gesponsorde inhoud


    Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie Empty Re: Keuze kachel MCZ / Ediikamin met 1 kanalisatie

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 7:59 am