Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 16 gebruikers online :: 3 Geregistreerd, 0 verborgen en 13 gasten

dirk deboeuf, plusche, Soul


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+5
Jef
Uthrex
flamme
steven
pellbox
9 plaatsers

    pelletkachel en schoorsteen


    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast ma dec 08, 2008 4:23 pm

    Dag allemaal,

    Ik lees hier nu net alles van de schoorsteen. Ik hoop deze weekend ons pelletkachel zelf te kunnen plaatsen. Ze komt ter vervanging van een gaskachel aangesloten op een schoorsteen. Nu ben ik ook al info gaan vragen daar hebben ze mij ook aangeraden een flexible aan te leggen in mijn huidige schouw voor de afvoer. Zijn er nog enkele belangrijke aandachts punten ivm de schoorsteen en dergelijke waar ik zeker op moet letten bij het plaatsen?

    kristof
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast ma dec 08, 2008 4:37 pm

    allen,

    Ik moet Rik bijspringen in zijn ervaringen! Wat hij zegt over de trek van de schouw etc heb ik ook mogen ervaren. Bovendien speelt niet alleen het verticale traject van je schouw maar ook het horizontale een belangrijke rol. Ik las hierboven over een Saey-kachel waarbij tot 2 m horizontaal mocht gegaan worden! Hou er rekening mee dat er toch wat assen mee naar buiten wordt geblazen en als je met een lang horizontaal traject zit dan blijft dat daar meestal hangen. Dit betekent dat je dus regelmatig je schouwpijp (en vooral het horizontale traject) zal mogen schoonvegen. Nu op zich houdt dat niets in, je kan die borstels gewoon in de Brico/Gamma/Hubo/etc... kopen, maar hoe korter het horizontaal traject, hoe beter!! Ik spreek uit eigen ervaring met twee kachels (één met kort horizontaal traject, ca. 50 cm, en één met een horizontaal tracjet van 1 meter).

    De afstelling van de kachel is dan ook zeer belangrijk maar is voor leken te ingewikkeld vrees ik omdat zoveel factoren meespelen (type pellets, schouw, aanvoer lucht etc).
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van steven ma dec 08, 2008 4:56 pm

    Assurbanipal,

    Volledig akkoord.

    De vekoper waarbij ik mijn kachel gekocht heb, wist nadien niet hoe de kachel afgesteld moest worden.

    Onlangs heb ik iemand van de invoerder bij mij langs laten komen en die heeft mijn kachel goed afgesteld.
    Gevolg?

    Ruit minder vuil, meer warmte die uit mijn kachel komt, minder as.

    Toch belangrijke zaken.


    Mvg,

    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast ma dec 08, 2008 5:09 pm

    Steven,Assurbanipal,

    Maar de de afstellingen is dat iets elektronisch? Of heeft dit nog met andere zaken te maken?

    Kristof
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van steven ma dec 08, 2008 6:27 pm

    Kristof,

    Dat is elektronisch. Uw kachel zal met de standaardinstellingen ook wel werken, maar het rendement zal mogelijk minder zijn of meer as of problemen met de schouw of ...

    Mvg,


    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast di dec 09, 2008 8:56 am

    Steven,

    Kan je meedelen wat die invoerder precies heeft aangepast aan de instellingen van je kachel? Ik ben niet van plan om zelf te gaan prutsen in die instellingen, maar het lijkt het me wel belangrijk om een totaal beeld te krijgen.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van steven di dec 09, 2008 11:40 am

    Assurbanipal,

    Als ik in mijn setup ga van mijn kachel, krijg ik eerst enkele getallen waarvan ik niet weet waar ze voor staan. Die technieker zag direct dat de schouwtrek niet goed geregeld was en heeft dat veranderd. Ik zal straks eens opzoeken wat hij juist veranderd heeft.

    Mvg,


    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast di dec 09, 2008 12:27 pm

    Steven,

    Bedankt bij voorbaat ...

    Ik weet als ik in de setup ga (als de kachel brandt natuurlijk, anders heeft het niet veel zin) dat ik dan inderdaad een reeks van cijfers krijg (ik dacht 4 getallen?). Maar of die getallen goed zijn of niet, dat is eigenlijk werk voor een kenner hé.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van steven di dec 09, 2008 7:20 pm

    Assurbanipal,

    De technieker heeft 'air flow' verminderd van 1,0 naar 0,41 en de optie auto-adjust die op off stond op on gezet.

    Bij die 4 getallen in de setup heeft hij ook iets gedaan, maar ik weet niet wat.

