Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 29 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 28 gasten

krusty


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    ExtraFlame versus Tectro...

    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 737
    Registration date : 29-02-16

    ExtraFlame versus Tectro... Empty ExtraFlame versus Tectro...

    Bericht van Chriske di nov 07, 2017 9:45 am

    Heb twee kachels gekocht om de winter in te gaan eentje is duurder(3200€), eentje is heel goedkoop(750€).
    De dure doet het véél slechter dan die Tectro van den Brico..!
    Heb op korte tijd al drie foutmeldingen gekregen waardoor die ExtraFlame(die hele dure dus) gewoon uitvalt.
    1x foutmelding 'No ignition'.
    2x foutmelding 'No pellets' en toch zit het brandpotje overVOL met pellets.
    Telkens maak ik brandpotje volledig leeg en start terug op.
    Gelukkig maar start die telkens weer op.

    Die heel goedkope staat in mijn werkplaats dag en nacht op 'Eco' zachtjes te zoemen en doet wat ze moet doen... Nog geen enkele foutmelding op dat kacheltje gezien. Toch wel eentje, 'No pellets'. Maar dat was eigen fout : had te maken met de toevoer van pellets die ik lager had gezet. Na een kleine correctie is die nooit meer in fout gegaan.

    Toegegeven, misschien wat voorbarig om nu al een conclusie te trekken.
    Stel jezelf toch maar eens de vraag als jullie zelf in deze situatie zouden zitten...
    ...en de winter is begonnen...
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    ExtraFlame versus Tectro... Empty Re: ExtraFlame versus Tectro...

    Bericht van harrielok di nov 07, 2017 11:22 am

    Ik denk dat de fout meldingen te maken hebben met de instelling van de kachel
    No ignition en no pellets duiden op dezelfde storing.
    Geen ontsteking en bij geen pellets is het bakje overvol dus ook geen ontsteking.
    Goed laten afstellen door die gene die de kachel geleverd heeft.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 737
    Registration date : 29-02-16

    ExtraFlame versus Tectro... Empty Re: ExtraFlame versus Tectro...

    Bericht van Chriske di nov 07, 2017 11:52 am

    Had al contact met de leverancier en die had direct een oplossing : factory reset..! Dat had ik ook kunnen bedenken... Rolling Eyes Een 'factory reset' is voor mij hetzelfde als een HD formateren en terug alles installeren na een crash op een PC. Beter zou zijn om op zoek te gaan wat er precies aan de hand is.
    Hij vertelde er nog bij dat het te maken had met de toevoer van de pellets, die staat waarschijnlijk te laag.

    Voor alle duidelijkheid ik heb, in tegenstelling tot de Tectro, in de technical settings van de ExtraFlame (nog) niks cruciaals aangepast.
    1- Standby aangezet (die mag nu eigenlijk terug uit nu het kouder wordt)
    2- Delta-T van '2' naar '1' gezet.
    3- Toerental 'kamerfan' van P1( tijdens modulatie dus) op een lagere spanning gezet (wegens geluidshinder)
    4- Toerental van Fan 2 op max gezet. (Dat was dus niet nodig omdat er geen tweede fan aanwezig is bij deze kachel)
    5-Toerental 'kamerfan' tijdens 'switch off' ook op lager toerental(ook weer wegens geluidshinder). Maar daar hebben we momenteel geen last van omdat die niet meer uitgaat met dit koude weer.

    Logischerwijze hebben deze aanpassingen niks met de foutmeldingen te maken.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    ExtraFlame versus Tectro... Empty Re: ExtraFlame versus Tectro...

    Bericht van erwin di nov 07, 2017 2:22 pm

    een melding van te lage rookgas temperatuur oplossen met een factory reset, jongens toch.
    als de kachel nog 1x uitvalt terugbellen en eisen dat hij de kachel komt afstellen (is nog niet gebeurt bij mijn weten)
    en ook vragen of hij voor de zekerheid een nieuwe sensor van de rookgastemperatuur meebrengt.
    niet zelf aan prutsen want dan gaan ze er snel vanuit dat je alles zelf gaat oplossen.
    dat is natuurlijk het gemakkelijkste voor hun, maar je hebt betaald voor service en garantie...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 737
    Registration date : 29-02-16

    ExtraFlame versus Tectro... Empty Re: ExtraFlame versus Tectro...

    Bericht van Chriske di nov 07, 2017 3:51 pm

    Inderdaad,
    Er is door de installateur nog geen afstelling gedaan bij mij thuis. Maar die kachel heeft al gebrand(showroom). Dus daarom ging ik er van uit dat het niet meer nodig was. Toen ik op jou tip aan hem vroeg om de schouw-instellingen aan te passen specifiek voor mijn schouw kreeg ik als antwoord : dat die kachel dat zelf uitzoekt er zit namelijk een detectiesysteem in die dat automatisch regelt.

