Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 44 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 44 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+6
harrielok
pedro
Luc Peeters
grossard.rob
erwin
krusty
10 plaatsers

    Eindelijk...!


    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske di dec 05, 2017 5:15 pm

    Erwin, en nog een paar anderen : Bedankt voor alle hulp, info en tips..!
    We zijn weeral een klein beetje slimmer geworden... Wink
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske vr dec 22, 2017 2:06 pm

    Op de valreep toch nog wat info ivm die pellettoevoer. Technical settings nog een paar keer laten zakken. Nu staat die (P1) op 0.375 (standaard 1.125).
    Je merkt duidelijk dat de vlam in het branderpotje steeds kleiner wordt bij elke aanpassing.
    Kachel op 22° gezet en de kamertemperatuur blijft netjes schommelen tussen 21.5° en 22°.
    Op 't eerst zicht lijkt dat wel te lukken.

    Vorige nacht heeft de kachel slechts 1(!)kg pellets verbruikt(buitentemperatuur 9°). 's Nachts gaat de thermostaat op 19°. Verbruik is gemeten(gewogen) tussen 23.00u en 10.00u.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske ma dec 25, 2017 1:15 pm

    En we blijven nog altijd zakken met die pellettoevoer. Op dit moment staat die setting op 0.225 (standaard 1.125)
    De kachel blijft zachtjes branden en zoemen bij een temperatuur van 22°.
    Vermoedelijk zit ik nu op de onderste grens. Als ik nog meer verlaag denk ik dat de kachel uitgaat door te weinig pellets. Zoals Erwin me eerder verwittigde mag ik bij een nieuwe lading pellets(die eventueel wat langer zijn) niet dat risico lopen. Dat moet ik natuurlijk wel goed in de gaten houden. Maar ik ga er van uit dat eenzelfde merk wel steeds dezelfde pellets zal leveren.

    De pellettoevoer in de 'User settings' stond al een tijdje op de laagste stand, laat ik zo staan. Als het straks terug kouder wordt kan ik daar mee gaan 'spelen'. Dan moet ik(en mijn vrouwke) niet telkens in die technical settings gaan prutsen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin ma dec 25, 2017 2:50 pm

    hier ook op de onderste grens, gisteren de kachel uitgevallen omdat de vlam niet snel genoeg terug kwam na schoonblazen brandpot.
    dus de pellettoevoer in laagste vermogen iets hoger gezet...

    brandt de kachel niet enorm vuil nu op waakvlam.
    bij langere pellets in de volgende zakken die te lang zijn gewoon in twee breken. Smile


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske ma dec 25, 2017 3:42 pm

    Nee hoor vlammen branden niet 'vuil'.  De kleur van de vlammen zijn niet fel geel maar eerder een beetje orange. Ongeveer 50% van de tijd zien we een klein hoopje pellets smeulen in het brandpotje, tot er plots wat meer pellets vallen en dan gaan de vlammen wat hoger branden. Daarna gaan de vlammen weer heel traag kleiner worden tot er weer alleen maar een smeulend hoopje pellets te zien is. En zo blijft het de  ganse dag maar door gaan, heerlijk...!
    Tijdens die heel lage verbranding in het smeulende brandpotje zien we geen rook verschijnen maar eerder een soort van heel zacht vuurwerk de hoogte in gaan.
    Wel een mooi spektakel om zien.

    Dat breken van de pellets heb ik ondertussen voorgesteld aan mijn vrouwke of zij die taak op zich wou nemen. Maar ze gaat jou een vlammende PM sturen als je nog eens van die 'fantastische' ideeën hebt....  Persoonlijk vond ik het idee wel ok, vermits ze per Juni met pensioen gaat... Smile Razz Wink
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin ma dec 25, 2017 4:51 pm

    ok bij iedere pellet die goed is van lengte kan natuurlijk ook.
    zoals ze vroeger bij de duyvis nootjes deden. lol!



    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske ma dec 25, 2017 5:27 pm

    Diene kende ik nog van in den tijd, we hebben het samen bekeken en dit zijn de antwoorden...


    Mijn vrouwke .... computer   en ook nog.... terug on topic


    ikke.... lol!
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Eindelijk...!

