Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 18 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 18 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+6
Geert
Philip
krista
steven
pedro
Hendrik
10 plaatsers

    rookgastemperatuur


    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast zo nov 01, 2009 10:15 pm

    Neen bij Thermorossi kan je dit inderdaad niet aflezen doch dan gebruikt je installateur zijn rookgasmeter...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast zo nov 01, 2009 10:17 pm

    Ann, weet je toevallig waar ik die bij de last calor kan opvragen?
    Geert
    Geert
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 334
    Leeftijd : 51
    Registration date : 02-12-08

    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Geert zo nov 01, 2009 10:18 pm

    ja dat wel Ann, maar zo kan je het zelf niet in de gaten houden als je eens andere pellets wil testen


    _________________
    Thermorossi Ecotherm 7000(11/2008)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast zo nov 01, 2009 10:23 pm

    Ik weet het. Je weet dat ik op bureau dezelfde heb als jij, maar om eens andere pellets te branden, heb je dit cijfer toch niet nodig ? Ik brand regelmatig andere pellets (ik krijg er van overal) maar daarvoor heb ik die meting toch niet nodig ?
    Geert
    Geert
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 334
    Leeftijd : 51
    Registration date : 02-12-08

    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Geert zo nov 01, 2009 10:26 pm

    wanneer gebruik ik dan het beste die levels, misschien een stomme vraag Embarassed

    ma zal deze vraag wel eens komen stellen als je op de chatbox komt

    mvg


    _________________
    Thermorossi Ecotherm 7000(11/2008)
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Philip zo nov 01, 2009 10:48 pm

    Ann schreef:Bij ons zijn de handleidingen in het Nederlands.

    dat kan ik beamen
    was mooi in boekvorm en perfect nederlandstalig


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van steven zo nov 01, 2009 11:13 pm

    Vergeet niet dat we verschillende handleidingen van Ann gekregen hebben en dit op het pelletforum staat.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Hendrik
    Hendrik
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 23
    Leeftijd : 69
    Registration date : 27-10-09

    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Hendrik ma nov 02, 2009 8:40 pm

    Hey allemaal,

    Gelukkig bestaat er nog zo iets als het Pelletforum!!!
    Heb via deze weg een nederlandstalige handleiding gevonden(van Nordic fire)
    en de correcte instellingen voor mijn kachel (8KW Canadian).
    Om maar een voorbeeld te geven op stand 1 rookgasventilator op 1650 in plaats van 2100.
    kachel brandt nu rustig en niet zoals een vuur voor de smit.
    Vandaar ook mijn vraag over de rookgastemperatuur.
    Alvast bedankt iedereen voor de reacties en doe zo voort...

    Hendrik
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van player wo nov 04, 2009 10:02 am

    Volgens mij zijn die temperaturen toch niet af te lezen ergens bij de edilkamin pellbox?!?


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van steven wo nov 04, 2009 10:38 am

    Player,

    Dat is zeker mogelijk.

    als je in de setup gaat, dan krijg je eerst vier getallen te zien.

    Links onderaan of bovenaan is de gemeten temp.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van player wo nov 04, 2009 5:28 pm

    Dat ga ik deze avond meteen eens uittesten!

    [EDIT] Meteen al even gedaan. Ik krijg meteen volgende waardes:

    155 26
    2.1 41.2(+/-)

    Ik vermoed dat het dus 155° is. Van de andere waardes kan ik niets opmaken?


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast wo nov 04, 2009 6:25 pm

    voor de last calor en anselmocola bezitters,

    het uitlezen van de gegevens (debug)

    druk 3 seconden op de 4e toets (voor de temperatuur hoger te zetten)
    dan krijg je iets zoals dit voorbeeld:

    S21 C37 156
    UIT E043 V070 20

    de eerste rij beginnende met de S.. is de stand van de kachel (21= aan en 12= uit) de C waarde is de tijdsduur in tiende van een sec. van de schroeftransporteur daarnaast de temperatuur rookafvoer

    de tweede rij staat uit of aan (gloeielement) de E waarde is het percentage van de rookafvoer de V waarde is het percentage ventilator omgeving en de laatste is de temperatuur van de omgeving...

    dus in dit geval staat de kachel aan, de tijd van de aanvoer pellets is 37/tiende (7sek) de rooktemp is 156
    het gloeielement staat uit de rookafvoerventilator draait op 43% de omgevingsfan op 70% en de omgevingstemperatuur bedraagd 20°

    voila voor het forum te verrijken ivm last calor

    oh ja om terug te gaan naar het normale scherm weer effe 3seconde de vierde toets indrukken...

