Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 12 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
steven
Fleur
nele
7 plaatsers

    piazzetta p956 onvoldoende warmte

    avatar
    nele
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 53
    Registration date : 15-03-09

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nele za dec 01, 2012 11:11 am

    Vorige winter heb ik lava pellets gebruikt. mijn kachel draaide toen bijna de hele winter op p1 voor een temp  van 22°c. zelden stond hij op p2.
    Deze winter gebruik ik Olimp pellets en ik merk dat ik nu nauwelijks 20°c haal met p1. Op P2 geen probleem maar van zodra ik op P1 zet valt hij zeker 2°c terug.
    Ik vind ook dat ik minder lang doe met een zak pellets van 15 kg.

    Hoe kan ik dit oplossen ? welke parameters wijzig ik best ?
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Fleur za dec 01, 2012 12:23 pm

    @nele

    heeft de kachel na de winter groot onderhoud gehad (uitkuisen warmtewisselaar,kamering extractie-motor,uitlaat en inlaatbuizen)


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    avatar
    nele
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 53
    Registration date : 15-03-09

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nele za dec 01, 2012 12:42 pm

    Neen geen groot onderhoud gehad. vorige jaar wel.
    De installateur vond het dit naar niet nodig omdat hij niet voldoende gebrand had (kachel brand hier alleen als we thuis zijn, en niet 's nachts, wat de branduren (wegen full time job overdag) wel beperkt.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van steven za dec 01, 2012 12:49 pm

    verhoog de aanvoer van je pellets. niet elke pellet heeft evenveel KWH/kg.



    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    avatar
    nele
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 53
    Registration date : 15-03-09

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nele za dec 01, 2012 1:00 pm

    mijn pellettoevoer stond op 3.0, hebt deze verhoogd naar 3.5 en zal zien wat het verschil heeft.
    Ik vond dat ik nu al meer pellets verbruikte. door de verhoog van de pellettoevoer zal dit dan nog meer zijn. mag ik dan veronderstellen dat ik beter af ben met andere pellets ?
    colleken
    colleken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 233
    Leeftijd : 56
    Registration date : 25-11-12

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van colleken za dec 01, 2012 1:59 pm

    Ik denk dat je de kachel best op stand 2 zet want als je de gevraagde temperatuur hebt schakelt ze automatisch naar stand 1 .
    avatar
    nele
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 53
    Registration date : 15-03-09

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty piazzetta p956 bereikt verschrikkelijk traag enige warmte

    Bericht van nele za okt 19, 2013 11:26 am

    Mijn Piazzetta bereikt heel traag enige warme.

    Een voorbeeld. De kachel brand nu al 2 uur en heeft pas 69°c bereikt. Ik heb de starttemperatuur voor het blazen moeten verlagen of ik krijg geen warmte.
    Hoe komt dit scratch  ?
    Niks veranderd aan de kachel. 3 weken geleden onderhoud, maar nadien werkte hij nog normaal. Wel onlangs overgeschakeld op Flammi pellets. Zou dit de oorzaak zijn ?

    Nu is hij tijdens het branden uitgevallen 'no lit', het branderpotje zit vol met pellets en de temperatuur is intussen terug gezakt naar 45 °c
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Fleur za okt 19, 2013 12:19 pm

    inderdaad nele ,hier hetzelfde liedje met flammi pellets
    het enige wat je kan is de pellettoevoer verhogen,verder niets veranderen
    hetgeen op de zakken staat klopt niet met wat erin zit ,kleur van de assen helemaal niet,maar ja op de verpakking wordt er vanalles gezet en wie kontroleerd dit..........Twisted Evil


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    avatar
    nele
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 53
    Registration date : 15-03-09

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nele za okt 19, 2013 12:27 pm

    Fleur,

    Ik zal dit eens proberen, hopelijk is het dan opgelost:lol: Laughing 
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Fleur za okt 19, 2013 12:35 pm

    nele

    ook altijd het eerste halfuur de kachel laten branden op een hoger vermogen tot alles op bedrijfstemperatuur is. tof 


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van erwin za okt 19, 2013 1:44 pm

