Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 18 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 18 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+10
Fleur
steven
maestro
goldwing
nick1
erwin
Annejanne
stef123
grossard.rob
dxnature
14 plaatsers

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van dxnature wo sep 26, 2012 7:30 pm

    Hoi,

    Ik stel me een aantal vragen over de pelletaanduiding bij de Funny, Moon, Space etc... modellen.

    Sinds ik in april de kachel kocht heeft de pelletvoorraad aanduiding nooit exact geweest. Heb deze al eens gereset en gezien ik tot nu toe alles van verbruik heb genoteerd valt het mij op dat deze nooit de juiste voorraad aangeeft. Heb de parameter lijst eens bekeken maar kan nergens een zinnig antwoord vinden om dit eventueel bij te kunnen sturen.

    Een ander ding dat er een verband mee heeft is de indicatieve aanduiding van de verwachte werkingsduur met de aanwezige pellets. Het display verteld me dat met de 19kg beschikbare pellets 33h autonomie is. In realiteit is het zo dat als de pelletvoorraad is leeggedraaid door de worm er nog ongeveer 4 kg of net iets minder pellets in de voorraadkamer aanwezig zijn waar die niets mee kan aanvangen en waarvan ik vermoed dat deze worden meegerekend. Mijn verbruik is op de laatste 8 dagen stabiel in P1 op 0.655 gr/uur. Dus voor 19 kg berekend is dat 29 uur autonomie waarvan de kachel op een of andere manier dan 33 uur van maakt. De realiteit is dat dus van de 19 kg er echt 15 kg van kunnen worden verbruikt en dus 22.9 uur een realiteit is.

    Wat moet ik hier van afleiden? Dat ik de indicatie beter links kan laten liggen of kan die worden bijgeregeld om de waarheid te benaderen. Als de kachel continu op P1 staat te branden is er geen vuiltje aan de lucht om te weten wanneer er moet worden bijgevuld maar wat als het kouder word? Begin dan maar eens te rekenen Rolling Eyes Een mogelijke oplossing is regelmatig de voorraad te controleren en deze bijvullen als je van huis gaat, dat moesten we met de kolenstoof vroeger ook Laughing

    Iemand een idee...

    mvg, Ron
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 899
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van grossard.rob wo sep 26, 2012 7:43 pm

    Ik houdt daar geen rekening, in je parameters kan je dit uitschakelen (parameter RESERVE op Off).

    Echter, als je 19kg erin gooit en 15 kg verstookt gaat hij in melding na 15 kilo,
    er blijft je 4 kg liggen, als je dan op 0 zet en bijvult 15kg krijg je autonomie per 15kg en uren.

    Echter moet je niet tot op de gram gaan, want als je over het algemeen zeer grote pellets hebt,
    worden die moeilijker geladen dan allemaal kleinere korrels, dus die vullen de schroef makkelijker en gaan er rapper door.
    Het is en blijft een indicatie...

    Ik heb 3 ton in voorraad dus kijk ik niet zo nauw...
    Tonneke zit altijd vol...

    Mvg
    Grossard rob
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van stef123 wo sep 26, 2012 8:11 pm

    @ dxnature,
    Met 0.655 kg/u op P1 zeg je, hoeveel temperatuur krijg je dan met die instelling?
    Dus als ik het goed begrijp moet de Funny elke dag bijgevuld te worden.
    mvg
    Stef
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van Annejanne wo sep 26, 2012 8:23 pm

    Het ligt eraan hoe je stookt, maar volgens mij moet elke kachel dagelijks bijgevuld worden. De mijne heel zeker als het kouder wordt, heeft een inhoud van 15 kilo.


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31529
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van erwin wo sep 26, 2012 8:27 pm

    die aanduidingen zijn allemaal mooie snufjes, maar ik doe toch liever ne keer het deksel open kwestie van zeker te zijn


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van nick1 wo sep 26, 2012 8:43 pm

    Is net als de boordcomputer van m'n auto, deze meldt gemiddeld verbruik van 5.2 l/100km en rekenmachientje zegt 6.10 l/100km. Allemaal snufjes die niet deugen. Zoals Erwin zegt...af en toe een blik werpen in de pelletbak en je bent zeker van je stuk.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van stef123 wo sep 26, 2012 10:05 pm

    die aanduidingen zijn allemaal mooie snufjes, maar ik doe toch liever ne keer het deksel open kwestie van zeker te zijn

    Denk dat dat het verstandigste is en een kleine moeite.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van Gast do sep 27, 2012 9:07 pm

    Dxnature, ik heb dezelfde bemerking gemaakt als men kachel nieuw was. Na enkele dagen is er iemand gekomen van giretz om de kachel in te stellen. ( je kent men verhaal wel) Smile

    Die meneer van giretz vertelde me dat je beter alle dagen bijvult want dat de hoeveelheid pellets louter indicatief is en absoluut niet correct. Hij heeft die functie er dan ook uit geprogrammeerd.

