Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 29 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 28 gasten

SICCO


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+4
flair
Fleur
Annejanne
erwin
8 plaatsers

    wetgeving voor nieuwbouw

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    wetgeving voor nieuwbouw  Empty wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van erwin za sep 29, 2012 12:41 am

    Hernieuwbare energie verplicht voor nieuwbouw vanaf 2014

    Vanaf 1 januari 2014 wordt het voor nieuwe gebouwen verplicht om een bepaald hoeveelheid energie zelf op te wekken uit hernieuwbare bronnen. De overheid geeft zelf het goede voorbeeld en voor overheidsgebouwen gaat de maatregel al op 1 januari 2013 van kracht.

    Hoeveel hernieuwbare energie moet er geproduceerd worden?

    Voor scholen en kantoor gebouwen moet er 10kWh/m² geproduceerd worden uit hernieuwbare bronnen.

    Voor woningen en appartementen is het iets ingewikkelder. De bouwheer gaat een keuze kunnen maken uit zes opties:

    Thermische zonnepanelen: er moet minstens 0.02m² collector oppervlak voorzien worden per m² bruikbaar vloer oppervlakte en de collectoren moeten binnen en hoek van 0-70 worden opgesteld

    Fotovoltaïsche zonnepanelen: er moet minsten 7kWh/jaar (10kWh/jaar vanaf 2016) per m² bruikbaar vloer oppervlakte voorzien worden en de panelen moeten binnen en hoek van 0-70 worden opgesteld

    Biomassa: Dit kan een pelletkachel, WKK of ander systeem zijn en het moet minstens 85% van het gebouw verwarmen

    Warmtepomp: de warmtepomp moet een SPF (sezoens prestatie factor) van minstens 4 hebben en minstens 85% van het gebouw verwarmen

    Aansluiting op stadsverwarming of -koeling voorzien.

    Participatie in een project hernieuwbare energie binnen de provincie: minstens 20 euro per m² bruikbaar vloer oppervlakte

    Als men aan geen enkele van de bovenstaande opties voldoet wordt de E-peil eis 10% strenger en moet men dus onder de E54 blijven.

    Wat betekend dit praktisch?

    Vanaf 1 januari daalt het maximum E-peil voor woningen verder van 70 naar 60. E60 halen zonder speciale maatregelen is niet zo eenvoudig, maar door het installeren van hernieuwbare energie systemen daalt het E-peil en wordt het dus wel gemakkelijker om E60 te halen.

    Voor woningen gaat men waarschijnlijk vooral thermische -en fotovoltaïsche zonnepanelen installeren en voor kantoren en scholen zal men eerder naar warmtepompen en fotovoltaïsche zonnepanelen kijken.
    Bouwen zal hierdoor wel weer wat duurder worden en mensen zullen nog bewuster met hun budget moeten omspringen.

    Deze maatregel verplicht mensen om anders te gaan denken over wonen. Woningen moeten kleine energie centrales worden en de nadruk moet hier gelegd worden op klein. Vlamingen hebben de gewoonte om groot te bouwen en dit gaat in de toekomst onbetaalbaar worden. Als de huizen wat kleiner worden is er wel weer budget over voor betere technieken. Voor architecten zit hierin de uitdaging van de toekomst. Naast ontwerper zullen zij veel meer manager moeten worden van het bouwproject om tot een goed eindresultaat te komen. In de toekomst gaat het mogelijk blijven om betaalbare woningen te bouwen waarin het aangenaam om wonen is, maar men zal op zoek moeten gaan naar andere concepten dan we nu gewoon zijn.


    Laatst aangepast door erwin op vr okt 19, 2012 3:41 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van Annejanne za sep 29, 2012 5:08 am

    Allemaal heel mooi, maar wie zal in de toekomst nog kunnen bouwen? Alles wordt steeds duurder: om te beginnen bij de bouwgrond, de materialen en dan nog eens de afwerking en dan nu weer de energie.


