Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 26 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 24 gasten

zoom


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    levensduur verlengen van gloeispiraal

    Anonymous
    Gast
    Gast


    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van Gast za nov 07, 2009 4:47 pm

    Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum en wil graag weten of er mensen zijn die ervaring hebben met de levensduur van het gloeispiraal.
    Ik ben zelf aan het denken geslagen hoe de levensduur te verlengen en doe dit op dit moment door de ontvlammingstijd te bekorten en wel als volgt:
    Na het schoonmaken van het vuurkorfje gooi ik er 5 a 10 lucifers in (ongebruikte natuurlijk ) :-) en het ontsteken duurt dan nog geen 2 minuten.
    Ik denk daarmee de slijtage aan het gloeispiraal te verkleinen

    M.Vr.Gr. Roel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van Gast za nov 07, 2009 4:58 pm

    ramroy schreef:Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum en wil graag weten of er mensen zijn die ervaring hebben met de levensduur van het gloeispiraal.
    Ik ben zelf aan het denken geslagen hoe de levensduur te verlengen en doe dit op dit moment door de ontvlammingstijd te bekorten en wel als volgt:
    Na het schoonmaken van het vuurkorfje gooi ik er 5 a 10 lucifers in (ongebruikte natuurlijk ) :-) en het ontsteken duurt dan nog geen 2 minuten.
    Ik denk daarmee de slijtage aan het gloeispiraal te verkleinen

    M.Vr.Gr. Roel

    Of een handje pellets in de vuurkorf verkort ook de starttijd.

    Met warme groeten, Caddy
    Anonymous
    Gast
    Gast


    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van Gast za nov 07, 2009 5:32 pm

    Hoi,

    Vuurkorf wordt al automatisch gevuld voordat de gloeispiraal gaat werken.
    Zie het nut van het vullen met de hand dus niet maar misschien zie ik iets over het hoofd ?

    Gr. Roel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van Gast za nov 07, 2009 6:15 pm

    ramroy schreef:Hoi,

    Vuurkorf wordt al automatisch gevuld voordat de gloeispiraal gaat werken.
    Zie het nut van het vullen met de hand dus niet maar misschien zie ik iets over het hoofd ?

    Gr. Roel

    Het vuurkorfje wordt geledigd tijdens de stop en is dan pelletschoon. De worm heeft effe nodig om deze te vullen
    tot dat de gloeispiraal zijn werk kan doen, dit verkort u door er een handje pellets in te leggen en de start is 4 minuten sneller ook de gloeispiraal zal dan sneller stoppen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van Gast za nov 07, 2009 9:02 pm

    Ik zie het nut niet in dat je lucifers moet toedienen om de onsteking te verkorten, terwijl je al zelf zegt dat de vuurkorf automatisch gevuld wordt!!
    Gooi er dan meteen een scheut petrol/benzine overheen.. dat verkort ook de ontsteking?

    Als ik lees "LUCIFER" neem ik aan of denk ik dat je van Nederland bent, want een Belg/Vlaming kent of neemt dit woord niet op in zijn benaming, en noemen ze dat in mijn streek een STRIJKSTOKSKE.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van steven za nov 07, 2009 9:37 pm

    Gast,

    Misschien bij u wel maar bij mij noemen ze dat ook gewoon lucifer en ik ben nochthans een echte Belg.

    Ik zie ook niet goed wat dat met de pointe te maken heeft. Het feit of iemand Belg of Nederlander is doet niet ter zake. Het forum is er voor iedereen.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van Gast za nov 07, 2009 9:44 pm

    Gast schreef:Ik zie het nut niet in dat je lucifers moet toedienen om de onsteking te verkorten, terwijl je al zelf zegt dat de vuurkorf automatisch gevuld wordt!!
    Gooi er dan meteen een scheut petrol/benzine overheen.. dat verkort ook de ontsteking?

    Als ik lees "LUCIFER" neem ik aan of denk ik dat je van Nederland bent, want een Belg/Vlaming kent of neemt dit woord niet op in zijn benaming, en noemen ze dat in mijn streek een STRIJKSTOKSKE.

