Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 17 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 16 gasten

povi1


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast zo nov 01, 2009 9:01 pm

    SHT Thermodual TDA

    Vermogens 15 en 23 kW, moduleert van 4,5 kW tot maximum vermogen
    Twee ketel in één: automatische pelletketel en vergassingsketel voor stukhout tot lengte 1/3 meter
    Alle comfort van een moderne, automatische verwarmingsketel, met de mogelijkheid beschikbaar stukhout maximaal te valoriseren
    Bijvullen met stukhout kan op ieder gewenst ogenblik gebeuren, automatische ontsteking en verzekerde werking op basis van brandstof pellets
    Als ketel geladen is met stukhout, wordt dit eerst verbruikt. Minimaal verbruik aan pellets wanneer regelmatig stukhout geladen wordt
    Laadvolume voor stukhout (120 liter) voldoende voor 5 à 7 uur verwarming op nominaal vermogen
    Automatische pelletaanvoer van uit naast ketel geplaatste trommel (200 liter) of uit grotere pelletvoorraad (met vijzel of pneumatisch)
    Gebreveteerde techniek voor optimale verbrandings, dosering van de verbrandingslucht, zelfreiniging en brandbeveiliging.
    Aangesloten op centrale verwarmingscircuit -> alle ruimtes naar wens te verwarmen
    Aansluiting voor 2 verschillende verwarmingscircuits seriematig voorzien
    Regeling van alle verwarmingscircuits mogelijk via standaard regelaar (radiatoren, sanitaire warmwaterbereiding,
    vloerverwarming, buffervat, zonnecollectoren )
    Betrouwbare en geruisloze werking
    Rendement >90% ; rest assen < 1% (bij gebruik pellets aanbevolen SHT.be)
    Aparte assenlade voor pellets en stukhout
    Eenvoudige bediening via display regelunit op de ketel.
    Automatische werking via kamerthermostaat met programeerbare tijdsinstelling, buitentemperatuurvoeler, enz
    De ideale ketel bij aanzienlijke vraag aan verwarmingsenergie en met veel stukhout aan lage kost beschikbaar


    Ik ben mij momenteel aan het informeren rond de aanschaf van deze ketel, omdat we een grote voorraad hout hebben (+/- 100m³) die we tot nu toe in een inbouwhaard opstoken. Het rendement van deze inbouwhaard is echter laag, en met deze ketel kunnen we met hetzelfde hout de hele woning opwarmen.
    Zijn we eens een weekend of een week weg, dan schakelt de ketel automatisch om naar pellets, en dat is nu net wat de combiketels zo interessant maakt.
    Ook kunnen we dan, wanneer het stukhout op is, en we geen zin meer hebben om nog hout te verzamelen (want stookhout kost toch wel wat arbeid) altijd probleemloos 100% op pellets verwarmen.
    De ketel heeft twee apparte brandhaarden (stukhout en pellets) en twee apparte aslades, dus eigenlijk een perfecte 2 in 1.

    Jammer genoeg nog geen geplaatste exemplaren in België.

    Tegen de zomer wordt de huidige mazoutketel vervangen, en "voorlopig" maakt deze de beste kans.

    11221
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast zo feb 07, 2010 8:48 pm

    Na veel wikken en wegen is de knoop hier dan toch ook doorgehakt, en de beslissing gevallen.
    De ketel is besteld.
    Het is de SHT TDA15 geworden, combiketel hout/pellets.
    Plaatsing zodra de stookolietank van de huidige mazoutketel leeg is, waarschijnlijk voorjaar/zomer dit jaar.
    Zal gekoppeld komen aan 2.000L buffer (2x1.000L).

    Ik hou jullie op de hoogte zodra we verder staan met de installatie.

    11221
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast di maa 02, 2010 7:24 pm

    Wat is de prijs dat je betaald hebt? Als ik vragen mag?
    Installatie inbegrepen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast do maa 04, 2010 8:36 am

    hanstandt schreef:Wat is de prijs dat je betaald hebt? Als ik vragen mag?
    Installatie inbegrepen.