    Bericht van Chriske ma okt 22, 2018 10:33 am

    Een paar weken geleden was de installateur op bezoek om het jaarlijks onderhoud te doen op de Extraflame in onze woonkamer. Hij schrok zich een hoedje omdat de kachel na een seizoen stoken helemaal geen onderhoud nodig had. Hij vertelde me dat onze kachel onwaarschijnlijk proper was. En met de uitspraak 'hoe doe jij dat verdorie' ...? heeft hij dan maar alles terug in elkaar gevezen. Zijne stofzuiger heeft amper 1 minuutje moeten draaien.
    Blijkbaar heeft al mijn gepruts aan die settings vorig jaar wel degelijk opgebracht en heeft die kachel een optimale verbranding.
    Het zal uiteraard bij die ene keer blijven want nu ik weet wat er nog extra moet nagekeken worden doe ik dat jaarlijks onderhoud zelf natuurlijk.
    Mauritsius
    Mauritsius
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 308
    Registration date : 09-10-17

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Mauritsius ma okt 22, 2018 11:29 am

    Volgende week komen ze voor jaarlijks onderhoud van de Extraflame Viviana ; ik ben echt benieuwd naar het resultaat ; ik kijk er al naar uit
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4416
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van krusty ma okt 22, 2018 11:55 am

    Wij ook ! lol!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin ma okt 22, 2018 12:08 pm

    bericht 183: het vuil dat in februari eruit kwam ook meerekenen...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske ma okt 22, 2018 2:50 pm

    Daar heb ik het geeneens over Erwin. Tijdens het groot onderhoud in sept. werd er door de installateur nog groot compartiment rechtsonder (dat ik toen gemist heb) opengemaakt. En dat compartiment moest volgens diene gast goed gevuld zijn met roet, niet dus.
    Als ik toen (in feb) een beetje beter gekeken had dan had ik dat waarschijnlijk wel gevonden. Maja twas feb. dus moest die kachel snel weer aan hé...
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske ma okt 22, 2018 3:09 pm

    Na de volgende grote onderhoudsbeurt zal ik trouwens met een foto dat extra compartiment aanvullen bij de mijn extraflame-souvenir-lux-onderhoud thread. Dan is die ook compleet.
    Dat is nu te veel werk om alles terug uit elkaar te halen.
    Dus dat heb je nog te goed.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin ma okt 22, 2018 3:13 pm

    naast een goede verbranding zal de lichte asse van de bioflam pellets en de goed trekkende schouw ook wel meespelen.
    bij naaldhoutpellets had het compartiment waarschijnlijk goed vol gezeten, de asse is meestal zwaarder en plakt meer...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Maryline
    Maryline
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1144
    Registration date : 08-08-19

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Maryline do aug 08, 2019 11:03 pm

    Hier zei de verkoper een 12kw ipv 14kw te nemen.

    Maar het minimaal vermogen van beide is 3.4kw, dus gelijk.

    Indien met de ventilatoren de temperatuur goed verspreidt, hoop ik de andere kamers mee te kunnen verwarmen door de deuren te laten open staan. Voor die oppervlakte mag het dan wel een 14kw zijn. Hopelijk is mijn redenering ok!

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin vr aug 09, 2019 8:53 pm

    of de warmte in de andere kamers geraakt ga je zelf moeten ondervinden komende winter.
    ieder huis is anders ingedeeld...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Maryline
    Maryline
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1144
    Registration date : 08-08-19

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Maryline vr aug 09, 2019 8:57 pm

    Ik hoop van wel, anders zal ik eventueel een kleiner kacheltje moeten bij zetten...


    _________________
    MCZ Musa Maestro klaar voor de winter 2019.
    Pellets 2019:
    Saniflor - Bestpellets(Carrefour Hyperdeal - DinPlus 7A231) 3,69€/15kg - Olimps (groepsaankoop): 3,69/15kg - RedFlame (Colruyt - ENplus DE435 / A1 ISO 17225-2 / PEFC) 3,99€/15kg - Flammi (DHZ) - Aveve 
    Minder tevreden over Best pellets en Red flame qua ruit (warmte in orde!)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin vr aug 09, 2019 10:34 pm

    of een kanalisatiebuis van de kachel naar de andere ruimte, maar is nog afwachten.
    volgens mij was een musa relax met thermostaat in de afstandsbediening beter geweest.
    die kon je eventueel in de andere ruimte leggen om het daar warmer te krijgen.
    nu gaat de kachel al naar het minimum vermogen als de vraagtemperatuur aan de kachel bereikt is...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Maryline
    Maryline
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1144
    Registration date : 08-08-19

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Maryline vr aug 09, 2019 10:39 pm

    Zo een buis kan idd wel helpen.

