Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 18 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 17 gasten

Ikzelf


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
Geert
erwin
6 plaatsers

    Help!!! begin meer en meer te twijfelen.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Help!!! begin meer en meer te twijfelen. Empty Help!!! begin meer en meer te twijfelen.

    Bericht van Gast vr aug 31, 2012 1:05 am

    Goeie avond allemaal,

    Ik ben nu al een tijdje hier op het forum aan het lezen en probeer toch veel opzoekwerk te doen. Maar telkens als ik hier op het forum kom begin ik meer en meer te twijfelen.

    Wij hebben namelijk een huis gekocht van +/- 280m³(met de slaapkamers erbij) het is allemaal gelijkvloers en is een huis van de jaren 70.
    Nu willen wij graag ons huis willen verwarmen met een degelijke pelletkachel. We hebben daar momenteel cv op mazout en deze willen we (momenteel) nog houden voor noodgevallen.

    Kan iemand ons helpen met de juiste keuze te maken?
    onze eerste keuzes waren deze:
    - rika como
    - piazetta p963c
    - mcz
    - edelkamin funny
    - nordic fire snella airplus
    - Of jullie moesten nog een echte aanrader hebben Wink

    We zijn op zoek naar gezellige warmte die deze ruimte toch snel op temp kan brengen en zo weinig mogelijk lawaai maakt als het kan natuurlijk Smile Als het dan ook nog mogelijk is een kanalisatie naar de badkamer.

    Alvast allen erg bedankt

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Help!!! begin meer en meer te twijfelen. Empty Re: Help!!! begin meer en meer te twijfelen.

    Bericht van erwin vr aug 31, 2012 1:18 am

    hoe groot is de oppervlakte living en keuken; hoe liggen de andere kamers tov deze 2, is er isolatie


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Help!!! begin meer en meer te twijfelen. Empty Re: Help!!! begin meer en meer te twijfelen.

    Bericht van Gast vr aug 31, 2012 8:28 am

    De oppervlakte van de living en keuken is 130 m³ deze ligt centraal gelegen links de slaapkamers en rechts de badkamer. De badkamer is een 40 m³.

    isolatie is er nog niet echt epc 500 dus redelijk hoog maar daar komen nog nieuwe ramen in en er wordt toekomst gezien gedacht aan een nieuw (groen) dak.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Help!!! begin meer en meer te twijfelen. Empty Re: Help!!! begin meer en meer te twijfelen.

    Bericht van Gast vr aug 31, 2012 12:18 pm

    Beste,

    Dan zou ik U een Mcz comfort air aanraden aangezien zijn mogelijkheid om warmte over een langere afstand te verplaatsen via zijn afstandsbediening met ingebouwde thermostaat. Dat lijkt me in Uw situatie de beste oplossing. Die toestellen beschikken over 2 aparte ventilatoren waardoor U kan kiezen waar de meeste warmte naar toe zal gaan.
    Groeten,

    Nicky
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Help!!! begin meer en meer te twijfelen. Empty Re: Help!!! begin meer en meer te twijfelen.

    Bericht van Gast za sep 01, 2012 12:34 am

    Bedank Nicky,

    Welke zou jij dan aanraden kwa kw? Om de afstand van living naar badkamer te overbruggen moet ik max 4 m overbruggen de rest is eigenlijk 1 grote rechthoekige ruimte.

    Nog anderen die me raad of suggesties kunnen geven? Ik hoop hier eigenlijk zoveel mogelijk info eruit te halen.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Help!!! begin meer en meer te twijfelen. Empty Re: Help!!! begin meer en meer te twijfelen.

    Bericht van Gast za sep 01, 2012 8:06 am

    Berre,

    Waarom geen cv (hydro)pelletkachel?
    Ik zou me eerst laten informeren bij verschillende verkopers en het forum bestuderen en/of hier verdere vragen stellen. Mijn mening is dat je nooit te veel vermogen hebt en al zeker bij een minder goed geïsoleerd huis...heb geen ervaring met een kanalisatie systeem maar je hebt al kanalisatie dmv de verwarmingsbuizen in je huis van daar mijn reactie.

    gr

    Ilya
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Help!!! begin meer en meer te twijfelen. Empty Re: Help!!! begin meer en meer te twijfelen.

