Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 19 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 18 gasten

kenzo229


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van Gast wo maa 02, 2011 8:00 pm

    Hallo,

    Wie kan er mij wat uitleg geven bij de mogelijkheden van het instellen van de parameters bij een Edilkamin Iris.
    De kachel brandt in de laagste stand nog te hard naar mijn zin. Het toestel staat in een ruimte (keuken en living) van ongeveer 95 m³ en op de laagste stand wordt het nog 24 tot 25 graden.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31524
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van erwin wo maa 02, 2011 8:43 pm

    jefG schreef:Hallo,

    Wie kan er mij wat uitleg geven bij de mogelijkheden van het instellen van de parameters bij een Edilkamin Iris.
    De kachel brandt in de laagste stand nog te hard naar mijn zin. Het toestel staat in een ruimte (keuken en living) van ongeveer 95 m³ en op de laagste stand wordt het nog 24 tot 25 graden.

    Jef,
    er zijn twee mogelijkheden, via de installateursparamaters waar je apart per vermogen een pelletparameter hebt,
    ofwel via de CP (control pellet) dit is een fijnregeling in stappen van 10 procent, pellettoevoer regelbaar van -30 tot +30proc tov de waarde van de installateurparameters, deze regeling word dan toegepast op alle vermogens.

    ik zou dit dus eerst proberen te doen:

    CP instellen:

    MENU toets inhouden tot TS op scherm komt
    2x kort MENU, er staat dan CP op
    + toets drukken: CP=0
    met - toets kun je dan naar -1,-2,-3 gaan of met +toets tot +3
    (elke stap is 10proc)
    bevestigen wijziging met MENU toets: CP in scherm

    eruitgaan ofwel even MENU inhouden
    ofwel gewoon 30sek wachten springt dan vanzelf eruit

    probeer in stappen hoever je kan gaan

    bij mij staat CP meestal op -2
    dit komt overeen met 20 bij P1 want de installateurparameter vermogen 1 staat standaard op 25





    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van Gast wo maa 02, 2011 9:22 pm

    Erwin,

    Dank je wel. Ik ga dat morgenvroeg eens uitproberen. Ik laat in elk geval wat weten over het resultaat.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31524
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van erwin wo maa 02, 2011 9:40 pm

    jefG schreef:Erwin,

    Dank je wel. Ik ga dat morgenvroeg eens uitproberen. Ik laat in elk geval wat weten over het resultaat.

    jef dat gaat ook terwijl de kachel brand die instelling
    eventueel kunnen we nog de parameters zelf wijzigen in de andere menu als het niet voldoende is


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van Gast wo maa 02, 2011 10:29 pm

    erwin123 schreef:
    jefG schreef:Erwin,

    Dank je wel. Ik ga dat morgenvroeg eens uitproberen. Ik laat in elk geval wat weten over het resultaat.

    jef dat gaat ook terwijl de kachel brand die instelling
    eventueel kunnen we nog de parameters zelf wijzigen in de andere menu als het niet voldoende is

    Bedankt Erwin.
    Heb nu CP ook op -2 ingesteld. Zal eens zien wat dat morgen geeft. Ik laat morgenavond wat weten.
    Kan je de blazer ook minder hard laten draaien met de parameters?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31524
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van erwin wo maa 02, 2011 10:51 pm

    jefG schreef:
    Bedankt Erwin.
    Heb nu CP ook op -2 ingesteld. Zal eens zien wat dat morgen geeft. Ik laat morgenavond wat weten.
    Kan je de blazer ook minder hard laten draaien met de parameters?

    ja maar niet TE laag anders geraakt de kachel de warmte niet meer kwijt, heb pm gestuurd


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van Jef do maa 03, 2011 1:14 am

    Bij mij staat hij op -3 en nog heb ik het te warm of zou dit nu aan mij liggen affraid lol! heel kwaad
    pelletforum


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van Gast do maa 03, 2011 8:27 pm

    erwin123 schreef:
    jefG schreef:
    Bedankt Erwin.
    Heb nu CP ook op -2 ingesteld. Zal eens zien wat dat morgen geeft. Ik laat morgenavond wat weten.
    Kan je de blazer ook minder hard laten draaien met de parameters?