    Geachte gast,

    Wij pelletstokers zijn allemaal een beetje pyromaan, en dat strijkstokske kan echt geen kwaad is voor mij een gewaardeerde tip indien de gloeikaars naar de ….. is.

    Maar gij zijd een echte pyromaan om er maar gelijk benzine op te flikkeren.
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van pedro za nov 07, 2009 10:21 pm

    Als je weet dat een gemiddelde gloeikaars een levensduur heeft van ongeveer 1500 ontstekingen ,dan gaat die al ettelijke jaren mee.Ik zal dan ook niet beginnen met lucifers(of strijkstokjes,of stekjes,of cuifers Laughing ) in mn kachel te smijten.

    Grtz,
    Pedro


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van player zo nov 08, 2009 1:27 pm

    Als ge er al pellets ingooit, riskeert ge dan niet uw bakske overloopt in het opstartproces. Ik kan me niet voorstellen dat de opstarttijd dan zou verkorten? Tenzij er een mechanisme is dat kijkt of er genoeg pellets in de kachel zit vooraleer de ontstekingskaars aangaat, tenzij die ontstekingskaars meteen begint te branden, maar ik geloof dat ik gezien heb dat die pas echt roodheet wordt wanneer het bakske reeds gevuld is.

    Een belangrijke kantvraag is trouwens hoeveel zo'n nieuwe ontstekingskaars kost?


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van steven zo nov 08, 2009 2:06 pm

    om en bij de 60 euro.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van pedro zo nov 08, 2009 2:12 pm

    player schreef:Als ge er al pellets ingooit, riskeert ge dan niet uw bakske overloopt in het opstartproces. Ik kan me niet voorstellen dat de opstarttijd dan zou verkorten? Tenzij er een mechanisme is dat kijkt of er genoeg pellets in de kachel zit vooraleer de ontstekingskaars aangaat, tenzij die ontstekingskaars meteen begint te branden, maar ik geloof dat ik gezien heb dat die pas echt roodheet wordt wanneer het bakske reeds gevuld is.

    Een belangrijke kantvraag is trouwens hoeveel zo'n nieuwe ontstekingskaars kost?

    Player,

    op onderstaande link vind je wat meer info mbt de kostprijs van een gloeikaars

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Grtz,
    Pedro


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van Gast vr nov 27, 2009 7:23 am

    caddy schreef:
    ramroy schreef:Hoi,

    Vuurkorf wordt al automatisch gevuld voordat de gloeispiraal gaat werken.
    Zie het nut van het vullen met de hand dus niet maar misschien zie ik iets over het hoofd ?

    Gr. Roel

    Het vuurkorfje wordt geledigd tijdens de stop en is dan pelletschoon. De worm heeft effe nodig om deze te vullen
    tot dat de gloeispiraal zijn werk kan doen, dit verkort u door er een handje pellets in te leggen en de start is 4 minuten sneller ook de gloeispiraal zal dan sneller stoppen.

    inderdaad Caddy,

    ik doe het ook op deze manier en het gaat sneller(had dit trouwens gezien van de installateur bij eerste opstart)

    groeten,

    gato negro

    thermorossi 3001
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van Block vr nov 27, 2009 9:19 am

    Bij de eerste opstart doe je dit omdat de worm zelf nog leeg is, ook al kap je er een zak pellets bovenop.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van Gast vr nov 27, 2009 9:32 am

    Ik denk dat er tussen verschillende merken ook wel verschil zit in de manier van opstarten. Tijdens onze zoektocht heb ik verschillende kachels zien opstarten. Naar ik me herinner zijn er kachels die direct hun bakje volgooien en dan even niks, er zijn er ook waar dat heel geleidelijk gaat, zo telkens een paar korrels (dus niet direct bakje vol).
    Anonymous
    Gast
    Gast


    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van Gast vr nov 27, 2009 9:35 am

    pedro schreef:Als je weet dat een gemiddelde gloeikaars een levensduur heeft van ongeveer 1500 ontstekingen ,dan gaat die al ettelijke jaren mee.Ik zal dan ook niet beginnen met lucifers(of strijkstokjes,of stekjes,of cuifers Laughing ) in mn kachel te smijten.

