Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 37 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 37 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    toevoerlucht uit oude schouw

    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 8:53 am

    hoi
    stel je hebt twee gemetste schouwen naast elkaar van 8 meter
    op de ene schouw steek je de uitlaatgassen
    kan je met een pvc buisje lucht uit de andere schouw trekken ????
    aangezien dit ook een trekkende schouw is vraag ik mij af of dit zou lukken ??
    mvg jl

    Geert
    Geert
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 334
    Leeftijd : 51
    Registration date : 02-12-08

    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Geert ma nov 08, 2010 9:17 am

    Volgens mij wel jl, maar ik denk dat er dan een stukje buis op de schouw waar de uitlaat op aangesloten is moet bijgeplaatst worden, en als de schouw waar je wil van aanzuigen vroeger gebruikt geweest is voor een mazoutkachel ga je volgens mij een roetgeur krijgen in je huis.

    mvg, Geert


    _________________
    Thermorossi Ecotherm 7000(11/2008)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 9:21 am

    Aangezien de toevoerlucht enkel gebruikt wordt voor het verbrandingsproces zie ik hier geen probleem in. De kachel zuigt zelf de lucht aan en na toevoering van zuurstof aan de branderruimte gaat alles terug de rookafvoer in.
    Op deze wijze aangevoerde lucht komt niet in de leefruimte.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 12:31 pm

    Ik denk dat hobbymachine gelijk heeft, maar ik zou wel een alu of inox-buis gebruiken i.p.v. PVC, in de instructie van mijn kachel staat duidelijk dat je geen PVC mag gebruiken voor de luchtinvoer.
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 12:36 pm

    ss schreef:Ik denk dat hobbymachine gelijk heeft, maar ik zou wel een alu of inox-buis gebruiken i.p.v. PVC, in de instructie van mijn kachel staat duidelijk dat je geen PVC mag gebruiken voor de luchtinvoer.
    Groeten,
    ss




    en waarom zou dit niet mogen mijn beste vriend?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 12:56 pm

    'k ga een stom antwoord geven: "omdat het in de handleiding van mijn kachel staat".
    Ik moet toegeven dat bij de Neema de invoer zeer dicht bij de hete rookafvoer zit, misschien raden ze het daarvoor af he Fleur, anders zou ik het ook niet weten!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 1:07 pm

    ss schreef:'k ga een stom antwoord geven: "omdat het in de handleiding van mijn kachel staat".
    Ik moet toegeven dat bij de Neema de invoer zeer dicht bij de hete rookafvoer zit, misschien raden ze het daarvoor af he Fleur, anders zou ik het ook niet weten!
    Groeten,
    ss



    stomme antwoorden bestaan niet ss ,maar ik zie niet in waarom het niet zou mogen,natuurlijk als bij een bepaald merk van kachel de buis heeeel dicht bij de uitlaat zit kan ik mij wel voorstellen dat ze het in de handleiding dan afraden voor alle zekerheid.
    hangt af van kachel tot kachel ,ik heb een plastiek buis tot op zolder gemonteerd (aan uiteinde filter geplaatst tegen ongedierte


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 1:45 pm

    fleur
    een buis tot op zolder ? hoe hoog is dit dan en ook op diameter 50 gebleven ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 1:53 pm

    jl schreef:fleur
    een buis tot op zolder ? hoe hoog is dit dan en ook op diameter 50 gebleven ?






    buis heeft een grotere diameter en zit in de schoorsteen en mond uit op zolder
    zolder is juist boven de living.
    reden ;anders wordt er per dag een groot volume warme lucht vanuit de woonkamer aangezogen die verdwijnt door de afvoerbuis...vandaar



