Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 19 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 19 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
steven
stoffel
6 plaatsers

    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Gast ma aug 30, 2010 5:36 pm

    hoi,

    We twijfelen heel sterk tussen een pelletkachel en een houtkachel. Vandaag is een installateur langs geweest om een offerte te maken voor een schouw. Terwijl vroegen we zijn mening over de keuze tussen een houtkachel en een pelletkachel.

    Hij koos voor houtkachel. Reden: met een pelletkachel krijg je het niet warm genoeg als het echt vriest buiten, en het maakt lawaai omdat die molen constant draait. Hij kende veel mensen die over deze 2 dingen 'klagen'.

    Wat bevelen jullie (liefst neutrale particulieren) ons aan? Wat zijn jullie ervaringen? Hoelang hebben jullie al een pelletkachel?

    Uiteindelijk staat het nog in zijn kinderschoenen en zal het mssn steeds beter worden en kunnen we mssn wachten en later een pelletkachel kopen...

    We wonen in oud huis, waarvan het dak goed geïsoleerd is, dubbel glas, maar geen muurisolatie. Het zou om 2 ruimten gaan van 120m³ tesamen. En iK heb het graag echt goed warm!!! Wink

    Onze voorkeur gaat nu naar een Edilkamin Polaris (12 kW) iemand ervaring met deze specifiek


    Benieuwd naar jullie mening,

    Samiya


    Laatst aangepast door samiya op ma aug 30, 2010 6:20 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Gast ma aug 30, 2010 5:49 pm

    Wij hebben vorig jaar onze houtcassette vervangen door een pelletinbouw en zijn daar redelijk tevreden over.
    Sterk minpunt is inderdaad het geluid maar aangezien we telkens opnieuw gekliefd hout moesten inkopen, stapelen en terug binnenhalen leek ons het pelletsysteem eenvoudiger. Als je echter zelf over een goede houttoevoer beschikt ...
    Twee ruimtes van 120m³ is met één kachel niet haalbaar, zeker niet met 12 kW. Waarschijnlijk zijn die ruimten dan nog onderverdeeld in kamers ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Gast ma aug 30, 2010 5:53 pm

    Ha Samiya,

    ik heb vanaf 1976 tot vorige winter hout gestookt in verschillende soorten kachels en een tijd lang als hobby een haardhoutzagerij voor derden gehad. Nadeel van hout is het verkrijgen, zelf zagen en bewerken of kant en klaar kopen, en dan de opslag. Ik ben er mee gestopt en vind het voordeel van een pelletkachel het gemak van de bediening, druk op de startknop en 15 minuten later heb je warmte.

    Dat een pelletkachel lawaai maakt is onzin, hij produceert wel geluid vanwege de ventilator maar of dat zo storend is....en in de kinderschoenen staat de pellettechniek beslist niet.

    Het argument dat je het met een pelletkachel niet warm zou krijgen is flauewkul, het vermogen in Kw van een hout- of pelletkachel verschilt echt niet en de opwarmtijd van een pelletkachel is kleiner.

    Ik zou dus gewoon kijken naar een pelletkachel die aan jullie behoefte voldoet.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Gast ma aug 30, 2010 8:11 pm

    Ik heb vorige winter met mijn 11 kw/h pelletkachel zo'n 160m³ onderverdeeld in 3 ruimtes, perfect kunnen verwarmen. 23° halen was absoluut geen probleem. Mijn muren zijn goed geisoleerd, maar mijn kap minder. Het plafond in de living is ook de (houten)vloer boven, dus hier gaat waarschijnlijk ook warmte verloren.

    Voel je vrij om eens langs te komen als je in de buurt woont of komt.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Gast ma aug 30, 2010 8:26 pm

    Hoi,

    Bedankt voor de info!

    @Cantodea; van welke streek ben je? We zouden het wel fijn vinden eens een kachel te zien en vooral te horen branden. Is het de kachel op je foto? Van welk merk is het?

    Groetjes,
    Samiya
    stoffel
    stoffel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 97
    Leeftijd : 57
    Registration date : 04-01-09

    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van stoffel ma aug 30, 2010 8:43 pm

    van welke streek bent u, samiya?
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van steven ma aug 30, 2010 10:56 pm

    Samiya,

    een pelletkachel hoor je door de ventilator die draait, maar ondertussen hoor ik dat zelfs niet meer.

    zelf verwarm ik meer ongeveer 110m³ met mijn pelletkachel met kanalisatie. ben daar heel tevreden over en ook over de temperatuur. als de kachel goed afgesteld staat kan je daarmee heel goed verwarmen.

    voor mij is het grote voordeel dat ik mijn kachel kan instellen zodanig dat hij rond 5u30 begint te branden en tegen dat ik beneden ben het lekker warm is. de kachel ontsteekt automatisch.

