Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 38 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 37 gasten

Chriske


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
Keteltje
ss
Fleur
7 plaatsers

    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast vr apr 13, 2012 1:09 am

    Beste allemaal ,

    ik ben een paar jaar bezig geweest om een pellet ketel aan te schaffen .
    Veel tegenstrijdige informatie over ketels boilers aldan niet soorten pellets noem maar op. En eindelijk vorig jaar een gekocht en laten plaatsen en eindelijk heb sinds vorig jaar november een pellet ketel staan grote ketel van 50 Kw zonder een buffer .

    Ik dacht ik ben er klaar voor kom maar op met die winter van 2011-12 .... nou dat ging anders .
    Blijkbaar waren mijn pellets erg verontreinigd ( gekocht met certificaat ) bij een van de grootste en langst werkende leveranciers in noord holland.
    Dus heel veel storing slakvorming noem maar op.
    Van twee dagen voor kerst tot 6 januari in storing gestaan .
    Dus de eerste 1000 kilo pellets gingen helemaal mis.
    Andere pellets gekocht die waren schoner. (geen fel gekleurde stukjes plastic erin ).
    Maar geen vande 10 kilo zakken is ook 10 kilo. Heeft iemadn dat ook gewogen ?? 100 zakken gewongen en geen was boven de 10 kilo allemaal net iets er onder. Dus 100 zak is geen 1000 kilo maar c.a 960 ..
    Ik heb er in een half jaar ( winter 2011-12)c.a 10400 kilo pellets erdoorheen gedraait .
    De ketel is een Centometal van 50 kw.

    Leverancier beweerde van verbruik zou c.a 5000 kilo per jaar zijn. (gasverbruik was 5000 M3 )
    Verbruik is meer dan het drie- vier dubbele stankoverlast storingen rook buren klagen was buiten stinkt in huis stinkt het .
    Gemeente op mij dak gedoe met de achter buren, noem maar op.

    Slaat de ketel aan dan lijkt het net een stoomboot zoveel rook . Als hij eenmaal brand dan gaat het goed.

    Duur in gebruik en veel ellende schoonmaken is een drama heel veel as en fijnstof.
    Ik maak hem elke week helemalaal schoon anders gaat hij in storing
    Dus ook met de stofzuiger helemaal door de branderkamers.
    Kost zeker 30 min mondkap op oude overal aan want je bent vreeselijk smerig .
    Ik verstook voor 2500 euro aan pellets in nog geen 6 maanden !! dat terwijl er ook nog twee cv hr ++ heb hangen voor backup ( erg handig met alle storingen ) en warm water.

    Dat is dus een rekening alleen voor Pellets van 425 euro per maand !!

    Het is nu 10 graden buitentemp en ik verstook 40-50 kilo pellets per dag !!

    Een Hr++ cv is in gebruik minimaal 70% goedkoper tov Pellets .
    Weg met die dure pellet installatie.

    Die ketel van mij komt binnenkort op de SLOOP ook al is hij nog geen jaar oud .
    Want leverancier wil hem niet terug, en een ander kan ik toch niet opzadelen met mijn ellendige ketel?
    Leverancier zegt niets te kunnen doen aan mijn klachten van verbruik en stank-rookoverlast. een idee zou zijn de schoorsteen met 7 meter te gaan verhogen maar dan is het weer een bouwwerk en daarvoor moet ik een bouwaanvraag in gaan dienen. Praktisch is dat ook onmogelijk .

    Ben ik mooi klaar mee. Foto''s van de stoomkel op verzoek .

    Dus besparen met een pellet ketel ??????? IK zie het niet.

    Woon je op de ruimte en heb je geen buren dan kan je het wagen anders ... niet doen ....
    Mischien de verkeerde ketel te groot?? of wat dan ook maar dit werkt niet.
    help iemand ideen ??

