Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 23 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 22 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+6
Geert
Philip
krista
steven
pedro
Hendrik
10 plaatsers

    rookgastemperatuur


    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 9:23 pm

    aangezogen koude lucht in plaats van de omgevingslucht rond de kachel ,die door de warmtewisselaar gaat ?
    het is toch zo dat de rookgastemperatuur afhangt van de afkoeling van de warmtewisselaar ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 9:39 pm

    Ik weet niet of je echt zoveel verschil zou zien aan de rookgastemperatuur als je koude lucht in de wisselaar blaast ( tenzij ge mss de koude vrieslucht van buiten naar binnen trekt).de warmte binnen in de warmtewisselaar zal wel een paar graden lager gaan maar of dat zozeer zal schelen in de rookgastemperatuur ik betwijfel het. Hoeveel graden zou het in de kachel zijn , in de binnenkant van de warmetwisselaar (buizen of plaat waar de rookgassen niet doorgaan).ik denk dat deze toch relatief hoog moet liggen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 9:54 pm

    Drieske schreef:Ik weet niet of je echt zoveel verschil zou zien aan de rookgastemperatuur als je koude lucht in de wisselaar blaast ( tenzij ge mss de koude vrieslucht van buiten naar binnen trekt).de warmte binnen in de warmtewisselaar zal wel een paar graden lager gaan maar of dat zozeer zal schelen in de rookgastemperatuur ik betwijfel het. Hoeveel graden zou het in de kachel zijn , in de binnenkant van de warmetwisselaar (buizen of plaat waar de rookgassen niet doorgaan).ik denk dat deze toch relatief hoog moet liggen.



    ik zou dit eens moeten kontroleren dries ,ik kan koudere,frisse lucht van vb 10graden aanzuigen,maar ik kan ook de omgevingslucht van in de woonkamer van 24graden aanzuigen. daar zou toch een verschil moeten zijn tussen die beide voor de rookgastemperatuur
    de kachel gaat toch op eco-stand door de temperatuurvoeler in de woonkamer en dan niet door een te hoge rookgastemperatuur zoals hier gesuggereerd word.





    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 10:06 pm

    fleur schreef:
    Drieske schreef:Ik weet niet of je echt zoveel verschil zou zien aan de rookgastemperatuur als je koude lucht in de wisselaar blaast ( tenzij ge mss de koude vrieslucht van buiten naar binnen trekt).de warmte binnen in de warmtewisselaar zal wel een paar graden lager gaan maar of dat zozeer zal schelen in de rookgastemperatuur ik betwijfel het. Hoeveel graden zou het in de kachel zijn , in de binnenkant van de warmetwisselaar (buizen of plaat waar de rookgassen niet doorgaan).ik denk dat deze toch relatief hoog moet liggen.



    ik zou dit eens moeten kontroleren dries ,ik kan koudere,frisse lucht van vb 10graden aanzuigen,maar ik kan ook de omgevingslucht van in de woonkamer van 24graden aanzuigen. daar zou toch een verschil moeten zijn tussen die beide voor de rookgastemperatuur
    de kachel gaat toch op eco-stand door de temperatuurvoeler in de woonkamer en dan niet door een te hoge rookgastemperatuur zoals hier gesuggereerd word.





    gr fleur



    Toch wel er zit in de meeste kachels een veiligheid waarbij de kachel in een soort ecostand valt , het is niet de echte ecostand, als de schouwtemperatuur boven een bepaalde waarde gaat.Maar het is niet de echte ecostand , eigenlijk wordt de pelletoevoer tot het minimum herleid en de ventilator van de warmtewisselaar gaat in de hoogste stand blazen tot de schouwtemperatuur terug onder een bepaalde waarde gaat waarna de kachel terug naar het vorige vermogen gaat.
    Bij werner valt de kachel dan uit, ik vind dit overigens bijzonder vreemd, mijn kachel springt vaak aan een paar uurtjes voor ik thuiskom, ik mag er niet aan denken dat de kachel telkens zou uitliggen als ik thuiskom.Plezant is anders.
    Tot hoeveel graden gaat je thermometer , denk dat deze vrij hoog zal moeten gaan als je deze in de warmtewisselaar laat zakken tot ergens ter hoogte van de vlam ( allé aan de andere kant van de plaat hé) .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 10:08 pm

    Werner , met welke pellets brand jij ?
    ZaurusUser
    ZaurusUser
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 141
    Leeftijd : 56
    Registration date : 28-12-09

    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van ZaurusUser zo jan 03, 2010 10:39 pm

    Drieske schreef:Werner , met welke pellets brand jij ?
    Momenteel Domopellet, maar ik ga in de loop van januari eens bij flament passeren om ook andere te testen (Hogramix, Lava of Olimp). Welke raden jullie aan ?
    Ik merkte trouwens een duidelijk verschil tussen Domopellet van september en van december. (lichte as tegenover donkere, warmere rookgassen : 145° naar 162° zonder iets aan de instellingen te wijzigen, ...). Gebeurt dit bij andere pellets ook ?

    Voor de duidelijkheid : mijn kachel is nog nooit uitgevallen door te hoge temperatuur van de rookgassen. Tot hier toe zijn deze nog niet boven de 162° geweest bij mijn weten, dus het is nog steeds plezant.
    Ik vond de info in dit topic wel interessant om na te gaan of ik een goede verbranding had in de kachel, maar kan alleen maar vaststellen dat de temperatuur van de uitgaande rookgassen blijkbaar sterk afhangt van het type kachel.

