Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 23 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 22 gasten

Cerutti


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    Rika Como besteld


    redcap
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 76
    Registration date : 20-02-13

    Rika Como besteld - Pagina 2 Empty Re: Rika Como besteld

    Bericht van redcap do apr 11, 2013 4:26 pm

    De kachel is geplaats. Zie foto's

    De installateur raadde aan om de kachel de eerste 2 uur op vol vermogen te laten draaien, om de verf te laten uitharden. Eerst dacht ik dat er rook in de kamer hing, maar dit is effectief de witte verf van de thermosteen die de eerste uren een witte waas veroorzaakt. Ruiten openzetten is de boodschap. Zou enkel in het begin zijn.

    Wat me opvalt is dat het blazen van de lucht uit het bovenste rooster toch wat geluid maakt. Er zit nochthans geen ventilator in. Is dit normaal? Of zou er wel een inzitten? Ik heb er alleszins geen besteld.

    De draadloze thermostaat was helaas verkeerd geleverd (een model met draad), dus daar is het nog even op wachten.
    EDIT: lang heb ik niet moeten wachten, de installateur staat is al terug met de juiste thermostaat.

    Rika Como besteld - Pagina 2 Image

    Rika Como besteld - Pagina 2 Image_1

    Rika Como besteld - Pagina 2 Image_2

    Rika Como besteld - Pagina 2 Image_3
    redcap
    redcap
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 76
    Registration date : 20-02-13

    Rika Como besteld - Pagina 2 Empty Re: Rika Como besteld

    Bericht van redcap do apr 11, 2013 5:14 pm

    Ik vermoed dat het geluid vooral voortkomt van de aanvoer van lucht, en van de vlam zelf.
    Maar is eigenlijk helemaal niet zo strorend.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Rika Como besteld - Pagina 2 Empty Re: Rika Como besteld

    Bericht van ss do apr 11, 2013 5:32 pm

    Standaard geen ventilator, je zult het lawaai van de verbranding in de branderkamer horen (vlam), mij stoorde dat nooit, of je moet er met je oor op zitten, en die gaat verdomde pijn doen van de hitte! amai
    redcap
    redcap
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 76
    Registration date : 20-02-13

    Rika Como besteld - Pagina 2 Empty Re: Rika Como besteld

    Bericht van redcap vr apr 12, 2013 10:13 am

    Zoals je op de foto's ziet komt de schouw wel een stuk boven de aflopende kant van het dak, maar niet boven de nok.
    De schouw staat aan de oostkant van het huis.

    Potentiëel is er dus kans dat, als de wind van het zuiden komt de schouw niet zo goed zou trekken. Is dit probleem reëel ?

    Mijn eerdere zorg, dat de zetels te dicht bij de kachel zouden staan, blijkt ongegrond.
    De echte hitte komt inderdaad uit het deurtje vooraan, en boven uit het convectierooster.

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31492
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika Como besteld - Pagina 2 Empty Re: Rika Como besteld

    Bericht van erwin vr apr 12, 2013 10:59 am

    ik zou het zo laten vermits de schouw niet in de dakoppervlakte zit. de kans dat midden winter de wind uit het zuiden komt is overigens erg klein.

    en voor de rest tevreden van de eerste stookdag, hoe vallen de badgers mee?


    Laatst aangepast door erwin op vr apr 12, 2013 11:13 am; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    redcap
    redcap
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 76
    Registration date : 20-02-13

    Rika Como besteld - Pagina 2 Empty Re: Rika Como besteld

    Bericht van redcap vr apr 12, 2013 11:09 am

    Even een belletje naar de installateur. De schouw zou toch in een goede zone uitmonden omdat er gebruik is gemaakt van een windonderbreker. Bovendien heeft de Rika een rookgasventilator.
    En inderdaad, de kans dat de wind uit het zuiden komt in de winter is gering.

    Rika Como besteld - Pagina 2 Schouwdak_2
    Ik zit dus in zone2:
    Uitmonden van de schoorsteen is enkel toegestaan wanneer het (of de) gastoestel(len) is (zijn) voorzien van een atmosferische brander en wanneer boven de schoorsteentop een statistische afvoerkap is aangebracht.


    Bij deze mijn excuses aan de installateur als zij het gevoel hadden dat ik hun expertise in twijfel trok. Had een beetje die indruk.

    De badgers komen eraan als de 2 bijgeleverde zakken erdoor zijn. Ben benieuwd Surprised
    De eerste stookdag (een 3 uur aan vol vermogen om verf thermosteen te laten uitdrogen) heeft aangetoond dat de kachel zonder probleem de hele ruimte kan verwarmen, we zijn zelfs (letterlijk) moeten gaan lopen: een uurtje in het bos Smile

    Nu nog de kachel leren kennen.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Rika Como besteld - Pagina 2 Empty Re: Rika Como besteld

    Bericht van ss vr apr 12, 2013 1:14 pm

    De installatie ziet er inderdaad ok uit, ik zie geen enkele reden waarom je je zorgen zou moeten maken! Je ziet hier soms wel toestanden op het forum hoor, maar deze uitvoering lijkt ok!
    Succes met de kachel,
    Groeten,
    ss
    redcap
    redcap
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 76
    Registration date : 20-02-13

    Rika Como besteld - Pagina 2 Empty Re: Rika Como besteld

    Bericht van redcap vr apr 12, 2013 1:22 pm

    Allee vooruit, ik ben gerust gesteld.
    't Was door sommige horrorverhalen op dit forum gelezen te hebben, dat ik wat beducht ben Smile





    die horrorverhalen zitten meestal in een donker-oranje zone

    Gesponsorde inhoud


    Rika Como besteld - Pagina 2 Empty Re: Rika Como besteld

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu za apr 27, 2024 9:28 pm