    Voor je een idee van prijzen te geven, kan je best de Bruto-prijslijst eens raadplegen op onderstaande link:
    http://www.garvens.at/heizung/Preisliste%20Garvens%20SHT%202008.pdf
    In ons geval de SHT TDA 15 met 200L pelletsbuffer.

    Als je een gedetailleerde prijs wil (+korting), aangepast aan jouw situatie, kan je best eens contact opnemen met de invoerder, namelijk HDCV.
    Houd er zowiezo rekening mee, dat de ruimte waar je de ketel wil plaatsen goed bereikbaar moet zijn, aangezien hij +/-750kg weegt!!

    Bijkomend aan de prijslijst moet je nog verschillende zaken (verschillend per situatie) voorzien:
    buffercapaciteit: in ons geval gecombineerd met de Proclean zonneboiler van Tisun (invoerder Sanutal).
    Schouwaansluitstukken, leidingen, veiligheidsgroep, thermisch ventiel en circulatiepomp of complete groep om ketel op 60° te houden, pellet-buffer, installatie/montage,....

    Je kan de ketel wel inbrengen als belastingsvermindering, mits je er een oude mazoutketel of dergelijke mee vervangt.

    Ketel is dinsdag geleverd, en zal geplaatst worden na dit stookseizoen.

    11221
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van steven do maa 04, 2010 9:56 am

    ziet er niet slecht uit


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast do maa 11, 2010 6:40 pm

    11221,
    wat heeft de installatie u gekost? Plaatsing inbegrepen?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast do maa 11, 2010 8:47 pm

    @hanstandt

    Dat ligt eraan wat je verstaat onder "de installatie".
    Heb je de prijslijst in bovenstaande post van mij gezien?
    Installatie nieuw materiaal bestaat uit:
    zonnecollector 12m²
    zonneboiler 1000L + gekoppelde extra buffer 1000L
    sturing zonneboiler + bekabeling
    nieuwe leidingen voor de aansluitingen aan de zonneboiler
    isolatie leidingen
    A-label circulatiepomp voor CV-water
    Pompgroep met A-labelpomp en thermisch mixventiel op 60° voor houtketel (tussen ketel en buffer)
    Ketel + Pelletsvoorraadvat 200L + ketelsturing
    Oude ketel verwijderen + nieuwe sokkel gieten nieuwe ketel
    veiligheidsgroep ketel
    inox schouwstukken voor aansluiting ketel aan schouw
    isolatie voor inox schouwstukken
    Werkuren voor installatie en indienststelling.

    Bedoel je dan het totaal, of bedoel je ergens een bepaald stuk specifiek?

    11221
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast vr maa 12, 2010 8:53 pm

    Zonneboiler heb ik al.
    Enkel CV ketel + buffer.

    OK, ik zie dat het niet zo makkelijk is een prijs te geven in uw situatie.
    Veel bijkomende zaken + verwijderen van oude boiler.
    Ik begrijp dat het bijna onmogelijk, maar is het mogelijk te schatten wat de CV + boiler, veiligheidsgroep en circulatiepomp kost?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast vr maa 12, 2010 9:52 pm

    In ons geval dient de 1000L zonneboiler ook als buffer. Hieraan koppelen we dan met 4 compensatoren op 4 hoogtes de twee vaten van 1000L aan elkaar. Grotere vaten gaan hier niet binnen.
    Je hebt toch 2000L buffer nodig in totaal voor die ketel in z'n stukhout modus.
    Dus als je de installatie op zich wil plaatsen moet je de ketel + 2000L buffer nemen.
    Als je dan 2 x 1000L buffer neemt + Ketel + Pelletsvoorraadvat 200L + pompgroep:
    Ketel compleet 13.000€
    2x1000L+10cm isolatie, incl. compensatoren: 5000€ (1 vat van 2000L is natuurlijk beterkoop)
    Expansievat 200L: 300€
    Pompgroep: 500€

    Bovenstaande, zijn allemaal richtprijzen die hoger of lager kunnen zijn dan het werkelijke dat je zal betalen.

