Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 11 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 11 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
ben-revo
Annejanne
jeanhup
7 plaatsers

    welk merk kiezen?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    welk merk kiezen? Empty welk merk kiezen?

    Bericht van Gast di feb 19, 2013 2:58 pm

    Hallo,

    mijn vriend en ik hebben net een gerenoveerd huis gekocht. Het enige wat nog ontbreekt is een kachel. We zijn zeker dat het een pelletkachel gaat worden. Alleen over het merk en type twijfelen we nog.
    We zijn al gaan kijken voor een kachel van Rika en Blue Fire.
    Rika werkt met stralingswarmte, en ik vraag mij af of dit dan wel een hele woonkamer kan verwarmen. Bovendien zijn ze heel duur, maar net daardoor vraag ik mij af ze niet beter zijn dan de goedkopere merken. Of is het vooral de naam die je daar betaalt?
    De Diamante 10kw van Blue Fire leek ons ook interessant door zijn prijs en design. Jammer genoeg stond hij niet aan in de winkel. De te verwarmen ruimte is +/- 145m³. Is 10kw dan niet te veel? Door de ingebouwde ruimteventilator ben ik ook bang dat hij te veel blaast en dat de lucht in huis heel droog wordt. Of heeft dat er niks mee te maken?
    De kachel zou in het salon komen te staan en we zouden op 2 à 3m van het toestel zitten.
    We zien ook liever een iets meer 'dansende' vlam, dan de typische 'spuwende' vlam bij pelletkachels.

    Hebben jullie tips? Ervaring met deze kachels?
    Of raden jullie nog andere merken aan?

    Nog een laatste vraag:
    we hebben een beige crepi buitenmuur en geen schouw. Ik heb al gelezen dat het rookkanaal zwarte roetdeeltjes afzet op de buitenmuur. Is het dan beter om het rookkanaal via het dak naar buiten te leiden?

    Groetjes, Elke
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van Gast di feb 19, 2013 3:05 pm

    Elke,
    in de FAQ staan vier topics over rookkanalen, als je die aandachtig hebt doorgelezen weet je waaraan een schouw moet voldoen. Voor wat betreft de kachel, in het algemeen wordt geadviseerd de kachel 1 slag zwaarder te kiezen dan berekend om wat reserve te hebben zodat de kachel wat rustiger kan branden.
    Naast admin ben ik ook een tevreden pelletkachelgebruiker van een MCZ Musa en in die hoedanigheid heb ik een goede ervaring met MCZ en met de service van de importeur.
    M.v.g.,
    Dick
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van jeanhup di feb 19, 2013 4:30 pm

    Hoi Elke,

    Een Rika kachel (of een soortgelijke ventilatorloze kachel) werkt het best als deze centraal geplaatst wordt in een ruimtelijk opgezet zeer goed geisoleerd huis en constant kan blijven branden op een passend vermogen. In een matig geisoleerde woning met veel kleinere vertrekken (zoals je in België nog vaak tegenkomt) is een Rika kachel niet ideaal.

    De Rika kachels zijn van prima kwaliteit en daar betaal je natuurlijk ook voor. Er bestaan echter ook kachels van eenzelfde kwaliteit die een stuk minder kosten. De Blue Fire ken ik niet dus ik niet beoordelen of die tot deze categorie hoort.

    Het gebruik van een ruimteventilator heeft voor- en nadelen: voordeel is de snellere verspreiding van de warmte, nadeel is de extra geluidsbron in de kachel.
    Er zijn veel mensen die hun ventilatorloze kachel alsnog voorzien van een ventilator om toch een wat snellere verspreiding van de warmte te krijgen.

    De ruimteventilator van een goede pelletkachel maakt echter ook nauwelijks geluid. Op de lagere standen zul je hem bijna niet horen. Met een ruimteventilator zal de lucht ook niet droger worden dan bij verwarmingstoestellen zonder ventilator. Dat ligt meer aan je ventilatiesysteem en of je de pelletkachel voorziet van een externe luchtaanvoer (indien mogelijk: zeker doen!).