    Mijn verbruik is minder voor dezelfde warmte, de ruit wordt beduidend minder snel vuil en het vuil op mijn ruit is lichter van kleur.

    Mvg,


    Steven


    Laatst aangepast door steven op di dec 09, 2008 7:24 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast di dec 09, 2008 7:21 pm

    hallo,

    Mijn kachel is ook aangesloten op een bestaande schouw, in het begin had ik veel "last" van jagend
    geluid door de inoxflexibel die op de schouw is aangesloten.Ook had ik het gevoel dat er teveel warmte
    in de schouw verdween.
    Ik heb de technieker parameters opgevraadg bij de installateur en zelf aangepast.
    Volgende aanpassing gedaan: rookafvoer snelheid vermindert en ventilators iets sneller laten draaien.
    Gevolg: minder 'lawaai" meer warmte , ruit minder vuil, veel meer vlammenspel.
    Ik ben er nog niet aan uit of ikeen inox flexibel in de schouw ga laten steken gezien enerzijds de
    kostprijs en ik anderzijds toch niet zo direct een groot verbruik schijn te hebben.

    groeten
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast wo dec 10, 2008 8:38 am

    Hoi,

    Komt er veel stof of as in de schouw terecht? Ik zit met een bestaande schouw en heb geen mogelijkheid om dit te controleren (schouw begint op gelijkvloers) of ik moet mijn kachel wegtrekken maar deze weegt 220kg?
    Tot nu toe werkt de kachel perfect.

    Herman
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Jef wo dec 10, 2008 3:37 pm

    Ik heb gisteren het onderste potje van het T stuk van mijn buitenschouw even afgenomen en daar zat ongv 1/3 kopje as of stof in.Dus eer je de onderkant van een schouw zult gevult hebben gaat dit toch enige jaartjes duren.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast wo dec 10, 2008 4:13 pm

    Jef,

    Hoelang heeft de kachel gebrand om zoveel as te produceren in dat potje?
    Kuis eens je buis die van je kachel naar je T-stuk uit en kijk hoeveel daaruit komt! Waarschijnlijk zit er ook 1/3 kopje as in.
    Anonymous
    Kurt
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Gegevens schoorsteen

    Bericht van Kurt wo dec 10, 2008 11:34 pm

    Rossemiel, Rik, Steven,

    Ik wil zelf een tubing in een bestaande stenen schoorsteen inbrengen en heb hierbij nog wat vragen:
    -Welke diameter van inoxflexibel is het best geschikt voor een pelletkachel van +/- 10kW
    -Moet deze nu enkelwandig zijn of dubbelwandig? Ik had na wat surfen begrepen dat sommige kachels (oa.Rika speksteenkachel) een dubbelwandige nodig hebben zonder isolatie omdat ze verbrandingsluchtaanvoer van buiten halen. In sommige gevallen is het blijkbaar aangewezen om een dubbelwandige met isolatie tussen binnen-en buitenbuis aan te brengen om condensatie te minimaliseren.
    -Het T-stuk onderaan is blijkbaar een aanrader, hoe kan je dit uitkuisen als dit zich in een gemetste schouw bevindt waarvoor de kachel staat?
    -Waar moet de regelklep staan om de schouwtrek te regelen ?
    -Wat zijn prijs/kwaliteit leveranciers van deze onderdelen (met evt. extra advies)

    Alvast bedankt !
    Kurt
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van steven wo dec 10, 2008 11:44 pm

    Kurt,

    Ik heb dat laten installeren. Heel veel kan ik niet vertellen.

    Ik dacht wel dat de buis een diameter 100 had, maar ik heb geen T-stuk. Mijn kachel is een inbouwkachel en ik kan er dus toch niet aan.

    Mvg,


    Steven
    Anonymous
    Kurt
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re

    Bericht van Kurt do dec 11, 2008 12:17 am

    Mad Grr derde keer goeie keer, hopelijk kan ik dit berichtje nu publiceren
    Beste Steven, bedankt voor het snelle antwoord
    In de rubriek zelf een pelletkachel ook nog wat info gevonden:
    - Best dubbelwandige flexibel
    - Voor hoogte 8m best 100 of 130mm ?
    - Plaat bovenop met enerzijds kapje en anderzijds flexibel
    - T stuk onderaan, eventueel buiten schoorsteen gebracht voor makkelijk onderhoud (20cm verder)
    nog enkele vragen :
    - hoe best flexibel bevestigen in gesloten stenen schoorsteen ?
    - waar/hoe best regelklep voor trekregeling plaatsen ?
    - mogelijke leverancier : welke leverancier voor het Antwerpse ?