    groet , Jan

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast vr apr 13, 2012 8:17 am

    Hoi Jan,

    veel ellende zo te lezen, ben je mooi klaar mee.
    Zelf een redelijk "zware" pelletkachel staan ( lang niet zo groot als die van u) en ken het probleem.
    Niet zozeer van de storiongen dan wel van gebruik en .... de stank.
    Parameters opgevraagd bijn Steven en eens aan het klooien geweest. Ik heb mijn pelletinvoer met ongeveer 50% geknepen en
    ben overgegaan op andere pellets. 80% hardhout en 20 % without.Tevens heb ik de luchttoevoer aanzienlijk verhoogd.
    Door het knijpen van de hoeveelheid pellets hoef ik nu maar 1 x in de week de kachel schoon te maken en het verbruik is natuurlijk veel minder.
    Als het dadelijk lekker weer is staat hij natuurlijk uit en betaal ik ook niets meer terwijl dat natuurlijk met gas of stadsverwarming gewoon door gaat.
    Op jaarbasis bespaar ik wel geld maar 90% goedkoper wat verteld word is bij mij ook niet haalbaar.
    Voor je de kachel op de sloop zet zou ik toch eens naar de instellingen kijken van de kachel of daar niets aan te doen is.
    De stank kan je redelijk in de hand houden door het soort pellets te kopen die goed zijn ( er zit nogal wat kaf onder het koren). Daar zit een groot verschil in.
    In ieder geval wens ik je veel succes toe.

    Groet, Aad.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast vr apr 13, 2012 10:20 am

    Jan,

    ik vind het nogal een binnenknaller voor een eerste bericht maar dat zal wel komen door de opgekropte frustratie.

    In de eerste plaats is het een behoorlijk zware ketel, 50 Kw is bijna het dubbele van wat voor een vrijstaande woning normaal gesproken nodig is. Dan zeg je dat je geen buffervat hebt terwijl dat wel aan te raden is. De "vuile" pellets begrijp ik ook niet en dat is zeker een klacht waard, pellets met plastic erin kunnen nooit gecertificeerd zijn.

    Je hebt een Hongaarse ketel wie heeft deze ge-installeerd en afgeregeld of is de ketel alleen maar geplaatst? Als de leverancier de ketel niet kan instellen deugt hij niet voor zijn vak en moet je het hogerop zoeken, importeur, fabrikant.

    Ik zou me wenden tot een geschillencommissie waar de leverancier onder valt en daar om hulp vragen.

    Sterkte,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty pellet trouble .

    Bericht van Gast vr apr 13, 2012 10:30 am



    Beste ,

    ja ik heb er flink de pe in laat dat duidleijk zijn ben ook erg teleurgesteld . Investeer je een klein vermogen heb je dit gedoe .
    Ik kreeg een mail van de leverancier we kunnen niets voor je doen .
    Dus dat betekend dat ik de keuze heb of duur stoken en ivm de rook gedonder met de buren of de ketel eruit ..

    De ketel is door het bedrijf (die ook de importeur en leverancier is )
    Aanbevolen . (van deze ketel moet je hebben )
    geplaatst
    aangesloten
    geinstalleerd / ingesteld
    nagekeken
    heringesteld
    nagekeken
    onderdelen vervangen ( gloeibougie)
    heringesteld oa ventilatorsnelheid en luchttoevoer
    en nu is niets meer mogelijk .

    ja wat nu ..

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast vr apr 13, 2012 10:39 am

    Het verhaal zal bij deze klant ook wel voor een groot stuk kloppen.
    Maar hoe komt dat ? Waarschijnlijk het gevolg van te weinig vakmanschap in deze branche bij de installateur.

    Waarschijnlijk heeft de persoon het plezier van een zeer interessante prijs al lang vergeten maar zijn ERGERNIS gaat blijkbaar nog steeds verder.

    Gelijk ze in Nederland zeggen. Het wordt tijd dat je je installateur eens met zijn pietje gaat pakken. Het zal je wel wat gaan kosten. Want advokaten zijn in nederland super duur.

    Een ketel van 50 Kw is ook niet niks.

    Beste Jan de Pelletman. Ik doe het in mijn woning met slechts 14 kw. en dit in een woning van 800 m3 die constant verwarmd wordt. Verbruik dit winterseizoen. 5800 kg.
    Ik denk tegen mei af te klokken op ongeveer 6300 kg.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast vr apr 13, 2012 10:48 am

    Jan, je zou hier eens kunnen kijken: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast vr apr 13, 2012 10:56 am

    Beste forumleden ,

    helaas ze zijn niet aangesloten bij de geschillen commissie .
    En laat duidelijk zijn dat ik niet de weg van procederen in wil gaan slaan want dat is nog vele malen duurder.

