weet iemand daar meer over?
gr fleur
Er zijn in totaal 46 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 46 gasten
Geen
Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.
Steven schreef:Fleur,
Bij verschillende MCZ pelletkachels is dit zo.
Met sensoren wordt heel wat gemeten en eventueel ingegrepen in de parameters om een beter verbranding te hebben. Die aanpassingsmogelijkheid heeft wel zijn beperking
jeanhup schreef:Het is gewoon een digitale sturing die de parameters beheert en toepast. De parameters worden opgeslagen in EEPROM/Flash geheugen. Zolang er tijdens het opslaan van parameterdata geen storing optreedt (b.v. door uitvallen of fluctueren van de netvoeding) zal de data goed blijven en niet spontaan veranderen.
groet,
Jean
fleur schreef:jean
dat wist ik niet ,want in parameters ben ik een leek
men volgende vraag is dan ;moesten die parameters zich veranderen door een of andere defekt netvoeding zou de kachel dit dan melden met foutmelding ?
jeanhup schreef:fleur schreef:jean
dat wist ik niet ,want in parameters ben ik een leek
men volgende vraag is dan ;moesten die parameters zich veranderen door een of andere defekt netvoeding zou de kachel dit dan melden met foutmelding ?
De kachels die ik ken zullen geen foutmelding geven puur omwille van het feit dat een parameter een andere waarde heeft. Voor de kachel lijkt het net of jij zelf de parameter gewijzigd hebt.
Je zult het echter wel snel genoeg merken aan een sub-optimaal brandende kachel.
Parameters kunnen in heel specifieke en uiterst zeldzame gevallen (stroomstoring precies in die microseconde dat een register van het EEPROM geheugen opnieuw beschreven wordt) inderdaad veranderen in een willekeurige waarde. Uitgaande van de veronderstelling dat de originele waarde 'optimaal' was (leidde tot het gewenste resultaat), zal een andere waarde bijna zeker tot sub-optimale prestaties leiden (dus van een niveau onder het gewenste optimale resultaat). Het gedrag van de kachel kan dan op vele punten afwijken van de normale situatie: fansnelheden kloppen niet meer, grenswaardes liggen opeens anders, ingestelde tijden veranderen etc.fleur schreef:dus als ik het goed begrijp is het mogelijk dat parameters door kunnen veranderen door storingen of dergelijke......en het merkbaar zal zijn aan het beginnen harder branden van de kachel (sub-optimaal) die uitdrukking ken ik niet zo goed.
Nu wordt het even vrij technisch:hobbymachine schreef:Fleur, maak je geen zorgen. Een flash-geheugen verliest NOOIT zijn inhoud zonder dat daarvoor een programmator gebruikt wordt door een installateur, wat ook het geval is als iemand zelf aan de electronica de opdracht geeft door in een speciaal menu te gaan en een wijziging te bevelen.
Vandaar ook FLASH genaamd, flits. Nadien zit alles vast in het geheugen.
Het beste voorbeeld is een GSM, daar kan je de batterij uithalen en terugplaatsen en het toestel zal terug opstarten.
Als het flash-geheugen defect is (gaat nooit gedeeltelijk defect) geeft een speciaal controlecircuit een alarm en is uw kachel buiten dienst tot de sturing vervangen is door de installateur. Die laadt dan via zijn programmeerbakske alle gegevens terug in de nieuwe printkaart, wat je zelf hebt veranderd en niet genoteerd is foetjie !
Jef schreef:Goeie raad heb je geen verstand van parameters blijf er dan af.
Stellen er zich toch problemen voor bel even naar je dealer en deze kan je dan meestal via de telefoon verderhelpen.
Nico schreef:Heftig leesvoer hierzo,
maar als het knoopcelleke (batterij) van de bedieningsconsole leeg is, ben je dan maar alleen je datum en tijd kwijt of kan dan alsnog iets verdwijnen?