Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 35 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 35 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    welke pelletkachel en aansluiting

    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke pelletkachel en aansluiting Empty welke pelletkachel en aansluiting

    Bericht van Gast do aug 05, 2010 10:30 am

    hoi
    wij verwarmen nu met een houtkachel door slechte schouw zouden we een flex moeten steken van diameter 150 dit kan niet in de schouw zonder veel breekwerk en grote hoogte 10 a 12 meter
    nu zouden wij overschakelen naar pellets
    dus vraag ik welke merkgoeie pellet kachel is er zonder al te veel problemen en met code,s voor die parameters te veranderen
    zou wel voor een 10 kw gaan grote living met open keuken in oud huis

    ook een vraagje in verband met de schouw wat moet ik doen een flex in de bestaande schouw trekken diameter 80 , 10 a 12 meter met nog een luchtinlaat van buiten voor de verse lucht
    of de kachel verplaatsen naar de voorgevel en gewoon met een vast inox buis langs de voormuur een meter of twee naar boven gaan met regenkapje erop, zal ook wel gemakkelijker zijn om te kuisen dan

    graag enig info van de kenners
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke pelletkachel en aansluiting Empty Re: welke pelletkachel en aansluiting

    Bericht van Gast do aug 05, 2010 10:51 am

    Ik zou zelf dag gaan voor een Sideros Basic 10 of de goedkopere Foco Basic 10 welke identiek is maar in Duitsland onder de naam Foco wordt geïmporteerd en veel via bouwmarkten wordt verkocht.

    Zeer goede kwaliteit en standaard ingeregeld op DIN+ pellets. Mocht je meer willen weten, even een PM en ik geef alle info die je wilt.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    welke pelletkachel en aansluiting Empty Re: welke pelletkachel en aansluiting

    Bericht van jeanhup do aug 05, 2010 1:14 pm

    jl schreef:
    dus vraag ik welke merkgoeie pellet kachel is er zonder al te veel problemen en met code,s voor die parameters te veranderen
    zou wel voor een 10 kw gaan grote living met open keuken in oud huis
    Keus te over denk ik - hier op het forum is iedereen overtuigd van het feit dat zijn merk pelletkachel het beste is. De reacties kunnen dus wel eens iets gekleurd zijn.
    Als je niet al te technisch bent kun je het beste in je naaste omgeving op zoek gaan naar een paar leveranciers. Hier op het forum kun je vervolgens wel achterhalen of die leveranciers c.q. hun merken aan te bevelen zijn.
    Als je wel wat technischer of handiger bent (voldoende inzicht en handigheid om zelf te installeren en om probleempjes en storingen zelfstandig op te kunnen lossen) kun je ook gerust een (vaak goedkopere) kachel wat verder weg halen.

    jl schreef:ook een vraagje in verband met de schouw wat moet ik doen een flex in de bestaande schouw trekken diameter 80 , 10 a 12 meter met nog een luchtinlaat van buiten voor de verse lucht
    of de kachel verplaatsen naar de voorgevel en gewoon met een vast inox buis langs de voormuur een meter of twee naar boven gaan met regenkapje erop, zal ook wel gemakkelijker zijn om te kuisen dan
    graag enig info van de kenners
    Kachel aan voorgevel is inderdaad makkelijker en goedkoper en werkt prima.
    Flex steken in bestaande schouw is echter ook goed mogelijk en de prijs valt ook nog wel mee. Bij een hoogte van 10-12 meter moet je wel een flex gaan steken van minimaal doorsnede 100 mm. Als je ook een luchttoevoer wil plaatsen in de bestaande schouw moet je wel zorgen dat ze elkaar niet kunnen raken. Je kunt eventueel de luchttoevoer ook via de bestaande schouw de kelder in leiden - dan omzeil je dat probleem.
    Werkwijze: Luchtoevoer steken in uiterste hoek van bestaande rookkannaal. RVS flex met gewicht laten zakken tot beneden, deugdelijk monteren/afwerken en ruimte tussen flex en bestaande rookkanaal opvullen met Argex- of perlietkorrels zodat de buizen goed van elkaar geisoleerd zijn. Ook rekening houden met voldoende afstand tussen de openingen van luchttoevoer en rookafvoer (toevoer laag plaatsen, afvoer hoger laten uitkomen).

    Veel succes!

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    welke pelletkachel en aansluiting Empty Re: welke pelletkachel en aansluiting

    Bericht van Gast vr aug 06, 2010 11:20 am

    nog een vraagje over afvoer
    ik kan gewoon dus door de voorgevel met een inoxbuis zonder naar omhoog te gaan of is het beter dat je een meter of twee naar omhoog gaat langs de muur
    hebben de buren dan geen last van rook of brandgeur ??
    mvg jl
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    welke pelletkachel en aansluiting Empty Re: welke pelletkachel en aansluiting

    Bericht van jeanhup vr aug 06, 2010 12:59 pm

    jl schreef:nog een vraagje over afvoer
    ik kan gewoon dus door de voorgevel met een inoxbuis zonder naar omhoog te gaan of is het beter dat je een meter of twee naar omhoog gaat langs de muur
    hebben de buren dan geen last van rook of brandgeur ??
    mvg jl

    Het beste is binnen een meter of 1,5-2 omhoog te gaan en dan horizontaal naar buiten. Die hoogte heb je nodig voor het creëren wat schouwtrek (meeste kachels presteren het beste met een beetje schouwtrek, daarnaast is de kans kleiner op rook in je kamer als de stroom ooit uitvalt). Je kunt die hoogte ook bereiken door vanuit de kachel eerst horizontaal naar buiten te gaan en dan daar een stuk omhoog. Dit is echter veel duurder (buiten moeten de buizen dubbelwandig geisoleerd uitgevoerd zijn) en veel lelijker (dik RVS pijpenwerk is niet echt fraai aan je mooie gevel).

    Of je buren er last van hebben hangt natuurlijk van je situatie af: hoe ver is de afstand tussen je rookafvoer en de bebouwing van de buren? Hoe zit het met de windrichting op die plek? Hoe tolerant zijn je buren?

    Overigens geeft een pelletkachel alleen bij het opstarten een klein beetje rook, daarna zie je eigenlijk bijna niks meer uit die pijp komen. De geur van verbrand hout blijf je wel altijd een beetje ruiken - maar dat is niet echt bezwaarlijk. Er komt ook een klein beetje geluid uit de pijp (blaasgeluiden) maar dat is zeker niet storend op enige afstand.

    Ik denk dat als je buren meer dan 3 meter van je uitlaatlocatie af zitten, ze al geen last meer van hebben van de rook. Het geluid kan iets verder dragen maar zal normaal gesproken niet hinderlijk zijn.

    groet,

    Jean

    Gesponsorde inhoud


    welke pelletkachel en aansluiting Empty Re: welke pelletkachel en aansluiting

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 11:12 pm