Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 38 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 36 gasten

SICCO


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+27
bart b
vinnus1
konijn
Fleur
colleken
grossard.rob
Dan12
pollydor
speedy
paularis
stef123
mantas
marver
francky
erwin
flair
MCZ SUITE AIR
Peerke
krusty
pedro
Brahman
ss
Uthrex
peter van den Branden
steven
Geert
bogaerts
31 plaatsers

    Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?


    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Aantal berichten : 2085
    Registration date : 22-11-10

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van ss za 24 dec 2011 - 12:31

    OK rmcsmt, daar kan ik mee leven.
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast za 24 dec 2011 - 12:34

    Peter heeft ervaring, en zegt waar het op staat.
    Hij heeft het over de problemen met "pellets" waarmee je moet opletten
    als de kachel dagen aan een stuk doorbrandt. Niet over zijn kachels.


    Mijn laatste ervaring met pellets.....
    Ik had nog een goeie 20 zakken Domo's van 2010. Eveneens nog een 20 zakken Lava's 2010 of 2009?
    Recent Domo's 2011 gekocht. Wat opviel was dat ze een blekere kleur hadden dan die van 2010.
    Ook bij ons blijft de kachel 24 op 24 branden bij koudere nachten.
    Net zoals bij Christel, na 2 dagen branden, een klein uurtje uitschakelen,5 min. stofzuigen en terug opstarten.
    Domo's 2010 en de Lava's 2010 eerst opgebrand, vertonen ongeveer gelijke
    eigenschappen, geen probleem om de kachel 48 , een enkele keer 72 uren te laten branden.
    Eerste ervaring met de Domo's 2011 waren positief. Vlam was (nog) levendiger dan Domo's en Lava's 2010.
    De wanden van de verbrandingskamer hebben een beige kleur, die bleven mooi proper, niets van aanslag. Ook het ruitje niet.
    Maar na 24 uren branden zag ik dat er in en rond de verbrandingskorf er zich veel verbrandingsafval opstapelde
    met een minder mooie vlam tot gevolg en beginnende aanslag.
    48 uren branden lukt niet. Oplossing, om de 24 uur wordt de kachel gereinigd.
    Met de Domo's 2010 had ik dat niet, die brandden veel meer op. Veel minder as.
    Ik mag afstellen wat ik wil, het helpt niet. De verbranding is prima, maar er stapelt zich
    te veel "onbrandbaar" afval op die op den duur de gaatjes in de korf verstopt.
    De afval koekt of plakt niet, Die is heel luchtig. (hoe moet ik het anders beschrijven?) De kachel is heel vlot te reinigen.
    De stofzuiger erin en alles komt mee.
    Mijn conclusie,
    De Domo's 2011 branden heel goed maar bevatten "te" veel onbrandbaar materiaal
    waardoor 48u doorlopend branden van de kachel niet mogelijk is.
    Wat ik moet vaststellen is dat een merknaam géén garantie biedt dat de samenstelling
    identiek blijft. Dit is hier trouwens al gezegd geweest.
    Groeten,
    Cyrre

    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast za 24 dec 2011 - 14:00

    @Cyrre
    "Hij heeft het over de problemen met "pellets" waarmee je moet opletten als de kachel dagen aan een stuk doorbrandt. Niet over zijn kachels."

    Als ik het goed heb begrepen, gaat het toch niet alleen over de pellets maar is er ook een verschil bij de kachels? Peter schreef namelijk:
    "behalve bij 1 merk dat een ander soort pellet toevoer heeft en een compleet ander brandbakje heeft"
    Dat is namelijk wel waarop ik mijn antwoord baseerde

    "Wat ik moet vaststellen is dat een merknaam géén garantie biedt dat de samenstelling identiek blijft."
    Die ervaring heb ik ook met de Germans van begin 2011 en die van "nu"/november 2011. De ene lading geeft (veel) meer warmte dan de ander. Ook hetgeen dat achterblijft in het branderbakje is echt anders van samenstelling.
    Je schrijft dat 48 uur branden niet lukt. Dooft je kachel dan echt? Of zet je hem zelf uit vanwege bijvoorbeeld te grote hoeveelheid as in de kachel?
    peter van den Branden
    peter van den Branden
    verkoper


    Man Aantal berichten : 158
    Leeftijd : 65
    Registration date : 29-01-10

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van peter van den Branden za 24 dec 2011 - 15:04

    rmcsmt,

    Er is inderdaad maar een merk: Harman

    Hebben een patent op hun verbranding systeem

    pellets vallen niet maar worden omhoog geduwd zodat ook de as (en eventueel koek) in de aslade wordt geduwd

    Peter
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast za 24 dec 2011 - 18:09

