Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 20 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 19 gasten

Maryline


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Pelletkachel wel of geen cv aansluiting

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel wel of geen cv aansluiting Empty Pelletkachel wel of geen cv aansluiting

    Bericht van Gast di sep 10, 2013 9:37 am

    Hallo,

    Begin dit jaar hebben wij een woning gekocht welke wij grondig aan het verbouwen zijn.
    In de woonkamer willen bij graag een kachel omdat wij de warmte en sfeer van een kachel als prettig ervaren.
    In eerste instantie waren wij opzoek naar een houtkachel echter heeft een pelletkachel ook veel voordelen en zal het in het gebruik makkelijker zijn (lees minder werk Wink )

    De kachel komt te staan in een de woonkamer met open keuken, het oppervlakte is ongeveer 65 m2. Op de begane grond gaan wij vloerverwarming aanleggen en op de verdieping komen radiatoren. De complete cv installatie wordt opnieuw aangelegd inclusief cv ketel (Remeha Calenta 28C, CW5 ivm regendouche).
    De woning is een twee onder een kap woning waarvan de spouwmuren, vloer en dak geïsoleerd zijn, in de bouwvak zijn nieuwe kunststof kozijnen geplaatst met hr++ beglazing.

    De kachel schaffen wij aan om de warmte straling, echter na enig onderzoek heb ik gezien dat er ook kachels zijn welke op de cv aangesloten kunnen worden.
    De kachel zal bij ons waarschijnlijk in de wintermaanden aanstaan vanaf 16 uur tot 23 uur.

    Wanneer wij een pelletkachel met cv aansluiting aanschaffen zal deze dus ter ondersteuning van de cv ketel zijn.

    Nu zijn mijn vragen:
    1. Een pelletkachel met cv aansluiting is ongeveer een keer zo duur als een gewone pelletkachel, wegen de meerkosten op tegen de besparing welke ik krijg als ik stook volgens bovenstaand verhaal?
    2. Welke onderdelen moeten aangeschaft worden om bovenstaand systeem werkend te krijgen
    3. Welk vermogen pelletkachel met cv aansluiting ben ik nodig?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Pelletkachel wel of geen cv aansluiting Empty Re: Pelletkachel wel of geen cv aansluiting

    Bericht van jeanhup wo sep 11, 2013 12:15 am

    1. Een pelletkachel met cv aansluiting is ongeveer een keer zo duur als een gewone pelletkachel, wegen de meerkosten op tegen de besparing welke ik krijg als ik stook volgens bovenstaand verhaal?
    2. Welke onderdelen moeten aangeschaft worden om bovenstaand systeem werkend te krijgen
    3. Welk vermogen pelletkachel met cv aansluiting ben ik nodig?
    1) Dat kun je zelf uitrekenen adhv van het geschatte verbruik. Een pellet-cv is ca. 20% goedkoper (als je rekent met de kosten per geproduceerde kWh aan warmte - meestal bespaar je meer doordat je selectiever verwarmt) dan een cv op gas. Daarnaast is een CV-pelletkachel ook wel meerwaarde voor je woning (sfeerverhogende kachel en ecologisch+economisch verwarmingssysteem). Het verdient zichzelf zeker sneller terug dan een houtkachel (tenzij je gratis aan hout kunt komen).
    2) Pelletkachel met eigen pomp aansluiten op de hoofd-retourleiding van het CV systeem. Tussen de twee aansluitpunten een keerklep plaatsen.
    3) Maakt niet uit: als het maar niet meer is dan je gasketel. CV-pelletkachels kleiner dan 14 kW zijn volgens mij ook niet verkrijgbaar. Dus ik denk dat je ergens tussen de 14 en 24 kW uitkomt.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel wel of geen cv aansluiting Empty Re: Pelletkachel wel of geen cv aansluiting

    Bericht van Gast wo sep 11, 2013 8:20 am

    Ik lees ook wel dat er dan nog een boiler tussen geplaatst kan worden voor de opslag van warm water, is dit aan te raden om meer rendement uit het systeem te halen of zijn hier andere redenen voor?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Pelletkachel wel of geen cv aansluiting Empty Re: Pelletkachel wel of geen cv aansluiting

    Bericht van jeanhup wo sep 11, 2013 8:39 am

    Je kunt er inderdaad nog een buffervat bij zetten met eventueel een ingebouwde ww-boiler. Je pelletkachel zal er efficienter en schoner door branden (kan langere tijden op vol vermogen branden).
    Het maakt je installatie echter weer een stuk complexer en eigenlijk kun je je gasketel dan net zo goed weglaten of een hele goedkope als backup laten hangen.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    Pelletkachel wel of geen cv aansluiting Empty Re: Pelletkachel wel of geen cv aansluiting

    Bericht van Greenhorn wo sep 11, 2013 9:14 am

    Hallo s-mulder,

    Plaats een gewone degelijke pelletkachel en om de volgende redenen: Uw huis is zeer goed geïsoleerd Je hebt vloerverwarming en een Calenta 28C.
    Bij een cv-pelletkachel heb je bijna geen warmte-afgifte in de opstellingsplaats dus verwarmingselementen blijven nodig.Uw cv-kachel verwamt het buffervat eens deze op temperatuur valt de kachel stil, dus weg het vlammetje.
    C.V.- installatie in de woonkamer kan vervelend zijn bij eventueel lek.En dan de kostprijs Uw kachel,retourtemperatuurverhoging, buffervat, werk en btw: met € 10000 zal het misschien lukken.Ook een hoger verbruik.
    Met een gewone kachel van zo 8 à 9 KW verwarm je heel de beneden verdieping en je zal de sfeer als prettig en aangenaam ervaren

    Succes,Patrick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel wel of geen cv aansluiting Empty Re: Pelletkachel wel of geen cv aansluiting

    Bericht van Gast wo sep 11, 2013 10:12 am

    Kort gezegd zijn de kosten van een complete cv-kachel hoger dan dat het oplevert, op de manier van stoken welke ik eerder had beschreven.
    Onze hoofdreden van een pelletkachel is de sfeer en de warmte, een leuke bijkomstigheid was om het systeem op de cv aan te sluiten.

    Dan kunnen we nu op zoek gaan naar een gewone pelletkachel tenzij iemand mij nog kan overtuigen om het wel te doen uiteraard (moet immers nog de complete installatie aanleggen).
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    Pelletkachel wel of geen cv aansluiting Empty Re: Pelletkachel wel of geen cv aansluiting

    Bericht van Greenhorn wo sep 11, 2013 12:50 pm

    Uw hoofdreden is de sfeer en de warmte, dus ben ik er zeker van dat je de juiste beslissing genomen hebt! Met een cv-kachel op uw lage temperatuurverwarming zal het ook de installatie onnodig complex maken. Laat die calenta maar zijn werk doen voor cv en sww. Dit zal perfect en zuinig gebeuren.
    Nu nog een zoektocht naar een goede installateur en een bij u passende kachel en het genieten kan beginnen...

    Gesponsorde inhoud


    Pelletkachel wel of geen cv aansluiting Empty Re: Pelletkachel wel of geen cv aansluiting

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 10:38 pm