    11221
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast za maa 13, 2010 8:35 pm

    Alles gerekend valt dit nog mee.
    Bedankt voor de prijzen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast wo jul 07, 2010 11:23 am

    Afgelopen weekends eindelijk kunnen beginnen met de installatie.
    Vorig weekend de oude mazout ketel gedemonteerd en buiten gevoerd, en de betonnen sokkel waar deze opstond uitgebroken. Deze was namelijk te klein voor de SHT, en een stukje ertegen gieten was geen optie.

    Dit weekend dan een stuk vloer uitgeslepen, tot de gewenste afmetingen van de sokkel, en dan de nieuwe sokkel gegoten.
    Ondertussen ook alle oude leidingen van de muren gehaald (elek., mazout, chauffage). Nu de muren terug wat cementeren, een laag verf erof, en we kunnen beginnen met de opbouw.
    Zaterdag vertrek ik op verlof voor 2 weken, dus het plaatsen van de ketel zal voor erna zijn.
    Zal nog iets worden om een ketel van 750kg op zijn plaats te krijgen!.
    Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van steven wo jul 07, 2010 6:33 pm

    uitdagend


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast zo aug 01, 2010 4:21 pm

    Ketel staat ondertussen op zijn plaats.
    Nu alle aansluitingen nog: watertechnisch + elektrisch.
    Ook de bijkomende buffer die nodig is voor de ketel moet nog aangekoppeld worden aan de bestaande boiler.

    Het zal nog wel enkele weken duren vooraleer er opgestart kan worden.
    Gelukkig schijnt voorlopig de zon nog regelmatig, zodat de zonneboiler ons voldoende warm water geeft.

    11221
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast zo aug 15, 2010 6:11 pm

    De installatie met oude mazoutketel voordat we aan de werken begonnen.
    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser IMG_3299

    De ketel tot dusver (nog zonder pelletsbuffer) op nieuwe betonsokkel,
    en pompgroep naar buffer met ingebouwde "Rücklaufanhebung".
    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser IMG_6852
    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser IMG_6854

    De pelletsbuffer die er nog tegen geschroefd wordt als alles aangekoppeld is.
    Daar tegenaan komt dan nog een front-paneel met de bedieningsdisplay ingebouwd.
    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser IMG_6853

    De huidige zonneboiler 1000L met koppeling naar extra buffervat 1000L.
    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser IMG_6846

    11221
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van steven zo aug 15, 2010 9:16 pm

    Serieuze installatie.

    Nu nog eens testen of alles goed werkt.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast zo aug 15, 2010 10:38 pm

    Steven schreef:Serieuze installatie.

    Nu nog eens testen of alles goed werkt.

    Zal nog een paar weken duren vooraleer we kunnen opstarten.
    Er moeten nog een paar leidingen verbonden worden en de hele elektrische aankoppeling moet nog gebeuren.
    Daarna de boiler-isolatie errond, en alle leidingen testen op waterdichtheid.
    Als de ketel opgestart is, en alles werkt, kunnen ook nog alle warmwaterleidigen geïsoleerd worden.

    We beginnen stilaan naar het najaar te gaan, en dan zou het toch operationeel moeten zijn.

    Ben eens benieuwd hoe de installatie gaat werken.
    Normaal zou de 2000L boiler opgewarmd moeten raken van 40°C naar 80°C met max. 1 vulling stukhout.

    De eerste weken na opstart moet de ketel wel met pellets gestookt worden, kwestie van zeker te zijn dat alles correct ingesteld is.
    Als een houtvergasser op stukhout eenmaal aan het branden is, moet ie zijn warmte kwijt kunnen, terwijl je met pellets wat meer kan doseren en regelen (en stopzetten).

    Ik hou jullie op de hoogte.