    Bericht van Gast za sep 01, 2012 9:19 am

    Beste,

    Aangezien het volume en de weinige isolatie zou ik steeds aanraden om naar een 11.5 Kw toestel te gaan type Musa comfort air, Club, Nima,... Dit zijn allemaal dezelfde toestellen met als enige verschil de manier van afwerking. De onderdelen in de kachels zijn bij al deze modellen hetzelfde. Het gaat hier dus over een keuze van wat U estetisch belangrijk vindt. De Musa comfort air is de goedkoopste van zijn serie.

    Groeten,
    Nicky


    Laatst aangepast door Steven op za sep 01, 2012 9:31 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : geen website, reclame)
    Geert
    Geert
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 334
    Leeftijd : 51
    Registration date : 02-12-08

    Help!!! begin meer en meer te twijfelen. Empty Re: Help!!! begin meer en meer te twijfelen.

    Bericht van Geert za sep 01, 2012 12:21 pm

    @Berre

    Laat u niet te vlug overtuigen door de verkopers Berre, als je deze ruimtes wil verwarmen met je pelletkachel moet je minstens voor 12kw. gaan, en dan nog zullen de apparte ruimtes een 3 a 4tal graden minder zijn, en van kanalisatie moet je echt niet veel van verwachten, want zoveel effect heeft dit niet, en ik spreek hier uit ervaring.
    dus bezint eer ge begint

    mvg, Geert


    _________________
    Thermorossi Ecotherm 7000(11/2008)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Help!!! begin meer en meer te twijfelen. Empty Re: Help!!! begin meer en meer te twijfelen.

    Bericht van Gast za sep 01, 2012 12:50 pm

    Hoi Steven, Sorry als dat overkwam als reclame. De bedoeling was enkel de technische kenmerken van het toestel laten zien.
    @Geert: In Uw geval klopt dat inderdaad aangezien dat bij een Thermorossi er geen aparte ventilator is voor het regelen van de kanalisatie. Net zoals dat het geval is bij Edilkamin. Bij Mcz is dat echter wel het geval en staat dat ook duidelijk op hun website vermeld. Als installateur denk ik dat ik beter geplaatst ben om dit te beoordelen. Ik ben hier niet om te verkopen maar om raad te geven. Verkopen kan ik ook in mijn winkel doen.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Help!!! begin meer en meer te twijfelen. Empty Re: Help!!! begin meer en meer te twijfelen.

    Bericht van steven za sep 01, 2012 1:28 pm

    Vandebosch,

    ik heb geen probleem met de info, wel de verwijzing naar een website.

    Van die kanalisatie moet je niet echt wonderen verwachten maar het werkt wel. Door de afstand koelt de warme lucht een beetje af en zal je het niet even warm hebben als in de ruimte waar de kachel staat.

    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    Help!!! begin meer en meer te twijfelen. Empty Re: Help!!! begin meer en meer te twijfelen.

    Bericht van Greenhorn za sep 01, 2012 1:56 pm

    Hallo Berre,

    Begrijpelijk dat je twijfelt want makkelijk is het niet! De kachels in je lijstje zijn allen degelijke kachels.Belangrijk is een goede verdeler met een goede service.Ga na welke ruimten je daadwerkelijk verwarmt.Met 9Kw kan je al je living en keuken verwarmen, de rest verwarm je- indien behoefte- voorlopig bij met je cv en begin stap voor stap je huis te isoleren. het scheelt echt stukken van mensen in je verwarmingsbudget.

    Succes, Patrick

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Help!!! begin meer en meer te twijfelen. Empty Re: Help!!! begin meer en meer te twijfelen.

    Bericht van Gast za sep 01, 2012 2:19 pm

    iedereen bedankt om te reageren.

    Wij zijn vandaag naar verschillende verdelers gegaan voor meer info te krijgen.

    Nu hebben ze ons overtuigd om een pelletkachel met cv verwarming te nemen. Ze raden ons aan om de MCZ hydro musa, club of suite te nemen. Alle 3 identiek. Zou dit een goeie keuze zijn? Of zouden jullie dan toch een ander merk aanraden? Als je naar de prijs ziet komt er ongeveer een 2000 euro bij. Ok het is duurder maar zo verwarm je toch alles vlot niet?
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    Help!!! begin meer en meer te twijfelen. Empty Re: Help!!! begin meer en meer te twijfelen.

