Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 10 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 10 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van Gast zo okt 31, 2010 6:04 pm

    Ik heb hier overal al gezocht maar kan niet meteen iets vinden wat ideale temperatuur is van rookafvoergassen. Gisteren had ik vb hele dag rond de 70°, hele tijd op laagste stand gebrand en bijna constant in eco. Vandaag andere pellets en het is nu rond de 78°. Is dit te laag? of is het juist goed om lage temperatuur te hebben?

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van Gast zo okt 31, 2010 8:46 pm

    Niemand een idee?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van jeanhup zo okt 31, 2010 9:03 pm

    Kristel,

    Bij mijn kachels is dat te laag. Die beginnen pas met het interieur te verwarmen als de rookgassen 90°C zijn. Dit is volgens mij om te voorkomen dat er teveel condensatie in de rookkanalen optreedt en om de maximale efficientie te bereiken (een koude kachel zal minder efficient branden).

    Of dat voor een Phebo Stufe ook zo is weet ik eigenlijk niet, maar het lijkt me een vrij universeel principe.

    groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van Gast zo okt 31, 2010 9:11 pm

    Mijn kachel staat afgesteld op 65° voordat ze begint te ventileren. Ze draait nu wel hele tijd in laagste stand en in eco en ik haal de temperatuur die ik vraag. Die temperatuur van de rookafvoergassen is dat de temperatuur die naar buiten gaat of de temperatuur die hier binnen uit de kachel komt?

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van Gast zo okt 31, 2010 9:14 pm

    hoi
    sederd vrijdag brand mijn mcz muza
    ben een lijst aan het maken met test van verschillende pellets dat ik nu test
    de kachel brand al drie dagen op verschillende pellets
    in de laagste stand meet ik de rookgastemp en de ventilatie temp
    de rookgassen zijn van drie soorten pellets bijna gelijk zo,n 90 graden
    de venttilatie temp verschild toch de lijst zal ik posten na de volledige test
    ruit is na drie dagen nog altijd glashelder wel een heel klein beetje wazig na een zak colruyt , olimp ,en normandy pellets
    de assen van alle drie de merken bijna nichil
    voorlopig zeeeeeeeeeer tevreden is hier constant 26 graden op 145 kubiek
    is aangesloten zonder flex op oude gemeste schouw van 8 a 9 meter hoog
    groeten jl
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van jeanhup zo okt 31, 2010 9:28 pm

    kristel schreef:Mijn kachel staat afgesteld op 65° voordat ze begint te ventileren. Ze draait nu wel hele tijd in laagste stand en in eco en ik haal de temperatuur die ik vraag. Die temperatuur van de rookafvoergassen is dat de temperatuur die naar buiten gaat of de temperatuur die hier binnen uit de kachel komt?

    Groetjes
    Kristel

    Hoi Kristel,

    De temperatuur die hij weergeeft van de rookgassen is de temperatuur van de gassen die naar buiten gaan, nadat ze de warmtewisselaar gepasseerd zijn.

    groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van Gast zo okt 31, 2010 9:32 pm

    Dus als ik dan effe logisch nadenk, hoe lager de temperatuur die naar buiten gaat hoe beter? Of vergis ik me hierin. Ik ben heel tevreden over de gevraagde temperatuur en verbruik, natuurlijk bij deze lage buitentemperatuur is dat makkelijk bereikt. Het nadeel is denk ik dat men ruitje vlug vuil wordt en ook de achterwand zwart, want de kachel brandt nauwelijks voluit.

    Groetjes
    Kristel
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van jeanhup zo okt 31, 2010 9:59 pm

    kristel schreef:Dus als ik dan effe logisch nadenk, hoe lager de temperatuur die naar buiten gaat hoe beter? Of vergis ik me hierin. Ik ben heel tevreden over de gevraagde temperatuur en verbruik, natuurlijk bij deze lage buitentemperatuur is dat makkelijk bereikt. Het nadeel is denk ik dat men ruitje vlug vuil wordt en ook de achterwand zwart, want de kachel brandt nauwelijks voluit.

    Groetjes
    Kristel

    Als je kachel af-fabriek is ingesteld om al bij 65°C de ruimte te gaan verwarmen mag je ervan uit gaan dat de fabrikant ervan overtuigd is dat dit voldoende is voor een goede efficiente verbranding.

    De efficientie van je kachel hangt b.v. af van:
    - benuttingsgraad van alle in de brandstof aanwezige energie.
    - verlies van energie door warmte die met de rookgassen naar buiten afgevoerd worden.

