Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 26 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 26 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+9
ss
boxke
krusty
ben-revo
Annejanne
Fleur
erwin
pedro
steven
13 plaatsers

    Aansluiting met of zonder flexibel


    jc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 213
    Registration date : 05-10-10

    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van jc wo nov 21, 2012 10:47 pm

    als de shouw zelf gemaakt word werd altijd voorgesteld van buiten dubbelwandige buis te gebruiken veel mensen zien dat niet echt zitten vooral kostprijs en ze kennen altijd wel iemand waar de kachel brand zonder schouw gewoon buis naar buiten
    ik zelf ben voorstander van minstens 2 buizen omhoog
    bestaande schouwen gemets flex maar niet isoleren inbouw haarden kunnen hun warmte niet kwijt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van Gast do nov 22, 2012 8:04 pm

    Waarom word er eigenlijk een flex in een bestaande schouw met potten gestoken?
    Kan dit ook nuttig zijn als een schouw te goed trekt?
    Parameters staan bij mij al op minimum, maar zit toch nog veel jacht op de vlam.
    Kachel brand redelijk hoog op minimum temperatuur.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van Gast vr nov 23, 2012 2:28 am

    Hahaaaaaaaaaa nu breekt mijn klomp!
    Op een offerte die ik onlangs kreeg voor een pelletkachel met aansluiting werd mij 100 € (jawel, u leest het goed, 100€) per meter aangerekend voor een inox flexibel!!!!
    Ze vroegen ook 250€ voor jaarlijks onderhoud.
    Geldkloppers!!! Twisted Evil
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van Gast vr nov 23, 2012 9:22 am

    Hier zijn de prijzen van flexibels en het toebehoren dat nodig is bij een flexibel om hem goed aan te sluiten.
    Inox Dubbelwandige flexibels en toebehoren schoorsteenmateriaal 10 jaar garantie
    X Inox dubbelwandige flexibel diameter 80 inw 86 uitw 51,33 €
    X Inox dubbelwandige flexibel diameter 100inw 106 uitw 59,82 €
    X Inox dubbelwandige flexibel diameter 125 inw 131 uitw 66,06 €
    X Inox Plakplaat diameter 80 330*330mm 13,82 €
    X Inox Plakplaat diameter 100 330*330mm 13,82 €
    X Inox Plakplaat diameter 125 330*330mm 13,82 €
    X Ophangbeugel groot model diameter 80 15,07 €
    X Ophangbeugel groot model diameter 100 15,23 €
    X Ophangbeugel groot model diameter 125 15,23 €
    X Overgansstuk flexibel naar vast diameter 80 15,33 €
    X Overgansstuk flexibel naar vast diameter 100 15,33 €
    X Overgansstuk flexibel naar vast diameter 125 15,33 €
    X Regenkap voor flexibel diameter 80 38,77 €
    X Regenkap voor flexibel diameter 100 38,77 €
    X Regenkap voor flexibel diameter 125 38,77 €
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van pedro vr nov 23, 2012 2:49 pm

    Danku voor de duidelijke info Nicky,zo heeft iedereen een idee wat de 'richtprijzen' ongeveer zijn.

    Grtz,
    Pedro


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van Fleur vr nov 23, 2012 5:37 pm

    @ pedro

    vandaag in handzame info genomen voor de doe-het-zelver

    inox dubbelwandig flexibel 80 --- 21,70 euro / btw inclusief
    inox vaste buis 80 --- 30,80 euro / btw in
    inox vaste buis 100 --- 33,90 euro / btw in

    bioflam pellets 4,60 de zak --- 225,75 euro voor pallet van 52 zakken
    vind ik persoonlijk duur want enkele km verderop koop ik mijn badgers aan 4.00 euro de zak/per pallet
    zo zie je maar dat rondneuzen geld opbrengt

    het was al een hele poos geleden dat ik nog in deze stock was gestopt en nu merkte ik ook dat ze verdeler zijn van de RIKA pelletkachels alle modellen staan er tentoon ook de rika induo in werking --prijs was 7102,95 euro



    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    eddy1
    eddy1
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 79
    Registration date : 17-11-13

    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van eddy1 wo jan 01, 2014 7:36 am

    Willen thuis een pelletkachel plaatsen in ons living, is oud huis gebouwd in de jaren 1960. Heeft nu een houtkachel gestaan maar problemen met de schouw die boven ook in een Y vorm loopt heeft ons genoodzaakt om deze weg te doen. Gat boven is maar 10 bij 9 cm.

    Gisteren is de verkoper pelletkachels thuis geweest. Deze zei ons dat hij een buis in onze huidige schouw gaat steken van 3 meter lengte,dat zou voldoende zijn. Hij vertelde dat een volledige buis of flexibel niet nodig was, gezien ons huidige schouw te hoog is. Denk dat schouw in totaal een 8 à 9 meter hoog is. Volgens hem mocht een volledige buis tot boven niet meer.

