Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 20 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 19 gasten

dirk deboeuf


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+5
francky
erwin
ann
jeanhup
pedro
9 plaatsers

    Pelletkachel voor veranda

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor veranda Empty Pelletkachel voor veranda

    Bericht van Gast wo okt 20, 2010 7:39 pm

    Beste,
    Wij overwegen een aankoop van een pelletkachel voor onze veranda van ongeveer 23 vierkante meter. Veel glas, wel hoogrendements. Verkoper stelde voor om de Face air van 6 kw + een dubbelwandige schoorsteen naar buiten via de alluminium wand.
    Lijkt dit het overwegen waard of is de ruimte te klein? Het is er soms wel wat vochtig.
    Alvast bedankt, ik ben een leek in kachels.
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4749
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van pedro wo okt 20, 2010 9:53 pm

    Hoi Chris,

    ik heb hier ook nog es op het punt gestaan om in onze veranda(ongeveer 20m2) een pelletkachel te zetten.
    Onze veranda staat tss 2muren met polycarbonaatplaten(3wandig) en een grote venster en schuifraam.We krijgen de veranden dus heel snel warm maar ie koelt ook wel vlug af.

    Uiteindelijk toch geen pelletkachel aangeschaft voor de veranda omdat ik de ruimte in mijn geval te klein vind,en dat ik de investering in deze toch wel serieuze kost niet helemaal zag zitn.
    Ook met het feit dat er dan een schoorsteen naar buiten moest geplaatst worden,door het dak in ons geval,en dat ging volgens mij alleen maar problemen geven met vocht en dergelijke.
    Onze veranda is net zoals de uwe soms wat vochtig wat de elektronica wss ook niet 100% ten goede zal komen.Nu verwarmen we nog altijd met gas en heb me een paar weken terug zo een laserkacheltje(op petroleum,maar helemaal automatisch en reukloos) aangeschaft.

    Best eventjes de + en - puntjes tegenover elkaar zetten en kijken wat er in uw geval het beste is.Ook es afwegen of de financiele kost opweegt tegen het gemak/of ongemak ervan.

    Grtz,
    Pedro


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van jeanhup wo okt 20, 2010 10:10 pm

    chris67 schreef:Wij overwegen een aankoop van een pelletkachel voor onze veranda van ongeveer 23 vierkante meter. Veel glas, wel hoogrendements. Verkoper stelde voor om de Face air van 6 kw + een dubbelwandige schoorsteen naar buiten via de alluminium wand.
    Lijkt dit het overwegen waard of is de ruimte te klein? Het is er soms wel wat vochtig.
    Alvast bedankt, ik ben een leek in kachels.
    Dat de ruimte klein is is op zich niet zo'n probleem. We hebben een ruimte van dezelfde grootte die met een 6kW pelletkachel verwarmd wordt. Dit gaat prima door de kachel 's morgens een uur of 2 op de laagste stand te laten branden en 's avonds nog een uur of 3.
    Een nadeel van jouw veranda is waarschijnlijk wel dat de ruimte met zijn vele glas en aluminium wand maar een beperkte warmtebuffercapaciteit heeft. Hij zal dus snel opwarmen en - zodra de kachel gestopt is - ook weer snel afkoelen. Dit resulteert in een pelletkachel die vaker voor kortere duur zal moeten branden om de temperatuur enigszins constant te houden.
    Het vocht zal niet zo'n probleem zijn voor de gemiddelde pelletkachel: het zal niet op de regelunit condenseren.
    Als je de luchtaanvoer voor de verbranding gewoon uit de ruimte haalt ontrekt de pelletkachel ook nog vochtige lucht aan je ruimte (wel zorgen dat er genoeg frisse lucht binnen kan komen).

    groet,

    Jean


    Laatst aangepast door jeanhup op wo okt 20, 2010 10:17 pm; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : typefoutje)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van Gast do okt 21, 2010 10:21 am

    Alvast bedankt voor jullie snelle reacties.
    Ik heb nog wat prijzen opgevraagd en laat zeker nog iets weten.
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4749
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van pedro do okt 21, 2010 12:50 pm

    Hetgene wat in me opkomt is een Thermorossi 1000,niet duur in aankoop en niet overdreven zwaar.....