    11221
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast di sep 21, 2010 10:06 am

    Hallo,

    ik ben ook bezig met de installatie van zo'n ketel (bij mij is het de TDA25 geworden omdat er twee woningen mee worden verwarmd). De oude mazoutketel is er eind juli uitgekegeld. Ik heb ook 2 buffers van 1000l, voorlopig nog zonder zonneboiler, maar de buffers zijn er wel voor voorzien. De investering is vrij pittig, maar ik heb wel vertrouwen in de technologie en dat dat zich ook vertaalt naar gebruiksgemak.
    De installatie is bijna rond, er ontbreken nog een paar stukken, maar hopelijk kunnen we zaterdag toch opstarten. Ik ben ook zeer benieuwd, want het is toch geen evidente overstap (maar daarom niet minder doordacht). Aangezien mijn voorraad droog hout nog beperkt is, zal ik deze winter sowieso nog veel op pellets moeten stoken. Uiteraard is het wel de bedoeling om later voornamelijk op hout te stoken.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast di sep 21, 2010 1:54 pm

    Boerke schreef:Hallo,

    ik ben ook bezig met de installatie van zo'n ketel (bij mij is het de TDA25 geworden omdat er twee woningen mee worden verwarmd). De oude mazoutketel is er eind juli uitgekegeld. Ik heb ook 2 buffers van 1000l, voorlopig nog zonder zonneboiler, maar de buffers zijn er wel voor voorzien. De investering is vrij pittig, maar ik heb wel vertrouwen in de technologie en dat dat zich ook vertaalt naar gebruiksgemak.
    De installatie is bijna rond, er ontbreken nog een paar stukken, maar hopelijk kunnen we zaterdag toch opstarten. Ik ben ook zeer benieuwd, want het is toch geen evidente overstap (maar daarom niet minder doordacht). Aangezien mijn voorraad droog hout nog beperkt is, zal ik deze winter sowieso nog veel op pellets moeten stoken. Uiteraard is het wel de bedoeling om later voornamelijk op hout te stoken.

    Hey,

    Ja, een TDA15 of TDA25 zijn eigenlijk identieke ketels, het is vooral qua sturing dat dit geregeld wordt.
    Waar heb je hem gekocht? Normaal wordt de onze ook zaterdag in dienst gesteld.
    Welke stukken ontbreken nog? De Termovar?

    Is jouw ketel volledig elektrisch en watertechnisch aangesloten?

    Zorg er zeker voor dat je hout een vochtpercentage onder de 20% heeft.
    Om dit te meten kan je best een blok klieven, en dan direct het gekloven vlak meten met een vochtmeter (kost maar 20€).
    Ten tweede is het best om geen blokken te gebruiken die een groter vlak hebben dan 10cm.
    Te vochtig hout en te grote blokken geven het meest problemen in een houtvergasser.

    Wij hebben voldoende droog hout zitten, maar spijtig genoeg indertijd voorzien om in de kachel te stoken (50cm) en moeten nu verzaagd worden naar 33cm.

    Dan staan de eerste twee TDA's van België in Limburg.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Opgestart!!

    Bericht van Gast vr okt 01, 2010 8:43 pm

    De ketel is afgelopen zaterdag opgestart, en werkt dus nu een week.
    In het begin nog een paar kleinigheden in sturing moeten wijzigen, maar de laatste dagen loopt het perfect.

    We kunnen nog niet in stukhout stoken, want daarvoor moet er eerst minimum 15u pellets gestookt worden (ketel geeft dit aan).
    Ondertussen hebben we 8u pellets gestookt, dus zal het waarschijnlijk voor volgend weekend zijn, afhankelijk natuurlijk van de buitentemperaturen en de hoeveelheid zon die er de komende week gaat schijnen.

    Enkel de buizen met compensators tussen de 2 buffervaten moet ik nog (deels) isoleren.

