Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 14 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 14 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    iris plus - korfje vol

    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris plus - korfje vol Empty iris plus - korfje vol

    Bericht van Gast vr jan 18, 2013 9:08 am

    Beste bezoekers,

    Kachel edilkamin iris plus

    Sinds oktober vorig jaar heb ik mijn huis laten isoleren met na-spouwisolatie. (Kan ik iedereen aanbevelen!)Voordien kreeg ik met de kachel de ruimte waarvoor hij aangeschaft is niet echt warm. Dankzij die isolatie brand de kachel voortdurend op de laagste stand (P1, ingestelde temp : 15 graden) en is het hier nog bijzonder warm. Ik heb de toevoer van de pellets in P1 tot 13 vermindert. En nog blijft het warm genoeg. Maar nu krijg in bij zeer koud weer (nu dus) en na langdurig branden (ongeveer 20u) een overvol 'verbandingsbakje'. Blijkbaar moet ook A1 (regeling van trekken in P1) aangepast worden. Klopt dat? Bestaan er tabellen of vuistregels bij welke P1, P2, P3 waarden de beste A1, A2, A3 waarden horen.

    Groeten,
    Karel
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31574
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    iris plus - korfje vol Empty Re: iris plus - korfje vol

    Bericht van erwin vr jan 18, 2013 2:19 pm

    Karel


    die tabellen zijn er niet, dat is voor iedere situatie andere..
    welke waarden heb je nu voor A1->A3
    kun je ook de waarde van parameter FL doorgeven.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris plus - korfje vol Empty Re: iris plus - korfje vol

    Bericht van Gast vr jan 18, 2013 6:34 pm

    Dag Erwin,

    De waarden zijn : A1 :22 (oorspronkelijk 26), A2 : 28, A3 : 30. FL varieert tussen 14,15 en 17
    Ik had intussen ook reeds Pu verlaagt naar 15 en tP verhoogt naar 15 om de automotische reiniging wat te vermeerderen.

    Dank voor de opvolging.

    Groeten,
    Karel
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31574
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    iris plus - korfje vol Empty Re: iris plus - korfje vol

    Bericht van erwin vr jan 18, 2013 6:57 pm


    probeer eens met parameter A1 naar 24 te zetten, is je schouw nog zelfde als vorig jaar, staat er een trekkap op ondertussen?

    reiniging zou ik even terugzetten hoe hij stond, nooit meer dan 1 parameter gelijk verzetten altijd eerst kijken wat er gebeurt..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris plus - korfje vol Empty Re: iris plus - korfje vol

    Bericht van Gast vr jan 18, 2013 9:50 pm

    Dag Erwin,

    Ik heb reeds met A1 op 24 geëperimenteerd en ook met de parameter afzonderlijk, maar dat heeft niets geholpen vandaar dat ik nu de combinatie uitprobeer maar ik heb zopas de kachel moeten uitzetten om het korfje leeg te maken. Blijkbaar raken de gaatjes onderin het krofje in de loop van het verbrandingsproces verstopt zodat de zelfreiniging na enige tijd niet meer werkt. Het merkwaardige is dat zich dit alleen voordoet bij vriesweer anders zijn er helemaal geen problemen en loopt alles perfect.

    Wat de schouw betreft. Het is inderdaad nog dezelfde als vorig jaar omdat de installateur van mijn kachel mij verzekerd had dat de schouw er zeker niets mee te maken heeft. (Het ging destijds over het H7 probleem.) Wel is hij op advies van de hoofdinvoerder van Edilkamin een elektronisch element komen vervangen. Sindsdien is het H7 probleem vrijwel verdwenen. Dat wil zeggen dat hij sindsdien door die foutmelding nog maar één keer uitgevallen is. (Misschien niet toevallig begin deze week bij vriesweer.) Ik heb dus aan de schouw nog niets gewijzigd en geen trekklep geplaatst maar ik ga dat morgen toch doen. Baat het niet dan schaadt het niet!!!
    Vermits het probleem zich enkel bij vriesweer voordoet zonder dat er aan de kachel iets bewijzigd is, heb je misschien wel gelijk dat je naar de schouw verwijst want daar omheen zijn de afgelopen dagen de (weers)omstandigheden uiteraard wel veranderd.

