Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 29 gebruikers online :: 3 Geregistreerd, 0 verborgen en 26 gasten

Cerutti, korando, pauwels


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 am.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast zo aug 22, 2010 3:20 am

    Hi, Ik zou mijn kachel (MCZ club) willen verplaatsen en ook nieuwe afvoer voorzien.
    De afvoer zou door de muur naar buiten gaan, daar een T stuk en dan omhoog tot boven de nok.
    Is het dan nodig om dubbelwandig te gebruiken? Als ik ne de muurdoorvoer begin met een T stuk heb je toch niet het probleem van de condens, of ben ik nu mis?

    grt,
    Mark.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast zo aug 22, 2010 8:52 pm

    Nee, dan gaat de condens aflopen naar je t-stuk. Alleen zal je schoorsteen sneller vuil worden door een vochtige schouw. Verder is dit nadelig voor de werking van de haard aangezien je rookgassen te snel afkoelen. Bijvoorbeeld, buiten is het -20 en de scdhouwtemperatuur is 160°, warme lucht stijgt en koude niet. Dus zal de trek in je schoorsteen nadeel ondervinden aan een enkelwandige buis terwijl bij een dubbelwandige dit niet het geval is.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast zo aug 22, 2010 10:04 pm

    Ok merci!
    Dan toch maar voor de dubbelwandige gaan Wink
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast ma aug 23, 2010 11:12 am

    Mark--M schreef:Ok merci!
    Dan toch maar voor de dubbelwandige gaan Wink

    Ik heb anderhalf jaar een enkelwandige schoorsteen gehad van een 3-tal meter hoog. In de buis was er een redelijk zware afzetting van pelletassen die mee naar buiten geblazen werden door de rookgasventilator. Reden is de afkoeling van de rookgassen.

    Wanneer de kachel enkel uurtje aan het branden is kan ik nog probleemloos met de BLOTE hand, de enkelwandige schoorsteen vastnemen.

    Dat is toch bewijs genoeg dat de rookgassen geen hoge temperatuur hebben bij een pelletkachel en dat ze daarenboven ook nog eens snel afkoelen.

    Ook stelde ik vast dat de enkelwandige buis lichtjes gaatjes vertoonde. Men zegt dat dit komt omdat de buizen niet kwalitatief genoeg zijn. Reden : zuren in de rookgassen.

    Binnen enkele weken ga ik dat vervangen door een dubbelwandige.

    Mijn advies is daarom en afgaande wat ikzelf vastgesteld heb ---> ga voor een dubbelwandige buis. Kost iets meer dan het dubbele van een enkelwandige maar je gaat zeker niet de problemen hebben die ik vastgesteld heb.

    spartherm
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast di aug 24, 2010 6:52 am

    spartherm schreef:
    Mark--M schreef:Ok merci!
    Dan toch maar voor de dubbelwandige gaan Wink

    Ik heb anderhalf jaar een enkelwandige schoorsteen gehad van een 3-tal meter hoog. In de buis was er een redelijk zware afzetting van pelletassen die mee naar buiten geblazen werden door de rookgasventilator. Reden is de afkoeling van de rookgassen.

    Wanneer de kachel enkel uurtje aan het branden is kan ik nog probleemloos met de BLOTE hand, de enkelwandige schoorsteen vastnemen.

    Dat is toch bewijs genoeg dat de rookgassen geen hoge temperatuur hebben bij een pelletkachel en dat ze daarenboven ook nog eens snel afkoelen.

    Ook stelde ik vast dat de enkelwandige buis lichtjes gaatjes vertoonde. Men zegt dat dit komt omdat de buizen niet kwalitatief genoeg zijn. Reden : zuren in de rookgassen.

    Binnen enkele weken ga ik dat vervangen door een dubbelwandige.

    Mijn advies is daarom en afgaande wat ikzelf vastgesteld heb ---> ga voor een dubbelwandige buis. Kost iets meer dan het dubbele van een enkelwandige maar je gaat zeker niet de problemen hebben die ik vastgesteld heb.

    spartherm

    Hallo

    Als je enkelwandige buis gaatjes gaat vertonen en je gaat dezelfde kwaliteit plaatsen
    maar nu dubbelwandige gaan die ook gaatjes krijgen,alleen u gaat het niet merken maar
    naar langere termijn als de isolatie uitkomt omdat de gaatjes groter worden en bij
    het kuisen gaat de buitenkant hetzelfde probleem vertonen

    Mvg
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast di aug 24, 2010 8:26 am

    Het gaat niet over de buis zelf, het gaat over de samenstelling van de inox. De dikte van de buis is belangrijk voor de stevigheid, de legering is belangrijk tegen de zuren. Bij graangewassen is de inwendige buis bijvoorbeeld uit keramiek.
    Inox of RVS heb je in verschillende samenstellingen, Als er al inox werd gebruikt.

    Nog een voorbeeld:
    RVS 316 ti6/10e inox legering met titanium

    enzovoort
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast di aug 24, 2010 8:42 am

    Oei oei.. Wink
    Dubbel dat is nu wel duidelijk, maar nu komt daar ook nog de samenstelling van het metaal bij kijken.
    Kun je mss iets adviseren? Merk, firma?