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 1:59 pm

    Nog TWEE GROTE voordelen:
    1. Geen kans op CO-vergiftiging aangezien de kachel zijn zuurstof niet uit de kamer gaat binnenhalen!
    2. Minder geluid, het aanzuigen van de lucht rechtstreeks uit de te verwarmen kamer geeft nogaleens "geluids"-klachten!
    Groeten,
    ss kampvuur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 2:06 pm

    ss schreef:Nog TWEE GROTE voordelen:
    1. Geen kans op CO-vergiftiging aangezien de kachel zijn zuurstof niet uit de kamer gaat binnenhalen!
    2. Minder geluid, het aanzuigen van de lucht rechtstreeks uit de te verwarmen kamer geeft nogaleens "geluids"-klachten!
    Groeten,
    ss kampvuur



    dat eerste kan ik moeilijk geloven ss........want bij de dochter staat een thermorossi 7000 en die heeft geen aanvoerbuis,achteraan zit een rooster waar er binnenlucht wordt aangezogen.
    op jou 2 de punt heb je wel gelijk als het gaat over een stralingskachel waar er geen geluid is van ventilatoren



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 2:14 pm

    Geloof het maar, het IS zo!!!Zelfde probleem bij ALLE kachels (mazout, gas, kolen, enz) waar de buitenlucht niet gebruikt kan worden!!!
    Overal waar er verbranding is heeft hiermee te maken! Je stookt je eigen zuurstof op, zeker nu dat er veel huizen zwaar dichtgemaakt worden tegen tocht!
    Daarom moet je ook goed ventileren! Niet alleen om geen schimmels te krijgen hoor!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 2:18 pm

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Deze link voor wie meer wil weten over CO-VERGIFTIGING! spring
    Groeten,
    ss pelletje
    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 2:27 pm

    ss schreef:Geloof het maar, het IS zo!!!Zelfde probleem bij ALLE kachels (mazout, gas, kolen, enz) waar de buitenlucht niet gebruikt kan worden!!!
    Overal waar er verbranding is heeft hiermee te maken! Je stookt je eigen zuurstof op, zeker nu dat er veel huizen zwaar dichtgemaakt worden tegen tocht!
    Daarom moet je ook goed ventileren! Niet alleen om geen schimmels te krijgen hoor!
    Groeten,
    ss




    bij een pelletkachel is dit helemaal niet gevaarlijk ss ,op voorwaarde dat je afvoerbuis rechtsteeks naar buiten loopt en op tijd schoongemaakt wordt ,een pelletkachel heeft een extractiemotor (gedwongen afvoer),bijna alle kachels zijn zelfs luchtdicht afgesloten (de mijne toch)zodoende dat geen verbrandingsgassen door openingen in de woonkamer kan komen
    forum goed doorbladeren van verleden jaar


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 2:39 pm

    CO HEEFT NIETS MET DE AFVOER TE MAKEN MAAR MET AANVOER VAN VERSE LUCHT
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Fleur om te branden heb je zuurstof nodig, zonder aanvoerbuis van buiten of van de zolder/kelder trek je die rechtstreeks uit de kamer!!! Neem dat nu toch aan! heel kwaad
    Echt, geef aub geen verkeerde info aan de pelletgebruiker, als je de lucht uit de te verwarmen kamer trekt moet je zorgen dat er in de kamer aanbod is aan verse lucht (ventilatie!), zoniet ben je verkeerd bezig.
    STOOK VEILIG!
    Groeten,
    ss kampvuur


    Laatst aangepast door ss op ma nov 08, 2010 2:42 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : a vergeten typen...)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 3:33 pm

    NOG IETS, IK DACHT DAT FLEUR VROEGER ELECTRISCH VERWARMDE MET ACCUMULATIE... Wel dan is er geen gevaar voor CO!
    Alle Hout-,pellet-, kolen-, gas-, mazoutkachels, enz... verbruiken zuurstof, geen zuurstof=geen vlammen=geen verbranding=geen verwarming. Dus bij al deze voorbeelden moet je een zuurstofaanvoer hebben, neem je hem niet van buiten, dan neem je hem van binnen de te verwarmen kamer en als je in die kamer geen ventilatie voorziet (grote kieren, ventilatierooster, open raam,open deur, enz... dan krijg je, eerder dan je kachel, gebrek aan zuurstof in je hersentjes! En als niemand het merkt, hebben je dichtste familieleden recht op een dagje vakantie voor je begrafenis vrees ik... zot

