Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 13 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 1 verborgen en 10 gasten

alvaho, grossard.rob


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 am.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    MCZ face brand slecht

    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ  face brand slecht  Empty MCZ face brand slecht

    Bericht van Gast vr okt 26, 2012 10:25 pm

    Ik ben al bijna een  jaar in het bezit van een mzc air en deze brande zeer goed tot een week of 2 geleden
    Het branderspotje raakt overvol en rookt enorm .Ik gebruik de lange pellets( bruin )  en die zijn prima dacht ik .
    Het branderspotje zit ook snel vol met asse die de luchttoevoer doet verstoppen .
    Elke dag maken wij de kachel schoon maar dit maakt niets uit
    De vlam staat ook erg hoog terwijl deze voorheen naar een lager punt zakte
    De aanvoer van verse lucht komt van buiten via een aanvoerpijp door de muur met aan de buitenkant een rooster tegen ongedierte .

    De pellet toevoer staat om -30% ,rookgasventilator plus 30 .
    Ik kan niet in het servicemenu komen omdat ik daar de code niet van heb

    Heeft iemand dezelfde ervaring of evt een oplossing voor dit probleem ?
    Ik kan altijd nog de verdeler bellen om de kachel na te laten kijken maar wie weet is het een klein probleem dat ik niet kan oplossen
    alvast bedankt
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    MCZ  face brand slecht  Empty Re: MCZ face brand slecht

    Bericht van boxke vr okt 26, 2012 11:17 pm

    Buis van de luchtinlaat nagezien (rooster niet verstopt)? Schouw goed gekuisd en dichtingen van buis vervangen ? T-stukje leeggemaakt ?
    Als luchtinlaat en rookgaskanaal ok zijn, dan moet je de deurdichting mogelijks eens nazien of daar nergens leklucht naar binnen kan.
    Heeft de kachel zijn onderhoud gehad ? Zoniet, dan kan je aangekoekte asse hebben op je ventilator, of de 2 luchtkanalen (warmtewisselaar) die de luchtstroom verstopt.

    Gr, Boxke
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ  face brand slecht  Empty Re: MCZ face brand slecht

    Bericht van Gast za okt 27, 2012 1:12 am


    Bedankt voor u info Boxke ,

    kan het dan al nodig zijn binnen een jaar de kachel schoon te moeten maken ,lijkt mij wat snel .
    Ik ga alles nogmaals nazien en alles goed uitzuigen .

    Zodra de oorzaak bekend is zal ik het op het forum posten

    Grtz Dick

    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    MCZ  face brand slecht  Empty Re: MCZ face brand slecht

    Bericht van jeanhup za okt 27, 2012 1:36 am

    Dick: een pelletkachel vaart wel bij goed onderhoud. Zo zal de efficientie hoger zijn, wordt de kans of defecte of lawaaiige ventilatoren kleiner en brand deze gelijkmatiger.
    Ééns per jaar schoonmaken is zeker noodzakelijk (ik adviseer om de 1000 draaiuren of minimaal aan het begin van elk stookseizoen). Als de kachel koek of achterblijvende assen in de brandkorf produceert kun je er zeker van zijn dat de assen ook in het inwendige van je kachel zich zullen ophopen.

    Om de oorzaak van je probleem te isoleren zou ik beginnen met hem schoon te maken en daarna te kijken wat hij dan doet. Dan kunnen we je misschien weer verder helpen hier.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ  face brand slecht  Empty Re: MCZ face brand slecht

    Bericht van Gast za okt 27, 2012 3:38 am

    aantal brand uren op dit moment is 796 uur toch zater bij de schoonmaak van de schouw zat veel roetaanslag deze verwijderd maar niet in de kachel .
    Maar eens kijken wat hij nu doet ...




    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ  face brand slecht  Empty Re: MCZ face brand slecht

    Bericht van Gast zo okt 28, 2012 1:25 am

    Vandaag de brand er weer in en hij brandde perfect !Bij het uitzuigen van de inlaat pijp kwam er een stuk afval mee naar buiten wat waarschijnlijk voor het probleem heeft gezorgd .
    Het koste mij een dik kwartier om deze goed leeg te krijgen want die asstofzuigers zijn ook niet alles ( wie heeft er een goeie ??? )
    Ben wel weer blij dat het weer goed werkt want het is vandaag maar 6 graden ...en gas is duur Laughing
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    MCZ  face brand slecht  Empty Re: MCZ face brand slecht

    Bericht van Annejanne zo okt 28, 2012 1:58 am

    dimos, als je de zoekfunctie gebruikt, vind je zeker antwoord op je vraag. Er is al heel veel over geschreven.....


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ  face brand slecht  Empty Re: MCZ face brand slecht

    Bericht van Gast do nov 22, 2012 9:08 pm

    Na dus een paar weken goed te branden weer hetzelfde probleem
    Zelf heb ik het idee dat er niet voldoende zuurstof in de brander komt en dat de aanvoer te laag staat qua aanvoer zuurstof
    Kan iemand mij vertellen hoe deze hoger moet ?
    Het servicemenu is niet toegankelijk
    De pellet aanvoer staat al op -30
    Ik ben niet van plan alle parameter aan te passen enkel de toevoer v/d zuurstof
    Wie heeft er een mcz Air die mij verder kan helpen of is er een verdeler die mij een tip kan geven ??
    Grtz Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ  face brand slecht  Empty Re: MCZ face brand slecht

    Bericht van Gast do nov 22, 2012 9:15 pm

    Beste,

    Neem de kachel mee naar buiten, draai de panelen er af en blaas de kachel eens goed zuiver met de compressor. U heeft de schouw gereinigd... maar de kachel zelf heeft dat ook nodig. Dat is wat ik zou doen, de kachel heeft altijd goed gewerkt. De oorzaak gaat dus voor 90% zeker liggen aan verontreiniging.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ  face brand slecht  Empty Re: MCZ face brand slecht

    Bericht van Gast do nov 22, 2012 9:20 pm

    de kachel is gereinigd voorzover je er bij kunt komen ,moet men werkelijk al na 800 branduren de gehele kachel schoonmaken van binnen en buiten ??
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ  face brand slecht  Empty Re: MCZ face brand slecht

    Bericht van Gast do nov 22, 2012 9:35 pm

    Beste: Dat hangt van veel factoren af... hoe is de schoorsteen gebouwd, wat is de kwaliteit van de gebruikte pellets, wordt er veel op laag vermogen gestookt,... Wat mij betreft is de oorzaak niet te zoeken bij de kachel aangezien deze een jaar zonder problemen heeft gestookt en gaat het ook niet liggen aan de parameters want de situatie zal niet ineens veranderd zijn zonder aanpassingen te doen aan het rookgaskanaal.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ  face brand slecht  Empty Re: MCZ face brand slecht

    Bericht van Gast zo dec 09, 2012 8:05 am

    Momenteel is het probleem al een paar weken over nadat ik de schouw nogmaals heb schoongemaakt
    Het roet was zo dik dat het de schoorsteen bijna afsloot van verse en gebruikte lucht
    Vreemd blijft wel dat dit zo snel lijkt te zijn gegaan ik denk dat het vochtige weer ook veel invloed heeft gehad of zou dit geen invloed hebben op de schoorsteen trek
    Momenteel test ik Agricon pellets die wat meer roet achterlaten op het ruitje maar wel veel warmte afgeven
    Kijken of dit zo blijft als het weer wat kouder is ( nu plus 8 graden )



    Gesponsorde inhoud


    MCZ  face brand slecht  Empty Re: MCZ face brand slecht

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 8:46 am