Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 13 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 13 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van Gast ma okt 07, 2013 3:14 pm

    Veel verkooppunten van pelletkachels aangedaan, evenveel verschillende versies gehoord. Ik geraak er niet maar aan uit Question Question 
    Wij gaan onze woning verbouwen en wensen op pellets te verwarmen.

    Het oorsponkelijke gebouw is ca. 78m³. Er wordt een stuk bijgebouwd van ca. 76m³. Het nieuw te bouwen deel ligt in het verlengde van het oorspronkelijke gebouw (een balkvorm dus). De kachel zou achteraan de woning, in het nieuwe deel moeten komen. Daar is de plafondhoogte echter 3,45m.

    In totaal spreken we dus van iets meer dan 150m³.

    Blijkbaar zou een pelletkachel van 11kW de ruimt vooraan niet kunnen verwarmen (ca. 10m verder).
    Dus informeerde ik voor een kachel op CV maar niemand kan mij daar een deftige uitleg over geven.

    Wij verwarmen nu met elektrische accumulatie en een elektrische boiler, er liggen dus geen leidingen van CV in huis.

    Wie weet raad? cheers
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van erwin ma okt 07, 2013 3:22 pm

    welkom op het forum,
    is er al een verkoper ter plaatse de indeling komen bekijken?


    Laatst aangepast door erwin op ma okt 07, 2013 3:25 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4416
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van krusty ma okt 07, 2013 3:23 pm

    3 bladzijden over pelletketels

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van Gast ma okt 07, 2013 3:28 pm

    @Erwin, bedankt.
    Er is nog niemand komen kijken. Het nieuwe gedeelte moet namelijk nog gebouwd worden.

    @ Krusty, bedank voor deze informatie.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van erwin ma okt 07, 2013 3:37 pm

    worden de 2 ruimtes open verbonden,
    hoeveel bedraagt de afstand tussen waar de kachel zou komen in de nieuwe ruimte en het begin van de oude ruimte?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van Gast ma okt 07, 2013 4:06 pm

    Inderdaad de twee ruimtes zijn aan elkaar verbonden en zullen samen een groter volume vormen.
    De nieuwe ruimte grenst onmiddellijk aan de oude ruimte, met dat verschil dat de vloer van de nieuwe ruimte 1,40m lager zal liggen.

    De kachel zou op de foto tegen de muur komen (rechts in de zitruimte, onder het cijfer 4,4m).
    Waar de eetruimte getekend staat zou het dus ook warm moeten kunnen worden.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van Gast ma okt 07, 2013 4:21 pm

    Dat is prima te doen met een kanalisatiekachel, daarmee kun je meerdere ruimtes verwarmen. MCZ en het eenvoudiger broertje Red heb een goed werkend multiair systeem.

    Via de site van Fero.be kun je dealers in je buurt opvragen via contact, als je een dealer hebt gevonden eens kijken naar de MCZ Musa Comfort Air of de Red Orchidea Multiair.

    Ik verwarm een overeenkomstig volume met 9,5 Kw dus met een 11 Kw gaat dat prima, zeker met kanalisatie.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van Gast ma okt 07, 2013 5:15 pm

    Inderdaad, de MCZ Musa maar ook de MCZ Nima stonden om mijn lijstje.

    Ik weet natuurlijk niet of bij u de pelletkachel centraal in uw volume staat. Bij ons was de vraag of we het vooraan warm genoeg zouden kunnen krijgen.

    Via kanalisatie moeten we dan waarschijnlijk ergens plaats voorzien om een flexibel te laten passeren? Het oude gedeelte is volledig onderkelderd... Dus als ik het goed begrijp een buis door de opstaande muur van het niveauverschil, via de kelder en terug naar boven komen in de ruimte vooraan??
    Maar hou langer die afstand hoe minder rendabel vermoed ik.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van Gast ma okt 07, 2013 5:29 pm

    Op de site van Fero staat onder Downloads de handleiding van de Suite/Club/Musa/Njma mod. Air/Comfort Air, als je deze doorleest staat op pagina 27 beschreven hoe de Comfort Air aangesloten wordet en werkt. Je hebt 2 kanalen van max. 4 meter ter beschikking voor bijv. 2 vloerroosters.

    Mijn kamer is L-vormig en de open keuken maakt een U, de kachel staat in de L op het liggend streepje.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van Gast ma okt 07, 2013 5:34 pm

    Ik was ondertussen de handleidingen aan het doorbladeren. Bedankt voor die link naar Fero.be.

    Spijtig dat het maximum vier meter is, het dubbele was ideaal geweest om tot vooraan te geraken.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van Gast ma okt 07, 2013 5:51 pm

    Je moet niet vergeten dat een pelletkachel de warme lucht de kamer in blaast en deze dus constant in beweging is. Met kanalisatie heb je dus 3 plaatsen waar warme lucht uitgeblazen wordt.

    Als het bij mij in de zithoek 21° is is het in de keuken 20° en de hal, slaapkamer en de bovenverdieping 18° en dat vind ik prima.

