Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 20 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 20 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+27
bart b
vinnus1
konijn
Fleur
colleken
grossard.rob
Dan12
pollydor
speedy
paularis
stef123
mantas
marver
francky
erwin
flair
MCZ SUITE AIR
Peerke
krusty
pedro
Brahman
ss
Uthrex
peter van den Branden
steven
Geert
bogaerts
31 plaatsers

    Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast vr nov 25, 2011 4:15 pm

    Hallo, ik vraag me af nu het wat kouder begint te worden of het verstandig is mijn pelletkachel 24 uur op 24 uur te laten branden of dat het beter is de kachel één keer per dag koud te laten worden, een uurtje of twee uit het 's nachts. Met name heeft dit invloed op de levensduur van de kachel of vervuiling van de schouw??
    avatar
    bogaerts
    Pelletje
    Pelletje


    Aantal berichten : 21
    Registration date : 01-10-09

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van bogaerts vr nov 25, 2011 5:07 pm

    ik denk dat dit geen een invloed heeft op de levensduur wel gaat een pelletkache bij constant gebruik wel sneller verslijten
    Geert
    Geert
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 334
    Leeftijd : 51
    Registration date : 02-12-08

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Geert vr nov 25, 2011 5:56 pm

    Toen wij nog in onze huurhuis woonde brande de kachel bij ons de ganse winter(+-3maanden) door werd om de 10 dagen uitgedaan om te kuisen, en heb nooit niks gemerkt aan de kachel.
    Dus volgens mij als je een degelijke kachel hebt geen probleem om ze aan te laten.
    mvg, Geert


    _________________
    Thermorossi Ecotherm 7000(11/2008)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast vr nov 25, 2011 6:04 pm

    hey
    de onze brand ook 24 op 24 ;-)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast vr nov 25, 2011 6:16 pm

    De mijne gaat om 06.00 aan en als we gaan inkopen of zo uit. Bij thuiskomst even de schraper door het branderpotje en starten en dan om 21.00 uit, het is dan de andere morgen nog 17 - 18 graden.

    Om de drie dagen even een schoonmaakbeurtje van 10 minuten en voor de rest genieten van de warmte.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast vr nov 25, 2011 6:40 pm

    De mijne staat nu ook 24 op 24 aan, enkel om de 2 dagen half uurtje uit om te kuisen.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast vr nov 25, 2011 8:00 pm

    hier trappen we de Stubo tegen 5u20 aan en gaat hij uit tegen 23u Dan is het hier 'sochtends ook nog 18°
    Elke ochtend tik ik het vuurkorfje even proper boven de aslade(alleen nodig als ik hogramix din stook). Elke avond bij het uitzetten giet ik de bak weer vol (2/3de zak gaat er nu in) Stofzuigen en ruit kuisen gebeurt op zaterdag ochtend.
    De kachel staat overdag op 21° en vanaf 20u gaat deze naar 24°
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast vr nov 25, 2011 10:07 pm

    Bij ons brandt de kachel nooit 24 u. Zelfs bij extreme koude gaat ze 's nachts nog uit.
    Ik merk wel dat met het mistige weer van de afgelopen dagen de assen in de branderpot kleverig zijn. Waarschijnlijk is dat niet zo als de kachel continu brandt.

    Pesno
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast vr nov 25, 2011 10:27 pm

    Ik moet misschien wel opmerken dat ik eigenlijk mijn hele huis verwarm met mijn pelletkachel en daarnaast ook nog de hele dag thuis ben, toch zeker in de winter, pensioen weet u wel. 's Morgens gaat de CV een uurtje of zo aan om de badkamer en mijn bureautje te verwarmen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast vr nov 25, 2011 11:47 pm

    ons kacheltje gaat uit als we werken zijn, ze gaat aan net voor we thuis komen, resultaat het gloei element is na 2 jaar stoken (5500 branduren) kapot, misschien door te vaak ontsteken van de kachel, langs de andere kant minder vuil dus ook minder poetsen van de kachel en minder verbruik pellets, maar ik denk dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt want de prijs van een gloei element zal wel zeker zoveel kosten als de pellets die ik gespaard heb?
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van steven vr nov 25, 2011 11:49 pm

    de onstekingskaars kost niet zoveel. Met 50 tot 70 euro ben je er vanaf.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast do dec 22, 2011 10:05 pm

    Ik heb deze week een experiment gewaagd. Ik heb twee dagen de kachel continu van 6 tot 23 u laten branden op 18°C, P3. Het was toch aangenaam warm in huis (vanavond zelfs 22°C) en toch hetzelfde verbruik als anders.
    Ik denk dat ik dit regime in de toekomst blijf gebruiken.

    Pesno
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van steven vr dec 23, 2011 12:40 am

    ik doe dat altijd tijdens de weekend.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    peter van den Branden
    peter van den Branden
    verkoper


    Man Aantal berichten : 158
    Leeftijd : 65
    Registration date : 29-01-10

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van peter van den Branden vr dec 23, 2011 8:41 am

    Alleen 's nachts laten branden als je 100% zeker bent van je pellets
    Wanneer je koekvorming krijgt kan na een paar uren je pelletbak gaan smeulen
    Heb ik al 2 keer gezien bij klanten en alle 2 met hetzelfde merk van pellets
    Huis hangt vol met rook!!!!!!!!!
    Wij raden onze klanten altijd aan van ze niet constant te laten branden maar gewoon de timer te bezigen
    behalve bij 1 merk dat een ander soort pellet toevoer heeft en een compleet ander brandbakje heeft

    Peter
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Uthrex vr dec 23, 2011 9:08 am

    Als je zo snel koekvorming krijgt hapert er toch wel iets aan de installatie of aan de parameters. Als daar niks aan hapert scheelt er voorzeker iets aan het de kachel (aan het merk dus).
    Zodra het kouder wordt blijft onze kachel dag en nacht branden. Alle paar dagen (3 à 4) gaat ze een uurtje uit om te stofzuigen.
    Voor de moment gaat ze aan als we opstaan en uit als we gaan slapen...

