Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 54 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 53 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+5
Jef
Uthrex
flamme
steven
pellbox
9 plaatsers

    pelletkachel en schoorsteen

    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    pelletkachel en schoorsteen Empty pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van pellbox do nov 06, 2008 9:24 am

    Hallo,

    Ik heb jarenlang met gas verwarmd en sedert 3 weken staat er nu een pelletkachel bij mij.

    Ik vroeg mij af of er een verband bestaat tussen een koude schoorsteen en moeilijk branden van de kachel. Kan het zijn dat door jarenlang gasverwarming de schoorsteen vochtig en vettig is en dat daardoor een pelletkachel moeilijk brandt in het begin van het stookseizoen ? En dat eens de schoorsteen warm en droog is dat probleem weg gaat ?

    Hilde
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast do nov 06, 2008 10:18 am

    Uw schouw is te groot en de koude neerdalende buitenlucht overheerst de minieme warme uitlaatgassen van de kachel.

    Rik

    p.s. Flexible brengt oplossing
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van pellbox do nov 06, 2008 10:22 am

    Ok, Rik. Ik hou het in gedachten.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van steven do nov 06, 2008 3:29 pm

    Hilde,

    Ik heb speciaal daarvoor een inox buis in de schoorsteen laten installeren.

    Die buis zorgt er voor dat de rook niet meer afkoelt en daarom nog weg kan.

    De temp. van de rook die uit een pelletkachel komt is veel lager dan die van een houtkachel. Er is kans op condens met al zijn mogelijke gevolgen.


    Mvg,


    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast do nov 06, 2008 4:31 pm

    Beste Steven,

    Het is dat u het zelf zegt (schrijft) maar normaal gezien moet ge eigenlijk een T stuk hebben onderaan met een dop op.

    Eventuele condensatie loopt dan onderaan in de dop en komt niet in de kachel.

    Rik
    avatar
    flamme
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Leeftijd : 49
    Registration date : 28-10-08

    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van flamme do nov 06, 2008 7:11 pm

    vuurvaste potten van 16 op 16 zijn ook goed
    20 op 20 is te groot

    vuurvaste potten aanbrengen vraagt wel wat arbeid maar is pakken goedkoper dan inox buis
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast do nov 06, 2008 8:08 pm

    16 x 16 cm is zeer groot ten opzichte van een buisje van 8 cm doorsnede.

    Tel maar uit de oppervlakte van een vierkant 16 x 16 cm of de oppervlakte van een circel van 8 cm doorsnede , een groot verschil hoor en bovendien vuurvaste potten in een bestaande schouw...???!!!

    Rik
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast do nov 06, 2008 8:10 pm

    Nog vergeten.

    Uw 16 x 16 centimeter benaderd zeer dicht de klassieke schouw van 18/18 en die is zeker te groot.

    Rik
    avatar
    flamme
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Leeftijd : 49
    Registration date : 28-10-08

    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van flamme vr nov 07, 2008 1:59 pm

    bij elke dealer waar ik prijs ben gaan vragen of info kreeg ik het antwoord dat 16op16 goed was en 20 op 20 niet goed was

    maar schouwtrek heeft niet enkel te maken met de afmetingen van de buis he
    lengte schouw ,plaatsing huis , hoogte schouw tov nok van het dak , bomen naast het huis , mist , en zoveel dingen kunnen de trek beinvloeden

    koop u zo een toestel om de trek te meten en ik ben er zeker van dat je elke dag iets anders meet
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast vr nov 07, 2008 3:36 pm

    Daar wringt juist het schoentje , bij het merendeel van de verkopers.

    De uitleg 16/16 of 20/20 slaagt nergens op.

    De fabrikant (in mijn geval EDILKAMIN) geeft duidelijk op 80 rond (of uiteraard een gelijkaardige sectie in vierkant ) .

