Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 8 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 7 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal valt in storing

    Bericht van Gast wo sep 24, 2014 9:16 pm

    Ik heb mijn edilkamin Cherie aangesloten op een poujoulat PGI kanaal en de doorstroomsensor valt hierdoor in storing.
    Ik ben op zoek naar hoe ik de parameters van mijn kachel kan wijzigen. Ik heb begrepen dat het hiermee kan opgelost worden.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van erwin wo sep 24, 2014 9:28 pm

    werd de kachel dan niet afgesteld op de schouw bij de plaatsing.
    wanneer valt de kachel in storing, bij de opstart of daarna. welke foutkode komt erop.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van Gast wo sep 24, 2014 9:35 pm

    Hij valt in storing bij opstart. Ik heb de kachel (nagenoeg nieuw) zelf geplaatst nadat ik het 2,5m PGI rookkanaal samen met een loodgieter had gemaakt. Ik ben er gezien het leonardo systeem vanuit gegaan dat alle parameters zelf regulerend waren. Volgens de manual mag je zuurstof van buiten halen met een buis zonder bochten van max 1 meter lang. Gezien poujoulat het kanaal in samenwerking met oa edilkamin had ontworpen (is me verteld) en ook het verloop naar edilkamin er speciaal bij zit had ik er niet bij stilgestaan dat de doorstroomsensor toch nog problemen kon opleveren.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van Gast wo sep 24, 2014 9:41 pm

    Ik vergeet te vermelden dat ik de melding "check airflow" krijg. Ik heb heel bewust voor het pgi systeem gekozen maar helaas is het onderste T-stuk hier met een fabrieksfout geleverd geweest. Er was een onderdeel vergeten. Hierdoor zijn er een klein beetje rookgassen in mijn zuurstof aanvoer kanaal gekomen. Dit is nu opgelost maar het heeft me wel moeite gekost om te achterhalen waarom de kachel nu in storing viel en of dit door de luchtstroom kwam of door de vervuiling. De kachel doet het overigens prima als ik de zuurstof rechtstreeks uit de ruimte onttrek.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van erwin do sep 25, 2014 2:13 pm

    zit het uiteinde van de 2,5m schouwbuis wel uit de windzone (minstens 0,5m boven de goot).
    gaat bij dit pgi rookkanaal de trek niet nadelig beinvloed worden in de winter.
    bovenaan wordt dan rond de binnenbuis ijskoude verbrandingslucht aangezogen, wat de rookgas daar extra gaat afkoelen volgens mij...

    je kan de drempelwaarden van de airflow aflezen als volgt:
    -een paar sec. op de menu toets drukken dan naar setup met +/- toets.
    -menu toets drukken, bij pass code -13 ingeven met de - toets, bevestigen met menu toets dan zit je in parameters.
    -kort op menu toets drukken tot je airflow AC tot airflow P5 ziet verschijnen.
    welke waarden staan hier momenteel ingesteld, enkel aflezen nog niets wijzigen!
    -aansluitend kort op de 0/1 knop drukken om de instellingen te verlaten.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van Gast do sep 25, 2014 3:33 pm

    Hoi Erwin,

    Bedankt voor je snelle reactie. Ja, de pijp komt uit boven een plat dak,  op een halve meter erboven. Ik zou indien nodig dit nog iets hoger kunnen maken gezien ik nog wat ruimte heb in een deel van de pijp dat langer/korter te maken is.

    Instellingen staan als volgt (ongewijzigd)
    Airflow AC 1.00
    Airflow AR 1.20
    Airflow P1 1.10
    airflow P2 1.2
    Airflow P3 1.3
    Airflow P4 1.5
    Airflow P5 1.7

    Vast bedankt voor het meedenken!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van erwin do sep 25, 2014 7:59 pm

    stel hem maar eens in op onderstaande waarden, schrijf wel steeds de oude waarden ergens op.
    (wijzigen met de +/- toetsen en bevestigen met de menu toets).
    Airflow AC 0,40
    Airflow AR 0,80
    Airflow P1 1.00
    airflow P2 1.10
    Airflow P3 1.20
    Airflow P4 1.30
    Airflow P5 1.40

    ik zou zeker proberen om de uitmonding minstens 1 meter boven het plat dak te brengen,
    dan ga je veel minder kans hebben op problemen met de trek als het eens wat harder waait.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van Gast do sep 25, 2014 8:45 pm

    Erwin,
    Ik heb de instellingen gewijzigd en hij start normaal op. Maar daarna na een minuutje ongeveer geeft hij weer dezelfde melding.
    De schoorsteen heb ik nog niet langer gemaakt, dat doe ik van het weekend even. Ik heb wel even gemeten en heb nog ongeveer 20 cm aan ruimte in mijn schuif-pijp. Ik zal van het weekend eens meten hoe lang hij exact op het dak is en desnoods nog een stuk pijp bijbestellen.