    Dit hetzelfde voor 's avonds. voor ik thuis kom van mijn werk is het al aangenaam warm in huis en rond 23 uur schakelt hij zichzelf uit.

    met een gewone houtkachel heb je deze luxe niet.

    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Gast di aug 31, 2010 6:30 am

    samiya schreef:Hoi,

    Bedankt voor de info!

    @Cantodea; van welke streek ben je? We zouden het wel fijn vinden eens een kachel te zien en vooral te horen branden. Is het de kachel op je foto? Van welk merk is het?

    Groetjes,
    Samiya

    De kachel is een Piazzetta P962 en wij wonen te Kortemark, nabij Diksmuide-Torhout-Roeselare (West-Vlaanderen). Het is idd. de kachel op de foto.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Gast di aug 31, 2010 9:42 am

    Stoffel: we zijn van de regio Wingene

    Cantodea: Je kachel zal nu waarschijnlijk nog niet aan staan, maar als het eens een koude dag is, dan zouden we graag eens langskomen als dat echt geen bezwaar is.


    Mvg,
    Samiya
    stoffel
    stoffel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 97
    Leeftijd : 57
    Registration date : 04-01-09

    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van stoffel di aug 31, 2010 6:30 pm

    mocht de regio roeselare menen makkelijker te bereiken zijn, is het voor mij ook geen bezwaar om eens langs te komen...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Gast wo sep 01, 2010 3:14 pm

    samiya schreef:Stoffel: we zijn van de regio Wingene

    Cantodea: Je kachel zal nu waarschijnlijk nog niet aan staan, maar als het eens een koude dag is, dan zouden we graag eens langskomen als dat echt geen bezwaar is.


    Mvg,
    Samiya

    Inderdaad, de kachel staat nu nog niet aan. Waarschijnlijk zal dat ergens in oktober zijn, maar je mag gerust al eens eerder langskomen - ik kan de kachel eventueel eens opstarten en de werking tonen.

    groeten,
    Cantodea (Johan)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Gast do sep 02, 2010 6:17 pm

    Dag Samiya,
    Welkom op dit forum.
    Ik heb een paar jaar geleden mijn huis verbouwd en ben nadien "enkel" met pellets gaan verwarmen.
    Mijn kachel ( foto als avatar) MCZ vega 8.7 kw verwarmt onze 190 m³ woonruimte uitstekend... ook bij de min 15 van vorige winter. Verleden jaar ( strenge en lange winter)verstookte ik een 125 zakken badgers. ( om en bij de 500 euro)
    Bij ons is het woongedeelte wel 1 geheel met een goed geïsoleerd plat dak,zodat de warmte goed verdeelt wordt.
    De worm hoor je nauwelijks... enkel als hij opstart draait hij iets sneller en hoor je hem ( omdat je dan eigenlijk ook niets anders hoort).
    Eens de kachel brand hoor je hem echt niet meer. De ventilator kan je instellen maar zelfs op automatisch vind ik hem nooit storend. De inbouwgascassette bij mijn ouders maakt veel meer lawaai voor véél minder warmte.
    Ik heb gekozen voor Pellets en daar heb ik geen spijt van.
    Ik snap niet waarom uw winkelier zegt dat een houtkachel beter zou verwarmen.
    Groetjes Nikske kampvuur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Gast do sep 02, 2010 8:25 pm

    Hoi,

    Bedankt voor de reacties. Het heeft toch al een beeld.
    Ik vraag me wel nog af of het geluid te maken heeft met de kw van de kachel, omdat de meningen hier op het forum toch verdeeld zijn. Is het luider naargelang je een zwaarder model kiest?
    Als we nu beslissen voor een pelletkachel, welk merk en type zouden jullie ons aanbevelen. Liefst rond de 12kw

    Groetjes,
    Samiya
    avatar
    bart b
    verkoper


    Man Aantal berichten : 223
    Leeftijd : 45
    Registration date : 06-02-09

    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van bart b do sep 02, 2010 9:09 pm

    hey

    ik zou kiezen voor de nieuwe Edelkamin

    Type Moon Of Cherry

    Zeer stille ventilator is 11 kw

    deze past de instellingen zelf aan rookgas /pellet /toevoer

    Is dit voor op bestaande schouw??

    mvg
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Gast vr sep 03, 2010 8:14 am

    Goeiemorgen,

    Nee, we moeten nog een buis laten steken, waarschijnlijk langs binnen tot aan het plafond en dat zo naar buiten. De bestaande schouw is heel oud, smal en wordt afgebroken.

    Ik zoek deze twee even op, bedankt.