    @rmcsmt
    Je schrijft dat 48 uur branden niet lukt. Dooft je kachel dan echt? Of zet je hem zelf uit vanwege bijvoorbeeld te grote hoeveelheid as in de kachel?
    Ik schakel hem zelf uit voor de hoeveelheid te groot wordt, inderdaad. Ik laat het zover niet komen dat ie uitvalt.
    Eénmaal heb ik het geprobeerd, 48 uur dus, de vlam brandde echt niet mooi meer en gaf roet af.
    Als er geen zuurstof meer langs de gaatjes in de korf kan aangevoerd worden bekom je geen goeie verbranding meer.
    Ik veronderstel dat 72 uur helemaal een zootje wordt. 24 uur lukt wel prima.
    bv. Als je de kachel iedere avond als gezellige bijverwarming 7 uur laat branden moet je hem om de 3 dagen reinigen.
    Maar dan zal je al gauw iedere avond de korf leegmaken en zal je nooit geen problemen hebben.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast za 24 dec 2011 - 20:23

    @Peter,
    Dat is inderdaad weer een heel ander principe dan de overige kachels. Is daar dat je weet ergens op internet een filmpje of prinpipeschets van? Vind het wel interessant om eens te zien hoe dat dan in z'n werk gaat. Harman is van origine Amerikaans meen ik?
    Nogmaals het was eerder niet m'n bedoeling je in verlegenheid te brengen of af te zeiken, als ik je die indruk gaf, spijt me dat oprecht.

    @Cirre,
    In het voor- en naseizoen brandt bij ons de kachel ook alleen 's avonds om net de kou uit huis te verdrijven. Dan is het net voor iedere start even het bakje uitkloppen en draaien.
    In het winterseizoen draait de kachel bij ons de hele dag door. De eerste keer was ik er ook wat huiverig van. Heb daarom een rookmelder boven de kachel geplaatst en ook nog 1 in de aangrenzende kamer. Het eerst begonnen om elke 24 uur eens schoon te zuigen. Dit gaf geen problemen.
    Na een tijdje hebben we eens 48 uur geprobeerd. Er zat uiteraard meer as in de kachel en wat meer koek in de hoeken van het bakje, maar voor de rest werd de kachel er (spreekwoordelijk dan) niet warm of koud van. Pas sinds deze winter draaien wij 72 uur non-stop (de eerste keer ging dit per ongeluk, ik was in de veronderstelling dat m'n vrouw de tweedaagse schoonmaakbeurt had gedaan, maar dat bleek niet zo). In standje twee is dat echt wel het maximum uren, omdat de asbak serieus vol raakt. Ook het branderbakje bevat uiteraard nog iets meer koek, maar nog steeds mekkert de kachel niet. Als indicatie hou ik altijd goed de rookgastemperatuur in de gaten, maar daar gebeurt eigenlijk weinig. Het vlammenbeeld varieert nogal en is bij mij afhankelijk van hoeveel pellets er achter elkaar in de korf terecht komen. Niet bij elke slag van de vijzel is de hoeveelheid gelijk. Dit heeft z'n weerslag op de vlam. Ik hou altijd wel goed in de gaten dat de aanwezige vlam lekker fel en bij voorkeur wat wittig van kleur blijft Een grotere, rustige, gele vlam duidt mijns inziens op een luchttekort. Als je deze ziet, ga je te ver en wordt het tijd schoon te maken.
    Ik heb eenmaal gehad, toen ik over ging naar andere pellets, dat de hele bodem van het bakje vol zat met ("luchtige") koek. Er was geen gaatje meer te zien, daar schrok ik wel wat van. Als je het zag zou je verwachten dat er geen lucht meer doorheen zou komen, maar het gekke is je merkte eigenlijk niet echt iets aan de kachel. Ik kijk per dag zeer regelmatig naar de rookgastemperatuur. Zoals je inderdaad zegt, zou je mogen verwachten dat bij kleinere lucht/pelletverhouding de verbranding verandert en daarmee dus ook de rookgastemperatuur, maar niks van dat alles. Verbaasde mij best wel. Ook de vlam begon nog niet te roeten.

    Zou het voor jou kunnen schelen als de trek iets verhoogt, dus wat meer lucht geeft? Eventueel kun je je geprogrammeerde reinigingscyclus misschien nog wat aanpassen, kortere interval en/of hoger toerental van je rookgasfan tijdens reinigen (pas wel op dat je niet zo hoog gaat dat je de kachel uitblaast)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast ma 26 dec 2011 - 11:34

    Hallo Allemaal
    Wij lieten de eerste winter de kachel branden op de Eco stand.
    Daardoor ging de kachel wel 20x per dag aan en uit.
    Conclussie na 900 branduren gloeispiraal stuk.
    Nu zetten wij de kachel s'morgen aan en pas sávond laat weer uit.
    We branden met 1 zak pellets langer als dan hij op de Eco stand staat.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Hoelang blijft de pelletkachel branden aan één stuk door?

