Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 23 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 23 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    opstartproblemen extraflame grasioza


    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    opstartproblemen extraflame grasioza - Pagina 2 Empty Re: opstartproblemen extraflame grasioza

    Bericht van Fleur di jun 04, 2013 9:11 am

    @zenomathics
    heb je al eens de koude test gedaan met je kachel.
    ik heb natuurlijk niet dezelfde extraflame kachel als u ,maar het starten blijft bij iedere pelletkachel hetzelfde ,pellets die ontbranden door een gloeikaars ,we vergeten soms dat er ook lucht (zuurstof) noodzakelijk is en niet te vergeten dat er een goed kanaal moet zijn om de rook af te voeren ,....huis vol rook heb ik al meegemaakt bij de dochter.....dergelijke problemen zijn ALTIJD te wijten aan vervuiling van het doorloopsysteem van de kachel (van begin-inlaat tot buiten-uitlaat)
    ik lees dat je ook slechts 1 maal in de week je kachel kuist (probeer eens 2 maal)
    kuis je regelmatig rond de warmtewisselaar en de kamering van de extractie-motor ?
    mijn kachel start nu na 3 jaar 1 a 2 minuten later dan op de eerste dag als die nieuw was ,
    Anonymous
    Gast
    Gast


    opstartproblemen extraflame grasioza - Pagina 2 Empty Re: opstartproblemen extraflame grasioza

    Bericht van Gast di jun 04, 2013 8:38 pm

    @Fleur
    Koude test heb ik nog niet uitgevoerd. wat weet je hieruit?

    Warmtewisselaar + achterkamer wordt 1x per week gekuist. As opvang ruimtes links en rechts van de vuurpot + onder de vuurpot en vuurpot 1x per week of meerdere malen bij continu gebruik (wanneer de as opvangruimtes gevuld zijn). Dit is zowat alles van wat ik uit de handleiding kan halen, kamering van de extractie-motor weet ik niet zitten.

    Zo wel verrast zijn als het met extra kuisen zou opgelost zijn. want gedrag deed zicht direct voor na (herstelling en) groot onderhoud. waarbij men de kachel heel grondig heeft proper gemaakt.

    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    opstartproblemen extraflame grasioza - Pagina 2 Empty Re: opstartproblemen extraflame grasioza

    Bericht van Fleur di jun 04, 2013 9:04 pm

    @zenomathics
    bij groot onderhoud wordt de kamering gekuist van de extractie-motor,is meestal toegankelijk door een dekseltje los te schroeven aan de zijkant van de kachel waar de uitlaat zit (buitenbekleding van de kachel moet verwijderd worden)
    met koude test bedoel ik : de kachel NIET starten ,de branderpot uitkuisen ,een aanmaakblokje aansteken en in de branderpot leggen,branderpot vullen met pellets zodat deze branden ,vervolgens deur dicht........normaal gezien moeten alle pellts opbranden en blijft er alleen wat as over.is dit niet het geval dan is er geen doorstroming in de kachel.
    nadien onder de branderpot stofzuigen voor men de kachel opnieuw normaal laat branden.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    opstartproblemen extraflame grasioza - Pagina 2 Empty Re: opstartproblemen extraflame grasioza

    Bericht van Gast vr jun 14, 2013 2:29 pm

    @Fleur dankjewel voor de tip, ik ga dit zeker proberen!
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    opstartproblemen extraflame grasioza - Pagina 2 Empty Re: opstartproblemen extraflame grasioza

    Bericht van Fleur za okt 12, 2013 1:19 pm

    benny67
    is er al eens een volt-meter aan de gloeikaars geschakeld voor een BEPAALDE TIJD om na te gaan of er op het juiste moment en lang genoeg spanning op de kaars komt ??
    zit er nu een kontakt op de deur ?????

    zenomathics
    is het bij u ook nog altijd kommer en kwel ??