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van Gast za sep 29, 2012 7:31 am

    Duurder... veel duurder of onbetaalbaar. angry Ik vraag me af hoe mijn kinderen dat gaan betalen het is nu al zo moeilijk een eigendom te bezitten en liefst niet in the middle of nowhere.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van Fleur za sep 29, 2012 7:59 am

    en wie gaat er mij tegenhouden om dit allemaal niet te doen en te wonen zoals ik wil.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van Gast za sep 29, 2012 9:28 am

    @fleur: dan zal je moeten gaan betalen, want hier zal het wel op neer komen uiteindelijk. Er zijn geruchten dat je vanaf 2020 ook geen stookolie meer zou krijgen voor privégebruik, zodus al degene die nu nog een mazoutketel hebben zullen binnen dit en 7j in de kosten gaan vallen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van Gast za sep 29, 2012 10:13 am

    de woon markt gaat in elkaar vallen
    wie gaat da nog kunnen betalen
    de bouwgrond alleen al
    is niet meer betaalbaar
    en je kan niks meer aftrekken van de belastingen
    pffff
    zot
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van flair za sep 29, 2012 11:56 am

    Een goede zaak vind ik persoonlijk. Zonnepanelen kosten de wereld niet meer na het wegvallen van alle subsidies een zonneboiler evenmin.En het rendement krijg je toch terug.
    Dat bouwgronden alsmaar duurder worden vind ik maar normaal, Vlaanderen is gewoon volgebouwd.
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van krusty za sep 29, 2012 12:18 pm

    ""vanaf 2020 ook geen stookolie meer krijgen voor privégebruik, zodus al degene die nu nog een mazoutketel hebben zullen binnen dit en 7j in de kosten gaan vallen.""

    Kemp 24 nu ben je aan het fantaseren, graag een beetje uitleg!!
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van Annejanne za sep 29, 2012 12:37 pm

    Dat bouwgronden alsmaar duurder worden vind ik maar normaal, Vlaanderen is gewoon volgebouwd.


    Zelf heb ik een eigen huis en mijn kinderen hebben ook alledrie een eigen dak boven hun hoofd, maar of mijn kleinkinderen dat nog ooit zullen kunnen betalen? Daar heb ik toch mijn twijfels over...


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van flair za sep 29, 2012 1:09 pm

    @ Anne , dat is een andere discussie hé, de huizenmarkt. Wat ik wil zeggen is dat men niet noodzakelijk moet bouwen om een dak boven zijn hoofd te hebben. De Belg moet af van zijn bouwwoede.Er staat genoeg te koop, er staat nog meer leeg ( te verkrotten) enz enz...
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van stef123 za sep 29, 2012 1:26 pm

    vanaf 2020 ook geen stookolie meer krijgen voor privégebruik, zodus al degene die nu nog een mazoutketel hebben zullen binnen dit en 7j in de kosten gaan vallen

    Ja, ik zou toch ook graag weten uit welke bron dit komt?
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van ss za sep 29, 2012 1:29 pm

    Ja, hier heb je een punt Flair, maar ook verbouwen is stilaan mede door al die wetgeving en milieu-eisen,een onbegonnen zaak aan het worden voor veel mensen!
    Groeten,
    ss
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van ss za sep 29, 2012 1:32 pm

    Ik vrees dat Kemp hier onrustwekkende maar ongecontroleerde "geruchten" aan het verspreiden is!!!!
    Beetje uitkijken wat men post zou leuk zijn, ' t wordt seffens nog de "story"...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van Gast za sep 29, 2012 6:17 pm

    Ik heb dit van een vriend , hij heeft deze info meegekregen op een of andere bijscholing. Volgens hem moeten ze tegen 2021 de kyoto norm gaan halen en dit is een van de maatregelen tegen de vervuiling. Volgens hem worden er ook van 2015 extra taksen geheven op de fossiele brandstoffen. Ik kan het niet staven met officiële documenten, maar hij is doorgaans heel goed op de hoogte wat deze zaken betreft.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van Gast za sep 29, 2012 6:21 pm