    Ik zoek iemand die dit herkent en een oplossing bedacht heeft. Of een idee heeft

    Het idee van 20% witte pellets erdoor stoken is bv zo een idee wat ik ga testen.

    De leverancier/installateur laat mij in de steek dus zoek ik nun naar ervaring .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast vr apr 13, 2012 12:41 pm

    Jan, je zou het eens kunnen vragen aan Maneschijn in Nijverdal, die importeerde/importeert Poolse ketels en heeft er redelijk verstand van. Hij heeft in het verleden al eens een soortgelijk probleem bij een forumlid opgelost, zal waarschijnlijk wat kosten maar als dat je probleem oplost...

    Contactgegevens staan op bipello.nl

    .v.g.,
    Dick
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Fleur vr apr 13, 2012 12:57 pm

    ik zou trachten kontakt op te nemen met de fabrikant,die hebben waarschijnlijk ook een service-dienst zoals in ieder fabriek.
    leg je problemen op een vriendelijke doordachte manier uit en hopelijk sturen ze iemand op jou af,tracht die persoon een weekend bij jou te houden om de kachel uit te testen,met de kosten te betalen ben je er vanaf en zal je zeker veel bijgeleerd hebben.


    ps;doe je hem toch naar de sloop geef een seintje ,ik kom hem ophalen tegen iets meer dan de dagprijs/oud ijzer study


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast vr apr 13, 2012 1:42 pm

    Als je leverancier je echt in de steek laat en het probleem niet wil oplossen
    op éénder welke manier.

    Je helpt ons zeker om zijn naam en toenaam dan hier ook duidelijk te vermelden.

    spartherm,
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van ss vr apr 13, 2012 1:49 pm

    Ik vind de TOPIC-TITEL niet kunnen!
    1. Het gaat hier om een KETEL en geen kachel.
    2. Het gaat hier duidelijk om onkunde/gebrek aan ervaring van de installateur.
    3. Misschien ook om een inferieure kwaliteit????

    Aangezien we hier talrijke tevreden eigenaars van pelletketels op het forum hebben zou men de titel beter aanpassen naar "ik heb een rotketel gekocht!", zonder "service" van mijn installateur, met alle respect voor de benadeelde eigenaar...
    Mijnheer Jan, ik zou de raadgevingen van Dick volgen en het gegeven adres eens contacteren, ik hoop dat het in orde komt!
    Groeten,

    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast vr apr 13, 2012 2:02 pm

    ss,

    de ketel zal op zich wel in orde zijn, de website van de fabrikant toont aan dat het geen kleine speler op de markt is. Als TS geen zin heeft om zijn recht als consument te halen blijven er weinig alternatieven over, die oostblok-ketels zijn niet echt bekend in Nederland.

    Wat ik eerder adviseerde, verticaal de lijn in, wordt lastiger als de leverancier tevens importeur is want dan zit je gelijk bij de fabrikant waarbij ik me dan afvraag of die gelukkig zou zijn met de bestaande situatie.

    Het alternatief is dan een "handige Harry" die de Oosteuropese techniek kent en die in staat is problemen op te lossen. In ieder geval lijkt de ketel veel te veel pellets te krijgen en dan zou de raad van Aad van der Graaf wel eens een eerste begin kunnen zijn; minder pellets en meer lucht.

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast vr apr 13, 2012 3:40 pm

    Ik merk wel dat vaak de ketels problematisch zijn. Of dat door onkunde komt of de kwaliteit ervan is mij eender. ALS er hier een verhaal van een ontevreden pelletstoker komt is het toch 9 van de 10 keer een ketelstoker. Ook van de bekende merken....

    Is hetgewoon niet een groter risico op een mislukking met een ketel in vergelijking met een gewone pelletstoof? Misschien sla ik de plank totaal mis, maar dit maak ik op uit de ervaringen die ik hier steeds lees.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast vr apr 13, 2012 4:02 pm


    een voor sommigen gevoelig onderwerp blijkbaar en ik wist niet dat er een ketel en een kachel kamp waren.


    volgens de meesten is het toch waarschijnlijk een instellingsprobleem . van de ketel foute instelling van luchten te veel pellets . Ze hebben in januari de rookgasafvoer geknepen (klep wat meer dicht ) toen hij heel erg rookte. dat leek te helpen maar verder niets gedaan.