    Samiya
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Philip vr sep 03, 2010 12:54 pm

    onze vorige strenge winter met de extraflame hier helemaal gene kou geleden
    kachel ging nooit hoger dan stand 1 om het warm te houde
    terwijl mijn schoonzus een houtkachel met vent heeft en buren een houtcassette ook met ventilator
    deze hoor je evenhard als een pellet kachel blazen hoor
    laat je niks wijsmaken
    de enige kachels en pelletkachel die miniem zijn aan lawaai zijn deze zonder ventilator
    en zonder vent zal je het met de hout kachel op stralings warmte ook moeilijk gaan warm krijgen als je der maar 1 gebruilt


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Gast vr sep 03, 2010 4:33 pm

    Al eens gedacht aan een combi die hout en pellets aankan? Jolly-mec, CTM,foghet, ctpasqualicchio , bruner, enz.

    Ik zou er zelf ook een willen plaatsten. Het enige probleem is informatie en dealers vinden in belgie.

    Frank
    stoffel
    stoffel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 97
    Leeftijd : 57
    Registration date : 04-01-09

    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van stoffel vr sep 03, 2010 7:16 pm

    nature line heeft een combi, dacht ik, en een dealer: in aartrijke desender, goede service zelfs, mijn pelletkachel is ene die enkel pellets verorbert, maar wel de zwaarste kachel, van 13,5 kW
    Geert
    Geert
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 334
    Leeftijd : 51
    Registration date : 02-12-08

    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Geert vr sep 03, 2010 7:55 pm

    een thermorossi 7000 kan ook eventueel omgebouwd worden voor hout


    _________________
    Thermorossi Ecotherm 7000(11/2008)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Gast vr sep 03, 2010 8:10 pm

    Ik heb een Jolly-mec (Zie avatar en info onderaan) gekocht voor mijn nieuwe woning.
    Ben nog volop aan het installeren. Normaal dit weekend ben ik klaar met alle leidingen voor radiatoren en boiler.
    Ik heb na lang zoeken voor deze optie gekozen. Ik heb het voordeel midden in de Ardennen te wonen en hout is hier nog relatief goedkoop. Plus door het werk verzamel ik al een grote hoeveelheid houtafval. Paletten, balken, ...
    Dus, voor mij was dit de beste oplossing. Het toestel is wel niet goedkoop. Je komt snel op 13.000 euro.
    Momenteel heb ik een 13 kw pellet kachel in mijn andere woning.
    Die maakt quasi geen lawaai, iets meer als die op volle toeren draait. Maar dit is enkel voor 20 minuten als het heel koud is. Daarna gaat die snel naar snelheid twee en hoor je de ventilator niet meer.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Gast vr sep 10, 2010 11:41 am

    Hoi,

    We opteren toch om ofwel hout of pellet, dus geen combi.
    Het is al moeilijk genoeg om te kiezen en dan vooral door de zovele tegenstrijdige reacties. Ofwel zijn mensen er helemaal voor, ofwel is het een ramp en hun slechtste aankoop ooit.
    Het spreekt me zeker aan, alleen die tegenstrijdigheid doet ons twijfelen. Als we hout nemen weten we wel wat we kopen en wat we eraan hebben.
    Deze namiddag gaan we eens kijken bij 2 winkels, helaas hebben ze daar wel geen edelkamin (om eens de moon en cherie te zien branden), de meeste verkopen mcz en nog andere mindere bekende merken.
    We houden jullie op de hoogte van onze keuze :-)

    groetjes,
    Samiya
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van player vr sep 10, 2010 1:56 pm

    Bij ons was de keuze tussen hout/gas of pellets.

    Aangezien mijn vrouw als eerste thuis is s'avonds viel de houtkachel al weg aangezien zij geen werk aan de kabel wou hebben (en het vuur aandoen en knabben opleggen,...)
    Aangezien ik een kachel wou voor de warmte en niet voor de gezelligheid viel voor mij de gas weg. Zo zijn de pelletkachels overgebleven en ik heb er na 1 jaar nog geen spijt van.


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Gast vr sep 10, 2010 11:16 pm

    ik heb bijna 2 jaar een pelletkachel en ben er tevreden over
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van steven vr sep 10, 2010 11:32 pm

    Samiya,

    Er zijn heel veel verkopers van Edilkamin. MCZ is zeker geen onbekend merk en zo zijn er nog een hele reeks gekende.

    Kijk eerst eens goed rond en informeer je degelijk


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Gast za sep 11, 2010 8:02 am

    Hoi,

    Ja, komt wat verkeerd over, ik bedoel dat mcz en edelkamin de bekendste merken zijn en dat ik van de andere minder lees of terug vind. We hebben nu ecoteck ook nog gezien (en gelezen Wink Maandag of in de loop van de komende week gaan we nog eens bij een edelkamin verkoper kijken.
    En dan moeten we beslissen hé..

    Groetjes,
    Samiya

    Gesponsorde inhoud


    pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag? Empty Re: pellets of houtkachel advies gekregen, jullie mening graag?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 03, 2024 4:16 am