    Nu is het met een sonde op wifi... Nog te bekijken hoe goed dit communiceert.
    En de Maestro lijkt me interessant omwille van soms onregelmatige uren of tijdstip dat nog niet vast staat. Vandaar toch deze optie gekozen.

    Het zal afwachten worden en uittesten...


    _________________
    MCZ Musa Maestro klaar voor de winter 2019.
    Pellets 2019:
    Saniflor - Bestpellets(Carrefour Hyperdeal - DinPlus 7A231) 3,69€/15kg - Olimps (groepsaankoop): 3,69/15kg - RedFlame (Colruyt - ENplus DE435 / A1 ISO 17225-2 / PEFC) 3,99€/15kg - Flammi (DHZ) - Aveve 
    Minder tevreden over Best pellets en Red flame qua ruit (warmte in orde!)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin vr aug 09, 2019 10:50 pm

    hoe gaat de rookgasafvoer gebeuren.
    is er naast de wifi ook daarover met de verkoper gesproken ?




    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Maryline
    Maryline
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1144
    Registration date : 08-08-19

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Maryline vr aug 09, 2019 10:56 pm

    Ja, er is een bestaande schouw aanwezig, persoon is ter plaatse komen kijken.

    Kanalisatie kan een optie zijn, maar liever geen breekwerk, of toch niet direct.


    _________________
    MCZ Musa Maestro klaar voor de winter 2019.
    Pellets 2019:
    Saniflor - Bestpellets(Carrefour Hyperdeal - DinPlus 7A231) 3,69€/15kg - Olimps (groepsaankoop): 3,69/15kg - RedFlame (Colruyt - ENplus DE435 / A1 ISO 17225-2 / PEFC) 3,99€/15kg - Flammi (DHZ) - Aveve 
    Minder tevreden over Best pellets en Red flame qua ruit (warmte in orde!)
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske zo maa 29, 2020 1:19 pm

    Ik krijg net een melding op mijn kachel : 'All clean Checkup 2' en onder op het scherm staat : 0.46°C
    Als ik ga kijken in de manual zie ik wat mogelijkheden. Alles wijst er op dat het te maken heeft met de 'trek' in de kachel.

    Een 3 of 4 tal weken geleden heb ik de gloeikaars moeten vervangen en heb tegelijk een groot onderhoud gedaan, behalve de warmtewisselaar. Maar dat moest niet echt nodig want bij onze kachel hangt er een stang die je naar boven moet trekken en weer naar beneden schuiven om die warmte wisselaar proper te maken. Als je dat doet dat komt alle roet in een bakje terecht waar je makkelijk aan kan om leeg te maken. dus heb dat enkele keren gedaan en na een keer of 4 kwam er niks meer los van de warmtewisselaar. Toen ik de kachel van de muur trok(om de gloeikaars te kunnen vervangen) heb ik ook het verticale stuk schouw(naar buiten) (die ontwerpers moesten een schup onder hun kont krijgen, waarom maken ze die kachel niet zo, dat die gloeikaars bereikbaar is langs de voorkant van de kachel...grrrrr....!!)  soit, Dus dat vertikale stuk schouw naar buiten ook proper gemaakt, daar lag een kleine centimeter roet in.

    Wat ik niet gedaan heb is de schouw, 't was toen aan 't regenen(een paar weken). Wel  het potje onderaan de schouw leeg gemaakt, maar dat was helemaal leeg.

    Vier mogelijkheden
    - ofwel heeft het te maken met de stevige NO wind op dit moment. ik woon redelijk landelijk en die schouw krijgt het momenteel redelijk hard te verduren. Met de voorbije stormen kwam de wind vanuit het ZW en dan staat die schouw redelijk afgeschermd van de wind.
    - Ofwel moet die warmtewisselaar toch worden proper gemaakt, lijkt me eerder bizar.
    - Ofwel een sensor probleem = is een van de mogelijkheden vermeld in het boekske.
    - ofwel schouw kuisen.