    Maar ik heb een aantal nuttige tips waar ik mee ga experimenteren . Binnenkort nog hotpipes en een 200 liter buffer er tussen .. wie weet . Ook krijg ik te horen datde ketel veel te groot is . Dus wie heeft een kleine ketel met automatische toevoer ( weekbuffer) die wel werkt ?
    DE ketel is ter vervanging van 2 22kw HR++ cv ketels maar alleen voor het cv gedeelte dus tapwater blijft uit de cv''s komen .


    .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast vr apr 13, 2012 4:08 pm

    Rookgasafvoer knijpen?? Dan snap ik wel dat je ketel iedere keer vol zit met zooi. Nooit je rookgas afknijpen, die moet openstaan, anders gaat je kachel/ketel/houtstoof whatever smoren. vieze lucht blijft te lang hangen in je ketel, dus dat t stinkt, dat geloof ik wel ja Smile als je rookgassen niet goed afgevoerd worden is 1+1=2

    Tenminste, dat is wat ze mij altijd verteld hebben, en mn schouw is een stuk schoner sinds ik de trek ging regelen ipv de afvoer.

    Edit: ss is wel vaker gevoelig lacher dat went wel, hij bedoeld t goed.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast vr apr 13, 2012 4:18 pm

    Beste,

    Persoonlijk vind ik de installatie niet op de goede manier aangepakt, met een buffer van 200 liter ga je er zeker ook niet komen. Ik zou eerder een gecombineerde buffer plaatsen met aansluiting voor sanitair water rechtstreeks erop. De ketel zelf ken ik niet dus kan ik daar verder weinig over zeggen. Wat ik wel veronderstel aan Uw mails is dat U al geen schoorsteenkanaal heeft dat bovendaks uitmond. Dat vind ik als installateur zijnde bij een ketel toch zeker noodzakelijk en dat zal ook al veel van Uw problemen oplossen. Ik kan mij vergissen, maar ik ben Quasi 90% zeker dat de fabrikant zulke installatie niet toestaat. Ik heb dat probleem in het begin dat ik begon met pelletkachels ook gehad. Toen werden kachels van Rika onder de naam Saey naar hier geïmporteerd. In Duitsland is het echter zo dat deze toestellen steeds een werkende schouw dienen te hebben wat ook degelijk gecontroleerd wordt. Hier werden ze dan gewoon met muuraansluiting aangesloten op aanraden van de invoerder wat voor de nodige problemen heeft gezorgd. Ik denk dat een schoorsteenkanaal met natuurlijke trek al veel van Uw problemen kan oplossen samen met een degelijk buffervat.

    Groeten,

    Nicky
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast vr apr 13, 2012 4:19 pm

    Jan,

    je geeft aan het juridisch traject niet te willen bewandelen vanwege de kosten. Ter overweging het volgende; je ketel voldoet niet aan de door de verkoper gewekte verwachting en deze is niet in staat deze zodanig in/af te stellen dat de ketel wel fatsoenlijk functioneert.

    De consumentenwet zegt dan dat dat reden is tot terugdraaien van de overeenkomst met een redelijke vergoeding voor het gebruik, de ketel gaat terug en je betaalt een percentage voor het gebruik. Hierbij kun je bij het juridisch loket in Leeuwarden advies vragen en dan is het best mogelijk dat zij een weg zien voor een buitenrechtelijke schikking.

    In ieder geval is de ketel te zwaar, pellettoevoer verminderen zal al een stuk schelen. Als je de capaciteit van de ketel verdeeld over een buffervat en hotpipes ben je ook al een stuk verder. Een installateur die wel verstand heeft van pelletketels raadplegen zal ook helpen, als voorrijdkosten en een uurloon je probleem oplost ben je ook geholpen.

    Ik denk dat iedereen op het forum interesse heeft om te vernemen waar ze geen pelletketel moeten aanschaffen....