    Groeten,
    Karel
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31574
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    iris plus - korfje vol Empty Re: iris plus - korfje vol

    Bericht van erwin vr jan 18, 2013 10:00 pm

    de schouw heeft zeker met dit probleem te maken, de rookgasventilator blaast de rook tot buiten de kachel, de schouw moet dan het werk overnemen.

    meer info: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    een schouw van 1.5m bovenkant open is geen trekkende schouw, en word daar nergens vermeld.. bij wind op de schouw of koude is dat vragen om problemen..


    Laatst aangepast door erwin op vr jan 18, 2013 10:23 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris plus - korfje vol Empty Re: iris plus - korfje vol

    Bericht van Gast vr jan 18, 2013 10:16 pm

    Dag Erwin,

    En kan ik dat dan oplossen met een goede trekkap. Ik geef daarbij de voorkeur aan een rotorvent.

    Groeten,
    Karel
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31574
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    iris plus - korfje vol Empty Re: iris plus - korfje vol

    Bericht van erwin vr jan 18, 2013 10:27 pm

    schouw buiten dubbelwandig tot boven de dakhelling, geeft de minste problemen.
    die rotorvent kan beterschap brengen, en een test waard...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris plus - korfje vol Empty Re: iris plus - korfje vol

    Bericht van Gast vr jan 18, 2013 10:30 pm

    Dag Erwin,

    Dank voor de goede raad. Ik houd je zeker op de hoogte.

    Groeten,
    Karel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris plus - korfje vol Empty Re: iris plus - korfje vol

    Bericht van Gast zo jan 20, 2013 12:08 pm

    Dag Erwin,

    Ik kan mij intussen wel voor het hoofd stoten!!! Ik heb dit weekend een verkoper en installateur van pelletkachels ontmoet die met een grote kennis van zaken en met veel liefde voor zijn product werkt. De zaak is niet eens zo ver bij mij vandaan. Had ik dat maar eerder geweten!!! Het huidige probleem met het korfje(en eigenlijk alle eerdere problemen) ligt dus, zoals je ook reeds zei, aan de schouw. Ik heb de bestaande schouw buiten intussen met onbrandbaar materiaal een voorlopige isolatie gegeven waardoor de 'koudestop' in de schouw min of meer verdwenen is en er toch al wat meer trek is. Dit is uiteraard nog geen wolwaardig trekkende schouw maar ik merk al het verschil. De nieuwe installateur zal zo snel mogelijk een volwaardige schouw plaatsen.

    Groeten,
    Karel

    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    iris plus - korfje vol Empty Re: iris plus - korfje vol

    Bericht van Fleur zo jan 20, 2013 12:28 pm

    bericht nr 10 mag van mij ingekaderd worden tof


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31574
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    iris plus - korfje vol Empty Re: iris plus - korfje vol

    Bericht van erwin zo jan 20, 2013 4:24 pm

    khadermn

    als je op 2 meter hoogte enkelwandig met de hand de buis vastpakt, weet je waar die "koude stop" zit ..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris plus - korfje vol Empty Re: iris plus - korfje vol

    Bericht van Gast ma jan 21, 2013 12:52 pm

    Dag Erwin,

    Ere wie ere toekomt en iedereen die dit forum gebruikt om informatie te zoeken bij de aankoop van een pelletkachel, kunnen er maar hun voordeel mee doen. De zaakvoerders die ik eerder noemde en mij goed en professioneel advies heeft gegeven, zijn Marc Deryuter en zijn echtgenote te Oplinter nabij Tienen. De website is : [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Groeten,
    Karel

    Gesponsorde inhoud


    iris plus - korfje vol Empty Re: iris plus - korfje vol

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo mei 19, 2024 3:17 pm