    Heb je nog suggesties voor de parameters?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van erwin do sep 25, 2014 8:57 pm

    airflow AC is de vereiste drempelwaarde in de 1e ontstekingsperiode AC,
    lager dan 0,4 instellen is niet aangeraden want dan is er geen veiligheid meer bij een eventuele verstopping.

    voer de koude test eens uit zoals aangegeven in de info op deze link, en kijk speciaal naar de waarde van de airflow onder C6.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van Gast do sep 25, 2014 9:38 pm

    Ik krijg hieruit een waarde die varieert tussen 1.98 en 2.17. die uiteindelijk stabiliseert rond de 2.03
    Als ik de externe luchttoevoer eraf haal dan stijgt de waarde naar 2.31 tot 2.35 en dan gaat hij uiteindelijk naar 2.19 en daar blijft hij op staan
    goldwing
    goldwing
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 139
    Leeftijd : 63
    Registration date : 23-11-10

    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van goldwing do sep 25, 2014 9:58 pm

    Ik heb bij mijn FUNNY al deze op 0,40 staan anders zat ik met de zelfde fout melding
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van Gast do sep 25, 2014 10:09 pm

    Nadat de kachel was opgestart heb ik hem op P3 gezet en toen viel hij na een minuut in storing.
    Wat is Erwin's oordeel? :-)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van erwin do sep 25, 2014 10:17 pm

    de waarde 2,03 bij de koude test is normaal, de huidige ingestelde drempelwaarden zijn dan ruim voldoende zonder in alarm te gaan.
    het lijkt me dat de aangezogen luchtstroom tussen de 2 buizen daalt eens de kachel brand, reden?
    je kan proberen om alle waarden eens op 0,4 te zetten als test.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van Gast do sep 25, 2014 10:39 pm

    Dat werkt! Zal ik de waardes zo laten staan of beter zo ver mogelijk terugzetten opdat er nog wat meer controle is?
    Ik ben zo blij dat het in ieder geval werkt :-)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van erwin do sep 25, 2014 10:51 pm

    volgens mij is een mogelijke verklaring van de airflow daling dat de verbrandingslucht geleidelijk opwarmt als ze van boven naar beneden rond de binnenste rookgasbuis van het pgi systeem stroomt. vermits warme lucht omhoog wil zou dit de neerwaartse luchtstroom wat kunnen tegenwerken.
    ik denk daarom dat je wat moet experimenteren met die waarden.

    vooraan in de setup kom je 4 getallen tegen, kun je daarvan de eerste 2 eens posten als de kachel een uurtje brand.
    dat zijn de gemeten waarden van de rookgastemp en de luchtstroom.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van Gast vr sep 26, 2014 7:03 am

    Ga ik doen. Dat kan wellicht nog wel een paar dagen duren met zulk mooi weer dit weekend.
    In ieder geval vast super bedankt voor de hulp; alleen was ik hier niet uit gekomen.

    Groeten,
    Allard
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van Gast vr sep 26, 2014 7:15 pm

    Toch kouder dan ik dacht. Brandt nu een uurtje op laagste stand.
    Ik zie deze getallen:

    126 1.05
    28 21.5

    Zijn dat de getallen die je bedoelt Erwin?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van erwin vr sep 26, 2014 7:22 pm

    ja dat zijn de getallen.
    rookgastemperatuur 126 graden is prima.
    de airflow 1,05 is niet goed, ideaal is rond de 2,00.
    voor een goede en propere verbranding zou er bijna het dubbele aan lucht door de kachel moeten stromen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van Gast vr sep 26, 2014 8:08 pm

    Is er een manier om die doorstroom hoger te krijgen door parameters te wijzigen?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van erwin vr sep 26, 2014 8:19 pm

    heeft de inlaatbuis aan de kachel niet enorm warm. volgens mij stikt de kachel door de opgewarmde verbrandingslucht.
    warme lucht bevat immers veel minder zuurstof dan koude lucht, ik vrees dat de parameters dat niet gaan oplossen.
    wat ze je zou kunnen doen is koud starten en dan de waarde van de airflow het 1e uur elke 5 min opvolgen, dat gaat meer duidelijkheid brengen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van jeanhup vr sep 26, 2014 9:40 pm