    Op dat laatste punt scoor je natuurlijk goed met een rookgastemperatuur van slechts 70°C. Of je brandstofbenuttingsgraad echter hoog genoeg is, kun je niet echt vaststellen zonder de verbrandingstemperatuur te meten. Overmatige roetvorming is echter geen goed teken (= onvolledige verbranding).
    Dat je raampje en je kachelachterwand vies wordt is dan het minste van je zorgen. CO vorming en roetaanslag op je warmtewisselaar (verlies van overdrachtscapaciteit) kunnen erger zijn.
    Overigens is het normaal dat pelletkachels op de ECO stand iets minder efficient branden en iets meer roet en as produceren dan als ze voluit draaien.

    groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van Gast ma nov 01, 2010 7:30 am

    Dankje Jean, ik had een vermoeden dat het oke was dat de temperatuur laag was maar was niet helemaal zeker,nu ben ik gerustgesteld. Ik heb dan misschien wel iets meer kuiswerk maar een constante temperatuur, nooit te warm en nooit te koud. Een alternatief zou zijn, de kachel een tijdje op hoog vermogen laten branden, een hogere temperatuur hier in huis, kachel tijdje af en als het teveel is afgekoeld terug weer op. Maar dan ga je teveel extreme temperaturen krijgen denk ik.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van Gast ma nov 01, 2010 7:44 am

    Bij m'n Piazzetta hebben de rookgassen bij de laagste stand zo'n 85°. Ik heb idd. ook al gemerkt dat het raampje vlugger vuil wordt als je continu op de laagste stand brand, wat in het tussenseizoen het geval is.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van Gast ma nov 01, 2010 7:55 am

    Is dit nadelig,buiten een beetje extra kuiswerk? Op zich valt het mee, ik denk dat ik ongeveer dikke 5 minuutjes bezig ben, ik haal alle as en stof naar beneden met een verfborstel en zuig ik alles op.

    Groetjes
    Kristel
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van steven ma nov 01, 2010 8:12 am

    Kristel,

    je zal wel moeten opletten indien de temp nog lager gaat. je kachel heeft een minimum temperatuur nodig om te blijven werken.

    ik weet niet wat jouw miminum temp is, maar als die onder dat minimum zakt gaat de kachel in veiligheid en zet zichzelf af.

    Bij mijn kachel is dat 60 graden. Als de afvoergassen kouder zijn dan dit, denkt de pelletkachel dat er iets niet klopt en zet zichzelf uit.


    Mvg,


    Steven


    Laatst aangepast door Steven op ma nov 01, 2010 9:18 am; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van Gast ma nov 01, 2010 8:13 am

    kristel schreef:Is dit nadelig,buiten een beetje extra kuiswerk? Op zich valt het mee, ik denk dat ik ongeveer dikke 5 minuutjes bezig ben, ik haal alle as en stof naar beneden met een verfborstel en zuig ik alles op.

    Groetjes
    Kristel

    Zo doe ik het ook. Of het nadelig is? Ik denk het niet, misschien is het geen vergelijk, maar met je wagen rij je toch ook 80% van de tijd op het laagste vermogen en niet continu op topsnelheid. Ik heb 2 wagens waarvan er nu eentje 10 jaar is met 220000km op de teller en altijd traag meegereden en toch nooit geen problemen gehad, ook niet bij de keuring tijdens de rooktest.
    In ieder geval springt mijn pelletkachel zuining om met zijn pellets en dat is voor mij het belangrijkste, zuinigheid, goed warm hebben en gebruiksgemak en als dat nog eens kan zonder dat de kachel continu vollen bak moet branden, dan is dit toch mooi meegenomen. Bovendien is hij op lagere standen zogoed als onhoorbaar.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van Gast ma nov 01, 2010 8:20 am

    Steven schreef:Kristel,

    je zal wel moeten opletten indien de temp nog lager gaat. je kachel heeft een minimum temperatuur nodig om te blijven werken.

    ik weet niet wat jouw miminum temp is, maar als die onder dat minimum zakt gaat de kachel in veiligheid en zet zichzelf af.

    Bij mijn kachel is dat 60 graden. Als de afvoergassen kouder zijn dan dit, denkt de pelletkachel dat er iets niet klopt en zet zichzelf uit.