    Bon, seffes als de final cleaning gedaan is toch maar eerst de warmtewisselaar nakijken, is moeilijk bereikbaar, daarom bleef die verstoken van onderhoud vorige keer.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske zo maa 29, 2020 2:21 pm

    Had geen goesting om die warmtewisselaar open te smijten en heb de meest logische stap(?) dan maar onder handen genomen. De temp-sensor van de uitlaatgassen eruit gehaald en proper gemaakt. Wat me opviel was tijdens het verwijderen van die sensor, dat die in een stukje buis zat waar een stofzuiger helemaal niet bij kan. Maw die sensor(ik vermoed een thermokoppel) op 3 winters nog nooit nagekeken.
    Om dat stukje buis dan toch proper te maken heb ik in een stukje flexible darm van de stofzuiger een koperen buisje gestoken.  Eerst kreeg dat koperen buisje een hoek van 90°. Die kromme slang past perfect in het stukje buis en kon zodoende dan toch dat korte buisje ook nekeer stofzuigen. Het komt er op neer dat die sensor al drie jaar in roet ligt te 'zwemmen'.

    Dus ik vermoed dat die sensor helemaal niet vuil genoeg was om die fout te genereren. De fout zat vermoedelijk in dat stukje (onbereikbaar) ongekuiste buis.

    Wie verzint dat om bepaalde stukken in die kachels onbereikbaar te maken of helemaal niet vlot bereikbaar... heel kwaad
    Toen ik die gloeikaars moest vervangen heb ik zelfs de kachel van de muur moeten sleuren. Denken die designers dan helemaal niet aan de techniekers die een onderhooud/herstelling moet komen doen.... bende amateurs...!!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van erwin zo maa 29, 2020 2:39 pm

    sensor van de uitlaatgassen zal wel ok zijn.
    ik denk eerder aan de luchtsensor in de inlaatbuis of vuil in die buis...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske zo maa 29, 2020 2:42 pm

    Ja inderdaad zo'n thermokoppel krijg je niet kapot. De 'K' reeks kan heel nauwkeurig temp. meten tot 1200°C(als ik me niet vergis)
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Chriske ma dec 07, 2020 11:11 pm

    Na een paar jaar branden doet de kachel vreemd. Branden doet ze prima maar af en toe valt de kachel uit met de melding 'no pellets'.
    Even opfrissen wat ik deed met de tech.settings : de pellet-toevoer van P1 op de laagst mogelijke stand gezet om nog goed te branden. en dat werkte prima tot over een paar weken. Op zich niet erg. Ik zet de kachel uit en ze doet een 'final cleaning' om daarna terug op te starten.
    Als ik in het brandpotje kijk tijdens normale werking dan zie ik tijdens modulatie een smeulend hoopje liggen dat heel regelmatig terug hevig gaat branden als er wat pellets bij vallen. Zo heeft het altijd gewerkt. Nu dus niet meer, vreemd ... Toevallig stond ik er een keertje op te kijken en de kachel ging weer uit omdat er te weinig vuur in de pellets zat om de volgende pellets te ontbranden.
    Dus logischerwijze verhoog ik in de user-settings de waarde van de pellettoevoer, maar blijkbaar werkt dat niet, zoals ik gehoopt had. ik heb die setting al flink hoog gezet. De kachel blijft 1 keer per dag, soms twee keer, uitgaan met de melding 'no pellets'.
    Ik vermoed dat ik in de 'tech-setting' Pellettoevoer voor P1 weer wat hoger moet zetten.
    Wat vreemd is dat het fenomeen zich nu maar eerst, na zoveel branduren, voordoet... waarom nu plots.....?

    Pellet kwaliteit..?
    Problemen met de hopper..? Nu 'k er aan denk ik heb die schroef nog nooit proper gemaakt, is dat uberhaupt nodig..? En wat opvalt is dat die hopper af en toe wat vreemde geluiden maakt, precies of de pellets hebben moeite om er door te geraken. Is maar heel even en dan valt dat vreemde geluid weg.

    Gesponsorde inhoud


    Eindelijk...! - Pagina 8 Empty Re: Eindelijk...!

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 11:34 pm