    PGI en andere concentrische inlaat/uitlaatcombinaties (dat is trouwens echt geen uitvinding van Poujoulat, dat bestaat al tientallen jaren voor gesloten gasketels) veranderen de trekkarakteristiek van een pelletkachelschouw. Uitlaatgassen zullen sneller afgekoeld worden (en daardoor minder makkelijk stijgen) en verbrandingslucht wordt opgewarmd waardoor deze uitzet en - zoals Erwin ook al meldt hierboven - minder zuurstof per volumedeel heeft. Hiervoor is maar één oplossing: de rookgasventilator veel harder laten draaien om meer debiet te krijgen zowel in het in- als het uitlaattraject (want de rookgasventilator verzorgt beide).

    N.B.: tussen de luchtaanzuigopening en de rookgasuitlaat moet wettelijk gezien minstens 150 cm afstand zijn om te voorkomen dat rook weer naar binnen gezogen wordt. Is dat bij je PGI rookkanaal ook voorzien Allard? Waarom is er eigenlijk niet voor een veel goedkopere en betere oplossing gekozen zoals b.v. de lucht uit de kelder aanzuigen of via een buitenmuur?


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van erwin vr sep 26, 2014 9:56 pm

    @jean: na 1 uur branden in laagste vermogen is de airflow reeds gehalveerd tov de koude start, in hogere vermogens misschien nog minder.
    op zulke grote variaties is het volgens mij onmogelijk een kachel goed af te stellen.
    allard kan misschien beter alsnog een buisje door de vloer/muur steken als dit mogelijk is. in de winter gaat hij ons volgens mij nog dankbaar zijn...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van Gast vr sep 26, 2014 10:31 pm

    De afstand tussen rookgassen en luchtinlaat is zeker geen 150 cm! Ik wist overigens niet dat dit een wettelijke eis was. Waarom wordt een dergelijk kanaal dan überhaupt verkocht?

    Ik heb geen pijpje rechtstreeks naar buiten gemaakt gezien dat door edilkamin wordt afgeraden dwz heb ik me laten vertellen. Dit omdat je dan grote kans zou hebben op condensvorming.
    Gezien ik heb gepoogd om de meest goede oplossing te kiezen; geen condens en het hoogst mogelijke rendement heb ik dit kanaal gekozen. Verder vond ik het poujoulat systeem wel mooi gezien ik geen andere fabrikant heb kunnen vinden die dit aanbiedt voor pelletkachels. Alles wetende snap ik nu wellicht waarom verder niemand dat heeft voor een pelletkachel Embarassed
    Ik ben overigens op Franse pagina's gaan zoeken en ik blijk niet de enige te zijn die problemen heeft met dit type kanaal. Er zijn meer mensen die een leonardo of soortgelijk systeem hebben dat het niet meer begrijpt als je warme verbrandingslucht gaat aanvoeren.

    Wat doet "adj flow" precies? staat bij: Bij een externe luchttoevoer, zoals in de
    nota aangegeven, regelde de waarde bij tot 0.20

    Is alsnog een gat naar buiten boren, bijv een pijpje van 19mm vlak achter de luchtinlaat een idee en dat mengen met de warme lucht uit de pgi? kans op condensvorming lijkt me dan kleiner?




    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van erwin vr sep 26, 2014 10:42 pm

    adj flow bv. +0,2 is voor de ijking van de meetsonde. de afgelezen waarde is dan 0,2 hoger, meer niet.
    vergeet toch die parameters nu even, die lossen hier het probleem niet op.
    betreffende de condensvorming, als de zuurstofrijke koude buitenlucht in de hete brandpot komt is die heus wel op temperatuur.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van jeanhup vr sep 26, 2014 11:05 pm

    Condensvorming is geen probleem in een (normaal werkende) pelletkachel:
    - aan de rookzijde van de warmtewisselaar: het vochtgehalte van verbrandingslucht is niet afhankelijk van de temperatuur, daarnaast zal deze altijd boven de condensatietemperatuur zijn omdat alle lucht door de brander gaat.
    - aan de ruimteluchtzijde van de warmtewisselaar: de ruimteventilator begint normaal gesproken pas te draaien als de rookzijde opgewarmd is tot boven de condensatietemperatuur, hier kan dus ook niks condenseren.

    Gesponsorde inhoud


    edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal  Empty Re: edilkamin Cherie met een PGI rookkanaal

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 17, 2024 12:59 pm