    Uthrex


    _________________
    Remember time, when moto's were dangerous en sex was safe.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast vr dec 23, 2011 10:04 am

    @peter
    als je kachel aangesloten is op een trekkende schouw moet je mij eens uitleggen hoe je rook in huis kan hebben ,
    en zoals je zegd als de pelletvoorraad gaat smeulen scheeld er wel degelijk iets aan de instalatie,
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast vr dec 23, 2011 11:31 am

    @Peter,

    Dit wetende, zou ik bij u zeker geen kachel kopen.
    peter van den Branden
    peter van den Branden
    verkoper


    Man Aantal berichten : 158
    Leeftijd : 65
    Registration date : 29-01-10

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van peter van den Branden vr dec 23, 2011 2:13 pm

    De Kachels staan daar al 5 jaar en branden perfect
    Nu heeft die klant goedkope pellets kunnen kopen (nederlandse)
    en na een dag dikke koek in bakje en smeulen van pellets tot in de pelletaanvoer
    De kachel is aangesloten op een flexibel (dubbelwandig) helemaal tot boven de nok van het dak
    (flex 120 dia) zoals het hoort!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    maar nu moetje mij eens uitleggen als de pelletbak smeult hoe de rook in de flexibel geraakt??????
    namen noemen : pellets waren van plospan
    Wij hebben op dit ogenblik 1489 kachels staan
    dus kom mij niet vertellen hoe het moet,
    en de parameters aanpassen kunnen mensen van +-70j niet
    zijn allemaal niet zo slim als de meesten hier op het forum
    dus aan die installatie scheelt niets wel aan de pellets
    en ik wou hier alleen goede raad geven

    beste wensen
    Peter
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van ss vr dec 23, 2011 2:36 pm

    Rustig jongens rustig!
    Goede raad is altijd welgekomen. Je bent het er mee eens of ook niet... Kritiek zonder verdere uitleg is TE gemakkelijk. Ik begrijp de bewering van rmcsmt hier niet goed. Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Dat je niet akkoorde bent met Peter? Of wat anders?
    Groeten,
    ss
    Brahman
    Brahman
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 126
    Leeftijd : 60
    Registration date : 26-02-11

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Brahman vr dec 23, 2011 4:01 pm

    Ik verneem hier dat er heel wat gestookt wordt met pellets, velen die 24 u stoken... !
    Ik ben eerste jaars gebruiker van een inbouw pellinsert 54 edelkamin. Stook ongeveer 7 uur per dag.We zijn de hele dag werken.
    Gaat zo'n ontsteker niet langer mee dan 2 jaar??? Dat is me niet gezegd.
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4749
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van pedro vr dec 23, 2011 5:21 pm

    Brahman,gemiddeld gaat een gloeikaars 1500x mee,kan natuurlijk wel wat schommelen....


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    peter van den Branden
    peter van den Branden
    verkoper


    Man Aantal berichten : 158
    Leeftijd : 65
    Registration date : 29-01-10

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van peter van den Branden vr dec 23, 2011 6:48 pm

    Braham,

    Een ontsteker moet 4-5jaar meegaan bij normaal gebruik
    (2x per dag opslaan van de kachel)

    groeten
    Peter
    Brahman
    Brahman
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 126
    Leeftijd : 60
    Registration date : 26-02-11

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Brahman vr dec 23, 2011 11:12 pm

    Merci voor de informatie.
    Ben zeer tevreden over mijn aankoop... goedkope warmte en lekker met een gezellig vuurtje in de woonkamer.
    Vind het wel jammer dat ik ze soms niet nog lager kan zetten...dan de nu laagste stand.
    Maar ja dan maar met de t-shirt in huis...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast za dec 24, 2011 7:33 am

    "Rustig jongens rustig!
    Goede raad is altijd welgekomen. Je bent het er mee eens of ook niet... Kritiek zonder verdere uitleg is TE gemakkelijk. Ik begrijp de bewering van rmcsmt hier niet goed. Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Dat je niet akkoorde bent met Peter? Of wat anders?
    Groeten,
    ss"


    Ik bedoel er niks lulligs of vervelends mee. De vraag ging over het al dan niet voor 24 uur laten branden van je kachel. Uit Peter zijn ervaringen begrijp ik dat zijn merk schijnbaar nogal "gevoelig" is en dat hij het daarom niet aanraadt (meerdere malen een huis vol met rook, ondanks goede rookgasvoer en zo). Graag wil ik thuis de kachel wel 24 uur per dag laten branden en vanwege die berichten zou ik daarom dan niet voor zijn merk kiezen. That's all.
    Het staat Peter overigens netjes dat hij zijn klanten goed vooraf informeert hierover.
    M'n opmerking stond er inderdaad misschien wel wat ongenuanceerd, maar was zeker niet bedoeld om iemand af te zeiken of in diskrediet te brengen.
    Want zie ook mijn motto: samenwerken kun je niet alleen !


    Laatst aangepast door Uthrex op za dec 24, 2011 8:20 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Geen rood aub. Dat krijg je van ons wel als je als straf ;))
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van ss za dec 24, 2011 12:31 pm

    OK rmcsmt, daar kan ik mee leven.
    Groeten,
    ss

    Gesponsorde inhoud


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 2:00 pm