    ja maar niet TE laag anders geraakt de kachel de warmte niet meer kwijt, heb pm gestuurd

    Erwin,

    Vandaag bleef de temperatuur op een mooie 21 graden wat voor ons ideaal is.
    Morgen ga ik de parameters eens aanpassen. Bedankt!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van Gast do okt 06, 2011 7:45 pm

    Beste Erwin, ik heb(had?) eveneens hetzelfde probleem met te veel warmte. Heb eveneens op -2 gezet maar zou graag de ventilator ook minderen. Kan je mij meedelen waar ik dit kan veranderen en tot hoe laag ik mag gaan. Maakt redelijk veel lawaai, zelfs op 1.
    Is het mogelijk om een lijst te bekomen van de parameters en de waarden waarop deze mogen of dienen te staan. Uiteraard reeds hartelijk bedankt. Ben content van mijn splinternieuwe iris plus, te warm nu op min en een beetje luidruchtig bij stilte in huis.

    Hartelijk bedankt op voorhand,
    trouwe lezer en vragensteller(beginnende pelletter)

    Etienne
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31524
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van erwin do okt 06, 2011 10:17 pm

    etienne schreef:Beste Erwin, ik heb(had?) eveneens hetzelfde probleem met te veel warmte. Heb eveneens op -2 gezet maar zou graag de ventilator ook minderen. Kan je mij meedelen waar ik dit kan veranderen en tot hoe laag ik mag gaan. Maakt redelijk veel lawaai, zelfs op 1.
    Is het mogelijk om een lijst te bekomen van de parameters en de waarden waarop deze mogen of dienen te staan. Uiteraard reeds hartelijk bedankt. Ben content van mijn splinternieuwe iris plus, te warm nu op min en een beetje luidruchtig bij stilte in huis.

    Hartelijk bedankt op voorhand,
    trouwe lezer en vragensteller(beginnende pelletter)

    Etienne

    etienne, is het de rookgasventilator of de warme luchtventilator die te luid is,

    dat het nu te warm word is normaal, in de winter is dit wel anders,
    eventueel in tussenseizoen de pellettoevoer verlagen naar CP-3


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van Gast vr okt 07, 2011 7:57 pm

    danu u wel erwin voor het zo snel antwoorden.
    Ik denk dat voornamelijk de rookgasventilator lawaai maakt, draait op hoog toerental volgens mij, ik heb een verticale schouw van +- 8m (80mm inox enkelwandig en aanzuiging in kelder)hoog, zou dit er mee te maken hebben?
    De pellettoevoer staat reeds sinds gisteren op -3 maar de warmte en het lawaai blijft. regelmatig (bijna voortdurend als ik er zo naar kijk)zie ik sterren omhoog vliegen door de felle aanjaging.

    Is het mogelijk om beide ventilatoren te sturen met uiteraard rekening te houden met opwarmen kachel.

    Groetjes,

    Etienne
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31524
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van erwin vr okt 07, 2011 9:26 pm

    etienne schreef:danu u wel erwin voor het zo snel antwoorden.
    Ik denk dat voornamelijk de rookgasventilator lawaai maakt, draait op hoog toerental volgens mij, ik heb een verticale schouw van +- 8m (80mm inox enkelwandig en aanzuiging in kelder)hoog, zou dit er mee te maken hebben?
    De pellettoevoer staat reeds sinds gisteren op -3 maar de warmte en het lawaai blijft. regelmatig (bijna voortdurend als ik er zo naar kijk)zie ik sterren omhoog vliegen door de felle aanjaging.

    Is het mogelijk om beide ventilatoren te sturen met uiteraard rekening te houden met opwarmen kachel.

    Groetjes,

    Etienne

    is de kachel dan niet afgesteld door de installateur, dit hoort onder plaatsing, ik zou hem zeker eens kontakteren eerst

    ik heb een pm gestuurd


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty seven

    Bericht van Gast za okt 08, 2011 9:50 am

    pelletburner schreef:gelden deze instellingen ook voor de edelkamin seven ?