    Heb hem dan de vraag gesteld dat ik dan later geen condensvocht naar binnen zou krijgen. Hij zei van niet. Dat probleem heb ik met mijn houtkachel wel gehad en dit door te laag te stoken. Op slaapkamer kwam condensvocht gewoon door muur en bepleistering door. Hebben nu op zolder en dak schouw laten isoleren, maar zijn ook toen wij dit zagen harder gaan stoken,waarbij probleem opgelost was.

    Nu is mijn vraag of het nuttig is dat men een buis of flexibel van 3 meter in ons huidige schouw steekt,of dat men beter een volledige flexibel steekt,zal dan maar een enkelvoudige kunnen zijn,gezien boven de opening schouw het niet toelaat een dubbelwandige te zetten, tot boven op het dak toe. Boven op onze huidige schouw staat nu een beton element om vogels uit de schouw te laten. Schouw trekt zeer goed.
    alainvanackere
    alainvanackere
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 217
    Leeftijd : 55
    Registration date : 08-05-13

    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van alainvanackere wo jan 01, 2014 11:14 am

    Eddy ,

    wij hebben hier ook een oude woning daar steek een flexibel van 90mm in dit tot boven ze steekt zelf een paar cm uit van de bestaande schouw de schouw is wel recht naar boven!!.
    wij verwarmen nu voor de 2de winter met pellets dit zonder problemen .


    _________________
    Mcz Mercury 8kw sedert 17 april 2017

    Domo power + pellets
    Olimps
    Huismerk pellets
    Eco line pellets 3.65 €
    ERDA Pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van Gast wo jan 01, 2014 1:07 pm

    eddy,

    Ons huis is ook van de jaren 60' dus ook een gemetste schouw met dubbele pijp ,eentje die stopt op eerste verdiep en de tweede pijp tot beneden.
    De binnenkant van de schouw was in slechte staat cement beplaking was op verschillende plaatsen los.
    Heb zelf een inox flexibel (dubbellaags) in de schouw getrokken van diameter 100 ongeveer 10 meter met daarop natuurlijk een afdekplaat en regenkap en tot op heden nog geen enkel probleem met de kachel .
    Dus als ik U was zou ik gaan voor een volledige intubering van de schouw.


    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van erwin wo jan 01, 2014 7:50 pm

    @ eddy1: als je de beschreven schouw wil gebruiken is de enige korrekte oplossing een dubbelwandige flexibel van 100mm tot boven,
    door de lagere rookgastemperatuur bij een pelletkachel gaat het vroegere condensprobleem anders zeker terugkomen.

    een enkelwandige flex is af te raden, deze is geribbeld aan de binnenkant en de asse zet zich daarin vast met de tijd.
    een dubbelwandige flex is glad aan de binnenkant en is veel gemakkelijker te reinigen..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van Gast za jan 11, 2014 11:44 pm

    Eddy,

    Ik heb ook een oud huisje met een gemetseld rookkanaal.
    De schouw was gescheurd. Vandaar in 2007 samen met een erkend installateur
    Een enkelwandig rvs flexibele buis van 150 mm door getrokken. Tot boven aan toe en voorzien van een trekkap.
    Destijds hadden we er een een flam houtkachel op aangeloten.
    In 2010 overgestapt op een pelletkachel.
    Deze is met een verloop op het T stuk van de 150 mm rvs buis aangeloten.

    De pelletkachel heeft tot heden ongeveer 6500 uur gebrand.
    Afgelopen zomer het kanaal van boven naar beneden voor het eerst weer laten vegen na het plaastsen van de pelletkachel. Zat nauwelijks as in +/- 1 mot blik vol.
    Ik wil hiermee niet zeggen dat je je kanaal niet ieder jaar moet laten vegen. Maar het viel mij reuze mee hoeveel aanslag dat er in een enkelwandige geribbelde pijp zit. Totaal lengte buis 8 meter.
    Mijn ervaring is dan ook ik zou een binnen voering plaatsen van boven naar beneden dan wel enkelwandig rvs of dubbelwandig.

    Jan
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van pedro zo jan 12, 2014 4:59 am

    In ons voorlopig huurhuis hier hebben we ook de gaskachel,die aangesloten was met een enkelwandige flexibel tot boven, vervangen door een pelletkachel en nog geen enkel probleem gehad. in ons vorig huis was het net zo,en ook daar niks van problemen.

