Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 11 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    Even voorstellen..

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Even voorstellen.. Empty Even voorstellen..

    Bericht van Gast do aug 19, 2021 12:53 am

    Hallo Allen,

    Ik ben Martijn. Sinds twee seizoenen stook ik houtpellets als alternatief voor gas.
    Mijn eerste kachel was een Dielle Grecale 50 Deze kachel heb ik verkocht omdat we een Edilkamin idroflexa Pellet Cv hebben aangeschaft zodat straks alle ruimtes verwarmt zijn . Hij draait nog niet omdat ik bezig ben om hem op het cv circuit aan te sluiten.
    Van de Dielle had en heb ik een dealer handleiding maar van de Edilkamin heb ik geen dealer documentatie.
    Het jaarlijkse onderhoud wil ik (net als bij de Dielle) zelf doen. Tevens is een dealer handleiding handig om de onderhoudsteller te resetten , storingcodes te begrijpen en een externe thermostaat aan te koppelen en in te stellen.

    Elke tip of documentatie is welkom!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31483
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Even voorstellen.. Empty Re: Even voorstellen..

    Bericht van erwin do aug 19, 2021 12:13 pm

    hier staat al veel info in: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    een dealer handleiding ga je nergens vinden, die kun je beter aan edilkamin vragen.

    kijk eerst of alles goed werkt met de kachel thermostaat.
    is de rookgasafvoer in orde met de NL regels ?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Even voorstellen.. Empty Re: Even voorstellen..

    Bericht van Gast vr aug 20, 2021 2:43 am

    Hoi Erwin,

    Ik was er al bang voordat er niet veel documentatie voor de Edilkamin is.
    Ik heb al hier en daar op het forum zitten neuzen.Er zit zeker bruikbare informatie bij.
    Is de Edilkami kachel thermostaat een beetje accuraat? Bij de vorige kachel (Dielle) functioneer het niet optimaal.
    De voeler werd opgewarmd door de stralingswarmte van de kachel daardoor werd de temperatuur te veel af van de werkelijke temperatuur. Met een kamer thermostaat was dat opgelost. Ik zal het eerst eens met de interne kachel thermostaat proberen. Zolang ik niet weet of ik de kamerthermostaat zonder programmeren aan kan sluiten laat ik het zo.

    De schoorsteen hier is dik in orde.
    Hij is 9 meter hoog en heeft een 100mm dubbelwandige met korrels geïsoleerde flex pijp die op nekhoogte uitmond.
    Elk jaar gaat de bezem er doorheen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31483
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Even voorstellen.. Empty Re: Even voorstellen..

    Bericht van erwin vr aug 20, 2021 12:04 pm

    oudere edilkamin kachels werken niet goed met een externe thermostaat, moduleren wordt heel sterk beperkt.
    bij recentere modellen met een voeler in de afstandsbediening is dat anders.

    ik neem aan dat de kachel okkasie is gekocht.
    is de warmtewisselaar en de brandkamer nog in goede staat?
    omdat die gaan roesten als er vaak te koud water door de kachel gaat...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Even voorstellen.. Empty Re: Even voorstellen..

    Bericht van Gast vr aug 20, 2021 4:29 pm

    Het is een nieuwe overjarige ongebrande Edilkamin Idro Flexa . Het bouwjaar is mij niet bekend. Aan de zijkant zit een rubber uitsteeksel waar de temperatuur sensor in zit. Er is geen afstandbediening bij.
    Hoe herken je een nieuw model Idro Flexa tov een oud model?
    Ik ben hem aan het aansluiten met een mengventiel een filter en een terugslagklep er tussen.
    Met het thermostatisch mengventiel er tussen warmt hij eerst via de bypass het water tot 60 graden op voordat hij gestaag het cv circuit meeneemt.

    Er zit trouwens een cd met een summiere handleiding bij met de zelfde informatie als bij de handleiding van stokertje.nl .

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31483
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Even voorstellen.. Empty Re: Even voorstellen..

    Bericht van erwin vr aug 20, 2021 6:27 pm

    een EK dealer kan met de serienr. op het plaatje achterkant kachel het exacte bouwjaar achterhalen.
    maar ik denk dat er maar 1 model is van deze kachel, wordt al enkele jaren niet meer gemaakt.
    aan die temp. voeler zit binnenkant normaal nog een flink stuk draad, misschien kun je hem zo verder van de kachel brengen indien nodig...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Even voorstellen.. Empty Re: Even voorstellen..

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu vr apr 26, 2024 11:14 am