    M.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast di aug 24, 2010 9:35 pm

    Mark--M schreef:Oei oei.. Wink
    Dubbel dat is nu wel duidelijk, maar nu komt daar ook nog de samenstelling van het metaal bij kijken.
    Kun je mss iets adviseren? Merk, firma?

    M.

    Er zijn verschillende merken die goed zijn en ook een lange garantie geven. Ik werk persoonlijk altijd met Metaloterm buizen. Bij de dubbelwandige buis met luchtisolatiespouw zit je op 10 jaar garantie
    Dubbelwandige Buizen metaloterm UE reeks wand AISI316L Min 0,4mm dikte, luchtspouw
    7,5mm dikte. Schoorsteenbrandbestendig, met 10 jaar garantie. CE-keuringslabel.

    Ga je nog een klasse sterker kom je uit en de dubbelwandige geïsoleerde buizen diameter 100 inwendig diameter 150 uitwendig.

    Dubbelwandige Buizen metaloterm MF reeks wand AISI304 Min 0,4mm dikte, hoogwaardige isolatie
    20mm wanddikte, 10 jaar garantie CE, TÜV & Din gekeurd

    Dan kan je nog een klasse sterker gaan naar de AT reeks.

    20 jaar garantie zelfs na schoorsteenbrand, maar dit is wat overdreven voor een pelletkachel en gebruik ik enkel voor hout en kolen toestellen.

    groeten

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast za aug 28, 2010 5:39 am

    hoi,

    Ok de buis moet dubbelwandig en van enige kwaliteit zijn. Is de lengte van de buis ook belangrijk of is 3 meter echt voldoende?

    groetjes
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast zo aug 29, 2010 11:11 pm

    Beste,

    Dit is sterk afhankelijk van de eisen van de fabrikant van de kachel die je wenst te instaleren. Er is maar 1 importeur die toestaat een schouw van 3 meter te instaleren en toch garantie blijft verlenen en dat is het merk Edilkamin. Dat wil niet zeggen dat het de best mogelijke opstelling is, ik persoonlijk zou steeds werken met een schoorsteen die steeds de evenwijdige lijn van de dakhelling met 1 meter overschrijdt, zo ga je tegen dat er valwind in je buis kan komen wat de kans op terugslag en het uitschakelen van je toestel als gevolg heeft. Mogen en goed zijn is namelijk een groot verschil. Een meter buis dubbelwandig kost ongeveer een 40.00€ het zijn de hulpstukken die geld kosten zoals bochten, T elementen,... Voor die paar extra meter zou ik het zeker niet laten.

    Groeten,

    Vandebosch
    avatar
    bart b
    verkoper


    Man Aantal berichten : 223
    Leeftijd : 45
    Registration date : 06-02-09

    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van bart b ma aug 30, 2010 8:07 am

    hey

    een dubbel wandige is echt niet nodig .

    heb hier een stuk door de muur een T-stuk daar 1 meter en een draai en een open eind stuk

    dit werkt perfect en al 2 winters

    gelijk welke schouw je zet je moet ze tog ieder jaar zuiver maken .

    Ieder pelletkachel blaast zijn asse mee naar buiten de schouw in .

    grtz hky
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast vr sep 10, 2010 10:45 am

    Materiaal is binnen..
    Het is een Jeremias dweco tot boven de nok geworden.

    Nu nog een gat boren door de spouw en dan kan ik gaan installeren.
    Iemand nog tips voor het boren? Of heeft er nog iemand een diamantboor, die hij een uurtje kan missen Wink
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast vr sep 10, 2010 6:00 pm

    Mark--M schreef:Materiaal is binnen..
    Het is een Jeremias dweco tot boven de nok geworden.

    Nu nog een gat boren door de spouw en dan kan ik gaan installeren.
    Iemand nog tips voor het boren? Of heeft er nog iemand een diamantboor, die hij een uurtje kan missen Wink

    Dat hangt ervan af van waar je bent en welke diameter je moet boren. Ik boor dit gewoon uit de hand met een klokboor en stofzuiger erbij. Kleine tip: snij eerst een mal in harde isolatieplaat om je boor te kunnen centreren op de muur.

    Groeten en succes.

    De buizen zijn goed wat je genomen hebt.
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Philip za sep 11, 2010 12:35 am

    idem hier
    gat van diameter 9 werd geboord met een gewone klokboor met stofzuiger derop en dat boorde ( eigenlijk meer zagen) zich erdoor zoals boter enne ook los door het spouwijer dat er net inzat ^^


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast ma sep 13, 2010 7:50 pm

    vandebosch schreef:
    Dat hangt ervan af van waar je bent en welke diameter je moet boren. Ik boor dit gewoon uit de hand met een klokboor en stofzuiger erbij. Kleine tip: snij eerst een mal in harde isolatieplaat om je boor te kunnen centreren op de muur.

    Groeten en succes.

    De buizen zijn goed wat je genomen hebt.