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    opstartproblemen extraflame grasioza - Pagina 2 Empty Re: opstartproblemen extraflame grasioza

    Bericht van Gast za okt 12, 2013 2:51 pm

    @zenomathics als je kachel niet altijd van de eerste x opstart kan je proberen de rookgas afvoer in load wood te minderen dat hielp bij mijn karmek en start sindsdien altijd meteen op ,(zo regel je uw onderdruk)als die te hoog staat blaast die te hard en blaast dat eerder uw pellets uit dan aan en met veel rook ontwikkeling
    Anonymous
    Gast
    Gast


    opstartproblemen extraflame grasioza - Pagina 2 Empty Re: opstartproblemen extraflame grasioza

    Bericht van Gast ma okt 14, 2013 8:18 am

    @Fleur
    Kachel draait nu vrij stabiel, heeft groot onderhoud gehad in de zomer.
    De kachel brandt nu nog niet voor lange perioden, maar eerder veel korte tijden (en dus veel opstarts).
    Heeft sinds hij nu terug aanstaat al 2x vals gestart. Telke male vond ik een pellet die in het gleufje was gekatapulteerd, vanwaar de heette lucht wordt ingeblazen. Na deze pellet te verwijderen met een vork, startte de kachel ok.

    @ericgtc
    Bedankt voor de feedback, wanneer kachel niet start is er evenwel ook geen rookontwikkeling.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    opstartproblemen extraflame grasioza - Pagina 2 Empty Re: opstartproblemen extraflame grasioza

    Bericht van Fleur ma okt 14, 2013 5:43 pm

    zenomathics
    bij mij liggen er ook steeds pellets in het buisje waar de gloeikaars inzit maar dit kan geen kwaad, integendeel.
    heb je al eens bekeken of er voldoende opening is waar de gloeikaars in het buisje zit achteraan,daar moet genoeg opening zijn om een luchtstroom te hebben langs de gloeikaars in de gloeikaarsbuis
    (als je kachel brand moet je het vuur zien branden in de branderpot via de gloeikaars )


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    opstartproblemen extraflame grasioza - Pagina 2 Empty Re: opstartproblemen extraflame grasioza

    Bericht van Gast zo okt 20, 2013 8:59 pm

    @fleur wanneer de kachel ontbrandt zie ik zeker een vlam via de linker onderkant, daar zit het gleufje in de vuurpot dat overeenstemt met het uiteinde van de  gloeikaarsbuis. In de buis zelf kunnen bij mij geen pellets komen daar het spleetje in de vuurpot daarvoor te smal is, denk ik.

    Nu, ondertussen heb ik een nieuw vuurpotje. oud potje was aan vervanging toe. Dat heeft een soort pelletverdeler. schuin metalen plaatje (geperforeerd) boven de linkerkant van het potje. Dit zat niet op het oude potje, geen idee er oorspronkelijk zo'n plaatje heeft opgezeten. zo is het alleszins niet meer mogelijk dat een pellet rechtstreeks in het gleufje wordt gekatapulteerd.
    Volgens de manual zou dit de vorming van co verminderen en waarschijnlijk een betere verbranding geven aldus de leverancier.  
    Daarnaast zijn we gestart met het branden van de elite pellets (groepsaankoop via forum).  
    Deze 2 aanpassingen geven mogelijks een verandering (hopelijk verbetering) in de stabiliteit van de kachel.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    opstartproblemen extraflame grasioza - Pagina 2 Empty Re: opstartproblemen extraflame grasioza

    Bericht van Fleur zo okt 20, 2013 9:09 pm

    zenomathics

    na een jaar al een potje versleten,amaai ,hier na 4 jaar nog niets aan te zien ,brand jou kachel veel op een hoog vermogen misschien
    hier zit er ook zo n plaatje op zoals je zegt voor een optimale verbranding,bij mij is die lange vijs van 6mm waar het plaatje mee vaststaat al enkele keren doorgebrand ,die ik dan vervang.


    Laatst aangepast door Fleur op zo okt 20, 2013 9:28 pm; in totaal 2 keer bewerkt


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    opstartproblemen extraflame grasioza - Pagina 2 Empty Re: opstartproblemen extraflame grasioza

    Bericht van Gast zo okt 20, 2013 9:16 pm

    @fleur kachel zeker reeds 4 jaar oud, kachel was aanwezig in de woning die we ruim een jaar geleden kochten. kachel brandt altijd op hoogste vermogen (dit is nodig om genoeg warmte te genereren voor de cv installatie).

    Gesponsorde inhoud


    opstartproblemen extraflame grasioza - Pagina 2 Empty Re: opstartproblemen extraflame grasioza

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 2:16 am