    Een vierkant kanaal 16/16 krijgt u niet warm waardoor u geen of te weinig schouwtrek creëert , een koude schouw trekt niet dat is altijd zo geweest en zal nooit veranderen , de koude lucht die bijgevolg daalt in uw schouwkanaal zorgt voor bijkomende problemen.

    Een oude , met bakstenen gemetselde, schouw is een 18 x 18 cm en zorgt over het algemeen voor problemen bij pelletkachels.

    Rik
    avatar
    flamme
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Leeftijd : 49
    Registration date : 28-10-08

    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van flamme vr nov 07, 2008 6:19 pm

    Rik DC schreef:

    Een vierkant kanaal 16/16 krijgt u niet warm waardoor u geen of te weinig schouwtrek creëert , een koude schouw trekt niet dat is altijd zo geweest en zal nooit veranderen , de koude lucht die bijgevolg daalt in uw schouwkanaal zorgt voor bijkomende problemen.

    Rik

    een goede schouw moet al trek hebben zelfs zonder kachel ervoor !!!!
    bij een schouwtrekmeting word de kachel weg gehaald en dan word de trek gemeten
    als ge bij mijn schouw in het gat gaat voelen als de kachel er niet voorstaat dan voelt ge zo al de trek als ge uw had ervoor houd

    trouwens al je de theorie moet volgen van de pelletkachels dan mag er niet teveel trek zijn omdat de ventilator dit allemaal moet regelen
    teveel trek is ook niet goed want dan gaat de kachel in zen laagste stand te hard branden ook al draait de ventilator traag

    als we de handleiding mogen geloven dan mag dde buis van 80 gewoon door de muur naar buiten wat dan met trek ?????? het staat toch ook in de handleiding
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast vr nov 07, 2008 7:16 pm

    Kijk mijn beste, in de handleiding van mijn kachel staat absoluut niet dat een buis door de muur o.k. is, integendeel.

    Daar is men in het begin vanuit gegaan maar inmiddels hard van teruggekomen.

    Zelfs de populaire buis van 2m omhoog word absoluut niet weerhouden!!

    Uw leverancier vind zo'n verhaal natuurlijk heel bruikbaar...

    "Pelletkachel ? Geen probleem , nog makkelijker dan een gaskachel , zelfs geen schouw nodig...!!!" Verkoopt zo vlot als zo'n Zibrokamin stikgeval...

    Als de leverancier verteld dat u een nieuwe schouw moet installeren dan zakt het enthousiasme van de klant vlug...

    Ik heb mijn mening gegeven die gebaseerd is op jarenlange ervaring in cv installaties , gaskachels en friteuses , wat u daar mee doet dat staat u vrij maar u kan niet zeggen dat ge niet verwittigd waart.

    Ik ga hier alleszins niet meer op terugkomen .

    Rik
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Uthrex vr nov 07, 2008 8:29 pm

    In mijn handleiding staat dat er een buis rechtstreeks naar buiten mag, voorwaar de horizontale afstand nie meer is dan 2m. En buiten moet het afgedekt worden met een kapje (soort van Nelson?)
    Staat trouwens ook bij dat er _geen_ schouwtrek nodig is.
    Het is een Saey en de handleiding is gratis te downloaden op hun site. En die Saey is niets meer dan een Riko met een andere mantel omheen.

    Mvg,
    avatar
    flamme
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Leeftijd : 49
    Registration date : 28-10-08

    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van flamme vr nov 07, 2008 8:32 pm

    he rik ni persoonlijk opnemen he

    trouwens mijn dealer rade de buis door de muur ook af
    maar in de handleiding staat bij mij dat het nog mag

    het enige wat ik probeer te zeggen is dat elke schouw anders is door verschillende factoren en dat een pelletkachel niet zomaar aangesloten kan worden zonder afstelling
    het is voor een verkoper gemakkelijk om te zeggen meneer het ligt aan de schouw dit terwijl de uitlaatgassen bij een pelletkachel naar buiten worden geduwd
    een kleine afstelling aan de ventilatoren kan wonderen doen om de kachel beter laten te branden of een kachel die zichzelf afsteld zou nog beter zijn
    natuurlijk inox buis verkopen ze allemaal graag he en zeker als je de kostprijs bekijkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast wo nov 12, 2008 10:15 am