    De volledige sturing van de verwarmingkring met 3-wegkraan, alsook de sturing van de temperaturen van buffer/boiler gebeurt via de ketel. Hij gebruikt hiervoor de info die hij bekomt via een kamerthermostaat, buitenvoeler, boilervoeler, 2 buffervoelers en een voorloopvoeler.

    De combinatie van deze gegevens gebruikt hij om te bepalen hoe warm hij op dat moment de buffer wil, voorlooptemperatuur, ...

    Ik zal nog eens een paar foto's plaatsen morgen, van hoe het er momenteel uit ziet.

    11221
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van steven za okt 02, 2010 7:56 am

    je bent blijkbaar tevreden tot nu toe.

    nu nog het stukhout eens proberen.

    wat ga je het meest gebruiken? pellets of hout?


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast za okt 02, 2010 9:56 am

    Steven,

    In principe is het de bedoeling om vooral op stukhout te stoken. We hopen deze winter met 1 stookbeurt per dag toe te komen, maar dat is nog af te wachten.
    We hebben een dikke 100m³ zitten. Het stukhout dient om de investering deels terug te betalen, dat hebben we immers al.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast zo okt 03, 2010 2:17 pm

    Bij deze dan de foto's:

    Vooraanzicht
    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser IMG_8206

    Zijaanzicht:
    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser IMG_8204

    Pompgroep met 60° ventiel voor retourwater ketel op minimum 60° te houden:
    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser IMG_8208

    Buffervaten 2x 1000L:
    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser IMG_8203
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast wo okt 13, 2010 7:43 am

    Met de koudere temperaturen van de afgelopen dagen (vanmorgen om 5u30 was het 4°C) heeft de ketel ondertussen toch al 11u gedraaid op pellets.
    De vooruitzichten zijn voor de rest van de week gelijkaardig, met zelfs zondag kans op nachtvorst.
    Dus ik verwacht dat we dit weekend kunnen beginnen stoken op stukhout,ik weet het, een beetje "off forum" Wink

    Afgelopen weekend bezig geweest om de houtberging te vullen. Als deze vol zit (25m³) zou het ruim moeten volstaan om 1 winter door te komen.
    Ook de resterende voorraad een gemeten: 75m³ gezaagd en gekloven. +/-75m³ nog te zagen en klieven.

    Als hij op stukhout even goed werkt als op pellets, is het een prima ketel.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast za okt 23, 2010 6:25 pm

    Ondertussen een week verder, en ook al sind vorige week vrijdag op stukhout aan het stoken, en dat werkt perfect.
    Het hout dat we stoken, heeft een vochtigheid van max.16% (mag maar max.20% zijn voor een houtvergasser).
    De ketel volsteken met stukhout, en als de buffer is afgekoeld onder een ingestelde waarde, start hij op met pellets. De vlam van deze pellets komt dan uit onderaan de houtstapel in de ketel, en steekt deze dan op zijn beurt aan. Zodra de vlam voldoende in het stukhout zit (en de temperatuur in de stookkamer vlot stijgt), stopt de ketel met pellets branden, en gaat hij verder met het stukhout.
    De hoeveelheid pellets nodig, om het stukhout aan te steken is maar een handvol.
    Dit stukhout brandt hij volledig op, terwijl hij de warmte naar de buffer pompt. Dit duurt ongeveer 3u.
    Met de opgeslagen warmte in de buffer, komen we met het huidige weer dan iets meer dan 24u toe, voor CV en warm water.
    Het is een lang proces geweest van vergelijken van pelletketels, combiketels, ... om dan tenslotten de keuze gemaakt te hebben voor deze, en tot nu werkt hij zoals het moet.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gast wo nov 03, 2010 8:52 am

    Kleine tussenstand: Ondertussen 17u op pellets gestookt, 50u op stukhout.
    Aan dit tempo gaan we nog even toekomen met de pallet pellets die we nog hebben, maar zoveel te beter natuurlijk.


    Gesponsorde inhoud


    SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser Empty Re: SHT Thermodual TDA Combiketel Pellets - Stukhout houtvergasser

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 9:26 am