Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 8 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 1 verborgen en 5 gasten

Cerutti, krusty


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt

    karamanliali
    karamanliali
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 34
    Registration date : 20-03-11

    iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt Empty iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt

    Bericht van karamanliali di sep 17, 2013 8:00 pm

    Hallo,
    Ik had mijn iris plus schoongemaakt met kwasten en stofzuiger.  ook de buizen leeg geklopt.
    Nu wil kachel geen pellet meer toevoeren. Kachel stopt na 5 a 10 minuten.
    Wat zal de probleem zijn? Er is wel genoeg pellets natuurlijk.
    Volgens de boek als je menu en 0/1 toets tegelijk drukt pellet toevoeren mogelijk moeten zijn maar dat werkt ook niet.
    goldwing
    goldwing
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 139
    Leeftijd : 63
    Registration date : 23-11-10

    iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt Empty Re: iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt

    Bericht van goldwing di sep 17, 2013 9:19 pm

    als je de wormschroef wil vullen zoals bij een nieuwe kachel dan moet je de toetsen plus en min enkele seconden gelijktijdig ingedrukt houden tot op het overzichtspaneel ri verschijnt de wormschroef en de ventilatie beginnen te werken om de kachel in werking te stellen
    karamanliali
    karamanliali
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 34
    Registration date : 20-03-11

    iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt Empty Re: iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt

    Bericht van karamanliali di sep 17, 2013 10:01 pm

    Beste Goldwing plus en min tegelijk drukken werkt inderdaad met ventileren maar er valt geen pellets.
    Ik denk dat toch echt mechanische problemen zijn. misschien met stofzuigen van achterkant heb ik iets kapotgemaakt of losgemaakt (kabel of stekker).

    Wat ik nog misschien moet doorgeven is pellets reservoir was vol met pellets hele zomer door.
    kan daar iets mee te maken hebben.
    Ik kon pellets niet leeg halen, want er zit een rooster op die ik niet kan verwijderen.
    goldwing
    goldwing
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 139
    Leeftijd : 63
    Registration date : 23-11-10

    iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt Empty Re: iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt

    Bericht van goldwing di sep 17, 2013 10:10 pm

    heb je de achterwant van de kachel afgedaan bij het kuisen ? als je dat gedaan hebt is het mogelijk dat het kabeltje dat op de motor zit misschien is gelost als je daar aankomt moet zeker de stekker uit het stopkantakt zijn
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt Empty Re: iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt

    Bericht van Fleur di sep 17, 2013 10:35 pm

    bij sommige kachels zit er een veiligheidsschakelaar in de pellettank die de pelletmotor onderbreekt van stroom bij het opstarten...........is die soms door een of andere reden niet uitgeschakeld


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31493
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt Empty Re: iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt

    Bericht van erwin di sep 17, 2013 11:16 pm

    karamanlial,

    als je voorzichtig wat plooit aan die rooster in de pelletbak gaat die er normaal wel uit, maak dan de bak eens leeg en stofzuig die ook eens uit..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt Empty Re: iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt

    Bericht van Gast wo sep 18, 2013 12:16 am

    Laatste tip van Erwin zeker eens uitvoeren. Heb ik vorig jaar ook gehad, geen toevoer van pellets.
    Na de hele bak leeg gehaald te hebben, bleek er onder in de bak een verstopping van pellets te zitten met een stukje plastic van een pelletzak.
    Die rooster heb ik er daarna gewoon uitgelaten.
    karamanliali
    karamanliali
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 34
    Registration date : 20-03-11

    iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt Empty Re: iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt

    Bericht van karamanliali wo sep 18, 2013 9:30 pm

    Vandaag heb ik rooster verwijderd en tank leeg gehald en stofgezuigd.
    Achter paneel verwijderd kabels en stekkers gecontroleerd,menu en 0/1 knoppen tegelijkertijd gedrukt en ja hoor hij werkt weer. Pellets bij gevuld en kachel gestart. Kachel heeft gewoon gestart maar vlam is beetje raar. Ik kom snel achter dat kachel niet blaast. volgens mij werkt nu blower niet. knop minimaal maximaal draaien  helpt niet. Is er een makkelijke test om blower werking te controleren?
    Morgen ga ik achterwand weer verwijderen en kijken wat aan de hand is met ventilator, even voelen of die soepel draait en niet vast zit.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31493
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt Empty Re: iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt

