Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 43 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 43 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
steven
Fleur
nele
7 plaatsers

    piazzetta p956 onvoldoende warmte


    Gast
    Gast


    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Gast zo okt 20, 2013 5:57 pm

    Nele,

    De parameters bij Nick1 zou ik als leidraad nemen.
    avatar
    nele
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 53
    Registration date : 15-03-09

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nele zo okt 20, 2013 7:57 pm

    Ik heb mijn pellets wat verhoogd in p1naar2.5 en toen ging het beter. Ik zie nu wel wat de volgende start geeft.
    Alvast bedankt voor de vele tips !
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van erwin zo okt 20, 2013 8:01 pm

    nele,

    nog eens voor de duidelijkheid, de pellets in P1 staan helemaal los van de opstart..
    bekijk het vuur eens goed gedurende de opstart: na hoeveel minuten komt de vlam in de pellets, blijft de vlam gedurende de ganse opstart doorjagen?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    avatar
    nele
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 53
    Registration date : 15-03-09

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nele zo okt 20, 2013 8:18 pm

    Erwin,

    de opstart leek ok, zal morgen eens de tijd in de tijd in de gaten houden voor de eerste vlam. Het probleem leek vooral eens hij naar p1 ging. Het is zelfs 2x voorgevallen dat hij uitviel als hij al enige tijd de gevraagde omgevingstemperatuur had bereikt
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Fleur zo okt 20, 2013 8:47 pm

    de flammi pellets ontsteken 2 a 3 minuten later of de andere die ik heb gebrand
    ik kan geen enkele parameter veranderen aan mijn 2 kachels (alleen mijn installateur kan dit)
    er is maar 1 parameter die ik kan veranderen en dit is de hoeveelheid pellets
    eigenlijk ben ik daar best tevreden mee en waarom,de soort pellets geven mij een duidelijk beeld of ze goed of minder goed of slecht zijn.
    de kachel werd de 1 ste maal goed afgesteld met de badger pellets.
    naar mijn weten verspringen parameters niet vanzelf ,tenzij als er iets misgaat met het moederbord
    als er iets misgaat met de kachel ligt de oorzaak steeds ergens anders te zoeken,vervuiling,defekt onderdeel of verandering van pellets.
    met de yxlets van total sloeg de kachel in veiligheid door oververhitting
    met power plus pellets had ik koek in de pot.
    met nog een andere soort vuile ruit en zwart binnenin..enz enz
    ik hoor hier soms praten ...mijn kachel is een allesvreter,ik denk iedere kachel,maar mij moeten ze niet wijsmaken dat iedere pellet dezelfde is
    conclussie ,bij verandering van pellets zou je steeds jou installateur moeten raadplegen om aanpassingen te doen om de verbranding optimaal te bekomen,ofwel moet je pellets hebben met een konstante goede kwaliteit wat ik had met badger in de afgelopen jaren (maar nu te duur)


    mijn conclussie van nele haar kachel is ; ofwel kan de installateur na de 2de kachel nog steeds geen kachel afstellen ofwel is er een doorstroomprobleem (vb vervuiling,verstopping enz..enz...)want parameters verspringen niet vanzelf ,als hij verleden jaar goed brandde met die instelling ,moet hij dit jaar ook goed branden met diezelfde instelling.
    k zou zeggen tegen nele voor eens een zak of 4 yxlets total pellets te kopen en uit nieuwsgierigheid deze eens te proberen ,kachel ook eens goed laten doorbranden.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    avatar
    nele
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 53
    Registration date : 15-03-09

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nele zo okt 20, 2013 9:04 pm

    Nu brandt hij goed. De gevraagde omgevingtemperatuur heeft hij al lang bereikt en hij houdt mooi zijn graden. De pellettoevoer zal te laag geweest zijn voor flammi eenmaal temp bereikt zag ik nog weinig vlam waardoor hij stillaan doofde
    Anonymous
    Gast
    Gast


    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Gast ma okt 21, 2013 9:42 am

    Als ik het zo bezie, dan zou de pellettoevoer voor de flammi pellets eigenlijk naar beneden moeten, gezien de beloofde kalorische waarde van 5,3 Kw. Er moet dan, ofwel iets grondigs mis zijn met deze pellets, ofwel staat er valse info op de zakken. Goedkoop vind ik ze ook niet als ze maar van bedenkelijke kwaliteit zijn. Ik zie ze ook niet meer te koop op de website van flament (staden).