    Of het nu bij mijn kachel "uitvallen" of "eco-stand" bij een te hoge temperatuur van de rookgassen is trouwens een detail in het hele verhaal. Ik weet niet wat de kachel zal doen omdat het nog niet voorgevallen is. Volgens de handleiding "stopt de kachel met opwarmen tot de temperatuur van de rookgassen onder de grenswaarde gedaald is" wat dit ook moge zijn. Gaat hij in eco-mode of gebruikt hij de clima-comfort om effectief uit te schakelen en terug op te starten ..., dat staat er niet bij.

    W.


    _________________
    Rika Topo
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast zo jan 03, 2010 11:21 pm

    je moet eens de goedkope van hogramix proberen en dan kijken naar je schouwtemperatuur , die zal wel een stuk de hoogte ingaan :-)
    En als ik zo je laatste post lees, dan denk ik ook niet dat je kachel zal uitvallen.Gaat gewoon zijn warmte afgeven tot onder de low limiet.
    Een goeie verbranding zie je vooral aan de vlam zoals je een paar berichten eerder al aanhaalde.
    ZaurusUser
    ZaurusUser
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 141
    Leeftijd : 56
    Registration date : 28-12-09

    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van ZaurusUser ma jan 04, 2010 8:17 pm

    Drieske schreef:je moet eens de goedkope van hogramix proberen en dan kijken naar je schouwtemperatuur , die zal wel een stuk de hoogte ingaan :-)
    En als ik zo je laatste post lees, dan denk ik ook niet dat je kachel zal uitvallen.Gaat gewoon zijn warmte afgeven tot onder de low limiet.
    Een goeie verbranding zie je vooral aan de vlam zoals je een paar berichten eerder al aanhaalde.

    Dat zal ik zeker eens doen, merci voor de tips.
    (blij dat die kerstbollen van het forum verdwenen zijn...)

    Werner.


    _________________
    Rika Topo
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van pedro ma jan 04, 2010 10:33 pm

    ZaurusUser schreef:
    Drieske schreef:je moet eens de goedkope van hogramix proberen en dan kijken naar je schouwtemperatuur , die zal wel een stuk de hoogte ingaan :-)
    En als ik zo je laatste post lees, dan denk ik ook niet dat je kachel zal uitvallen.Gaat gewoon zijn warmte afgeven tot onder de low limiet.
    Een goeie verbranding zie je vooral aan de vlam zoals je een paar berichten eerder al aanhaalde.

    Dat zal ik zeker eens doen, merci voor de tips.
    (blij dat die kerstbollen van het forum verdwenen zijn...)

    Werner.
    Heel tevreden van Olimp hier


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van player di jan 05, 2010 7:49 am

    @pedro...

    Ik zie nu fazizi staan... Dat is ook je naam op het zonstraal forum hé Laughing
    Veel zon toegewenst dan!


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van pedro di jan 05, 2010 9:39 am

    Player,

    dat is idd ook mn naam op het zonstraalforum en op sonnenertrag ook.
    Kben u trouwens ook al es een paar keer tegengekomen op het forum ;-)

    Grtzzzzzzzzzz


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast ma jan 11, 2010 5:20 pm

    ik heb een marea;mijn rookgas temp stond vroeger op 225 graden in stand 3 ,ik heb ze verhoogd naar 250 graden ,je kan tot 260 graden gaan in het setup program, en ben nu meer tevreden over mijn pelletkachel ,meeeeeeer warmte, nu voel je dat er warmte uit komt,je handen kan je er nu niet meer opleggen
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van pedro ma jan 11, 2010 5:29 pm

    Kan jij je rookgastemperatuur verhogen mss???


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast ma jan 11, 2010 6:05 pm

    jazeker in het setup program kan u dit aanpassen
    avatar
    bogaerts
    Pelletje
    Pelletje


    Aantal berichten : 21
    Registration date : 01-10-09

    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty rookgastemperatuur

    Bericht van bogaerts ma jan 11, 2010 10:41 pm

    zou toch wat voorzichtig zijn met het veranderen van parameter rookgas dit is eigenlijk veiligheid zodat de temp vankachel niet te hoog zou komen is ook verloren warmte word afgevoerd door schoorsteen
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van jeanhup ma jan 11, 2010 11:00 pm

    bnsbart schreef:jazeker in het setup program kan u dit aanpassen

    Die parameter is zeer zeker niet een keuze voor de gewenste rookgastemperatuur. Die parameter zal wel de bovengrens zijn van de rookgastemperatuur. Als je kachel die temperatuur bereikt gaat de kachel automatisch uit, naar de laagste stand en/of geeft een melding.

    De actuele rookgastemperatuur kun je op een andere manier aflezen: bij vrij veel Italiaanse kachels door op het knopje 'temp up' te drukken.
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van pedro di jan 12, 2010 2:29 pm

    Kwas juist van hetzelfde gedacht!Dat die ingestelde temperatuur van de rookgassen een soort van grens zou zijn....Lijkt me geen goed idee om die aan te passen....

    Grtz,
    Pedro


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast wo jan 13, 2010 11:51 pm

    werner gebruik eens rz pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gast ma jan 18, 2010 9:55 am

    u gaat meer warmte afvoeren ,toch word de kachel warmer
    gaat dit dan niet tesamen met meer verbruik
    want meer warmte afvoeren en toch warmer worden zonder meer energie lijkt mij niet logis
    heb geen gedacht van de mecaniek van een pelletkachel,maar toch
    bogaerts ,sprak al ook over verlore warmte
    en als uw temperatuur,250 graden is,wat is het rendement dan nog van de kachel
    70 a 75 procent

    Gesponsorde inhoud


    rookgastemperatuur - Pagina 3 Empty Re: rookgastemperatuur

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 10:09 am