    indien ik meer info heb zal ik deze ook doorgeven, als deze gewild is he...

    mvg,
    Nico
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van steven wo nov 04, 2009 11:55 pm

    Nico,

    Schitterend, laat maar komen.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van steven wo nov 04, 2009 11:59 pm

    Player,

    Links bovenaan is de temp van de afvoergassen, rechts bovenaan het toerental van de ventilator.
    Links onderaan is de airflow (minimaal 2) en rechts onderaan is de gemeten temp door de thermostaat (bij mij zit daar ook een enorme afwijking op.

    Ken je de andere parameters als je verder kijkt?

    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    krista
    krista
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 96
    Leeftijd : 54
    Registration date : 09-06-09

    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van krista za nov 07, 2009 7:00 pm

    phillip

    ik denk niet dat die 156 het aantal dagen in bezit is want bij mij is het ook 156d maar ik heb hem nog maar drie weken en dat getal veranderd niet
    ZaurusUser
    ZaurusUser
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 141
    Leeftijd : 56
    Registration date : 28-12-09

    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van ZaurusUser di dec 29, 2009 7:04 pm

    Bij mij zijn de rookgassen ongeveer 120° bij eco-stand en tot 165° als hij volop opwarmt (temperatuur van 19° naar 23° brengen op maximaal vermogen).
    Ik hoop dat deze normaal zijn. Ik heb ze ook al aan de verkoper/installateur doorgestuurd maar heb nog geen reactie.

    Werner.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast za jan 02, 2010 10:08 am

    hallo allemaal,

    Bij mijn kachels is de binnentemperatuur in ecostand tss 150 a 160 graden.

    Maar ik heb s'morgens wel als ze aanspringen dat de temperatuur regelmatig boven de 220 graden gaat en dan springt ze automatisch efkens in ecostand en blaast alle warme lucht in de kamer.
    Daarna gaat ze terug verder met het opwarmen van de kamer.
    Is dit bij jullie ook?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast za jan 02, 2010 5:21 pm

    in eco rond de -+120°in stand 1
    bij vol vermogen stand 5= -+ 230°


    Laatst aangepast door rudy op di jan 05, 2010 10:05 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    ZaurusUser
    ZaurusUser
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 141
    Leeftijd : 56
    Registration date : 28-12-09

    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van ZaurusUser za jan 02, 2010 7:44 pm

    Mijn kachel kan sowieso nooit naar 200 of 220 graden gaan. Als de rookgassen boven de 195 graden gaan, valt hij uit. (hoog-rendementskachel)

    De ene kachel is dan weer de andere niet blijkbaar ...

    Werner.

    (edit : voor de duidelijkheid : mijn opmerking was helemaal niet negatief bedoeld, ik wil gewoon zeggen dat ik de temperatuur van de rookgassen van mijn Snella alleen kan vergelijken met die van een andere Snella omdat iedere kachel nu eenmaal anders gebouwd is en anders werkt, wat duidelijk blijkt uit de cijfers die ik hier allemaal lees.)


    Laatst aangepast door ZaurusUser op za jan 02, 2010 9:00 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Rika Topo
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast za jan 02, 2010 8:06 pm

    ZaurusUser schreef:Mijn kachel kan sowieso nooit naar 200 of 220 graden gaan. Als de rookgassen boven de 195 graden gaan, valt hij uit. (hoog-rendementskachel)

    De ene kachel is dan weer de andere niet blijkbaar ...

    Werner.



    Euh wat heeft dit met hoog rendement te maken ? Dat is gewoon een veiligheid van de kachel , loopt uiteen van 190 tot 280 graden naargelang de kachel. Bij de een valt de kachel uit bij de andere springt hij op eco .
    ZaurusUser
    ZaurusUser
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 141
    Leeftijd : 56
    Registration date : 28-12-09

    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van ZaurusUser za jan 02, 2010 8:51 pm

    Drieske schreef:
    ZaurusUser schreef:Mijn kachel kan sowieso nooit naar 200 of 220 graden gaan. Als de rookgassen boven de 195 graden gaan, valt hij uit. (hoog-rendementskachel)

    De ene kachel is dan weer de andere niet blijkbaar ...