    Wij hebben hetzelfde probleem gehad met name een te grote schouwtrek. Onze bestaande schouw is geintubeerd met een inox flexibel. Deze schouw is 12 of 13 meter hoog. Door deze hoogte was de schouwtrek te hoog en de installateur had deze niet gemeten. Het gevolg was dat tijdens het opstarten van de kachel (en erna)een groot deel van de warmte door de schouw naar buiten wordt afgevoerd. (dit zorgt ook voor het hogere verbruik) Op het einde van de opstartfase controleert de kachel de temperatuur. Als deze te laag is schakelt de kachel (Saey Neema in ons geval) zichzelf uit en geeft een error aan.

    Het probleem is bij ons verholpen door een kapje op de inox buis te plaatsen met een ring rond. Ons verbruik ligt nu tussen de 5 to 15 kg per dag, afhankelijk van de buitentemperatuur.

    Ik heb de indruk dat veel installateurs de schouwtrek niet meten. Deze moet gemeten worden bij een brandende kachel.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast wo nov 12, 2008 1:57 pm

    Installateurs!?

    IK wil niet elke installateur over dezelfde kam scheren maar er is duidelijk een probleem.
    Bijv. : bij mij werd de kachel geplaatst schouw aan gebracht kachel gestart en klaar.
    Nog de schouw werd gemeten nog werd er nagezien of dat de instellingen van kachel goed zijn.....
    Probleem is vele van ons (zoals ik) kopen een kachel halen onze info van het internet (forums). Wat ken ik van een schouw buiten dat deze moet "trekken", niets. Dergelijke dingen zoals bijv deze meten verwacht je dat je installateur doet.

    Een voorstel in deze forum een lijstje maken wat je moet vragen bij aankoop van een kachel. Vele van ons hebben hier niets meer aan maar wel een vriend of kennis die overweegt om een kachel te kopen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast wo nov 12, 2008 3:34 pm

    Veel handelaars die deze kachels verkopen hebben hun ervaringen opgedaan met kolenstoven, open haarden, houtstoven... Deze zijn minder afhankelijk van de schouwtrek omdat de verbrandingsgassen van deze bronnen een stuk heter zijn dan die van een pelletkachel. Een stuk van de efficientie van een pelletkachel zit hem juist in het feit dat de verbrandingsgassen een groot stuk van hun warmte aan de mantel van de kachel afgeven wanneer ze erlangs geleid worden.
    Een pelletkachel mag geen te kleine nog een te grote schouwtrek hebben.

    Dat de meeste installateurs de schouwtrek niet meten is waarschijnlijk omwille van het feit dat dit bij brandende kachel moet gebeuren. Dus eerst 20 minuten wachten tot hij volledig is opgestart en dan moet de sonde nog ergens tussen de kachel en de schouw geplaatst worden. Aangezien er bij ons een flexibele inox buis gebruikt was diende deze eerst doorprikt te worden, om daarna het gat met vuurvaste tape terug toe te maken. Spijtig genoeg is bij ons ook geen t-stuk op de buis gemonteerd. Ik ben dus tijdens de jaarlijkse schoonmaakbeurt anderhalf uur bezig geweest. (kachel moest half gedemonteerd om langs binnen de schouwbuis te kunnen leegzuigen)

    Het is gewoon veel gemakkelijker om een pelletkachel te verkopen met de slogan 'geen schouw nodig'. Dan tegen: we dienen eerst de schouwtrek te meten en indien niet goed komt er nog 13 meter inox buis en een nelson kap + werk bij (kostprijs +- 1300 euro!)