    Het enige punt is mss dat het stof,zoals hierboven al eerder beschreven,zich makkelijker kan vasthechten dan bij een dubbelwandige


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    eddy1
    eddy1
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 79
    Registration date : 17-11-13

    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van eddy1 zo jan 12, 2014 7:20 am

    Hebben voor de living pelletkachel aangeschaft. Wat schouw betreft zal de aansluiting rechtstreeks op de schouw zelf zijn. Het probleem doet zich voor dat vanaf de eerste verdieping tot boven het dak mijn schouw in 4 verdeeld is en er maar een opening is van rond de 9 cm, daar zijn er enkele naar komen kijken en niemand kan er een flexibel of buis insteken van 8 gezien dit te weinig is voor een volledige hoogte van rond de 10 meter. Volgens hen kan men met 8 cm tot een hoogte van 6 meter gaan en zou het vandaar tot boven het dak 10 cm of meer moeten zijn.
    Voordeel was wel dat de schouw vanaf de zolder tot volledig boven aan volledig ge-isoleerd is geworden, zodat langs daar geen vocht meer naar binnen kan. meeste raden dan ook aan ingeval ik last ga krijgen van condensvocht eerste verdieping, dit gedeelte dan ook volledig te laten isoleren,is de goedkoopste oplossing, anders moet heel de schouw uit het huis gebroken worden, wat wij zeker niet willen gezien de vuiligheid wat het met zich mee brengt. Zijn benieuwd, kachel zal er binnen 14 dagen staan. Schouw staat niet tegen een buitenmuur maar volledig midden in huis.
    alainvanackere
    alainvanackere
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 217
    Leeftijd : 55
    Registration date : 08-05-13

    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van alainvanackere zo jan 12, 2014 7:56 am

    Eddy ,

    bij ons zit 1 van 90mm , zo is onze aansluiting van de kachel

    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Mca4


    _________________
    Mcz Mercury 8kw sedert 17 april 2017

    Domo power + pellets
    Olimps
    Huismerk pellets
    Eco line pellets 3.65 €
    ERDA Pellets
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van Fleur zo jan 12, 2014 8:44 am

    eddy1 schreef ;

    Heb hem dan de vraag gesteld dat ik dan later geen condensvocht naar binnen zou krijgen. Hij zei van niet. Dat probleem heb ik met mijn houtkachel wel gehad en dit door te laag te stoken. Op slaapkamer kwam condensvocht gewoon door muur en bepleistering door
    Volgens hem mocht een volledige buis tot boven niet meer.


    daar krijg ik de kriebels van als ik een installateur zo hoor praten......... Evil or Very Mad 
    da komt nooit goed met uw pelletkachel want het marcheerde al niet met de houtkachel...... study 


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Adeo
    Adeo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 167
    Registration date : 22-02-11

    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty flexibele kachelpijp

    Bericht van Adeo wo dec 09, 2020 3:46 pm

    Denk je dat je alles op orde heb en volgens de regeltjes, komt er een nieuw probleem in de afvoer.
    Valt vol met gaten.
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Puros Nevis en Artel JuliaNext
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van erwin wo dec 09, 2020 9:21 pm

    altijd dubbelwandige flexibel met gladde binnenkant staat meerdere keren in dit topic.
    ik denk dat de meeste installateurs dat wel weten.
    enkelwandig met geribbelde binnenkant is natuurlijk goedkoper en gemakkelijker te plaatsen maar je ziet wel wat er van komt...

    en dan ook nog de kachel knijpen omdat het op laagste stand te warm wordt in huis.

    Op verzoek van de klant reduceren sommige installateurs het vermogen tot onder het minimaal vermogen waar de kachel voor is getest. Hierdoor is er een grotere kans is op condensatie en meer verontreiniging door onvolledige verbranding.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van erwin za maa 23, 2024 5:36 pm

    herk-de-stad overschotten DW flexibel vanaf 25€ excl btw per lopende meter

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van erwin zo maa 24, 2024 10:18 pm

    kachel van 5 jaar werkte slecht. ook na onderhoud door een beunhaas.
    een nieuwe kachel gekocht en dan blijkt de flexibel enkelwandig en verstopt.
    maak het maar mee...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van pedro wo maa 27, 2024 6:22 am

    Familie is overgeschakeld van hout naar pelletkachel en nu problemen met condens en water en bruine afzetting op bovenste verdiep. Installateur laten komen en offerte gekregen voor DW flexibel van boven tot beneden, ong 10m, schouw dichtmaken langs buiten en kapje erop..
    En nu ga je best ff zitten... dit alles, met natuurlijk HET beste materiaal, voor de prijs van 4300eurokes


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van Fleur wo maa 27, 2024 6:50 am

    DW flexibel is maar voor 10 - 12 jaar goed , dan terug onkosten .....


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van erwin wo maa 27, 2024 9:32 am

    veel flexibels roesten door met de jaren vooral bovenste koudste gedeelte.
    als de schouw recht op recht is kun je beter vaste buizen steken maar gaat natuurlijk niet altijd.
    die flexibel van 4300 is waarschijnlijk van platinum gaat 100 jaar mee  geek


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Aansluiting met of zonder flexibel - Pagina 4 Empty Re: Aansluiting met of zonder flexibel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 2:32 am