    Werner.
    Euh wat heeft dit met hoog rendement te maken ? Dat is gewoon een veiligheid van de kachel , loopt uiteen van 190 tot 280 graden naargelang de kachel. Bij de een valt de kachel uit bij de andere springt hij op eco .

    Volgens mij enerzijds een veiligheid tegen oververhitting en anderzijds een besparende functie. Als de rookgassen te hoog zijn, wil dat zeggen dat de warmtewisselaar ze niet meer kan "afkoelen" (lees : "warmte overnemen van de rookgassen"). Verder stoken heeft dan geen zin meer.

    Een Ecoteck Snella geeft de rookgassen helemaal onderaan af aan de schoorsteen. (gaan in de kachel eerst tot boven en langs de warmtewisselaar naar beneden om zoveel mogelijk warmte te kunnen afgeven alvorens in de schoorsteen te verdwijnen)
    Dat is wat de verkoper me vertelde ...

    En ik heb daar nog eens over nagedacht en dat is eigenlijk gewoon logica. De ideale verbranding van pellets gebeurt op een temperatuur van ongeveer 600°. Als twee kachels dus een ideale verbranding hebben met evenveel brandstof (en ik zeg "als") en de ene geeft rookgassen af van 250° en de andere van 150°, dan heeft deze die rookgassen van 150° afgeeft meer van de warmte van die rookgassen gerecupereerd door middel van de warmtewisselaar om deze af te geven aan de te verwarmen ruimte. Of je kan zeggen dat deze kachel dus een hoger rendement heeft.

    Hetzelfde geldt als je een inox buis als schoorsteen hebt die door de te verwarmen ruimte loopt. Deze geeft warmte af in de op te warmen ruimte en helpt met het opwarmen van de ruimte. Of je kan zeggen dat die buis het rendement verhoogt.

    (edit : voor de duidelijkheid : mijn opmerking was helemaal niet negatief bedoeld, ik wil gewoon zeggen dat ik de temperatuur van de rookgassen van mijn Snella alleen kan vergelijken met die van een andere Snella omdat iedere kachel nu eenmaal anders gebouwd is en anders werkt, wat duidelijk blijkt uit de cijfers die ik hier allemaal lees)

    Werner.


    _________________
    Rika Topo
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 8:01 pm

    ZaurusUser schreef:
    Drieske schreef:
    Euh wat heeft dit met hoog rendement te maken ? Dat is gewoon een veiligheid van de kachel , loopt uiteen van 190 tot 280 graden naargelang de kachel. Bij de een valt de kachel uit bij de andere springt hij op eco .

    Volgens mij enerzijds een veiligheid tegen oververhitting en anderzijds een besparende functie. Als de rookgassen te hoog zijn, wil dat zeggen dat de warmtewisselaar ze niet meer kan "afkoelen" (lees : "warmte overnemen van de rookgassen"). Verder stoken heeft dan geen zin meer.

    Een Ecoteck Snella geeft de rookgassen helemaal onderaan af aan de schoorsteen. (gaan in de kachel eerst tot boven en langs de warmtewisselaar naar beneden om zoveel mogelijk warmte te kunnen afgeven alvorens in de schoorsteen te verdwijnen)
    Dat is wat de verkoper me vertelde ...

    En ik heb daar nog eens over nagedacht en dat is eigenlijk gewoon logica. De ideale verbranding van pellets gebeurt op een temperatuur van ongeveer 600°. Als twee kachels dus een ideale verbranding hebben met evenveel brandstof (en ik zeg "als") en de ene geeft rookgassen af van 250° en de andere van 150°, dan heeft deze die rookgassen van 150° afgeeft meer van de warmte van die rookgassen gerecupereerd door middel van de warmtewisselaar om deze af te geven aan de te verwarmen ruimte. Of je kan zeggen dat deze kachel dus een hoger rendement heeft.

    Hetzelfde geldt als je een inox buis als schoorsteen hebt die door de te verwarmen ruimte loopt. Deze geeft warmte af in de op te warmen ruimte en helpt met het opwarmen van de ruimte. Of je kan zeggen dat die buis het rendement verhoogt.

    (edit : voor de duidelijkheid : mijn opmerking was helemaal niet negatief bedoeld, ik wil gewoon zeggen dat ik de temperatuur van de rookgassen van mijn Snella alleen kan vergelijken met die van een andere Snella omdat iedere kachel nu eenmaal anders gebouwd is en anders werkt, wat duidelijk blijkt uit de cijfers die ik hier allemaal lees)

    Werner.