    Een houtvuurachtige licht dansende vlam heb je bij wat klassiekere pelletkachels die vaak een wat lager rendement hebben. Bij pelletkachels met een relatief hoog rendement ontkom je niet aan een turbine-vlam.

    Als je roetdeeltjes wilt vermijden van je muur dan moet je zeker een schouw op je dak kiezen. pelletkachels braken best veel roet uit. Je zult dus niet alleen roet vinden op je muur maar ook op de grond onder de uitlaat.

    groet,

    Jean



    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van Gast di feb 19, 2013 4:40 pm

    Bedankt voor je gedetailleerde antwoord, Jean!

    Ik heb nog wel een paar extra vraagjes:
    Wat bedoel je met 'externe luchtaanvoer'?
    En welke merken mét ruimteventilator vind jij evenwaardig aan een Rika?

    Groetjes,
    Elke
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van Annejanne di feb 19, 2013 4:43 pm

    Elke, Jean zal je heel moeilijk een antwoord kunnen geven wat betreft een merk van kachel. Jean is zelf een verkoper en die mogen geen reclame maken voor hun eigen merk....


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van Gast di feb 19, 2013 4:47 pm

    Beste Dick,

    waar vind ik die topics over rookkanalen juist?
    Als ik kijk bij de FAQ's vind ik daar nergens een topic over terug. Die gaan bijna allemaal over administratieve dingen.

    Groetjes,
    Elke
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van Gast di feb 19, 2013 4:50 pm

    Elke,
    in deze [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] en dan de topics 5, 7, 8 en 9.
    M.v.g.,
    Dick
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van ben-revo di feb 19, 2013 5:09 pm

    Een Rika kan je ook kopen met ventilator , standaard geeft deze convectie en stralings warmte


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van Gast di feb 19, 2013 5:14 pm

    Wij hebben net een pelletkachel laten plaatsen. Betreft een Caminetti Montegrappa Linea 6kw. Omdat we niet veel thuis zijn hebben we heel bewust gekozen voor een kachel met convectieventilator. Hierdoor warmt de ruimte veel sneller op dan alleen met passieve convectie.
    Persoonlijk ben ik erg te spreken over het rustige vlambeeld van onze kachel, wat volgens mij ook te maken heeft met de vrij hoge verbrandingsruimte. Nadeel is dat de ruit hierdoor snel zwart wordt (bovenaan), zelfs met hoge luchttoevoer. Uiteraard is het e.e.a. ook sterk afhankelijk van de instellingen van de kachel.

    Buitenlucht aansluiting is altijd aan te raden, zo voorkom je bijvoorbeeld invloed op de kachel door een afzuigkap of ventilatiesysteem.

    Droge lucht heeft trouwens niks te maken met wel of geen ventilator. Droge lucht ontstaat in de winter doordat de koude buitenlucht veel minder vocht kan bevatten dan de warme lucht zomers. Als je deze koude lucht opwarmt daalt het relatieve vochtgehalte en wordt het 'droge lucht'(Google maar eens op Mollier diagram). Op welke manier de lucht opwarmt staat hier los van. Veel ventileren en hoge temperaturen in huis zorgen voor droge lucht, hoewel beiden toch enigszins noodzakelijk zijn om een aangenaam/gezond binnenklimaat te maken.

    Veel plezier met je zoektocht!
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van jeanhup di feb 19, 2013 5:32 pm

    Wat bedoel je met 'externe luchtaanvoer'?
    Dat is een luchtaanvoer van buiten voor de verbrandingslucht. Dit bestaat uit een pijpje van meestal 50mm dat door de buitenmuur naar buiten gaat. Hierdoor wordt je pelletkachel een volledig gesloten systeem waardoor de luchtvochtigheid in je woning niet verandert.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van Fleur di feb 19, 2013 6:28 pm

    thermorossi heeft geen buitenlucht-aanzuigingpijpje voorzien en werkt op binnenlucht,juist dan wordt er stelselmatig buitenlucht naar binnengezogen onder deuren en kieren waardoor de luchtvochtigheid optimaal blijft,dus niet twijfelen en thermorossi gaan bekijken,zeer goede gekende invoerder en denk op later aan het gemakkelijk verkrijgen van wisselstukken.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van jeanhup di feb 19, 2013 6:44 pm