    Jij zult dan met een kanalisatiekachel van 11,5 Kw. zeker in staat zijn om 1 grote ruimte behaaglijk te krijgen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van Gast ma okt 07, 2013 5:53 pm

    In ieder geval bedankt voor de uitleg.
    Nu nog hopen dat er geen problemen zijn voor de rookafvoer en nog een goeie installateur vinden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van Gast ma okt 07, 2013 5:59 pm

    In Algemeen > FAQ staan 4 leerzame topics over schouwen, als je daarnaast de richtlijn van MCZ volgt heb je geen probleem. Als je via Fero een dealer vindt heb je een goede want Fero waakt ervoor dat zijn dealers goed opgeleid zijn en goed werk leveren.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van Gast ma okt 07, 2013 6:04 pm

    Mijn mail was al verstuurd ;-)
    trabbart
    trabbart
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Registration date : 17-09-12

    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van trabbart ma okt 07, 2013 7:18 pm

    hier gelijkaardig probleem maar met nopg veel grotere ruimtes,
    bij jou prima te doen met kanalisatie,
    maaar, neem wel een kachel met een perfect regelbare kanalisatie,
    mijn kachel heeft twee uitgaande ventilatoren die je elk appart van snelheid kan regelen, als je savonds in de zithoek gaat zitten en de keuken niet meer gebrukt zet je de kanalisatie naar de keuken uit of op laagste stand, en de zithoek vereist dan ook minder warmte,,
    piazzetta heeft bvb een heel leuke kachel die zen warmte onderaan uitblaast ipv op hoogte van je gezicht als je neerzit. deze heeft ook de twee ventilatoren en je kanaal loopt ook op hoogte van de vloer,,,,, hier blaast hij de keuken mee warm, maar ik haal het net net als het vriest dat het kraakt dus ik heb nu een tweede kachel in de keuken . mijn open ruimte is 5meter breed, 16 meter diep en heeft enorme hoogteverschillen van 2M50 tot 5m50. de tweede kachel in de keuken is een edelkamin sunny en neemt nu via kanalisatie de badkamer mee. deze kanalisatie werkt met schuiven ,,,iets minder geschikt vind ik persoonlijk omdat je niet kan kiezen voor links op 1 te blazen en rechts op 10. wat de andere dus wel kan.


    _________________
    Piazzetta p962
    Edilkamin funny
    trabbart
    trabbart
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Registration date : 17-09-12

    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van trabbart ma okt 07, 2013 7:20 pm

    oja,,hou je kanalen kort en geisoleerd,,, als ze door een koude ruimte (kelder) gaan dan ga je anders veel verlies maken. zodra de tube de kamer ingaat is het al voldoende, op volle kracht blaast mijn tube voelbaar en zichtbaar aan kamerplanten bvb zeker 4meter ver,, onzichtbaar gaat dat dan zeker nog veel verder. de piazetta die ik heb en zeker kan aanraden is de piazzetta 962. zeer degelik toestel,


    _________________
    Piazzetta p962
    Edilkamin funny
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van Gast ma okt 07, 2013 8:19 pm

    Bedankt voor de reactie.
    Ik zit nog steeds te denken hoe in best die kanalisatie subtiel kan integreren.
    trabbart
    trabbart
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Registration date : 17-09-12

    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van trabbart ma okt 07, 2013 9:08 pm

    bij mijn kachel in de keuken gaat ze achter de kachel door de muur de berging in, dan gaat ze daar door het plafond en komt onder de ruimte van het bad terecht, kwestie van geluk hebben,,, de schouw ongeveer idem, , een roostertje in de badombouw en klaar. dit is wel een 10cm diameter buis zonder isolatie!!,,dus moeilijk weg te werken, ze komt ook bovenaan de kachel eruit en dat geeft een lelijk beeld als je niet direckt door de muur kan gaan . ik heb geluk,,ze gaat direct de muur in . stel dat ze horizontaal moet over een muur lopen,,,, das afgrijselijk.

    in men leefkamer is het de piazzetta en komt de buis van slechts 80mm onderaan de kachel eruit(ideale maat , veel makkelijker weg te werken,,, dus gaat ze onderaan de kachel langs de muur,onmiddellijk  door een muurtje die een nis vormt waar de kachel in staat, dan een kleine meter weg van de kachel mond ze uit en blaast richting keuken,  de ruimte waar de buis uitmond is 5.5 meter hoog, maar ze blaast richting keuken door een doorgang tussen bar en zijmuur,,, en de keuken heeft maar een 2m50 hoogte toch was dit een enorme verbetering om de keuken gelijkmatiger warm te krijgen met de living. ik heb die kanalisatie maar op het einde vh stookseisoen geplaatst , maar twas echt een enorme verbetering,,, ik had 22° in de living en slechts 17 in de keuken,,,met de kanalisatie kwam ik vlot op 20° in de keuken. als je van achter in de keuken naar de living stapte voelde je de warmte echt naar je toekomen in die doorgang
    alles is nogthans één grote ruimte , maar door de verschillen in plafondhoogte ging de warmte moeizaam van laag naar hoog en terug naar een lager gedeelte zijnde de keuken,,,,
    doordat de kanalisatie onderaan de kachel uitkomt en ze langs de plinthoogte loopt is dit amper te zien. je zou zelfs een vierkante of rechthoekige koker kunnen bouwen zoals ik ga doen  ,,