    De parameters zijn voor de Iris plus en de Seven hetzelfde.
    karamanliali
    karamanliali
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 34
    Registration date : 20-03-11

    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van karamanliali vr nov 04, 2011 7:14 pm

    Halo.
    Ik heb ook zelfde probleem.
    Vandaag iris plus geplaatst
    Ze hebben nodige instellingen gedaan maar ik vind kamer te warm ik ben niet gewend aan zoveel hitte.
    kamer temperatuur loopt op naar 24 graden, en kachel blijft nog branden.
    Bovenstande pellet toever verminderen heb ik al gedaan, maar helpt niet veel denk ik.
    Waar kan ik zien op welke temperatuur ingesteld is en ik wil mijn kamer op 20 graden hebben
    hoe doe ik dat, in de handleiding vind ik niks erover.
    linker scherm staat Air 1
    recher scherm staat 10C
    Wat betekent dat allemaal?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van Gast vr nov 04, 2011 8:00 pm

    10 c = 10 graden (is de min instelling)
    air 1 = snelheid ventilator (gaat tot 9) ik heb bij mijn kachel instellingen van pellettoevoer en ventilatorsnelheid (rookgas) sterk verminderd en werkt nu perfect , blijft hier constant 21 a 21gr , zet ik temperatuur harder dan brand ze ook harder
    héééél content nu amai wat een verbetering , de instellingen van de installateur trokken op geen kl***n amai
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van Gast vr jan 06, 2012 9:27 am

    Ik heb de instelling van CP verlaagd naar -3 en toch blijft het veel te warm (25°)en mijn verbruik is 15 kg op 12u, dat vind ik nogal veel. Ik kan mijn kachel 's nachts niet aanlaten, want dan wordt het veel te warm stijgt mijn verbruik nog meer
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31524
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van erwin vr jan 06, 2012 8:01 pm

    rene dan zou je de pellettoevoer nog moeten verlagen via de parameter P1, deze bvb van 25 naar 20 zetten, daarvoor moet je wel naar de parametermenu gaan


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van steven vr jan 06, 2012 8:05 pm

    Dag ReneC,

    heb je een iris of een irisplus?

    Je gaat via de parameters moeten gaan. Jij stelt nu enkel maar een klein beetje bij via het gebruikersmenu.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van Gast za jan 07, 2012 12:01 pm

    Hoi Steven en Erwin123,

    ik heb een Iris plus en heb ondertussen de P1 lager gezet op 22, deze was ingesteld op 25.
    Moet ik bij deze nieuwe instelling A1 ook veranderen, deze staat nu op 25

    groetjes
    Rene
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van steven za jan 07, 2012 12:16 pm

    A1 is de regeling van de trek. dat hoef je niet te veranderen


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31524
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van erwin za jan 07, 2012 3:34 pm

    Rene, als de kachel goed blijft branden mag A1 zo blijven staan, als de vlam te klein word kan je wel nog iets verlagen naar 24, maar dan gaat de ruit ietske rapper vuil worden.
    Wat je nog kan doen is eens kontroleren in de parameters of de zelfregeling aanstaat, de pellettoevoer wordt dan soms nog eens verhoogd naargelang de temperatuur van de rookgas, als je deze uitzet gebeurt dit niet meer. Hiervoor moet parameter At op off zetten.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van Gast di jan 10, 2012 5:42 am

    heb zondag de parameter P1 verlaagd naar 20, At op off gezet en A1 op 25 gezet. sindsdien brandt mijn kachel prima.
    Gisteren de ganse dag rond 21,5 à 22°C gehad, mijn pelletverbuik gisteren was 7kg met een aut.opstart om 06u30 tot 22u30.
    Heb wel de ganse dag manueel gedraaid op P1 en niet op graden ingesteld.

    Bedankt voor de ssupport

    groeten,

    René
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van steven di jan 10, 2012 8:15 am

    waarvoor het pelletforum allemaal niet goed is hé... Smile


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF

    Gesponsorde inhoud


    Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen Empty Re: Edilkamin Iris : pellettoevoer verminderen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 06, 2024 2:14 pm