    Mvg,


    Stevfen


    Dit is ook zo voor mijn kachel, ze moet minstens 60° hebben of ze valt uit.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van Gast ma nov 01, 2010 8:23 am

    cantodea schreef:
    kristel schreef:Is dit nadelig,buiten een beetje extra kuiswerk? Op zich valt het mee, ik denk dat ik ongeveer dikke 5 minuutjes bezig ben, ik haal alle as en stof naar beneden met een verfborstel en zuig ik alles op.

    Groetjes
    Kristel

    Zo doe ik het ook. Of het nadelig is? Ik denk het niet, misschien is het geen vergelijk, maar met je wagen rij je toch ook 80% van de tijd op het laagste vermogen en niet continu op topsnelheid. Ik heb 2 wagens waarvan er nu eentje 10 jaar is met 220000km op de teller en altijd traag meegereden en toch nooit geen problemen gehad, ook niet bij de keuring tijdens de rooktest.
    In ieder geval springt mijn pelletkachel zuining om met zijn pellets en dat is voor mij het belangrijkste, zuinigheid, goed warm hebben en gebruiksgemak en als dat nog eens kan zonder dat de kachel continu vollen bak moet branden, dan is dit toch mooi meegenomen. Bovendien is hij op lagere standen zogoed als onhoorbaar.

    Ik ben het helemaal met je eens, dit is allemaal nieuw voor mij vandaar dat ik hier en daar nog wat vragen stel, dus tot op heden nog steeds meer dan tevreden over mijn nieuwe aanwinst.

    Groetjes
    Kristel
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van Uthrex ma nov 01, 2010 8:28 am

    cantodea schreef:
    kristel schreef:Is dit nadelig,buiten een beetje extra kuiswerk? Op zich valt het mee, ik denk dat ik ongeveer dikke 5 minuutjes bezig ben, ik haal alle as en stof naar beneden met een verfborstel en zuig ik alles op.
    Groetjes
    Kristel
    Zo doe ik het ook. Of het nadelig is? Ik denk het niet, misschien is het geen vergelijk, maar met je wagen rij je toch ook 80% van de tijd op het laagste vermogen en niet continu op topsnelheid. Ik heb 2 wagens waarvan er nu eentje 10 jaar is met 220000km op de teller en altijd traag meegereden en toch nooit geen problemen gehad, ook niet bij de keuring tijdens de rooktest.
    Als je af en toe een blok hout in je wagen zou 'tanken'. Zou je toch beter af en toe is goed gas geven. Dit om er voor te zorgen dat er geen afzetting gebeurt in uw carburator (of in uw injectiepomp).
    Kachel op laag vermogen geeft volgens mij meer roetaanslag door een minder efficënte verbranding. Die roet plakt overal aan en zal de warmte-afgift doen verminderen. Op tijd dus is doorstoken kan dus zeker geen kwaad. (volgens mij komt het de kachel zelfs ten goede)

    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van Gast ma nov 01, 2010 8:32 am

    Ik denk dat wanneer het kouder wordt die kachel zeker en vast hard zal moeten doorstoken, heb dit vb deze morgen ook al eens gedaan. Maar tussenin houd ik het graag zuinig want dat was de bedoeling van men aankoop Smile

    Groetjes
    Kristel
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van Uthrex ma nov 01, 2010 8:52 am

    Ja, natuurlijk houden we het graag zuinig. En terecht. Maar dat is weer een andere discussie Wink
    Die roetafzetting zorgt er hier voor dat de rookgaskanalen aankoeken. Nu ja, dat is overdreven gesproken. Maar na een stookseizoen moet ik die dingen proper maken en bovendien merk ik zeer goed dat de warmte-afgift veel minder is met die aanslag (maar onze kachel heeft geen ventilator en is dus afhankelijk van de rechtstreekse warmte-afgift).

    Uthrex
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4751
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van pedro ma nov 01, 2010 1:14 pm

    hier is de temperatuur van de rookgassen ook beduidend lager dan vorig seizoen(wel andere pellets en kachel voor de 1ste keer onderhoud laten doen) Het draait hier nu altijd rond de 90°,terwijl ik vorige winter temperaturen had van 178°C!! met Heiz Profi...


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van Gast ma nov 01, 2010 5:15 pm

    Het zijn natuurlijk ook buiten nog vrij zachte temperaturen, dat zal er ook wel mee te maken hebben denk ik.

    Gesponsorde inhoud


    hoge of lage temperatuur rookafvoergassen Empty Re: hoge of lage temperatuur rookafvoergassen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 5:25 am