    Fleur: je bent natuurlijk niet verplicht om het pijpje op de buitenlucht aan te sluiten.. Als je graag wat extra ventilatie wil hebben in je woning sluit je deze gewoon niet aan. Voor de vebranding maakt het niks uit.
    Wat betreft het ideale binnenklimaat: buitenlucht is bij winterse temperaturen altijd droger dan wat gewenst is voor een ideaal binnenklimaat. Ideaal is 50-60% luchtvochtigheid, buitenlucht in de winter is ca. 30-40%.
    Dus in de winter kun je beter niet meer buitenlucht je woning binnen zuigen dan noodzakelijk is.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van erwin di feb 19, 2013 7:06 pm

    elke,

    om terug te keren naar je oorspronkeljke vraag,
    ik zou me niet dood staren op rika of welk merk dan ook, gewoon een bezoekje brengen aan wat installateurs in de omgeving als dit nog niet gebeurt is, en een kachel die je interesseert zou ik zeker brandend proberen te bekijken, eventueel een paar kontaktadressen vragen waar zulke kachel staat, dan krijg je ook ineens een beeld van de ervaringen met de verkoper qua installatie en service want dit is even belangrijk als de keuze van het merk.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van Gast wo feb 20, 2013 12:52 am

    Heel hard bedankt voor jullie antwoorden en tips!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van erwin wo feb 20, 2013 1:50 am

    en voor je op pad gaat best ook deze topic eens doorlezen:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van Gast wo feb 20, 2013 7:18 am

    ik sluit me aan bij wat Erwin zegt , lees het topic hoe koop je verantwoord een pelletkachel
    misschien nog even dit er worden veel pelletkachels verkocht in winkels waar men zowat alles verkoop
    van ijskasten enz...
    pas hiermee op
    ga eens kijken bij verkopers die alleen kachels verkopen van zowel hout,kolen en pellets

    mvg,
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van Gast wo feb 20, 2013 9:39 am

    Ook wij hebben lang getwijfeld over de keuze van het merk.
    Achteraf gezien is dat toch niet zo moeilijk: op het laatste hadden we nog 3 voorkeuren: een Duits, Scandinavisch of Oostenrijks merk. Want dat zijn de landen die kwaliteit afleveren (zie ook houtkachels)
    Italiaanse merken zou ik nooit nemen. (Daar hoor je alleen maar negatieve verhalen over) Er was zelfs een kachelzaak in het Hasseltse die gestopt is met het verkopen van Italiaanse pelletkachels wegens te veel problemen.
    Laat je ook niks wijs maken i.v.m. stille kachels. Er is maar één de stilste en dat is de Como van Rika Smile
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van erwin wo feb 20, 2013 10:44 am

    een Duits, Scandinavisch of Oostenrijks merk. Want dat zijn de landen die kwaliteit afleveren (zie ook houtkachels)
    Italiaanse merken zou ik nooit nemen. (Daar hoor je alleen maar negatieve verhalen over) Er was zelfs een kachelzaak in het Hasseltse die gestopt is met het verkopen van Italiaanse pelletkachels wegens te veel problemen.


    bobsteyn,

    er worden nu eenmaal meer italiaanse kachels verkocht, dus verhoudingsgewijs is het logisch dat er dan meer negatieve verhalen op het forum terechtkomen. die zijn er trouwens over rika ook (iets met piepen of zo..)
    een verkoper die stopt met pelletkachels komt meestal door ontbrekende vakbekwaamheid en niet door het merk of land van afkomst, pelletkachels verkopen dat vergt nu eenmaal meer dan een gat van 80mm kunnen boren en de kachel opstarten.

    maar nu terug ontopic..