    Werner,


    ik denk dat je dringend eens wat moet experimenteren met je kachel;-) .
    de primaire warmte om te verwarmen komt niet van de schouwgassen maar van de vlam die de kachel opwarmt die aan de warmtewisselaar wordt afgegeven, zoals je zelf al aangeeft 600 graden ( het is tussen de 800-1200 in de vlam) , de rookgassen worden in de warmtewisselaar geleid om een hoger rendement te bereiken. Hoe hoger die rookgastemperatuur hoe meer warmte er door je schouw gaat en dus verloren gaat.Een kachel die vaak boven de 200 gaat heeft doorgaans teveel schouwtrek of de extractie staat te hard.Als je kachel telkens uitvalt als je hierboven gaat amaai , gezellig kan je elke keer je kachel weer opstarten.
    Doe maar eens de test verlaag je extractie motor een beetje en voel voor de kachel hoeveel meer warmte er wordt afgegeven en kijk dan eens hoeveel lager de schouwtemperatuur is.

    je verkoper heet een mooi verkooppraatje maar zijn uitleg klopt niet.

    O ja ik had helemaal niet het gevoel dat je opmerking negatief was hoor , alleen is ze niet juist Razz
    ZaurusUser
    ZaurusUser
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 141
    Leeftijd : 56
    Registration date : 28-12-09

    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van ZaurusUser zo jan 03, 2010 8:49 pm

    Drieske schreef:ik denk dat je dringend eens wat moet experimenteren met je kachel;-) .
    de primaire warmte om te verwarmen komt niet van de schouwgassen maar van de vlam die de kachel opwarmt die aan de warmtewisselaar wordt afgegeven, zoals je zelf al aangeeft 600 graden ( het is tussen de 800-1200 in de vlam) , de rookgassen worden in de warmtewisselaar geleid om een hoger rendement te bereiken. Hoe hoger die rookgastemperatuur hoe meer warmte er door je schouw gaat en dus verloren gaat.Een kachel die vaak boven de 200 gaat heeft doorgaans teveel schouwtrek of de extractie staat te hard.Als je kachel telkens uitvalt als je hierboven gaat amaai , gezellig kan je elke keer je kachel weer opstarten.
    Doe maar eens de test verlaag je extractie motor een beetje en voel voor de kachel hoeveel meer warmte er wordt afgegeven en kijk dan eens hoeveel lager de schouwtemperatuur is.

    je verkoper heet een mooi verkooppraatje maar zijn uitleg klopt niet.

    O ja ik had helemaal niet het gevoel dat je opmerking negatief was hoor , alleen is ze niet juist Razz

    Over het feit dat de temperatuur in de schouw niet te hoog moet zijn om een hoog rendement te hebben, ben je het dus eens met mijn theorie die ik van de verkoper geleerd heb. (dat van die vlam is inderdaad nuttige info, maar deze had ik weggelaten om het niet te ingewikkeld te maken.)

    Bij mij gaat deze rookgastemperatuur niet boven de 162° (zover ik het al gevolgd heb). Door de extractiemotor te verlagen, gaat die temperatuur inderdaad alleen maar naar beneden. Maar ik heb niet het gevoel dat de kachel dan meer warmte afgeeft, integendeel.
    Waarschijnlijk zakt de temperatuur van de vlam dan ook ...

    Nog iets wat de verkoper vertelde : een pelletkachel moet een felle, witte, puntige vlam hebben. Als ik de extractiemotor verlaag, heb ik dat niet meer ...
    Mag een rustige, grote, gele vlam dan ook of is deze inderdaad slecht ?

    W.


    _________________
    Rika Topo
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 9:04 pm

    drieske

    als ge dan koude lucht door de warmtewisselaar stuurt ,wat gebeurt er dan ?




    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 9:16 pm

    fleur schreef:drieske

    als ge dan koude lucht door de warmtewisselaar stuurt ,wat gebeurt er dan ?




    gr fleur


    Koude lucht ipv wat Fleur ? ipv de rookgassen bedoel je ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 9:23 pm

    aangezogen koude lucht in plaats van de omgevingslucht rond de kachel ,die door de warmtewisselaar gaat ?
    het is toch zo dat de rookgastemperatuur afhangt van de afkoeling van de warmtewisselaar ?

    Gesponsorde inhoud


    rookgastemperatuur - Pagina 2 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 7:10 am