van Gast zo jan 10, 2010 11:15 am
Hallo fleur, gas is één van de duurste brandstoffen en heeft een monopolie positie samen met electriciteit en neem stookolie er ook maar bij. Het enige voordeel van gas is de relatief goedkope investering. Voor mij zou dit ongeveer €4200,00 geweest zijn omdat ik ook nog het gas moest binnen brengen. Ik had een oude mazout ketel dus een vergelijk is moeilijk te maken maar vorige winter stond de mazout het dubel van prijs tov pellets en heb ik veel geld bespaart door mij een kachel te kopen in September 2008. Ik voorzie een 3 ton aan pellets te verbranden = 1500 l mazout = 50% minder dan mijn vorige ketel. Deze 3 Ton kosten mij € 700,00. Tov mijn oude mazout installatie is dit meer dan € 800,00 besparing als ik€ 0,5/l reken voor de mazout (dat zal zeker te weinig zijn). Ik wil gewoon af van al dat monoplolie gedoe. Ook een voordeel is het kan ook niet ontploffen zoals gas. Het probleem met pellets is dat je het kaf van het koren moet kunnen scheiden betreffende de kwalteit maar gezien de DIN normeringen en andere controles is dit zeker niet slecht. We mogen ook niet vergeten dat pellets reeds jaren gebruikt worden in andere landen. Het is niet zo gemakkelijk zoals gas omdat het wat meer onderhoud vraagt maar dat is voor mij geen probleem. Het halen van pellets mag ook niet onderschat worden. Ik haal ze per pallet in de paardentrailer. Heb nu een paar zakken gekocht van Makro (€ 3,14/zak). Ga dit zeker opvolgen gezien de prijs en ook wel de serieuze fabrikant die hierachter zit........ Mijn Conclusie---> voor mij geen gas nog mazout die komen hier nooit meer over de vloer tenzij er geen pellets meer te krijgen zijn maar daar geloof ik niet in. Pellets zullen nooit het succes kennen van gas omdat er veel mensen kiezen voor het gemak en de kleinere investering.