    Nele, welke temperatuur behalen de rookgassen nu op P1, na pakweg anderhalf uur branden?
    Op hoeveel staat de toevoer nu voor P1?

    avatar
    nele
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 53
    Registration date : 15-03-09

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nele ma okt 21, 2013 5:32 pm

    Gisterenavond na 1,5 à 2 uur branden stond hij op dacht ik 82°c in P1. De temperatuur in de kamer was toen al geruime tijd ervoor behaald, dus hij ging bijlange niet meer 'voluit'.
    de pellets p1 heb ik gisteren verhoogd van 2.3 naar 2.5. (eerder stonden ze op 2.0 met olimp). ik bekijk straks de opstart met deze instellingen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Gast ma okt 21, 2013 7:04 pm

    Nele,

    Ik heb op het Italiaanse Piazzetta forum volgende gegevens gevonden voor een P958, deze is kwa vermogen zo goed als identiek aan uw P956.

    In principe zou de rookgas temperatuur om en bij de 110° moeten zijn op P1.

    p 1 3.3------Rookgas 15
    p 2 4.3------Rookgas 16
    p 3 5.8------Rookgas 17
    p 4 7.3------Rookgas 18

    Misschien kun je deze waarden eens proberen. Kijk ook eens als je iets veranderd, hoe de kachel brand. Heb je een rustige vlam, welke kleur heeft de vlam. Noteer ook eens hoelang je met een zak van 15 kg kunt branden. Ik haal met huidig weer met mijn P962 (12 Kw) zo'n 15 à 17 uur met 15 kg.
    colleken
    colleken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 233
    Leeftijd : 56
    Registration date : 25-11-12

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van colleken ma okt 21, 2013 7:36 pm

    @Nele : pellettoevoer op 2.3 is inderdaad veel te laag ,tussen 3.0 en 3.5 zijn eerder normale waarden
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nick1 ma okt 21, 2013 8:34 pm

    Mijn kachel werkt anders perfect met P1 ingesteld op 2.4, rookgastemperatuur draait rond de 90° en dat is voldoende in voor- en najaar. Eens de winter toeslaat gaat die parameter wel omhoog en kan dan naar varieren tussen 3.0 en 3.5. Hoger niet want P2 staat op 4.0 ingesteld.

    er bestaat geen vaste regel, alleen standaardwaarden die individueel aangepast moeten worden naargelang eigen situatie afhankelijk van pellets, te verwarmen oppervlakte en isolatie van woonst en ook Nele zal voor zichzelf moeten zoeken met welke waardes haar kachel het beste functioneert. Gelukkig is de Piazetta geen ingewikkelde kachel (leonardotoestanden e.d....) en vrij makkelijk af te stellen.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Gast ma okt 21, 2013 8:47 pm

    Akkoord Nick, maar Nele haalt amper 82° en dit is voor een goede verbranding te laag. Bovendien is uw kachel een ander type. Het is zelfs goed mogelijk dat de schroefworm van een P956 groter of kleiner is dan van een 955. In ieder geval de waardes die ik heb gegeven zijn richtwaarden. Ik zou in het geval van Nele toch eerder richting 2.8 gaan voor P1.
    avatar
    nele
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 53
    Registration date : 15-03-09

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nele ma okt 21, 2013 9:01 pm

    De opstart deze avond was geen groot succes. 35 min om de waarde van 70 graden te bereiken en te blazen.
    zal mijn pellets nog wat verhogen. Het verschil met olimp is groot. Mijn pellets voor nu zullen dan zo hoog staan als olimp putje winter.
    ik denk dat ik met olimp ongeveer 20 uur brandde (in het voor en najaar) toen wel vlot temperatuur bereiken.
    Bij de de opstart morgen volgende poging met een
    hogere pelletwaarde. Bij een nieuwe zak tel ik eens mijn branduren.

    Het is wel zo dat hij wel makkelijk de gevraagde omgevingstemperatuur haalt 22gr. Vooral de trage opstart stoort. Zal het met een verhoging van de pellets dan ook niet te snel te warm worden?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van erwin ma okt 21, 2013 11:36 pm

    De opstart deze avond was geen groot succes. 35 min om de waarde van 70 graden te bereiken en te blazen.
    Het is wel zo dat hij wel makkelijk de gevraagde omgevingstemperatuur haalt 22gr. Vooral de trage opstart stoort.
    laat dan nu even de pellets P1 zoals ze zijn, en bekijk eens goed de opstart door het raampje.
    na hoeveel min komt de vlam in de pellets, blijft de vlam konstant goed doorjagen tot als de kachel begint te blazen?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    avatar
    nele
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 53
    Registration date : 15-03-09

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nele di okt 22, 2013 6:18 pm

    de opstart: na 3 minuten zie ik gloeiende pellets, 1 minuut later vlam.
    in start phase I jagende vlam, vlot 50°c halend (pellets P04 3.0)