    Profiel aangepast.

    Het zou iets langer dan een uurtje worden peinsk Wink
    Gat zou een standaard 90 moeten worden.
    Uit de hand met een sds dozenboor zou ook gaan vermoed ik, of niet?
    Dan zit je enkel met het afval wat in je spouw kan vallen.
    Wat ik zo gevonden heb, de prijzen voor een kernboor vallen soms nog mee, maar dan komt het..
    Waterkoeling, stofzuiger en nog eens slijtage, dan kom je op een behoorlijk bedrag.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 9:24 pm

    Is er wellicht een in de lengte te verschuiven aansluitstuk te verkrijgen met een aansluitstuk voor binnen en een aansluitstuk voor buiten. Beide aansluitstukken kunnen in elkaar geschoven worden. Ik meen dat ik dit op een Youtube fimpjes had gezien (amerikaans). Zou dit ook hier te verkrijgen zijn?

    ketfenger
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 10:06 pm

    vandebosch schreef:Beste,

    Dit is sterk afhankelijk van de eisen van de fabrikant van de kachel die je wenst te instaleren. Er is maar 1 importeur die toestaat een schouw van 3 meter te instaleren en toch garantie blijft verlenen en dat is het merk Edilkamin. Dat wil niet zeggen dat het de best mogelijke opstelling is, ik persoonlijk zou steeds werken met een schoorsteen die steeds de evenwijdige lijn van de dakhelling met 1 meter overschrijdt, zo ga je tegen dat er valwind in je buis kan komen wat de kans op terugslag en het uitschakelen van je toestel als gevolg heeft. Mogen en goed zijn is namelijk een groot verschil. Een meter buis dubbelwandig kost ongeveer een 40.00€ het zijn de hulpstukken die geld kosten zoals bochten, T elementen,... Voor die paar extra meter zou ik het zeker niet laten.

    Groeten,

    Vandebosch

    ik zie dat dit al een oudere topic is maar kan je mij zeggen waar je dubbelwandige buis kan vinden voor 40 euro/m Shocked ik ken alleen maar prijzen van 100en euro's de meter?

    grtjs
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Philip wo dec 08, 2010 10:36 pm

    dat zal voor de dubbelwandige buis met luchtisolatiespouw zijn



    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 11:48 pm

    hebt u daar een merknaam van of waar ik die kan vinden?
    ik heb eens gegoogeld maar kan niet recht iets vinden,en is dit dan ook goed voor een pelletkachel?

    grtjs
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Philip wo dec 08, 2010 11:53 pm

    lucht isoleert
    maar of het genoeg isoleert is maar de vraag

    de een gaat zeggen van wel de andere van niet


    waar zitten de techneuten ^^


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast do dec 09, 2010 12:00 am

    sacima schreef:hebt u daar een merknaam van of waar ik die kan vinden?
    ik heb eens gegoogeld maar kan niet recht iets vinden,en is dit dan ook goed voor een pelletkachel?

    grtjs



    sacima

    welk soort van buizen denk je te gebruiken ,want er zijn van soorten,voor binnen of buiten,vaste en flexibel buisen,inox en metaal/gelakte enz....
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast do dec 09, 2010 12:03 am

    fleur schreef:
    sacima schreef:hebt u daar een merknaam van of waar ik die kan vinden?
    ik heb eens gegoogeld maar kan niet recht iets vinden,en is dit dan ook goed voor een pelletkachel?

    grtjs



    sacima

    welk soort van buizen denk je te gebruiken ,want er zijn van soorten,voor binnen of buiten,vaste en flexibel buisen,inox en metaal/gelakte enz....

    het zou voor buiten zijn, vaste en liefst inox maar als kwaliteit goed is mag gelakt ook.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast do dec 09, 2010 12:31 am

    sacima schreef:
    fleur schreef:



    sacima

    welk soort van buizen denk je te gebruiken ,want er zijn van soorten,voor binnen of buiten,vaste en flexibel buisen,inox en metaal/gelakte enz....

    het zou voor buiten zijn, vaste en liefst inox maar als kwaliteit goed is mag gelakt ook.




    sacima
    voor buiten heb je het beste nodig,dubbelwandige geisoleerde vaste buis in KWALITEIT inox --duur... maar voor levenslang
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast do dec 09, 2010 12:59 am

    oke dan ben ik dus niets met de luchtgeisoleerde van 40euro de meter Crying or Very sad , het was te proberen ik dacht een lichtpuntje gezien te hebben om het iets goedkoper te doen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gast do dec 09, 2010 1:26 am

    sacima schreef:oke dan ben ik dus niets met de luchtgeisoleerde van 40euro de meter Crying or Very sad , het was te proberen ik dacht een lichtpuntje gezien te hebben om het iets goedkoper te doen.




    samica

    bij vriesweer krijg je gegarandeerd problemen en denk eraan (de gierigheid bedriegd de wijsheid)

    Gesponsorde inhoud


    Enkel of dubbelwandige afvoer? Empty Re: Enkel of dubbelwandige afvoer?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 6:23 am