Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 46 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 44 gasten

Omerta


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Onderhoud MCZ Nova multi-air na 4 jaar

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Onderhoud MCZ Nova multi-air na 4 jaar Empty Onderhoud MCZ Nova multi-air na 4 jaar

    Bericht van Gast vr feb 26, 2010 7:08 pm

    Hallo,

    onze pelletkachel is nu ongeveer 4 jaar oud en soms moeten we deze een paar keer na elkaar opstarten voordat deze ontsteekt. Zou het kunnen dat de ontsteker zijn beste tijd gehad heeft en moet vervangen worden? Zou ik at zelf kunnen?

    Ik weet alleszins dat de vuurkorf moet vervangen worden want deze is helemaal vervormd door de warmte.

    Weet er toevallig iemand de toegangscode van zo'n mcz nova multi-air? Let wel deze is 4 jaar oud en heeft geen afstandsbediening. De bediening zit bovenaan op de kachel.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Onderhoud MCZ Nova multi-air na 4 jaar Empty Re: Onderhoud MCZ Nova multi-air na 4 jaar

    Bericht van Gast vr feb 26, 2010 7:41 pm

    is dat niet een beetje rap na 4 jaar
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Onderhoud MCZ Nova multi-air na 4 jaar Empty Re: Onderhoud MCZ Nova multi-air na 4 jaar

    Bericht van steven vr feb 26, 2010 9:34 pm

    Roeleman,

    krijgt je pelletkachel elk jaar een groot onderhoud? Wordt die volledig gekuist en niet alleen maar de branderpot, maar ook alle luchtkanalen?


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Onderhoud MCZ Nova multi-air na 4 jaar Empty Re: Onderhoud MCZ Nova multi-air na 4 jaar

    Bericht van Philip vr feb 26, 2010 11:18 pm

    onstekingskaars kan wat versleten zijn
    is niet zo gek duur
    wat ik ook al ergens gelezen had op da fins of zweeds forum was dat door roetvorming rond de ontstekingskaars de hete lucht gehinderd werd en daardor de ontsteking bemoeilijkt werd
    met soms eeens de onstekingsfase heropstarten tot gevolg dus nja alles is op goed onderhoud laten nakijken deze zomer denk ik


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Onderhoud MCZ Nova multi-air na 4 jaar Empty Re: Onderhoud MCZ Nova multi-air na 4 jaar

    Bericht van Gast za feb 27, 2010 1:01 pm

    roeleman schreef:Hallo,

    onze pelletkachel is nu ongeveer 4 jaar oud en soms moeten we deze een paar keer na elkaar opstarten voordat deze ontsteekt. Zou het kunnen dat de ontsteker zijn beste tijd gehad heeft en moet vervangen worden? Zou ik at zelf kunnen?

    Ik weet alleszins dat de vuurkorf moet vervangen worden want deze is helemaal vervormd door de warmte.

    Weet er toevallig iemand de toegangscode van zo'n mcz nova multi-air? Let wel deze is 4 jaar oud en heeft geen afstandsbediening. De bediening zit bovenaan op de kachel.



    roeleman

    je vuurkorf loopt dan ook wel over zeker na 4 maal starten ??
    normaal mag die fase maar 5 a 6 minuten duren (bij mij althans) dus als ik ondervindt dat het opstarten vb 10 minuten zou duren wil dit zeggen dat ik iets moet ondernemen ,ik ga mij eens een reserve gloeikaars aanschaffen voor het geval dat(is niet duur en eet geen brood),met die eens te vervangen kan je het probleem misschien al oplossen in plaats van te sukkelen of op een technieker te moeten wachten.

    je vuurkorf is waarschijnlijk gemaakt uit inox ,vele kachelproducenten zijn er reeds van afgestapt en overgeschakeld naar gietijzeren vuurkorven,zoniet laat er een namaken in plaatstaal van minstens 5mm dik ,die zal niet meer plooien of barsten,een doehetzelver die graag last maakt die in een handomdraai



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Onderhoud MCZ Nova multi-air na 4 jaar Empty Re: Onderhoud MCZ Nova multi-air na 4 jaar

    Bericht van Gast zo feb 28, 2010 8:54 pm

    Hallo,

    ik had hier ergens gelezen dat zo'n ontsteker zo'n 1500 starten meegaat, bij ons is dat nu zo ongeveer denk ik. We hebben enkel de pelletkachel voor verwarming, die gaat 's morgens aan en dan doen we hem uit als we gaan werken en als we thuiskomen doen we hem terug aan. In het voorjaar en najaar brandt hij dan enkel 's avonds.

    Ik kuis m'n kachel 2 maal per jaar, de gehele verbrandingsruimte, de rookgaskanalen in de warmtewisselaar en het eerste stuk van de schouw. Ik ben er nu achter gekomen dat de luchttoevoer ook soms eens moet gestofzuigd worden. Ik heb dat vorig weekend gedaan en de kachel brandt nu weer zoals in het begin. Ik heb ook geen last meer van de vuurkorf die direct volgekoekt zit met as.

    Ieder jaar op batibouw ga ik eens naar de stand van MC gaan kijken om te zien wat ze verandert hebben aan de NOVA en ikzie al ieder jaar dat ze wijzigingen aangebracht hebben aan de vuurkorf. Bij mij is het ook al m'n tweede, in de eerste was er gewoon een gat gebrand.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Onderhoud MCZ Nova multi-air na 4 jaar Empty Re: Onderhoud MCZ Nova multi-air na 4 jaar

    Bericht van Gast zo maa 21, 2010 5:52 pm

    Even een update:

    ik heb een nieuwe onsteker geplaatst en een nieuw bakje, samen was dat zo'n 150€. Nu start de kachel weer zonder problemen. Het bakje is ook anders dan ons vorige, er zitten veel meet gaten in. Ik moet zeggen dat we nu een veel mooiere verbranding hebben en dat onze ruit niet meer zwart wordt. Ook is er veel minder as dan voorheen. Dit was wel al veel verbetert met eens het luchttoevoer kanaal te kuisen.

    Wat ik ook gemerkt heb bij het vervangen van de onstekings bougie is dat er enorm veel stof in de ruimte zit waar de electronica en de ventilatoren inzitten. Ik heb alles goed uitgekuist. Je kan wel moeilijk bij de vntilatoren maar het is toch gelukt al het stof eruit te halen.
    Ik zou aan iedereen aanraden toch jaarlijks ook de ventilatoren te reinigen vooraleer de motoren verbranden door overbelasting van het stof.

    Groeten,
    Roel

    Gesponsorde inhoud


    Onderhoud MCZ Nova multi-air na 4 jaar Empty Re: Onderhoud MCZ Nova multi-air na 4 jaar

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 1:02 pm