    Bericht van Gast do 17 jan 2013 - 14:31

    De vraag is duidelijk. Hoelang of hoeveel dagen laten jullie jullie pelletkachels branden met dit weer, alvorens hem uit te schakelen voor zijn stofzuigbeurt ?  Wink Ik laat hem ook enkele dagen branden hoor, maar dan denk ik : 'och manneke is het eens geen tijd om u af te zetten en eens uit te kuisen ?" Laughing
    Nu hier ligt er bitter weinig asse in de verbrandingspot of ernaast. Enkel wat roetaanslag op het raampje. Dus niks speciaals aan de hand zou ik dan zo zeggen. Eens benieuwd hoelang aan 1 stuk hij bij jullie brandt. scratch
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4416
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van krusty do 17 jan 2013 - 14:36

    3 volle dagen
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast do 17 jan 2013 - 14:58

    2 dagen en nachten
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van ss do 17 jan 2013 - 15:23

    4 a 5 dagen, zolang er geen verstopte gaatjes in het pelletmandje zijn door asse of koek
    Peerke
    Peerke
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 28
    Registration date : 03-04-12

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Peerke do 17 jan 2013 - 15:33

    Met Bioflam pellets nu 2 dagen.Daarna heb ik echt teveel koek in het branderpotje en is het hoognodig.


    _________________
    Piazzetta P955 / Carto pellets
    MCZ SUITE AIR
    MCZ SUITE AIR
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Leeftijd : 62
    Registration date : 17-05-12

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van MCZ SUITE AIR do 17 jan 2013 - 15:35

    4 volle dagen en nachten.
    dan is het branderpotje nog altijd proper en het asselaadje bijna vol.


    _________________
    MCZ SUITE AIR  [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    fireland-wood-premium wood-agriselect-plus-econ-
    green energy-bioflam-igel-florafire-badger-pivetau-greenmax
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van flair do 17 jan 2013 - 15:38

    elke nacht uit
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast do 17 jan 2013 - 15:54

    Hey,
    Nu brand mijn kachel 6 dagen en nachten en vervolgens een schoonmaakbeurt.('s nachts op minimum stand,overdag volle bak)Juist zijn kuising gegeven en die kon eigenlijk nog wel eventjes verder.Ik stook met badger.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast do 17 jan 2013 - 15:57

    hoi , 22hr en dan stofzuigen en terug aan grtj jani
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast do 17 jan 2013 - 15:59

    Overdag 21° en in de nacht 18°. Zaterdag tegen 11.00 uur uit, boodschappen doen en bij terugkomst maakt mijn zoon de kachel schoon en dan brandt hij weer een week.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van erwin do 17 jan 2013 - 16:03

    22hr zoals bij jani, dan is het tijd om de de asbak leeg te maken..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van francky do 17 jan 2013 - 17:12

    +- 40 u dan is de aspot bijna vol en is de kachel toe aan een verfrissing Laughing een mens dan ook of eerder lol!


    _________________
    Edelkamin funny 11kw
    zibro carmen 11 kw
    lava
    Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast do 17 jan 2013 - 17:14

    Na 30 h toch wel noodzakelijk bij mij
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast do 17 jan 2013 - 17:20

    Oei oei oei, allemaal de handleiding niet goed gelezen?
    Dagelijks onderhoud: ......... Reiniging venster en branderpotje
    Wekelijks onderhoud: ......... Reiniging warmtewisselaar en uitzuigen kachel
    Maandelijks onderhoud: ......... Reiniging T stuk achter kachel
    Jaarlijks onderhoud: ......... Degelijke reiniging complete kachel, nazicht dichtingen en reiniging van het schoorsteenkanaal (wat mij betreft 2jaarlijks voor de schoorsteen en het luik voor reiniging van de rookgasventilator).
    niet goed
    marver
    marver
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 76
    Leeftijd : 61
    Registration date : 07-11-11

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van marver do 17 jan 2013 - 17:57

    Idem als dicktwist.
    (is hier hoofdverwarming dus ........)


    _________________
    Edilkamin Cherie geplaatst dec 2011
    Pellets: Bioflam (groepsaankoop Limburg)
    ----------------------------------------
    19 x Siliken 245Wp
    SMA SB4000TL-20
    Dakhelling: 35°
    Ligging: 260°
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast do 17 jan 2013 - 18:26

    Elke 24 uur nodig wegens koek in branderpotje.
    mantas
    mantas
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 106
    Leeftijd : 57
    Registration date : 19-11-11

    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van mantas do 17 jan 2013 - 18:29

    hier om de 36 uur


    _________________
    Edilkamin Funny-okt 2011
    -Green energy
    -Comfort pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast do 17 jan 2013 - 18:32

    hier ook om de dag, half uurtje afkoelen, zuiver maken weer weer stoken
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gast do 17 jan 2013 - 18:43

    volgens het boekje elke dag ,dan weet ik zeker dat hij het beste rendement heeft
    Maar als hij harder moet stoken blijft alles wel schoner is dat bij jullie ook zo ??

    Gesponsorde inhoud


    hoelang - Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door? - Pagina 2 Empty Re: Hoelang mag de pelletkachel blijven branden aan 1 stuk door?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma 6 mei 2024 - 22:48