    Nu vertelt men kachel me dat het tijd is voor onderhoud > "service" aanduiding
    Dit wordt normaal weergeven als je 1000 kilo hebt verbrand maar ik zit nog maar aan een 800kilo na één jaar.
    Klopt dus niet hé Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van Gast do sep 27, 2012 9:19 pm

    Die service melding hebben wij ook en ze is door de problemen van vorige winter vaak "gezien" geweest door de verkoper, maar die kreeg het niet er niet af...???
    goldwing
    goldwing
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 139
    Leeftijd : 63
    Registration date : 23-11-10

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van goldwing do sep 27, 2012 10:18 pm

    om dat er af te doen moet je 6 sec de turbo knop ingedrukt houden
    goldwing
    goldwing
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 139
    Leeftijd : 63
    Registration date : 23-11-10

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van goldwing do sep 27, 2012 10:20 pm

    origineel staat ze ingesteld op 800kg maar ook dit kanje zelf veranderen moet je wel in het geheugen doen
    goldwing
    goldwing
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 139
    Leeftijd : 63
    Registration date : 23-11-10

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van goldwing do sep 27, 2012 10:26 pm

    aan dxnature weet jij hoe je parameters staan ik krijg mijne moon niet onder de 0.85 per uur
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van dxnature vr sep 28, 2012 10:16 am

    Allemaal dank voor de inbreng. Was ondertussen ook al aan het twijfelen aan het nut van die functie en word dus door jullie ook verworpen als een gadget. Ik kijk gewoon twee maal daags de pelletvoorraad na en noteer de branduren en de hoeveelheid toegevoegde pellets, dan houd het op. Ik ga die functie gewoon afzetten.

    @goldwing, Mijn parameters gelden niet voor jouw gebruik omdat, we waarschijnlijk andere pellets gebruiken en onze schouwen anders zijn, plus nog mogelijk andere variabelen. Stuur me een PM en ik laat je mijn telefoonnummer geworden zodat je makkelijker in dialoog kunnen gaan. Ik heb nog niet lang ervaring maar kan je misschien wel helpen gezien het hier werkt.

    mvg, Ron
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van Gast vr sep 28, 2012 10:47 am

    moet je de voorraadbak ook eens zuiver maken?
    ik heb ze nu eens ver leeg en zie dat er nog pellets onderin zitten die ik al een tijdje niet meer gebruik?
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van dxnature vr sep 28, 2012 1:03 pm

    Heb dit nog nooit leeg gemaakt, dus er zitten dus nog pellets in van april toen de kachel voor de eerste keer is opgestart. Met dat roostertje in de pelletvoorraad is er ook moeilijk aan te komen. Nu zou ik ook, zoals jullie, het houtstof eens willen wegzuigen en vraag me af hoe de rooster kan worden verwijderd en terug aangebracht bij de Funny en aanverwante modellen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31529
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van erwin vr sep 28, 2012 1:46 pm

    hier heeft de installateur dat meteen verwijdert, met een beetje plooien lukt dat.
    (en het is nooit meer terug erin gezet)
    de worm kan men enkel aanraken als de bak leeg is, dus je moet al bewust dan je vingers er gaan tussensteken Shocked
    als je hem leegmaakt en wil stofzuigen doe dit dan veiligheidshalve als de kachel uitstaat.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van Gast vr sep 28, 2012 1:47 pm

    als je hem een heel klein beetje plooit gaat hij er vanzelfs uit.
    hier zit er na een paar maanden gebruik een heel klein beetje stof in, de moeite niet.
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van dxnature vr sep 28, 2012 1:56 pm

    Bedankt mannen, de hoofdschakelaar gaat steeds uit als ik mijn vingers in een machientje steek. Veiligheid primeert boven alles!
    maestro
    maestro
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 6
    Registration date : 22-04-12

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van maestro do dec 06, 2012 10:48 pm