    Bericht van boxke za sep 01, 2012 2:50 pm

    Met warm water kan je beter warmte over een grotere afstand, of niet recht in lijn met de warmtebron, verplaatsen dan met warme luchtstroom; Maar wanneer je de hydro's bekijkt, dan wordt meestal een warmtebuffer aangeraden eens je boven de 14kW gaat, en daar wordt dikwijls gesproken over vaten (boilers) van 1000 liter en meer; Niet esthetisch om dat in je living te hebben Wink

    Zelf heb ik een rechthoekige ruimte van 12 meter die in 2 gedeeld is door een dubbele deur die steeds openstaat; Toch geraakt de warmte daar niet vlot voorbij bij zeer koud weer (vrieskou) - voor 70% van de stooktijd voldoet het wel. Een hydro had dan beter geweest - zeker omdat er overal al radiators hangen.

    Gr,
    Boxke
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Help!!! begin meer en meer te twijfelen. Empty Re: Help!!! begin meer en meer te twijfelen.

    Bericht van erwin za sep 01, 2012 9:02 pm

    @boxke Probleem bij die dubbele deur is dat de warmste lucht tegen het plafond hangt en dus moeilijk doorstroomt door die deur, moesr je hoger in die tussenmuur enkele luchtopeningen kunnen voorzien dan denk ik dat de warmte beter circuleerd, openingen kunnen eventueel bekleed worden met een rooster


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    Help!!! begin meer en meer te twijfelen. Empty Re: Help!!! begin meer en meer te twijfelen.

    Bericht van boxke za sep 01, 2012 9:46 pm

    @Erwin: klopt, daarin heb je gelijk; Maar esthetisch heb ik dat er niet voor over; Enkele roostertjes zijn ook niet voldoende - tenzij je er een ventilator inzet. Voor die periode dat het onvoldoende is, stook ik bij met cv;

    Mijn punt was om aan te geven dat een hydro ook wel voordelen (en nadelen)heeft en dat enkel warme luchtstroom ook zijn beperkingen heeft. Diegene die voor een nieuwe investering staan wegen beide voor en nadelen best goed af, want achteraf wijzigen kost je meer.

    Gr,
    Boxke
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 900
    Leeftijd : 41
    Registration date : 18-04-12

    Help!!! begin meer en meer te twijfelen. Empty Re: Help!!! begin meer en meer te twijfelen.

    Bericht van grossard.rob zo sep 02, 2012 10:09 pm

    Hoi boxke;

    Ikzelf heb de Edilkamin Moon, (= Funny met speksteen)
    onze living is 7.10m x 8m en 2.6m hoog.
    Dus ongeveer een 150m³ te verwarmen ruimte, tot voor kort 4 zeer grote ramen in enkel glas.
    maar dat is nu vervangen door dubbel 1.1 glas.
    Geen vloerisolatie, geen spouwmuurisolatie.

    Deze bolt bij temperaturen boven 0°C in de winter op laagste stand, ventilatie 10
    zo is het constant 21 a 23°C thuis, waar onze heteluchtverwarming maar maximum 18! haalt.

    Wij hebben het nadeel (Qua verbruik, die stijgt) dat we roosters hebben en kanalisatie van onze centrale heteluchtverwarming.
    De deuren zijn 1 cm ingekort en hebben ook luchtroosters onderaan.
    Maar het voordeel is dat zo goed als heel het huis, ook de kamers boven mee verwarmt worden.

    Maar sinds januari 2011 hebben we 3 ton pellets verbruikt,
    zelfde hoeveelheid pas besteld bij girrets pierre in big bags thuisgeleverd 750€ verloren verpakking en waarborg inbegrepen (3.79/15kg)
    Ons gasverbruik is gedaald van 24000kwh voor aankoop kachel naar 6000kwh na plaatsing.
    Die houdt het huis minimum 15°C.
    Stroomverbruik is wel gestegen met ongeveer 500kwh maar ik ben 99,9% zeker dat dit niet alleen de pelletkachel betreft.

    (Als ik alles zou doen met gas, amai m'n botten)

    Hoop U een uitgebreidt antwoord gegeven te hebben.

    Rob


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)

    Gesponsorde inhoud


    Help!!! begin meer en meer te twijfelen. Empty Re: Help!!! begin meer en meer te twijfelen.

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 17, 2024 5:30 am