    Suc7,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast vr apr 13, 2012 4:24 pm

    De consumentenwet zegt dan dat dat reden is tot terugdraaien van de overeenkomst met een redelijke vergoeding voor het gebruik, de ketel gaat terug en je betaalt een percentage voor het gebruik. Hierbij kun je bij het juridisch loket in Leeuwarden advies vragen en dan is het best mogelijk dat zij een weg zien voor een buitenrechtelijke schikking.

    Is dat ook zo met een buitenlandse ketel leverancier? (andere wetten/regels van dat land)
    Voorbeeld: er is een jaar of 8 geleden ooit een koreaans merk scooters bij een paar handelaren terecht gekomen, spotgoedkoop. Bleek later dat er van garantie weinig sprake was, en service/onderdelen gewoon niet geleverd konden worden.

    Uiteindelijk zijn veel mensen met zo'n scooter in de kou komen te staan. En niemand die er wat aan kon doen....

    edit:

    Hier werden ze dan gewoon met muuraansluiting aangesloten op aanraden van de invoerder wat voor de nodige problemen heeft gezorgd.

    dat heb ik idd ook vaker gehoord:

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    Rookgas afvoer moet optimaal zijn. Is ie dat niet....heel veel ellende. ik merk dat vaak een goede schouw/afvoer met een redelijke trek voor een beter werkende kachel zorgt dan die halfbakken aftermarket afvoertjes. Nogmaals, ik denk dat de bv stank vooral te wijten is aan een slechte rookgasafvoer. en blijft er veel rookgas hangen in de ketel dan is de werking uiteindelijk ook niet optimaal.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast vr apr 13, 2012 4:30 pm

    Pallette,

    TS zegt dat de leverancier tevens importeur is dus geldt de Nederlandse (Europese) consumentenwetgeving. Off topic, mijn zoon bestelde een half jaar geleden bij een Duits internetbedrijf een Chinese transportfiets, binnen 5 kilometer de achteras kapot. Gereclameerd en via de NL importeur de fiets retour en geld terug.

    M.v.g.,
    Dick
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van ss za apr 14, 2012 12:22 pm

    ZOOOO gevoelig ben ik nu ook weer niet en ik hoop zeker dat het in orde komt en ja, peletketels is iets anders dan pelletkachels en omdat je een kachel kunt plaatsen kun je nog geen ketel plaatsten! Daarom onthou ik me hier ook van enig advies!, Op gebied van ketels ben ik een leek, met mijn kachel, daar kan ik mee overweg... Mijn advies in deze voor alle amateurs die een pelletketel willen plaatsen: Zoek eerst een goeie betrouwbare installateur en vraag dan en plus nogeens enkele referentie-adressen waar je de realisatie van de installatie kunt gaan bekijken!!! Ik bedoel; zo zou ik het aanpakken...

    PS Mercikes om de topic-titel aan te passen naar "Ketel" Wink
    Keteltje
    Keteltje
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 55
    Registration date : 15-01-12

    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Keteltje za apr 14, 2012 4:20 pm

    In tegenstelling tot wat pallette hier schrijft ben ik wel een tevreden ketelgebruiker.
    Tot heden heb ik geen enkel probleem ondervonden met mijn ketel, weliswaar is het maar een 24Kw zonder buffervat.
    Deze is wel aangesloten op een gemetste schouw met potten in.
    Stank is er niet, niet bij het opstarten als tijdens het branden, binnen of buiten.
    Juist als hij aan het ontsteken is zal je, als je héél goed buiten naar de schouw kijkt even wat rook zien. Van het ogenblik dat er vuur in de korf is, is dit gedaan.
    Asse? Na enkele weken reinig ik de aslade en ga er eens rap in rond met de stofzuiger, 20 min. werk?
    Kan natuurlijk aan de pellets liggen, maar van verbruik heb ik ook niet te klagen, en ik heb reeds enkele merken geprobeerd.
    Ik denk dat het probleem zich niet echt bij uw ketel gaat stellen, misschien qua vermogen wel wat te zwaar? Maar eerder bij de installateur die zijn stiel niet juist kent.
    Een goede installateur is geld waard, en zoals hier ook reeds aangegeven was het misschien niet slecht geweest om vooraf enkele werkende installaties bezocht te hebben.
    Maar een installateur die een beetje vertrouwd is met pelletketel, van eender welk merk moet toch zeker aanpassingen kunnen doen aan uw installatie. Volgens mij bevat iedere ketel toch dezelfde onderdelen. Natuurlijk moet men wel de codes hebben om de parameters te kunnen aanpassen.
    Ik hoop voor u dat je toch tot een bevredigende oplossing kan vinden.
    Hou ons zeker op de hoogte.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast zo apr 15, 2012 9:06 am

    Misschien hoor je hier ook voornamelijk de slechte verhalen....als het goed is ga ja dat ook niet elke week melden. Het viel me wel op in elk geval.