    @ fleur: geven flammi pellets dan zoveel minder warmte?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Fleur za okt 19, 2013 2:01 pm

    zeer zekers ,verder geen koek of vervuiling of vuile ruit


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Gast za okt 19, 2013 2:14 pm

    hetgeen op de zakken staat klopt niet met wat erin zit
    Volgens de opdruk op de zak zouden ze 5,3 Kw moeten zijn, boven de oude DIN+ norm dus, en zouden ze behoorlijk warmte moeten geven.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Fleur za okt 19, 2013 2:19 pm

    voordien stookte ik de yxlets van total (die gaven enorme hitte af) daardoor heb ik serieus de toevoer achteruit moeten zetten tegenover de badgers.

    de prijs van die total pellets is gestegen tot 4.70 en dat was me te veel , dan maar flammis gekocht aan 3.75 thuis geleverd (op mijn levering is dat een verschil van 500 euro)

    ik heb nog de toevoer niet verhoogd en weet nog het verschil niet met de badgers ,maar heb er geen goed gevoel bij
    om nu al te zeggen dat het een hoger verbruik zal opleveren is nog wat vroeg maar mijn vermoeden is ook zo,we zien wel na de winter of als het echt koud word


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Fleur za okt 19, 2013 2:23 pm

    dick
    de assen stonden mij al niet aan,zwart en bleek door elkaar en da klopt niet
    zeker geen honderd procent zuiver naaldhout


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    avatar
    nele
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 53
    Registration date : 15-03-09

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nele za okt 19, 2013 3:04 pm

    mijn assen zijn ook bleek, en grof. Ik heb net de flammi's gekocht omdat ik dacht dat ze goed warmte gaven.
    het rare is wel deze morgen goed opgestart, na 2,5 uur branden nog maar 69°c en toen uitgevallen ('no lit'), dit terwijl het potje vol pellets lag.
    Op die manier duurt het uren vooraleer mijn kachel blaast, vorige week nog na 20 minuten.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van erwin za okt 19, 2013 3:30 pm

    nele,

    start de kachel op in hoger vermogen (zie bericht 10 van fleur) en bekijk eens of hij dan nog uitvalt als hij naar het laagste vermogen gaat..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    avatar
    nele
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 53
    Registration date : 15-03-09

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nele za okt 19, 2013 4:33 pm

    Eerst de kachel eens proper gemaakt. Normaal gezien zwart/grijs binnen, nu zag hij met die flammi pellets roest/bruin.
    Ik heb de pellettoevoer een klein beetje verhoogd, en nu gestart op p2. hij start in ieder geval veel feller en na 8 minuten haalt hij toch al 51°c. dat ziet er toch al beter uit.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Gast za okt 19, 2013 9:19 pm

    Waarom laat je de kachel niet opstarten op P4? dan is de kachel sneller op temperatuur en eens de ingestelde omgevingstemeratuur bereikt is gaat deze vanzelf in P1 branden,en zal de temperatuur hoger zijn. Ik gebruik voorlopig Tiger pellets (300kg gratis bij aankoop kachel.) Maar schakel binnenkort over op Elite pellets.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Gast zo okt 20, 2013 12:02 am

    Nele,

    Na 2 uur maar 69° halen is niet normaal, ongeacht het soort pellets. De pellettoevoer bij P1 op 3.0 is voor uw type kachel te hoog. Mijn kachel is een 962 en die staat bij mij op 3.0 wat de standaard waarde is voor een 962.

    Kijk eens bij de parameters 'auger lights' welke waarde je daar heb, alsook bij 'auger start'.
    Het,zijn deze die bepalen hoe vlug uw kachel op 85° komt. Bij mij is dat na een goede 20 minuten.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van erwin zo okt 20, 2013 12:20 am

    cantodea,

    ik vermoedde ook al dat er te weinig lucht aan de pellets komt bij de opstart, vermits TS al sinds 2010 problemen heeft met op temperatuur komen van de kachel bij verschillende merken van pellets...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Gast zo okt 20, 2013 8:29 am

    Het heeft geen enkele zin om de toevoer van pellets te verhogen, want zolang de kachel niet op 85° is, gaat hij gewoonweg niet op het ingestelde vermogen branden. Hij moet dus eerst op 85° komen.