    Alvast bedankt voor de reacties !
    Kurt
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Jef do dec 11, 2008 1:21 am

    assurbanipal schreef:Jef,

    Hoelang heeft de kachel gebrand om zoveel as te produceren in dat potje?
    Kuis eens je buis die van je kachel naar je T-stuk uit en kijk hoeveel daaruit komt! Waarschijnlijk zit er ook 1/3 kopje as in.

    Kachel brand pas anderhalve maand dus het zal nog wat snel zijn om de hele handel reeds gaan te kuisen bounce
    Zal eerder iets worden voor tegen het voorjaar sunny
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van steven do dec 11, 2008 8:39 am

    Kurt,

    Goeyvaerts in Deurne verkoopt inox schouwbuizen en allerlei toebehoren.

    Voor meer info over de adresgegevens, zie topic 'pelletkachels-verkooppunten-antwerpen'

    Mijn schouw is ongeveer van dezelfde hoogte en de diameter van de buis is 100mm.


    Mvg,


    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast ma dec 15, 2008 11:21 pm

    Kurt,

    Ik heb zelf ook mijn inox flexibel getrokken door mij bestaande schouw. Ik heb wel maar een enkelwandige getrokken. Het T-stuk heb ik geplaatst achter onze kachel. Ik heb mijn materialen gehaald in Balen.

    mvg,

    Kristof
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast vr feb 13, 2009 12:33 pm

    Wij gaan bouwen met een bouwfirma. Nu is er een schouw voorzien maar die kan maar minimaal een doorsnede hebben van 150mm. Normaal zouden we de Ecoteck Snella willen plaatsen (muurmodel). Bovenaan aansluiting schouw voorzien.
    Nu is de vraag of die doorsnede van 150mm niet te groot gaat zijn?
    Bedankt alvast!
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van steven vr feb 13, 2009 12:43 pm

    Pieper,

    Als dat gat te groot is, een flexibel in de schouw steken.


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast vr feb 13, 2009 1:41 pm

    ik heb vandaag eens het kuisluikje onderaan mijn bestaande schouw open gedaan en uitgekuist, er zat daar ongeveer een half kopje assen in.Ik ben er nog altijd uit of ik nu een flexibel of een trekregelaar op de schouw ga zetten.Weet er iemand wat zo'n toestel kost om de schouwtrek te meten en waar je dat kan vinden ?
    avatar
    knoepken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Leeftijd : 73
    Registration date : 14-12-08

    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van knoepken vr feb 13, 2009 4:27 pm

    Ik zou zeggen dat is niet veel asse .IK zou er niets aan veranderen.En branden maar.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast vr feb 13, 2009 6:56 pm

    knoepken schreef:Ik zou zeggen dat is niet veel asse .IK zou er niets aan veranderen.En branden maar.


    'k heb wel niet gans de schoorsteen geveegd eh, enkel eens het luikje onderaan opengedaan en dat uitgekuist, wie weet wat er
    allemaal naar beneden komt als ze de schouw komen vegen Twisted Evil
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Veel stof...

    Bericht van Gast za feb 21, 2009 9:31 am

    Nog even een vraag over stof in de schoorsteen.

    Wij hebben een 12Kw Karmek Marilyn geplaatst. Deze is aangesloten via de inox "pelletkachelbuizen" van 80mm. Ik heb een bocht van 90° door het T stuk en dan na 2,50m recht omhoog terug een 90° bocht naar buiten.
    Gisteren ben ik buiten toevallig eens gaan kijken naar het stuk buis dat horizontaal uit de muur komt (inox van 50cm) en daar ligt al zeker een dikke cm stof in. Onze kachel brandt nog maar een dikke 14 dagen, trekt en werkt perfect, maar toch zoveel stof/asse in die buis, is dat normaal? Aan dit tempo zit die buis binnen een maand dicht of blaast die kachel dat er wel uit?
    Wij stoken met Granilux Din+ pellets en de kachel brandt maar 7hr/dag.
    Bedankt.
    noizz
    noizz
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 194
    Leeftijd : 55
    Registration date : 01-12-08

    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van noizz za feb 21, 2009 12:13 pm

    Ik veronderstel dat de trek een beetje te hevig zal zijn als ie zoveel stof door de schouw jaagt.


    _________________
    Saey Neema Mandi,Baltwood,Lava,Olimp en Makro-pellets

    Gesponsorde inhoud


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 2 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu ma mei 06, 2024 2:28 pm