    Ss: das ook nie volledig serieus he clown passioneel is misschien een beter woord Wink
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast zo apr 15, 2012 9:59 am

    Een goede installateur is inderdaad de eerste en beste investering. Er zijn verkopers die pelletkachels en thermokachels verkopen, maar die de thermokachels niet zelf installeren. Je moet die dan laten aansluiten op je cv-installatie door zelf een installateur te zoeken of die verkoper regelt er een voor jou. Een vorm van onderaanneming dus, met alle risico's vandien, zeker als het fout loopt. Wie is dan verantwoordelijk? En zoek maar eens een installateur die een thermokachel wil aansluiten die iemand anders geleverd heeft. Gelukkig ben ik niet in dat geval. Ik heb een pelletketel tweedehands gekocht en vooraf geïnformeerd bij een verkoper-installateur van pelletkachels of hij zo'n ketel kon aansluiten en of hij dat wou doen. Die heeft mijn oude cv op huisbrandolie vervangen door die pelletketel en tot op dit moment: geen enkel probleem. Maar: die man is technisch geschoold, is installateur, maar hij installeert ook gasketels ... Hij kent dus zijn stiel. Ik heb reeds drie soorten pellets uitgeprobeerd en geen enkele soort zorgt voor problemen. Onderhoud: hoogstens één keer in de week schoonmaken, maar met een Ghibli-alleszuiger heel gemakkelijk. Rookgasafvoer is aangesloten op schouw van de vroegere mazoutketel, maar daar zat al een flexibel in. Geen problemen. Ook geen geur- of andere hinder. Integendeel: geen vervelende mazoutgeur meer in de kelder. En ik ben nu heel wat goedkoper uit dan de vroegere 3000 liter huisbrandolie per jaar.
    Gouden raad: kies een vakbekwame installateur. Ik weet inmiddels dat iedereen zomaar kan beginnen met de verkoop en installatie van pelletkachels. Zelfs zonder enig diploma. Invoerders van bepaalde merken organiseren wel een korte opleiding voor verdelers/verkopers, maar meestal is die nog niet eens verplicht. Als je dan weet dat de verkoop van de pelletkachels in de lift zit en er een gebrek is aan gekwalificeerde installateurs, dan weet je het wel.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast zo apr 15, 2012 11:35 am

    Hallo Bever,

    ik ben het volledig met je eens.

    Dit heb je perfect verwoord. Maar helaas nog zijn er mensen die erin trappen.

    Ik denk dat wanneer we hier een lijstje moet gaan aanleggen van pelletketel verkopers die oorspronkelijk ook gas en stookolieketels installeren het zeer kort zal zijn.



    spartherm,
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gast ma apr 16, 2012 6:17 pm

    Ik denk dat wanneer we hier een lijstje moet gaan aanleggen van pelletketel verkopers die oorspronkelijk ook gas en stookolieketels installeren het zeer kort zal zijn.

    Ik snap dat dan niet he....Doe dan als bedrijf zo ver als het kan proffesioneel, en neem desnoods een onderaannemer aan speciaal voor het verwarmings circuit. Kom dan als verdeler/installateur samen met die onderaannemer terug om de kachel te hangen en in werking te stellen, dan heb je dit soort gedoe niet zo snel....lijkt mij dan.

    Tis die hebberigheid he....Als je als verdeler bv zelf kachels haalt in bijvoorbeeld Italie zijn ze de helft goedkoper dan hier. Dat is een ritje met een vrachtwagentje wel waard, ik denk dat momenteel de pelletverdelerij juist daardoor vervuild is met mensen die snel cash willen verdienen. Met alle gevolgen van dien.

    Gesponsorde inhoud


    Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .  Empty Re: Mijn pellet-ketel is veel te duur in gebruik .

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 17, 2024 7:58 am