    Nele, geef ons eens de waarden door van "Minutes Start", "Auger Lights" en "Auger Start". Deze parameters zijn verantwoordelijk voor de opstart en het behalen van de temperatuur, vooraleer op het ingestelde vermogen over te gaan. Hoeveel stookuren heeft de kachel? Je kunt dit ook zien bij Parameters onder "Memory Counters" en hoeveel maal heeft de kachel al een onderhoud gehad?

    PS,
    De pellets zullen er zo goed als niks mee te maken hebben. Ik heb ook nog een winter gestookt met Olimp en dat is een goede pellet.

    Schrijf ook al wijzigingen op die je doorvoert in de parameters, zodat je indien nodig de origineel ingestelde waarden kunt terugzetten.


    Laatst aangepast door cantodea op zo okt 20, 2013 8:35 am; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : Meer info)
    avatar
    nele
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 53
    Registration date : 15-03-09

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nele zo okt 20, 2013 3:25 pm

    Mijn kachel heeft drie weken geleden een groot onderhoud gehad, daarvoor in 2011. De kachel brandt hier van okt tot april(mei). Dit enkel s'morgens een uur of 2 en 's avonds een uur of 5. Overdag meestal niemand thuis en wij hebben nog CV ook (die beneden zelden nog gebruikt wordt).
    Vorige jaren steeds na max 20 min temperatuur bereikt om te blazen (behalve bij aankoop, maar toen is de kachel gewisseld geweest). Vorig jaar vond ik wel dat pellets minder warmte gaven dan de vorige, maar uiteindelijk bijna het hele koude seizoen toch gedraaid op instelling 2.6 op P1 of p2, dus mijn eerste gevoel zal verkeerd geweest zijn.

    het probleem is opgedoken bij overstap naar Flammi pellets.

    Mijn pellettoevoer stond nog vrij laag(van in mei op 2.0 in P1 met olimp). heb dan gisteren mijn pellettoevoer iets verhoogd.
    Hiermee is hij gisteren dan vlot opgestart in p2 en na 17 min schoot blazer in gang (die had ik wel verlaagd naar 67°c om warmte te krijgen, normaal gezien begint hij te blazen op 77°c.
    Dit zijn de huidige parameters:
    minutes start 05
    auger lights 3.0
    cocela start 3.3
    cocela power 1 2.3
    cocela power 2 2.9

    aantal stookuren ? als ik onder de parameters ga vind ik dit niet, kan enkel in settings factory, mogelijks onder data bank ? maar ken deze code niet. ik heb onder parameters enkel volgende keuzes: settings factory - multi fuoco v1 - smoke settings ext - settings load - data bank.

    Ik kan natuurlijk starten in p4 maar aangezien de temperatuur nu maar een graad of 3 moet stijgen vind ik dat iets teveel van het goede.
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nick1 zo okt 20, 2013 5:13 pm

    Waarschijnlijk de Flammi pellets die de oorzaak zijn. Heb ik in het voorjaar ook gehad (met ik weet niet meer welk merk pellets) toen m'n Bioflam's op waren en heb dan ook wat zitten bij regelen met de startparameters, de vermogenparameters en de rookgasparameters.
    Wijzig telkens slechts 1 parameter tegelijk en probeer het uit. Kan je wel mijn parameters opgeven (zie hieronder) maar dit is geen garantie dat deze voor jouw kachel met de Flammi pellets van toepassing zullen zijn, met onderstaande waardes brandt mijn kachel het beste met de huidige Europellets maar kunnen met een ander merk pellets weer totaal anders zijn.
    Je zal echt zelf wat moeten experimenteren met je parameters. Succes!!!


    01P: 28'
    02P: 05'
    03P: 90'
    04P: 3.2"
    05P: 3.3"
    06P: 2.4"
    07P: 4.0"
    08P: 5.2"
    09P: 6.8"
    10P: 6.8"
    11P: 50"
    12P: 20"
    13P: 47°c
    14P: 210°c
    15P: 70°c
    16p: 14
    17P: 13
    18P: 09
    19p: 10
    20P: 12
    21p: 15
    22P: 14
    23P tem 27P: 55
    28P: 240°c


    Laatst aangepast door nick1 op zo okt 20, 2013 6:03 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : verbetering typfouten)


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Gast zo okt 20, 2013 5:57 pm

    Nele,

    De parameters bij Nick1 zou ik als leidraad nemen.

    Gesponsorde inhoud


    piazzetta p956 onvoldoende warmte Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 6:30 am