    Best is volgens mij dus om de invoer voor de kachel of van buiten, of vande zolder (Fleur, je zit goed), de kelder of zelfs de open spouw aan te voeren met een buis! Doe je dat niet, voorzie dan genoeg ventilatie!
    Niet dat ik iemand bang wil maken he...
    ss kampvuur
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Uthrex ma nov 08, 2010 3:52 pm

    @ss
    Rustig blijven, diep ademhalen (al dan niet met de venster open) en tel is tot 1000 ofzo. Na een tijdje zal je hartslag terug dalen....
    En of CO vergiftiging hetzelfde is als zuurstofgebrek in de kamer durf ik sterk te betwijfelen, het zal wel net iets ingewikkelder in elkaar zitten.

    Wat betreft die pvc buis zullen ze wellicht bedoelen dat wanneer de aan -en afvoer door hetzelfde kanaal gaat (een voorgemetste schouw dus), mag je geen pvc gebruiken. De hete afvoerrookgassen (scrabble woordje) zullen het buisje doen smelten.
    Wel is ergens gelezen dat het een goede manier is, aangezien uw verse dan reeds verwarmd is voor hij de kachel in gaat.
    En het rendement gaat naar boven omdat de kachel niet de juist verwarmde lucht terug uit uw kamer haalt (eindeloze loop)

    @jl,
    Ik zou ook een buisje tot boven trekken zodat de verse lucht van buiten komt. Misschien gaat de kachel wel problemen geven bij teveel schouwtrek?

    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 3:57 pm

    IS ER EEN DOKTER IN DE ZAAL? Pardon, op pelletforum bedoel ik
    CO vergiftiging is o.a. het gevolg van zuurstofgebrek! duivel
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 3:58 pm

    inderdaad er is hier geen sprake of vraag van co vergiftiging he

    just achter pc buisje geweest en elleboogjes
    mmm elleboogjes zitten te los op de luchtinlaat
    zal iets anders moeten zoeken
    die buis van de luchtinlaat is eigenlijk maar 47 a 48 mm
    en nee ik draai er geen alutape rond zal iets zoeken die er op spand
    iemand suggesties ??????
    ik denk ook voor problemen van lucht aan te zuigen bij een grote schouwtrek
    zal een buisje naar buiten trekken denk ik
    bestaan er platte of rechthoekige pvc luchtkanalen
    ronde pvc afvoerbuis is gruis en rond en toon niet mooi in de living he


    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 4:00 pm

    Sorry voor de afwijking JL...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 4:31 pm

    Koolmonoxide ontstaat door onvolledige verbranding van hout, olie of gas en dan vooral in open toestellen zonder eigen afvoer.

    Bij een pelletkachel is er sprake van een gesloten, geforceerd systeem waarbij het bijna uitgesloten is dat verbrandingsgassen in de leefruimte komen. Ventilatie is raadzaam vanwege het binnenklimaat, zeker in modern ge-isoleerde huizen omdat die vaak potdicht zijn.

    Ik heb zelf in de kelder een raam op een kier staan, noodzakelijk omdat er een draadloze elektronische verklikker op zit die ervoor zorgt dat de afzuigkap kan werken. Dit levert voldoende frisse lucht op om veilig te kunnen stoken, temeer daar ik de verbrandingslucht voor de pelletkachel uit de kelder betrek.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31529
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van erwin ma nov 08, 2010 6:56 pm

    Een tekort aan verse lucht (zuurstof) zorgt voor CO-vorming IN de kachel, deze CO word mee afgevoerd met de rookgas en zal weinig of geen risico geven binnen.

    Maar het is natuurlijker ook gezonder om niet alles potdicht af te sluiten.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gast di nov 09, 2010 9:37 am

    Ik wil niet vervelend doen, maar enkele weken geleden stond er een bericht op het forum waarbij iemand ongerust was omdat er rookgassen uit de inlaat van zijn kachel kwamen, ik vind het echter niet terug! Maar dat zegt al genoeg dat je toch ook met de pelletkachel het probleem "CO" niet kan negeren!
    Groeten,
    ss

    Gesponsorde inhoud


    toevoerlucht uit oude schouw Empty Re: toevoerlucht uit oude schouw

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 6:34 pm