Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 12 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+5
Jef
Uthrex
flamme
steven
pellbox
9 plaatsers

    pelletkachel en schoorsteen


    noizz
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 194
    Registration date : 01-12-08

    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van noizz za feb 21, 2009 12:13 pm

    Ik veronderstel dat de trek een beetje te hevig zal zijn als ie zoveel stof door de schouw jaagt.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast za feb 21, 2009 1:02 pm

    Waarschijnlijk trekt de schouw te hevig, je kan ofwel een trekregelaar installeren ofwel de extractiemotor verminderen.
    Als je teveel gloeiende deeltjes naar boven ziet gaan in de kachel en aldus door de schouw ziet verdwijnen staat de extractiemotor te hard.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van steven za feb 21, 2009 1:09 pm

    Toemke,

    Als de extractiemotor te hoog staat, moet je code A1, A2 en A3 verminderen.

    De parameters staan op het forum onder de topic 'algemeen - handleidingen en parameters'

    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast zo feb 22, 2009 4:36 pm

    Bedankt allemaal, dat zal het waarschijnlijk zijn want ik zie inderdaad nogal wat gloeiende deeltjes vliegen.
    Ik zal eens zien of ik in het systeem geraak om die extractiemotor te verminderen.
    Groeten.
    avatar
    christ
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 76
    Leeftijd : 56
    Registration date : 29-01-09

    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van christ ma feb 23, 2009 6:35 pm

    Hallo,

    Misschien een domme vraag maar waarom moeten de verbrandingsgassen eigenlijk afgezogen worden door die extractiemotor als die is aangesloten op een bestaande schoorsteen?
    Bij bv. een mazoutkachel heb je dat toch ook niet en de verbrandingsgassen gaan toch ook weg via de schouw.
    Bij mij gaan er ook nogal veel van die glinsterende deeltjes weg via de afvoer van de verbrandingsgassen. De vlam gaat ook de hele tijd op en neer, ik wil daarmee zeggen van klein naar groot.
    Ik heb een edilkamin iris, hoe kan ik dat veranderen?

    gr. christ
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast ma feb 23, 2009 10:43 pm

    ik denk dat je het kunt vergelijken met een smisse vuur , denk je dat je iets kunt doen gloeien zonder aan te jagen ,
    een pelletkachel heeft met enkele korrels 850° in de de brander .
    voor alle tech en vakkundige uitleg kun de zaterdag terecht bij xxx of eekhoutstaat 81 9041 Oostakker

    (Rest bericht verwijderd door admin wegens publiciteitsboodschap)

    gr. gilbert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast di feb 24, 2009 5:48 am

    Dat was nu eens een duidelijk antwoord se en ge krijgt er nog pellets en een stoof bij Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast di feb 24, 2009 5:54 am

    christ schreef:Hallo,

    Misschien een domme vraag maar waarom moeten de verbrandingsgassen eigenlijk afgezogen worden door die extractiemotor als die is aangesloten op een bestaande schoorsteen?
    Bij bv. een mazoutkachel heb je dat toch ook niet en de verbrandingsgassen gaan toch ook weg via de schouw.
    Bij mij gaan er ook nogal veel van die glinsterende deeltjes weg via de afvoer van de verbrandingsgassen. De vlam gaat ook de hele tijd op en neer, ik wil daarmee zeggen van klein naar groot.
    Ik heb een edilkamin iris, hoe kan ik dat veranderen?

    gr. christ

    Steek eens je hand in de kachel (in de verbrandingskamer, als hij afligt Razz ) en voel dan eens in de schouw zelf , je zal direkt het verschil in trek voelen , de extractiemotor zorgt ervoor dat de " rook" in de schouw geraakt ( en zorgt tevens voor de aanvoer van lucht onder de vuurkorf).allé denk ik toch :D
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast ma maa 02, 2009 6:54 pm

    is dat normaal dat mijn schoorsteen zo rookt? normaal rookt die toch niet met een pelletkachel
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van steven ma maa 02, 2009 7:45 pm

    Wannes,

    Bij mij komt er geen rook uit.

    Slechte verbranding?


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast ma maa 02, 2009 7:51 pm

    er was een enorme vlam zelfs als ik hem laag heb gezet bleef die vlam 5 minuten fel branden dus zal er wat zagemeel ingezeten hebben
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast za mei 30, 2009 8:08 pm

    Hallo,

    Wij zijn van plan een thermorossi 3001 aan te schaffen.
    Onze woning heeft een tot nu toe ongebruikte schouw met stenen potten
    met buitenafmetingen 27 op 25 (binnen waarschijnlijk 19 op 22)
    Deze potten vertrekken vanop de vloer recht naar boven met een totale lengte van 6 meter.

    Op onze zoektocht horen we tegenstrijdige verhalen:

    - er is zeker geen extra buis nodig in de schouw...
    - er moeten dubbelwandige inox buizen in...
    - er moet een flexible in tot halfweg...
    - er moet een dubbelwandige flexible in tot bovenaan met een kapje...