    Bericht van erwin wo sep 18, 2013 9:48 pm

    de worm zal dan vastgezeten hebben door zagemeel ed, als je de rooster eruit laat nu kun je dat regelmatig schoonmaken

    als je hem morgen openmaakt en de ventilator draait soepel in de hand, kijk dan eerst de stekkers nog eens na.
    als hij dan nog niet werkt eventueel de ventilatordraden afkoppelen en rechtstreeks stroom geven met een snoertje met stekker dat je eraan koppelt met lusterklemmen.
    trek wel de stekker van de kachel eruit voor je begint!


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    karamanliali
    karamanliali
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 34
    Registration date : 20-03-11

    iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt Empty Re: iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt

    Bericht van karamanliali wo sep 18, 2013 11:05 pm

    Beste erwin bedankt voor je reactie.
    Bestaat er een koude test of zo om ventilator te testen? en zo ja hoe werkt dat, in het boekje kan ik niks over vinden.
    jc
    jc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 213
    Leeftijd : 55
    Registration date : 05-10-10

    iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt Empty Re: iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt

    Bericht van jc wo sep 18, 2013 11:38 pm

    er zijn kachels waneer je de parameters doorloopt beginnen blazen als je op de toerentallen komt



    _________________
    <br>
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31493
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt Empty Re: iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt

    Bericht van erwin wo sep 18, 2013 11:58 pm

    koude test heb ik zelf nog niet gedaan op de kachel.

    volgens de info die ik vond moet je als de kachel uitstaat in de menu naar TS gaan, daar de parameterkode ingeven,
    en dan de verschillende tests C0-C7 doorlopen met de +toets, eruitgaan door menu toets in te houden.

    C1 = test ontstekingskaars
    C2= rookgasventilator
    C3= worm
    C4 = ruimteventilator: deze moet dan normaal op max gaan draaien.
    C5 = sonde rookgastemp
    C6 = flux (luchtdebietmeter)
    C7 = sonde omgevingstemp


    Laatst aangepast door erwin op do sep 19, 2013 10:08 pm; in totaal 2 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    karamanliali
    karamanliali
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 34
    Registration date : 20-03-11

    iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt Empty Re: iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt

    Bericht van karamanliali do sep 19, 2013 6:05 pm

    Halo.
    Ik heb vandaag weer achter paneel open gemaakt alle stekkers gecontroleerd, stekkers zijn goed.
    ventilator met hand gecontroleerd draait ook heel soepel.
    Toen heb ik koude test geprobeerd en voila ventilator draait cheers 
    Kachel aan gezet en zoals het hoort na een tijdje begint de ventilator te draaien.
    Ik snap nu nog steeds niet wat er aan de hand was.
    ik hoop dat blijft werken, en begin van elke seizoen niet zelfde ellende mee maak.
    Maar ik weet een ding zeker, eind van elke seizoen ga ik pellets resten verwijderen, pelletstank schoon zuigen en een vocht nemer in gooien zoals op de papier ook staat.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt Empty Re: iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt

    Bericht van Fleur do sep 19, 2013 6:21 pm

    karamanliali schreef: Maar ik weet een ding zeker, eind van elke seizoen ga ik pellets resten verwijderen, pelletstank schoon zuigen en een vocht nemer in gooien zoals op de papier ook staat.
    zou je de OORZAAK van het vochtig worden van de pellets niet zoeken en oplossen ,er zijn hier duizenden pelletstokers die hun pellets nooit verwijderen en geen dergelijke problemen ondervinden.
    kan het in jou uitlaatbuis regenen s zomers ? of trekt jou kachel in de zomer vochtige lucht binnen uit een kelder of zo ? er moet toch iets iets verkeerd lopen


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________

    Gesponsorde inhoud


    iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt Empty Re: iris plus: probleem pellettoevoer en ventilator na schoonmaakbeurt

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 3:56 pm