Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 46 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 46 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    Draaddikte

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Draaddikte Empty Draaddikte

    Bericht van Gast do apr 05, 2012 9:57 am

    Binnenkort komen ze hier mijn kachel plaatsen,maar moet naar de schouw nog een aansluiting 220V leggen.
    Moet die langs plafond en schouw wegwerken,dus daarom zou ik de draad zo dun mogelijk houden,dus de vraag is of draad van 1.5 genoeg is daarvoor,is uiteindelijk toch maar 350 watt maximum dat zo een kachel verbruikt.
    povi1
    povi1
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 110
    Leeftijd : 66
    Registration date : 29-12-09

    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van povi1 do apr 05, 2012 10:33 am

    @ Jommeke
    Of er maar 50 watt of 500 watt aanhangt maakt niets uit .
    Het is wettelijk verplicht voor een stopcontakt dat de dikte 2.5 is .
    groeten.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van Gast do apr 05, 2012 11:16 am

    Dat had ik ook gezegd tegen de madam,maar die maar zagen dat je die draad teveel gaat zien.
    Zal dus 2.5 worden met of tegen haar zin.
    Ik kan van op ander plaats vertrekken maar op die prise staat geen aarding,ja 40 jaar terug was dat niet verplicht.
    Alle prises in huis zijn met aarding behalve één muur en dat is juist waar de kachel moet komen,waarom ze dat gedaan hebben begrijp ik ook niet.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van ss do apr 05, 2012 1:47 pm

    Jommeke, er is een andere oplossing, je legt gewoon een kabeltje van 3x1mm2 minimum, welke je aansluit met een contactstop (prise) op een stopcontact (met aarding) en aan de andere kant zet je een contra, nu heb je dus een verlengkabel gelegd waarop je de contactstop van je kachel aansluit... En klaar is kees, perfect legaal want je sloot je kachel aan via een verlengkabel.
    Groeten,
    ss duivel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van Gast do apr 05, 2012 5:16 pm

    Wel dat is wat ik hier zal moeten doen,vertrekken van een bestaande prise,enige probleem is dat de korste prise geen aarding heeft,en als ik aarding wil dan moet ik vertrekken aan andere kant van de plaats,en moet dan langs plafond zo naar andere kant.
    Enige vraag is moet zo een kachel wel een aarding hebben,is toch geen vochtig toestel en aan vele apparaten is toch ook geen aarding(stofzuiger,muziek installatie,tv enz...)
    Er staat hier zelfs een visbak waarvan alle delen geen aarding hebben zoals filter,verwarming.
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van francky do apr 05, 2012 5:43 pm

    als er op de kachel een prise zit voor aarding moet ge die ook aansluiten op een prise met aarding !!!! of wat dacht je ?? iedereen doet wat hij wil maar als het kampvuur


    _________________
    Edelkamin funny 11kw
    zibro carmen 11 kw
    lava
    Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van ss do apr 05, 2012 6:09 pm

    Zoals Francky beaamt, zou ik ZEKER zorgen voor een aarding!!! EEN MUST!!! Statische electriciteit alleen is al problematisch voor alles wat electronica is, vergeet daarbij nog de veiligheid niet uit het oog!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van Gast do apr 05, 2012 6:14 pm

    Dank iedereen voor antwoorden,heb hier besloten te wachten tot na de installatie van kachel,testen installatie en kachel kan ik doen met verlengkabel langs de grond en ga dan daarna de feitelijke installatie wel doen van de prise voor de kachel,dan zie ik ook waar ik best de prise kan zetten.
    Zal dan wel 3X2,5 kabel worden met installatiegootjes langs plafond en aangesloten op een bestaande prise,feitelijk een soort verlengkabel dan.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van Gast do apr 05, 2012 6:22 pm

    Dat had ik ook gezegd tegen de madam,maar die maar zagen dat je die draad teveel gaat zien.
    Zal dus 2.5 worden met of tegen haar zin.

    Wat ik een aantal malen gedaan heb als ik geen contactdoos had waar ik hem nodig had is met een muurfrees op de boormachine een gleuf fresen, kabelbuis erin, draad trekken en aansluiten. Daarna met Fix&Finish de zaak afwerken en je ziet er geen barst van en je hebt een contactdoos op de plaats waar je hem wilt hebben
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van Gast vr apr 06, 2012 12:55 pm

    Gleuf frezen gaat niet want moet van de andere kant van de living komen en aan de achterkant staat een groot glazen raam van vloer tot praktisch tegen plafond.