    Dit maakt de keuze er niet gemakkelijker op.
    Aan de ene zijde willen we vermijden dat er zonder buizen, er toch nadien moeten bijgetrokken worden,
    en aan de andere zijde speelt de meerprijs van bijna duizend euro natuurlijk ook een rol.

    Zijn er hier op dit forum die zonder problemen een schouw met potten gebruiken?
    Graag jullie ervaringen.

    Alvast bedankt!
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van pedro za mei 30, 2009 8:18 pm

    Hier werekn we met een inoxflexibel(enekelwandig) tot boven,en dan een kapke dr op!


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van steven za mei 30, 2009 9:06 pm

    bij mij hetzelfde en dat kost geen 1000 euro extra

    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast zo mei 31, 2009 10:10 am

    dubbelwandige flexibel bestaat eigenlijk niet, dat is de zogenaamde "supergliss" die zo omschreven wordt, de binnenkant is mooi glad terwijl de buitenkant vrij ruw is. Voor een pelletkachel is wel een "supergliss" nodig heb ik al van verschillende installateurs gehoord.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast zo mei 31, 2009 10:28 am

    Sorry Bartje maar dit heb je verkeerd voor. Dubbelwandige inox flexibel bestaat wel degelijk. Deze flexibel bestaat uit 2 lagen waarvan de ene geribd is en de andere minder of meer glad. Maar het zijn wel degelijk 2 lagen of wanden. Voor pelletkachels is dit inderdaad aan te bevelen indien er met een flexibel dient gewerkt te worden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast wo nov 16, 2011 2:54 pm

    Wel of geen schoorsteen? Dat is eigenlijk meer mijn vraag. De kachelverkoper vertelde dat een simpel pijpje door de muur volstaat, maar begrijp ik goed uit alle berichten hier dat dit niet het geval is? En een andere zaak: volgens een wat serieuzere kachelleverancier hier te lande zou het zelfs volgens het Nederlandse bouwbesluit niet mogen, een pijpje door de gevel. Volgens deze leverancier MOET een schoorsteen, voor welke kachel dan ook ALTIJD boven de nok van het dak uitsteken. En een schoorsteen hebben we helaas bij de bouw van ons huis achterwege gelaten (de 'uitlaat' van de kachel voor de vloerverwarming gaat ook gewoon door de gevel). Aangezien we een rieten dak hebben, neem ik liever geen extra risico's met pijpjes door de gevel als die niet zou mogen of de werking van de kachel nadelig beïnvloed. Jammer, wilde een Edilkamin Iris Plus toevoegen aan de huiskamer, lijkt niet (eenvoudig) te gaan lukken.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van steven wo nov 16, 2011 4:21 pm

    dubbelwandige buis tot 0,5m boven dak. weet wel niet of dat veilig is met een rietendak


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast wo nov 16, 2011 4:38 pm

    Op de site van Nordic Fire vond ik het volgende, weet natuurlijk niet of dat klopt? Om boven m'n dak uit te komen heb ik nogal een joekel van een pijp nodig, dan wordt de installatie een stuk duurder (en niet meer deze winter uitgevoerd, zou jammer zijn)

    Heb ik een schoorsteen nodig voor een pelletkachel?
    Een normale pelletkachel kan op de buitengevel aansluiten mits u tenminste 1,5 meter omhoog gaat. In Nederland is een geveldoorvoer voor pelletkachels toegestaan. Verder moet er wel rekening gehouden te worden met het zogenaamde 'uitmondingsgebied'. De pelletkachel mag namelijk alleen daar uitmonden waar het geen overlast kan veroorzaken aan buren of aan u zelf via ventilatie openingen e.d. Pelletkachels ook aansluiten door het dak met een eenvoudige dakdoorvoer. Deze afvoer hoeft niet boven de nok uit te komen, aangezien de pelletkachel over een rookgasventilator beschikt. Aansluiting op een bestaande schoorsteen is natuurlijk ook mogelijk. Een pelletkachel stoot minder uit dan een houtkachel. Wel dient men zich te houden aan het Bouwbesluit en de berekening van de (voldoende) afstand tot de buren, ventilatie openingen en deuren en ramen. Belangrijk hierbij is dat er geen overlast wordt veroorzaakt.Een pelletkachel op CV kan niet met een gevelafvoer worden aangesloten!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gast wo nov 16, 2011 5:14 pm

    Xel,

    gezien je woonplaats zou je je licht eens kunnen opsteken bij rrtrading in Tolbert of bij het Stokertje in Orvelte. Zijn firma's die zelf installeren en aansluiten en kunnen inspelen op specifieke situaties.

    M.v.g.,
    Dick


    Laatst aangepast door dicktwist op wo nov 16, 2011 5:26 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Sorry, typefoutje.)

    Gesponsorde inhoud


    pelletkachel en schoorsteen - Pagina 3 Empty Re: pelletkachel en schoorsteen

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu ma mei 06, 2024 5:24 pm