    Ik heb sinds kort een pellet-blok aangeschaft. Persoonlijk dacht ik dat deze functie nuttig zou zijn, temeer vanwege de aanvoer van pellets via de schuiflade. Ik zie m.a.w. niet hoeveel pellets in de kachel zitten. Nu heb ik ook al gemerkt dat deze indicatie verre van juist is. Is daar dan niets aan te doen of is er een andere manier om dit bij dit type kachel makkelijk te inspecteren?
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van steven vr dec 07, 2012 7:54 am

    er is geen andere manier


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    maestro
    maestro
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 6
    Registration date : 22-04-12

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van maestro vr dec 07, 2012 9:00 pm

    @Steven: bedankt voor je reactie. Een correcte inschatting komt dus in feite neer op ervaring opdoen door je kachel te gebruiken en te variëren in merken pellets?


    _________________
    Edilkamin Pellet-Blok
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31529
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van erwin vr dec 07, 2012 10:05 pm

    na een tijdje als je de kachel wat beter kent, weet je wel ongeveer wanneer pellets bij te vullen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van Fleur vr dec 07, 2012 10:15 pm

    of een kleine camera boven de pelletbak monteren


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van dxnature wo dec 12, 2012 6:26 am

    Als topic starter kan ik nu een antwoord geven voor de kachels met "normale" pellet voorraadkamer.

    Verleden weekend toen ik lag uit te rusten op de zetel kreeg ik plots idee volgens het KISS principe. Het is zo simpel dat ik niet weet hoe ik, of iemand anders, zoals de fabrikant... daar niet eerder op kwam.

    Voor de oplossing moet je kunnen schrijven Laughing en heb je drie simpele dingen nodig.

    - 1 viltstift met goed zichtbare kleur
    - 1 schepbeker
    - 1 weegschaal

    Je laat de voorraad van de kachel natuurlijk leeglopen tot je net het wormwiel kan zien zonder eerst met je handen in de bak te rommelen. Indien je dit niveau bereikt hebt strijk je de korrels in de bak mooi gelijk en zet je net boven dit niveau een horizontale streep met je viltstift en breng het cijfer 0 aan. Dit is dan met enige reserve je laagste voorraadpunt. OPLETTEN dat je met de handen NIET aan het wormwiel komt, dit is gevaarlijk duivel Best zet je bij deze handelingen de kachel compleet uit. Met deze zijn de daredevils gewaarschuwd!

    Nu vul je met de schepbeker 3 kg pellets toe en strijk deze weer gelijk. Ook hier weer trek je een horizontale streep en schrijf je 3. Als je nu deze handeling herhaald met telkens 3 kg pellets en de optelsom noteert bij de markeringen zit je goed. De pellet voorraadkamer is niet gelijk van vorm dus je markeringen liggen niet lineair van mekaar, dus begin NIET te meten met een latje om de volgende markering te maken want dat klopt niet Evil or Very Mad , steeds 3 kg pellets afwegen, bijvullen en gladstrijken tot je aan de markering van 15 kg komt. Voor de gebruikers van andere kachels met een kleinere of grotere voorraadbak acteer je naar wens met meer of minder markeringen, waarbij het bij kleinere exemplaren handig zou kunnen zijn om per 2 kg een markering te plaatsen. U kiest dit uiteraard zelf, naargelang de behoefte.

    Als referentie krijg je nu op de wand een makkelijke indicator van hoeveel pellets er nog aanwezig zijn en kan je beslissen, of en hoeveel er bijgevuld kan worden of wanneer zoals ik het doe, er een hele zak van 15 kg kan worden gedropt zonder over de rand te morsen. Bij de Funny, Cherie, Moon, Space modellen heb je boven de 15 kg markering nog ongeveer zo'n 2 kg extra capaciteit (bioflam pellets). Het is best mogelijk dat het volume van naaldhout pellets groter is waardoor deze extra hoeveelheid voor jou niet zou kunnen kloppen.

    Weer een struikelblokje uit de weg geruimd pelletforum
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van Gast wo dec 12, 2012 10:57 am

    een mooi idee van dxnature maar wat als je van merk van pellets verandert?Want denk niet dat alle merken even groot of de pellets van hetzelfde gewicht zijn.Het is natuurlijk wel een indicatie waar je rekening mee kan houden.Weer een vraagje voor de meer ervaren pelletstokers tussen ons.

    Gesponsorde inhoud


    Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin Empty Re: Pelletvoorraad aanduiding Edilkamin

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 9:21 pm