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van Gast do okt 21, 2010 1:11 pm

    Of een Saey Kali?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van Gast do okt 21, 2010 2:39 pm

    Thermorossi 1000 7KW 1450.00€
    Edilkamin seven 7KW 1860.00€
    Italiana camini Junior 7KW 1699.00€
    Extraflame Rosy 5.8KW 1778.00€
    MCZ Mercury 8KW 1895.00€
    MCZ Kaika 6KW 1950.00€

    En zo zijn er nog veel meer uiteraard.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van Gast do okt 21, 2010 2:43 pm

    Ik zou ook gaan voor een Saey of een Rika. Deze kachels hebben geen ventilatoren en warmen de ruimte op enkel door afstraling.
    Hierdoor warmt de ruimte wel trager op, maar ik denk dat dit in uw geval geen probleem zal zijn. Ik ben niet zeker, maar ik denk dat de nieuwe Saey's zichzelf volledig uitschakelen eenmaal de gewenste temperatuur is bereikt en zichzelf terug inschakelen wanneer de temperatuur terug zakt. Dit zou dus ideaal zijn voor uw veranda me dunkt. Laat je in ieder geval goed informeren.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van Gast do okt 21, 2010 3:12 pm

    @cantodea,

    Ik denk eerder dat een toestel met een convectieventilator zeker beter zal zijn in deze situatie door de grote hoeveelheid glasoppervlak. Automatisch aan & uitschakelen is voor een veranda zeker niet ideaal aangezien de temperatuur snel oploopt, maar ook terug afloopt.
    Hierdoor zou het toestel dikwijls aan en uit gaan schakelen wat een hoger stroomverbruik als gevolg zal hebben.

    Groeten,

    Vandebosch
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van jeanhup do okt 21, 2010 3:29 pm

    vandebosch schreef:@cantodea,

    Ik denk eerder dat een toestel met een convectieventilator zeker beter zal zijn in deze situatie door de grote hoeveelheid glasoppervlak. Automatisch aan & uitschakelen is voor een veranda zeker niet ideaal aangezien de temperatuur snel oploopt, maar ook terug afloopt.
    Hierdoor zou het toestel dikwijls aan en uit gaan schakelen wat een hoger stroomverbruik als gevolg zal hebben.

    Groeten,

    Vandebosch

    Ik zie de voordelen van een toestel zonder ventilator ook niet direct. Daarnaast zijn deze aanmerkelijk duurder dan de toestellen met ventilator. Overigens zijn sommigen daarvan ook in te stellen om zelf af te slaan bij een bepaalde maximum temperatuur en weer aan te slaan bij het bereiken van een bepaald minimum. Als je de bandbreedte maar goed kiest (b.v. max 21, minimum 17) dan kun je de frequentie van aan- en uitgaan zelf bepalen.

    groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van Gast do okt 21, 2010 4:17 pm

    Heren is er geen vochtigheidsrisico? Als Chris die veranda permanent wil verwarmen zie ik geen problemen maar wat als die regelmatig een tijd niet gebruikt gaat worden? Voorzien jullie geen problemen? Is dat vochtigheidsprobleem oplossen niet een eerste vereiste? Of overdrijf ik?
    Groeten,
    ss
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van jeanhup do okt 21, 2010 4:45 pm

    Dat vochtigheidsprobleem is natuurlijk moeijlijk in te schatten op basis van de gegeven informatie. Maar ik neem niet aan dat het water door de veranda stroomt. Ik schat in dat dit de ruimte in het huis is waar het meeste vocht in de lucht condenseert ivm het grote glas- en aluoppervlak.
    Tegen dat soort vocht zijn de meeste pelletkachels wel bestand, zo lang er maar geen water op de regelunit komt. Maar de vochtige lucht zal niet condenseren op de kachel of op de regelunit. Daarom schat ik het risico voorlopig vrij klein in.

    groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van Gast do okt 21, 2010 5:03 pm

    Bedankt voor de deskundige info Jean, Chris zal er wel iets aan hebben denk ik.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van Gast do okt 21, 2010 8:50 pm

    Ja, allen nog ééns zeer hartelijk bedankt voor de talrijke nuttige berichten.
    Het vocht loopt inderdaad niet door de veranda, maar op natte dagen is er soms een luchtvochtigheid van rond ogf iets boven de 70%.
    Bedankt, en tot later,
    groeten,
    Chris
    ann
    ann
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 285
    Leeftijd : 57
    Registration date : 25-01-10

    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van ann do okt 21, 2010 10:53 pm

    Als je toch wat vochtproblemen hebt, kan dat wijzen op vrij veel koudebruggen. Laat je vermogen dan ook het best berekenen alvorens tot aankoop over te gaan. Het kan zijn dat 6 kW hier toch te weinig blijkt...
    Als het een ruimte is die niet constant gebruikt wordt, is een snelle opwarming waarschijnlijk aangewezen. Ik zou dan zeker opteren voor een systeem met ventilator.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van Gast zo dec 19, 2010 1:33 pm

    Ik ben zeer tevreden over de pelletkachel in veranda, MCZ Face, 6 kw:

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van Gast zo dec 19, 2010 1:38 pm

    Weeral een tevreden pelletstoker, succes verder!

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van Gast zo dec 19, 2010 2:01 pm

    Dankjewel, het is een prachtige uitvinding.

    Groetjes,
    Chris
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van Gast zo dec 19, 2010 2:25 pm

    Het is ook wel een zuinige kachel denk ik met min verbruik 0,5kg/u.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van Gast wo jan 05, 2011 7:03 pm

    ook juist een pelletkachel (8kw) laten installeren in de veranda (30m²). Maar dat ding moet toch een hele lange tijd opstaan om temp van +/- 5° wat aangenaam te krijgen ...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31491
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van erwin wo jan 05, 2011 7:20 pm

    jokke schreef:ook juist een pelletkachel (8kw) laten installeren in de veranda (30m²). Maar dat ding moet toch een hele lange tijd opstaan om temp van +/- 5° wat aangenaam te krijgen ...

    is hij goed afgesteld
    moet normaal toch lukken hoor met 8kw
    tenzij er veel warmte weggaat langs het glas natuurlijk
    is alles geisoleerd


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van Gast wo jan 05, 2011 7:37 pm

    we hebben superisolerend glas... even op staan kijken, en blijkbaar komen er ook vonkjes uit de schouw soms.. Misschien een probleem met afstelling? Ken er (voorlopig) niks van... Morgen eens bellen naar de installateur.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van Gast wo jan 05, 2011 7:45 pm

    jokke schreef:we hebben superisolerend glas... even op staan kijken, en blijkbaar komen er ook vonkjes uit de schouw soms.. Misschien een probleem met afstelling? Ken er (voorlopig) niks van... Morgen eens bellen naar de installateur.

    hoi
    welk merk en typpe van kachel is het ??
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van Gast wo jan 05, 2011 7:49 pm

    MCZ ego air 8kw
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van francky wo jan 05, 2011 8:02 pm

    jokke schreef:MCZ ego air 8kw

    Dat moet zeker lukken met die kachgel !
    Ben gisteren gaan zien naar zo een amai dit heeft nog wat !
    Stond wel heel open ! in de schouwroom.
    Kwam niet op een zakje pelets ,maar toch....
    Heb zelf een zibro carmen van 11 kw en hij was toch nog wat stiller.

    Gesponsorde inhoud


    Pelletkachel voor veranda Empty Re: Pelletkachel voor veranda

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 7:28 pm