    De installateur liet zich ook ontvallen dat de pellettoevoer vermoedelijk een beetje verhoogd moest worden. Dat zou best kunnen want als de rookgastemperatuur te laag is komt dat omdat er te weinig pellets aangevoerd worden of ben ik mis..?
    Datzelfde is mij trouwens overkomen met die Tectro toen ik bezig was die te tunen.
    Vreemd dat ik dit nu ook heb bij die ExtraFlame zonder ooit die parameter aangepast te hebben op dat toestel. Als het nog eens gebeurd zet ik de toevoer een tikje hoger. Doe ik liever niet want ik heb nog geen goede 'balans' tussen living en keuken. Ben bezig de laatste aanpassingen te doen. Meer daarover in dat ander topic.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 737
    Registration date : 29-02-16

    ExtraFlame versus Tectro... Empty Re: ExtraFlame versus Tectro...

    Bericht van Chriske di nov 07, 2017 4:48 pm

    Wat ik al dikwijls heb opmerkt is dat de Tectro 'slimmer' is dan de ExtraFlame. Ttz als de Tectro op een bepaald moment zichzelf in 'eco' zet gebeurd het af en toe toch nog dat de ruimte nét te warm wordt(zelfs bij dit weer) en dan gaat die kachel down. Op de display verschijnt dan prompt 'Stop Fire'. Het duurt dan een tijdje alvorens die kachel volledig uitvalt volgens de normale procedure.
    Maar als ik de deur van de werkplaats een paar keer (te veel) kort na elkaar open, dan merkt die Tectro dat en gaat niet helemaal down(dat normaal gezien minuten lang duurt), maar start zichzelf terug op, zelfs als die al in de shutdown-procedure zit. Voor alle duidelijkheid, zelfs als die kachel nog maar nét, een paar seconden zeg maar, in shutdown zit gaat die spontaan terug branden bij dalende temperatuur.

    Met de ExtraFlame is dat een compleet ander verhaal. Als die kachel down gaat trekt die zich van dalende temperaturen in de kamer geen fluit aan. Die kachel gaat hélemaal down (om af te koelen) om dan onmiddellijk terug op te starten.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    ExtraFlame versus Tectro... Empty Re: ExtraFlame versus Tectro...

    Bericht van jeanhup di nov 07, 2017 6:12 pm

    Tectro is geen fabrikant maar een private label dat op goedkope italiaanse pelletkachels met een standaard besturing geplakt wordt (meestal AMG kachels zoals die ook te koop zijn als Krone, Belgastove etc). Die besturing is echt niet slimmer en zeker ook niet standaard ingesteld (wat je beschrijft, opnieuw opstarten terwijl nog niet helemaal uit is zelfs gevaarlijk).
    Die italiaanse supermarktkachels werken prima, maar een goed afgestelde Extraflame moet minimaal net zo goed kunnen werken. Daarnaast mag je bij je dure Extraflame de service van een echte installateur verwachten en een onderdelenvoorziening van een gerenommeerd merk. Dat jouw leverancier je een te dure kachel verkoopt (€3200 voor een demokachel???) en je dan ook nog niet de service geeft waar je wel voor betaald hebt mag je vooral hem verwijten, niet het merk.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    ExtraFlame versus Tectro... Empty Re: ExtraFlame versus Tectro...

    Bericht van erwin di nov 07, 2017 7:29 pm

    terug opstarten tijdens de afkoelfaze is toch niet normaal.
    als de brandpot nog niet leeg geblazen is kans dat de deur of de ruit eruit knalt.
    zou dat geen fout in de software kunnen zijn ?

    een extraflame kachel die zichzelf afstelt op de schouw, nog nooit gehoord...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    ExtraFlame versus Tectro... Empty Re: ExtraFlame versus Tectro...

    Bericht van harrielok wo nov 08, 2017 3:14 pm

    De extraflame heeft een elektronisch lucht controle systeem
    Waarschijnlijk doelt de verkoper daar op.
    Dit is te vergelijken met het Leonardo systeem van edilkamin.
    De kachel dient uiteraard wel, zoals Erwin aangeeft, ingesteld worden op de rookgasafvoer ter plaatse.
    Daar binnen regelt de kachel zichzelf.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    ExtraFlame versus Tectro... Empty Re: ExtraFlame versus Tectro...

    Bericht van erwin wo nov 08, 2017 4:23 pm

    er zijn verkopers die automatische regeling zien als de kachel in de schouw duwen en gedaan.
    de meeste regelingen werken niet eens in de opstartfaze...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    ExtraFlame versus Tectro... Empty Re: ExtraFlame versus Tectro...

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 8:19 pm