    Een soort faq voor mensen die een pelletkachel willen kopen is misschien geen slecht idee. Die kunnen we dan ergens in het welkom gedeelte van dit forum plaatsen. Ik zal eens kijken of ik er de tijd voor vind. Momenteel heb ik het redelijk druk wegens verbouwingen. Als meer mensen er aan mee willen werken kunnen we dit in een wiki vorm doen.
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Jef do nov 13, 2008 1:44 am

    Bij ons staat de kachel gewoon tegen de muur met daardoor een gat van 8 diameter,daarop een buis naar buiten met T stuk waarop nogmaals 1.5 m buis gemonteerd.Werkt Fantastisch

    pelletkachel en schoorsteen Buiten20schouwhl2
    By Voorbeeld
    Anonymous
    Rik
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen Empty blijven hopen

    Bericht van Rik zo nov 16, 2008 3:19 pm

    Ik hoop voor u dat het blijft werken.
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Jef zo nov 16, 2008 5:43 pm

    Rik schreef:Ik hoop voor u dat het blijft werken.


    Waarom zou dit niet blijven werken??
    Wij waren deze zomer in Duitsland op zimmerfrei en daar branden een pellet kachel reeds 8 jaar op deze zelfde manier en schouw.
    Je schrijft hier wel dat het niet werkt maar je zegt er niet bij waarom het niet zou werken.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen Empty schouw trek

    Bericht van Gast di nov 25, 2008 7:24 pm

    Hallo,

    Onlangs een pelletkachel gekocht en aangesloten op bestaande schouw.Op dagen met veel wind hoor ik precies de wind in mijn kachel.
    Blijkbaar heb ik een vrij onregelmatige schouwtrek.Mijn schouw is ook tamelijk hoog.Ik vroeg me af of een trekregelaar hier nuttig zou zijn ?
    Of eerder een flexibel ( weet iemand de kostprijd per meter van zo'n flexibel , naar het schijnt nogal duur ?
    Ik heb wel geen problemen met de kachel, brandt goed en haalt zijn temperatuur vlotjes , ik wil alleen dat gejaagde geluid eruit op winderige dagen en er verder ook naar streven om toch een maxiaal rendement te halen.Ik verbruik momenteel 1 zakje van 15 kg op 2 dagen.Kachel brandt ongeveer 9 uur per dag.

    Avast bedant

    Drieske
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van steven di nov 25, 2008 8:09 pm

    Drieske,

    met uw verbruik is met deze temperaturen alles in orde.

    Ik heb ook een flexibel laten installeren in mijn bestaande schouw en ik heb geen geluid van de wind.

    Als ik mij niet vergis, heb ik 40 euro per meter betaald.


    Mvg,


    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen Empty flexibel

    Bericht van Gast wo nov 26, 2008 3:00 pm

    Dag Steven,

    Mijn verbruik leek me idd normaal, zo'n flexibel moet die tot gans boven in de schouw of is het al voldoende om die gewoon tot de helft
    of bv 3/4 in te brengen ? Had jij voor het inbrengen van de flexibel ook last van geluid van wind in de kachel ?

    groeten

    Drieske
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van steven wo nov 26, 2008 4:56 pm

    Dag Drieske,

    Ik had last van geluid in mijn schouw en die is opgelost door de flexibel.

    Voor alle zekerheid heb ik de flexibel tot boven laten installeren.

    De hoofdreden van de flexibel, was voorkomen van condenstatie van de uitlaatgassen van de pelletkachel.

    Mvg,

    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast ma dec 08, 2008 4:23 pm

    Dag allemaal,

    Ik lees hier nu net alles van de schoorsteen. Ik hoop deze weekend ons pelletkachel zelf te kunnen plaatsen. Ze komt ter vervanging van een gaskachel aangesloten op een schoorsteen. Nu ben ik ook al info gaan vragen daar hebben ze mij ook aangeraden een flexible aan te leggen in mijn huidige schouw voor de afvoer. Zijn er nog enkele belangrijke aandachts punten ivm de schoorsteen en dergelijke waar ik zeker op moet letten bij het plaatsen?

    kristof

    Gesponsorde inhoud


    pelletkachel en schoorsteen Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu ma mei 06, 2024 11:01 pm