    Grtz,
    Pedro

    Bij mijnen echtgenoot noemen ze stekskes sulfers.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van Gast vr nov 27, 2009 9:45 am

    Block schreef:Bij de eerste opstart doe je dit omdat de worm zelf nog leeg is, ook al kap je er een zak pellets bovenop.


    neen Block dat deed hij pas toen de eerste pellets vielen,dan is de worm reeds opgevuld.
    ik doe dit nu nog steeds en na 6 min. zit de kampvuur er al in.

    groeten


    gato negro
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van player vr nov 27, 2009 1:10 pm

    Ik zal dit straks ook eens testen. Ik ga de kachel seffes nog eens proper kuisen en zal daarna eens een hampel pellets in het bakske leggen.

    Ben benieuwd of er verschil zal zijn...


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van Gast vr nov 27, 2009 1:25 pm

    ach ja,en we kunnen misschien ook onze ventilatoren uit de kachel halen en blaasbalgen aansluiten , je kunt die dan bedienen met je voeten terwijl je tv zit te kijken ........... lacher lol!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van Gast vr nov 27, 2009 4:58 pm

    Bij mij als ik de kachel aan steek begint eerst de gloeikaars te starten en dan pas vallen er pellets zo'n 2 cm hoog en dan pas start de ventilator op trage snelheid tot dat de vlam er in komt .

    Maar als ik eerst wat pellets in de brandkorf zou gooien dan zou de laag pellets te hoog zijn en dan heeft hij zeer veel moeite om de vlam door die dikke laag pellet te krijgen en dan is de startijd veel langer en heb je veel meer en langer rookontwikkeling .

    Dus bij mij is dat niet van toepassing .

    winny .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van Gast vr nov 27, 2009 6:27 pm

    Even uitgetest, na het kuisen een bodempje pellets in de vuurkorf gelegd.Resultaat, opstart duurt langer omdat er te snel teveel pellets in de vuurkorf liggen.Vlam komt er moeilijk door , veel rook en eens de vlam er door komt , spektakel, vlam tot ver voorbij de nok. dansend vuur
    Niet voor herhaling vatbaar dus.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van Gast vr nov 27, 2009 10:16 pm

    Hoi,
    Die gloeikaars gaat niet aan voordat de ventilator aan gaat omdat eerst het vuil wordt weggeblazen en als er geen luchtflow over het gloeispiraal zou gaan dan brandt ie in no time door. Zie die gloeikaars als een electrische verf brander. Door de lucifer (strijk stokskes)
    vat het hout eerder vlam door de aanwezigheid van de zwavelkopjes.

    Gr. Roel
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van player ma nov 30, 2009 7:27 pm

    Hier hetzelfde verhaal als bij Drieske.

    Het korfje liep bijna over en véél meer rookontwikkeling bij de opstart omdat er teveel pellets in lagen.

    Experiment wordt hier ook niet herhaald!


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van pedro do dec 03, 2009 6:05 pm

    Ik vraag me af of het wel de moeite loont om te experimenteren met lucifers/of pellets leggen in het vuurkorfje...Wat zal je dan uiteindelijk gewonnen hebbn?


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Geert
    Geert
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 334
    Leeftijd : 51
    Registration date : 02-12-08

    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van Geert do dec 03, 2009 6:28 pm

    ik snap dit allemaal niet, uittesten met lucifers enzo, als je een
    degelijke kachel hebt zal uw gloeikaars wel verschillende jaren mee
    gaan, dit is mijn mening

    mvg, Geert


    _________________
    Thermorossi Ecotherm 7000(11/2008)
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van pedro do dec 03, 2009 7:29 pm

    Zoals eerder al gezegd gaat een gloeikaars gemiddeld 1500 ontstekingen mee,da zijn al ettelijke jaren dus.... Smile


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena

    Gesponsorde inhoud


    levensduur verlengen van gloeispiraal Empty Re: levensduur verlengen van gloeispiraal

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu di mei 07, 2024 4:38 pm