    qua besparing ,,ik had jaarlijks zeker 3000 liter mazout nodig,,zelfs eerder naar  4000 liter omdat ik vloerverwarming steeds moest laten opstaan,,,, ,, vorig jaar heb ik 4 paletten pellets verbrand,, ik schat dat ik dit jaar meer zal verbruiken ik schat een pallet of 5 a 6 in totaal. ik ga nu twee kachels gebruiken en toch wel comfortabeler verwarmen dan vorige winter toen ik heel spaarzaam heb gebrand,, en de badkamer nog elektrisch opwarmde,,,,, wat me een extra afrekening van 400!! euro stroom heeft gekost. een olieradiator op stroom en een timer is dus geen goed idee!
    al bij al spaar ik op pellets veel uit , maar boet aan comfort in. meer werk, minder aangename warmte dan vloerverwarming maar ik verwarm nu enkel men huis wanneer ik effectief aanwezig ben,

    op de topic link hieronder kan je zien hoe ruim het is bij mij en hoog het eruitziet tussen living en keuken ,,en een zicht vanuit de keuken tot in de living,,,ergens op pagiona 2 dacht ik.[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    ik kwam wel vermogen tekort met 1 kachel als het echt hard vroor en heb dan de mazoutinstallatie een 3 weken laten draaien.  nu met mijn tweede kachel zou ik het moeten kunnen trekken ,,,,hoop ik.


    _________________
    Piazzetta p962
    Edilkamin funny
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van erwin ma okt 07, 2013 9:19 pm

    ik zou wachten met gaten te maken en eerst zien hoe de kachel het eraf brengt met een kort stukje kanalisatiebuis van aan de kachel richting keuken (bij de musa zit dat op ca 90cm hoogte)


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 899
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van grossard.rob ma okt 07, 2013 9:28 pm

    @ Trabbart & topicstarter;

    Volop inzetten op isolatie van muren, vloeren, ramen en daken daar het om een verbouwing gaat.
    De goedkoopste energie is diegene die je niet verbruikt.
    Zowieso kan je je kachel iets lichter laten berekenen wat in aankoop en verbruik uitspaart.
    Op korte en lange termijn in comfort maar ook in geld;

    Hier was dat evenwel zo; kachel draait in lager vermogen en trekt bijna 70% van het huis warm sinds we de isolatie hebben opgedreven.

    Met vriendelijke groeten,
    Grossard Rob
    trabbart
    trabbart
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Registration date : 17-09-12

    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van trabbart ma okt 07, 2013 9:42 pm

    tuurlijk,,, niet onmiddellijk kappen en breken,,,, ik heb heel de winter gewacht, Smile
    uiteindelijk op een kwaaie dag er een buis opgemonteerd en ik was overtuigd.

    maar zoals ik het plan zie van topicstarter (narcotic valium) gaat zijn kachel ook dwars komen te staan en niet in de richting vd keuken blazen,, hij zal enorm veel beter zen warmte richting keuken krijgen door een kanalisatie richting keuken te sturen, zelfs al veel winst maken als zen kachel tegen de smalle muur staat en in de lengterichting van zijn benedenverdieping blaast.

    bij de tweede kachel die ik kortgeleden plaatste moest ik naar een badkamer erboven en wist ik al dat kanalisatie werkt,,,dus onmiddellijk bij de installatie eraan begonnen. twas vorige week 27° in men badkamer op 30min,,, heerlijk ? neen overheerlijk.
    deze kachel staat in de verste uithoek van mijn open ruimte maar staat richting living met zen blaasopening,,,en dat voel je dan ook dat hij beter zen warmte kan wegduwen verder weg richting living.



    tja isolatie,,, hoe meer hoe beter,,,ik kan nog wat gebruiken op zolder, en dat zal weldra gebeuren,,, men vorig huis zelf geisoleert en gemerkt dat dat gigantisch scheelt....en in de zomer was de zolder ook geen sauna meer.....



    _________________
    Piazzetta p962
    Edilkamin funny
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van Fleur ma okt 07, 2013 10:47 pm

    ik zou opteren voor een kachel van minimum 12kw met kanalisatie-ventilator extra ,ik zou naast de uitlaat een kanalisatie-buis monteren tot onder het plafond en deze richting keuken laten blazen .

    nadeel is het lawaai van de 2 ventilatoren ,daarom het grotere vermogen van de kachel om  op lagere stand te laten branden,voor het vlug opwarmen van een koude ruimte dan weer een voordeel


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________

    Gesponsorde inhoud


    welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit. Empty Re: welke kachel, ik geraak er niet meer aan uit.

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 4:14 am