    Zonnepanelen kosten de wereld niet meer na het wegvallen van alle subsidies een zonneboiler evenmin.
    Je moet er dan ook wel even bijvermelden, dat bij nieuwbouw de btw 21% is, dan valt de rekening wel even hoger uit. En de subsidies op een zonneboiler tellen niet bij nieuwbouw, maar alleen als je in de 6% btw regeling valt (zie website infrax)
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van Fleur za sep 29, 2012 6:57 pm

    ik versta eigenlijk niet goed waar ze met dit land naartoe willen in de toekomst, wat een pallaver ganse dagen over die energie die we verbruiken..............is er geen simpele eerlijke oplossing,ja ..maak dat iedere burger recht geeft op een bepaald aantal kwh/per jaar en eens die is opgebruikt sluit de toevoer af.....we zouden het vlug afleren van kwistig te zijn (mijzelf inbegrepen)
    heb je achteraf meer energie nodig kan jezelf beslissen om stappen te ondernemen om energie zelf op te wekken op allerlei manieren.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van Fleur za sep 29, 2012 7:22 pm

    kemp24

    en gaan ze dan ook alle dieselmotoren droog zetten in 2020 ??


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van nick1 za sep 29, 2012 7:32 pm

    Feit is wel dat er tegen 2020 serieuze inspanningen zullen moeten geleverd worden op het vlak van energie en dat zal pijn doen in de geldbeugel met dank aan Europa. Google maar even met de trefwoorden "energie 2020".


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van Fleur za sep 29, 2012 7:46 pm

    in mijn geldbeugel niet nick
    ik rij al de helft minder km met de wagen,motorfiets heb ik verkocht,verbruik elektriciteit is voor meer dan de helft verminderd op jaarbasis
    en dit zonder veel inspanningen en als het moet kan het nog veeeel minder


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van Gast za sep 29, 2012 10:06 pm

    mischien gaat het niet alleen meer over onze centen maar vooral over het feit dat de mens de aardkloot een beetje naar de haaien heeft geholpen en alle huidige energiebronnen op zijn voor onze kinderen en die hun kinderen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van Gast vr okt 19, 2012 12:19 pm

    ik ben helemaal voor het concept vanuit ecologisch standpunt maar zoals velen hier al hebben gezegd, wie gaat in de toekomst nog een bouwgrond kunnen kopen en er dan nog een huis op zetten zonder een fincanciele strop om de nek te doen? De prijzen rijzen nu al de pan uit en ik ben benieuwd waar en wanneer dat gaat eindigen...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van erwin vr okt 19, 2012 3:45 pm

    Wie een energiezuinige woning bouwt, kan vanaf 2013 rekenen op een korting tot 50 en zelfs 100 procent op de onroerende voorheffing. De Vlaamse regering heeft daarover vrijdag een voorstel goedgekeurd van de ministers Freya Van den Bossche (sp.a) en Philippe Muyters (N-VA).

    Wie een woning bouwt die zuiniger is dan de geldende norm, kon reeds sinds het aanslagjaar 2009 rekenen op een korting van 20 of 40 procent op de onroerende voorheffing voor een periode van 10 jaar. Wel is de energienorm sindsdien aangescherpt en de norm wordt de komende jaren nog verstrengd.

    De Vlaamse regering wil nu die strengere normen laten samengaan met hogere kortingen op de onroerende voorheffing. Wie beter doet dan de norm, krijgt een korting van 50 procent. Wie véél beter doet, krijgt een korting voor de volle 100 procent op de onroerende voorheffing. De premie zal wel slechts gedurende vijf jaar worden toegekend, maar dat betekent volgens de bevoegde ministers nog altijd winst.






    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van Gast vr okt 19, 2012 8:00 pm

    @ Timvertongen,

    Simpel hé, dat stopt niet meer die prijsstijging. Allé ik zie hier nog niet meteen spaanse en griekse toestanden langskomen met massale projecten die leeg staan. Het is gewoon vraag en aanbod die bepalend is. Als vc en epb'er zit ik er ganse dagen in, en bij nieuwe verkavelingen (40-60 woningen) duurt het max 12 maand voor die ook weer vol staat... En zoals hierboven geschreven; er komen er ook nog achter ons!

    Gesponsorde inhoud


    wetgeving voor nieuwbouw  Empty Re: wetgeving voor nieuwbouw

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 7:54 pm