    Kan juist een wit plastiek gootje leggen boven het raam en zo geraak ik ook wel aan de kachel met een 3x2,5 draad.
    Ze komen de kachel donderdag plaatsen en dan zien we wel.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van Gast vr apr 06, 2012 6:13 pm

    Een korte uitleg.
    Indien uw stopcontact geen aarding heeft moet men wettelijk een differentieel gebruiken van 10mA.
    Als je dit niet doet en er gebeuren ongelukken dan is dit op eigen risico.
    In verband met uw kabel van 1,5mm.
    De dikte van de kabel zal de maximum stroom bepalen en dus ook de zekering.
    Als u de kabel terug wil gebruiken is dit geen probleem als je een zekering plaats van 6A. Maximum vermogen van 2200W.
    6A zal u een vermogen geven van 1440Watt, wat zeker voldoen is voor uw toestel
    Men vergeet dat de zekering dient om de kabel te beschermen. Als de zekering goed wordt gekozen mag je dit ook gebruiken als stopcontact.
    Er is geen gevaar voor overbelasting omdat de zekering dit niet zal toelaten.
    Dus een grotere belasting op het stopcontact zal als gevolg hebben dat uw zekering uitvalt.


    Anonymous
    Gast
    Gast


    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van Gast vr apr 06, 2012 8:14 pm

    Wel dat stond hier vroeger een differentieel van 10mA maar bij de plaatsing van zonnepanellen hebben ze die moeten verhogen omdat hij anders te dikwijls zou afvallen wat vroeger ook al gebeurde als de bliksem wat te kort kwam.
    Dus zal het wel doen met 3x2,5 van andere kant van salon en die zekering die daar opzit is 16Amp.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van Gast za apr 07, 2012 10:23 am

    De zekering is een 20Amp omdat op die lijn ook nog een deel van keuken staat(micro en oven)
    In kruipkelder ben ik gaan kijken en daar lopen alleen maar kabels voor distrubutie van pc,radio,tv,telefoon,maar geen stroom,zijn ingewerkt in de betonnen vloer.

    Dus ga vertrekken aan een prise aan de overkant van salon met een witte soepele kabel die ik tegen de plafond en raam kan vastmaken,dus een soort verlengkabel.

    Gaat de schoonste en properste oplossing zijn en madam ook tevreden(misschien) Rolling Eyes
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van ss za apr 07, 2012 1:06 pm

    Hans, ik moet je tegenspreken, volgens het technisch regelment mag in GEEN geval 1.5mm2 gebruikt worden voor een stopcontact eender welke zekering je erop plaatst.
    De situatie is anders als je een verlengkabel op je stopcontact aansluit, dan kan 1mm2 wel! Na het stopcontact kan zowat vanalles, vanzelfsprekend dat je steeds rekening gaat houden met de stroom (A) die er doorheen moet!

    Vriendelijke groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van Gast za apr 07, 2012 3:05 pm

    Wat ik ga doen is wel een soort verlengkabel dus zou dat wel kunnen op 1,5.
    Juist gaan 12 meter soepele kabel gaan kopen van 3x2,5 die zal dan langs de kant van muur en venster gelegd worden tot aan de kachel en daar dubbele prise op de muur dan kan de aszuiger daar ook gebruikt worden.

    Madam vond die grijze kabel maar niets,maar zeg geen probleem als die kabel ligt zal ik die wel verven in kleur van muur en of plafond tegels.
    Dus probleem bijna opgelost.
    Bedank iedereen voor de antwoorden.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van ss za apr 07, 2012 3:19 pm

    Hm, soepele kabel is niet geschikt volgens het technisch regelment niet goed , moet VVB of XVB zijn,tenzij je dus aan de ene kant een contactstop in een stopcontact stopt en een vrouwelijke stekker aan de ander kant van de kabel plaatst (dus echt verlengkabel). Anders: WEL van die grijze dus!!!!

    Soit, doe wat je niet laten kan, maar je bent niet bezig volgens het boekje!
    Ik ga het hierbij laten...

    Succes en groeten,
    ss duivel
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van erwin za apr 07, 2012 3:58 pm

    hans de properste en veiligste manier is de deze:

    bestaand stopkontakt eraf halen, op die plaats een opbouwstopkontakt zetten, dan een gootje naar onder en langs de plinten tot waar je moet zijn, daar eveneens 1 of 2 opbouwstopkontakten, in dat gootje een XVB stijve kabel 2.5mm2.

    ofwel aan bestaande en nieuwe stopkontakt naar de kelder boren en langs daar oversteken


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van ss za apr 07, 2012 4:27 pm

    ZEER JUIST! Maar opgelet, maximum 8 stopcontacten per kring...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van Gast za apr 07, 2012 5:02 pm

    Erwin en ss,

    vanuit mijn DIN-omgeving helemaal met jullie eens! ss, waarom 8 contactdozen per kring? Heb vorig jaar een compleet nieuwe groepenkast gekregen i.v.m. aanleggen krachtstroom en alle automatische zekeringen en de aardlekschakelaar zijn vervangen door snellere en gevoeliger exemplaren, installatie is gemeld en goedgekeurd maar er is niet gekeken naar contactdozen per groep (alle 16 Amp).

    Overigens is de draaddikte hier nog 1,5 mm², erfenis uit de tachtiger jaren en dat wordt leuk als dat vervangen moet worden. Allemaal vlakkabel die in de stuclaag zijn weggewerkt.