    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van Gast wo feb 20, 2013 10:58 am

    als je er kort bij zit (2 à 3 m), let op het geluid!
    met onze marea op 3 m en op stand 2, bijna een haardroger ... niet prettig.

    onderschat stralingswarmte niet, het is de meest behaaglijke warmte.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van Gast wo feb 20, 2013 11:00 am

    "Nog een laatste vraag:
    we hebben een beige crepi buitenmuur en geen schouw. Ik heb al gelezen dat het rookkanaal zwarte roetdeeltjes afzet op de buitenmuur. Is het dan beter om het rookkanaal via het dak naar buiten te leiden?
    "

    als je schouw gewoon voor de muur laat uitkomen ga je roetafzetting krijgen. wil je dit niet, moet je boven het dak uit gaan, binnenshuis of buitenshuis.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van Gast do feb 21, 2013 3:54 am

    Mijn grootste 'angst' is om de verkeerde kachel te kopen. Het is te zeggen:
    bij de kachels met ruimteventilator ben ik bang dat je de warmte echt voelt blazen en dus het gevoel gaat hebben van in een constante tocht te zitten. Een gevoel waar ik absoluut níet tegen kan!
    Bij de kachels met stralingswarmte zoals bv Rika ben ik bang dat het in ons salon heet ipv warm gaat zijn en dat het in de rest van de woonkamer en keuken 'kil' gaat aanvoelen omdat de warmte minder goed verspreid wordt...

    Of zie ik dit verkeerd?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van Gast do feb 21, 2013 7:04 am

    Beste,

    Nee, dat ziet U juist. Maar het is natuurlijk een beetje het 1 of het ander. Een extra mogelijkheid die er is, is te kiezen voor een toestel waarbij de ventilatie uitgeschakeld kan worden. Die bestaan er ook, al ben ik van het principe dat een pelletkachel functionele verwarming is en dat een ventilator noodzakelijk is voor een goede verspreiding. En het is heus niet zo dat alle toestellen veel lawaai maken.
    MCZ SUITE AIR
    MCZ SUITE AIR
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Leeftijd : 62
    Registration date : 17-05-12

    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van MCZ SUITE AIR do feb 21, 2013 10:37 am

    Ik heb een MCZ met ventilator en moet zeggen dat die helemaal niet stoort.
    Vind het zelfs aangenaam omdat de warme lucht wordt verspreid.
    Je voelt helemaal geen trek en het maakt niet veel lawaai.
    Gewoon super !!!


    _________________
    MCZ SUITE AIR  [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    fireland-wood-premium wood-agriselect-plus-econ-
    green energy-bioflam-igel-florafire-badger-pivetau-greenmax
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van Gast do feb 21, 2013 10:40 am

    Ik heb zelf een Deville, maar ben er niet zo tevreden van. Maakt veel lawaai en is duur om iemand te laten komen om te repareren. Handleiding is enorm moeilijk te vinden en bij aankoop alleen in het Frans. Ik zou toch een ander merk kiezen eerlijk gezegd bij de volgende aankoop.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van Gast do feb 21, 2013 10:42 am

    wat u zegt klopt idd, een mogelijkheid is om een stralingskachel uit te rusten met een ventilator (optie). Is natuurlijk wel duurder maar ik denk, het beste uit twee werelden.

    ik heb al wat ervaring met verwarmen met kachels (ca. 35 jaar) vroeger had ik een stralingskachel staan (ca. 30 jaar), omwille van stookkosten overgegaan naar een pelletkachel (nu 5 jaar), warmeluchtverwarming dus.
    Praktisch en economisch is de pelletkachel beter, maar er gaat niets boven het gevoel van stralingswarmte ... vandaar denk ik erover om over te gaan naar een speksteenkachel

    Gesponsorde inhoud


    welk merk kiezen? Empty Re: welk merk kiezen?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 5:38 pm