    13 min na de start 'start phase II', de vlam valt weg en enkel nog gloeiende pellets, de temperatuur zakt terug naar 47°c. (pellets P05 3.3)
    21 min na start schakelt hij over op p1 ( pellets P06 2.8 ) en krijg ik pas opnieuw vlam
    30 min na start heeft hij 70°c bereikt en begint hij te blazen.

    daarna lichte vlam waardoor hij na 36 min op 72°c staat.
    na 38 min 74°c
    na 53 minuten 76°c
    na 1 uur 80°c
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van erwin di okt 22, 2013 6:58 pm

    min 13-21 is er geen vlam en daalt de rookgastemp ipv verder te stijgen, dus daar ligt het probleem waarschijnlijk.
    wat is de waarde van P16 en P17 momenteel?


    Laatst aangepast door erwin op di okt 22, 2013 7:23 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Gast di okt 22, 2013 7:04 pm

    Zou de kachel te weinig lucht trekken tijdens phase 2?
    Vermoed dat P16 & P17 misschien wat hoger mogen.
    avatar
    nele
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 53
    Registration date : 15-03-09

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nele di okt 22, 2013 7:07 pm

    p16=18
    p17=16
    p18=13
    p19=13

    momenteel na anderhalf uur branden 82°c, zeer weinig vlam enkel wat gloeiende pellets, maar kamertemperatuur wel bereikt
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van erwin di okt 22, 2013 7:13 pm

    ik sluit me aan bij cantodea, en zou eens proberen met P16 en P17 te verhogen.
    P16 - 22
    P17 - 21


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    avatar
    nele
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 53
    Registration date : 15-03-09

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nele di okt 22, 2013 7:15 pm

    ok, zal ik doen. ik laat dan morgen het resultaat weten. alvast bedankt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Gast di okt 22, 2013 7:18 pm

    Nele, pas volgende waarden eens aan voor de volgende opstart:

    P6-3.0

    P16-22
    P17-21
    P18-12
    P19-12

    Ps: noteer huidige instellingen, zodat je ze kan terugzetten indien nodig.

    Nog even dit Nele, als uw kachel ouder is dan twee jaar, raad ik aan om altijd minimum op te starten op P2. Als je op P1 start werkt de Cleaning Brazier functie niet, die om de 90 of 120 minuten het branderpotje schoon blaast. In de recente Piazzetta kachels (max 2 jaar oud) werkt dit wel correct.


    Laatst aangepast door erwin op di okt 22, 2013 8:24 pm; in totaal 3 keer bewerkt
    avatar
    nele
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 53
    Registration date : 15-03-09

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nele wo okt 23, 2013 6:02 pm

    Parameters kachel aangepast aan de instellingen hierboven.
    na exact 30 min van start naar 70°c en blazen. Niet echt veel verschil. ook nu na 'start phase I' geen felle vlam meer, enkel gloeiende pellets en af en toe kleinere vlammetjes. De vlam in start phase I is wel nog geminderd voor phase II begon.
    nu na 35 min 74 °c
    na 50 min 80 °c
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van erwin wo okt 23, 2013 6:31 pm

    vallen er bij de 2de faze nog wel pellets in het korfje?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    avatar
    nele
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 53
    Registration date : 15-03-09

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nele wo okt 23, 2013 6:38 pm

    ja, dat wel, maar ik durf wel niet beweren of het er voldoende zijn. In eerste instantie in phase I grote felle vlam, dan zou je toch verwachten dat in phase II dat ook is gezien de pelletstand iets hoger is.
    nu wel al 88°c , dat heb ik de voorbije dagen niet gehaald.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van erwin wo okt 23, 2013 6:51 pm

    volgende poging dan als volgt: P04 3.0 naar 3.2, P05 3.3 naar 3.5
    uw kachel moet binnen 20 min op 80 graden kunnen komen Smile


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van nick1 wo okt 23, 2013 7:03 pm

    Startfase 1 en 2 is enkel voor de opstart. eens je kachel overschakelt naar de vermogensstanden ben je best om de kachel op een hogere vermogenstand te laten opwarmen zodat de temperatuur sneller bereikt wordt en de ventilator snel begint te blazen. Als ik na de starphases 1 en 2 de kachel laat opwarmen in vermogenstand 1 dan duurt het ook 1/2 uur alvorens de ventilator aanslaat, bij vermogenstand 3 is dat na 10 minuten al.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)

    Gesponsorde inhoud


    piazzetta p956 onvoldoende warmte - Pagina 2 Empty Re: piazzetta p956 onvoldoende warmte

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 17, 2024 5:59 am