    M.v.g. en vrolijk Pasen.
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van Gast za apr 07, 2012 6:23 pm

    SS, ik begin nu te twijfelen, maar ik ben er quasi zeker van dat er in het AREI staat voor gebouw daterend van voor 1 oktober 1981 met oudere installatie.
    - Elektrische leidingen van minimaal 1 mm² en beveiligd door zekeringen van 6 A of automaat van 10 A is toegelaten.
    - Stopcontacten zonder aardpen, kinderveiligheid en met meer dan 8 per kring is toegelaten.
    - Slechts één verlichtingskring is toegelaten.
    En zo zijn er nog andere uitzonderingen.

    Natuurlijk geld dit enkel voor oude huizen.
    Jommeke, hoe oud uw huis is weet ik niet, maar aan uw verhaal te horen is dit een ouder huis en waarschijnlijk van voor 1981.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van Gast za apr 07, 2012 7:49 pm

    Huis is van 1979 en praktisch alle prises in huis hebben een aarding behalve twee prises aan een muur die normaal voorzien waren voor tv,radio enz...

    En met een plint goot werken langs plint gaat niet want ik moet voorbij een buitendeur die naar de tuin gaat.

    Wat ik wel vreemd vind is dat op dat zelfde circuut ook prises staan in keuken en die hebben wel een aarding.

    Volgens mij was toen ze dat bouwde de groen-gele draad op. lacher
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van erwin za apr 07, 2012 8:56 pm

    huis van voor 1981 dat is er de reglementering zoals handstandt beschrijft,
    wat natuurlijk niet wegneemt dat voor de kachel een aarding wenselijk is.

    jommeke zit er in die prisen met aarding wel een aangesloten aardingsdraad aan binnenzijde?

    eventueel als er een prise korterbij is maar zonder aarding, daar vertrekken en aan de nieuwe prise een geel groene draad naar buiten op een aparte aardpin.

    best ook eens testen of het circuit waarop je gaat aftakken de extra belasting wel aankan als er zoveel ophangt nu, zodat achteraf de automaat niet afslaat door de kachel.
    je kan bvb een halogeen van 500W wat laten branden als je in de keuken bezig bent.
    of een andere verbuiker van die grootte.


    Laatst aangepast door erwin op ma apr 09, 2012 4:55 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van Gast za apr 07, 2012 9:13 pm

    Natuurlijk is een goede aarding differentieel automaten natuurijk veel veiliger. Anders waren de regels ongewijzigd gebleven.
    Je moet in de eerste plaats aan uw veiligheid denken! Wat bij electrocutie, overbelasting (brand), ...
    Als je het correct kunt aanpassen dan moet je niet twijfelen. Gewoon doen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van Gast zo apr 08, 2012 11:46 am

    Op alle prises met aardingspin zit wel degelijk een aardingsdraad op aangesloten en die werken perfect.

    Was maar één prise waar geen aardingsdraad opzat als we het gebouwd hebben,zoals gezegd was dat voorzien aan de kant van tv/radio distrubutie,en op die toestellen zat toch geen aarding toen.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van ss ma apr 09, 2012 11:42 am

    Jongens, dit topic is wat lang aan het worden he, maar ik zal nog vlug efkens verduidelijken: ER MOGEN MAAR 8 STOPCONTACTEN PER KRING! Al de rest is larie! Al is je installatie van 1899, dat laat je niet toe er zomaar een stopcontact bij te plaatsen met een soepele draad van 3x 1mm2!!!! DAT IS NU EENMAAL DE WET in VLAANDEREN!!!! Moderniseer je, of renoveer je, dan dien je je installatie te laten herkeuren, wij moesten dat enkele maandsen geleden in onze winkel te Gent tenandere, onze winkel MOET elke 5 jaar een herkeuring ondergaan, alhoewel veel zelfstandigen dat niet weten en dus niet toepassen! Velen zijn dus ook niet in orde! Voor particuliere huizen moet dat vanzelfsprekend niet alle 5jaar. Maar ik schreef het al, iedereen doet wat hij wil, maar geef hier asjeblief geen desinformatie! Dus zet je een stopcontact bij; MAXIMUM acht per zekeringkring! En een stopcontact MOET hoedanook bedraad worden met 3x2.5mm2 in geval van kabel zou ik XVB gebruiken,anders VOB in PVC buis. Soepele draad, zelfs van 2.5mm2 is ABSOLUUT niet toegelaten! Dat is enkel mogelijk voor een verlengkabel die je inplugt!
    @Erwin: als ik jou was, dan zou ik mijn bericht toch efkens aanpassen, een aardingspin rechtstreeks op een stopcontact is werkelijk not done!!!! Tussen de aarding en de installatis MOET steeds een aardingsschakelaar! Nog een kleine hint, dubbele stopcontacten in één behuizing worden aanzien als één stopcontact!
    @Dick, die 8 per kring maximum is hier wet!
    Nog vragen? Zie hier:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Groeten,
    ss

    Gesponsorde inhoud


    Draaddikte Empty Re: Draaddikte

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 7:03 pm