Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 42 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 42 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    stralingskachel of kachel met ventilator

    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 10:15 pm

    in vele topic s zijn er meninggsverschillen over beide kachels.
    wat zijn nu eigenlijk voor en nadelen tussen beide ?
    wat is doorslaggevend om tussen beide te moeten kiezen?
    graag jullie mening pelletforum
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 10:32 pm

    Lijkt me duidelijk werken

    Straling - voor een gezellig hoekje in een woning waar de CV een handje kan toesteken
    (nadeel - opstarttijd)

    Ventilator - voor een ruimte waar snelle opwarming nodig is
    (nadeel - lawaai en rondvliegend stof )

    Kanalisatie - voor het verdelen van warmte in verder gelegen ruimten
    (nadeel - men verliest warmte bij de bron )

    In dit opzicht heb ik gekozen voor mijn systeem maar ik sta open voor andere gedachten. scratch
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast ma nov 08, 2010 11:12 pm

    hoeveel zou het verschil in verbruik in pellets zijn moest men een identieke ruimte verwarmen tot vb 25graden met de 2 bovenvermelde kachels ?
    zijn de verkopers daar van op de hoogte .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast di nov 09, 2010 9:45 am

    Bij mijn zoektocht twijfelde ik vooral tussen Superior en MCZ, maar ik ben ook met Rika bezig geweest. De leverancier waar ik mijn kachel gekocht heb, levert ook Rika. Mij werd een Revo aangeboden.

    Mijn "ontdekkingen":
    + Mij is verteld dat een Rika toch zeker een half uur meer nodig heeft om een ruimte op dezelfde temperatuur te krijgen t.o.v. een pelletkachel met ventilator.
    + Het probleem van rondvliegend stof door een "klassieke" pelletkachel heeft me wat parten gespeeld aangezien ik last van stof heb. Maar momenteel wordt ons huis verwarmd door elektrische accumulatoren, en die blazen ook. Vergeleken met de zomer - en vergeleken met mijn vorige woning met radiatoren - heb ik niet meer last van mijn allergie.
    + Een Rika kan ook wel degelijk geluid maken bij het aanzuigen van lucht. Dan krijg je een licht fluitend geluid door het venturi effect. Kan ook vervelend zijn. Is wel op te lossen door een aparte luchtaanvoer door de buitenmuur.
    + Ik had 11 kW vermogen nodig, en die kan Rika niet leveren. De Topo geeft 10 kW, maar die kost dan ook een slordige 4483,- EUR excl. BTW. T.o.v. Superior bijna 800,- EUR verschil. Beetje teveel.
    + Rika zou "meer" warmte leveren doordat zij pretenderen gebruik te maken van de Oostenrijkse normen, die strenger zijn. 9 kW zou dan "gelijkwaardig" zijn met 11 kW, maar dat wou de verkoper mij niet hard maken. Ik zou met een Revo van 9 kW 80% van mijn warmtebehoeften kunnen dekken. Dat vond ik onvoldoende aangezien ik mijn elektrische accumulatoren op pensioen wil sturen.

    Pesno

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31527
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van erwin di nov 09, 2010 10:38 am

    pesno schreef:
    + Rika zou "meer" warmte leveren doordat zij pretenderen gebruik te maken van de Oostenrijkse normen, die strenger zijn. 9 kW zou dan "gelijkwaardig" zijn met 11 kW, maar dat wou de verkoper mij niet hard maken. Ik zou met een Revo van 9 kW 80% van mijn warmtebehoeften kunnen dekken. Dat vond ik onvoldoende aangezien ik mijn elektrische accumulatoren op pensioen wil sturen.Pesno

    9 = 11
    dat zijn verkoopspraatjes Shocked

    waarom je accumulatoren niet als reserve achter de hand houden
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Block di nov 09, 2010 10:41 am

    Wat bedoelen ze met rondvliegend stof? Ventilator loopt toch over een hopelijk zuivere warmtewisselaar?


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast di nov 09, 2010 11:08 am

    @erwin123

    Dat zijn inderdaad verkoopspraatjes. Ik ben er ook nooit ingetrapt. De accumulatoren blijven wel degelijk in huis, ik wil ze enkel niet meer gebruiken.

    @Block,

    Het heeft vooral te maken met gewoon huisstof dat vrijkomt bij kleren, enz. Dat stof ligt normaal vooral op kasten, vloeren. Bij één van mijn accumulatoren die kort bij een venster staat, merk ik dat er nogal wat stof op het venstertablet ligt. In elk geval veel meer als bij andere vensters.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast di nov 09, 2010 11:24 am

    Ik denk dat je zonder ventilator in een lange rechthoekige ruimte de warmte niet/zeer moeilijk egaal verdeeld krijgt. Zelfs als je een stralingskachel in het midden van een dergelijke ruimte kan zetten zul je een "grootouders effect" krijgen, nml. hoge warmte rond de kachel (met de kat erachter Laughing )en vriesblommekes op de ramen (bij wijze van spreken tegenwoordig hé).
    Bij onze huidige isolatienormen zal de warmte wel degelijk beter verspreiden maar het zal langer duren dan een uurke en er blijft een "hotspot" in de leefruimte wat met ventilatie veel minder het geval is.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast di nov 09, 2010 1:24 pm

    zou het ook niet kunnen dat bij een stralingskachel de warmtewisselaar veel heter word en er zo meer warmte afgevoerd wordt via het afvoerkanaal study



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast di nov 09, 2010 3:02 pm

    Kijk eens bij volgend topic:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast di nov 09, 2010 10:34 pm

    Zullen we dan terug een duveltje midden in de kamer moeten zetten ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast wo nov 10, 2010 8:10 am

    ss schreef:Kijk eens bij volgend topic:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Groeten,
    ss


    ss

    overtuigd heb je mij nog niet,de metingen in je aangegeven topic waren trouwens van maart dit jaar ,al lente dus en metingen in tussenseizoenen kan je niet als betrouwbaar bestempelen.
    doe die nog eens over deze winter als het vriest dat het kraakt ,ik denk dat het resultaat iets anders zal zijn ,allezins in alle uithoeken van de kamer of aan buitendeuren.



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast wo nov 10, 2010 12:12 pm

    Ik heb die meting vorig jaar ook gedaan Fleur, maar niet op het forum gezet, maar zodra het onder nul gaat doe ik de proef opnieuw. Ik wil hier niemand overtuigen hoor, je kiest zelf voor ventilator of niet. Bij mijn kachel zijn beide mogelijk, maar de luchtwegen van mijn echtgenote noopten mij om de versie zonder ventilator te plaatsen.
    Ik waarschuw wel dat het bij ons om een supergoed geïsoleerde woning gaat en ik kan mij inbeelden dat bij een andere woning de resultaten anders kunnen zijn.
    Groeten,
    ss kampvuur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast wo nov 10, 2010 1:41 pm

    ss
    met hoeveel buitendeuren zit jij in je te verwarmen ruimte ? want dit is een grote boosdoener hè ,zeker om rekening mee te houden ,ik heb er twee in de veranda (ruimte die mee verwarmt word)en die gaan toch tientallen keren open per dag ,met die ventilator kachel is dit geen probleem om overal dezelfde temperatuur te handhaven .t is weer aan u


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast wo nov 10, 2010 2:16 pm

    Het gaat er hier om ...ofwel een stralingskachel ofwel een geblazen model.
    Wat ik er wel graag wil toevoegen is bij de stralingskachel er ook sprake is van convectie naast de stralingswarmte dwz, de warmte stijgt eerst naar het plafond , en kruipt daargangs tot aan de overliggende muren om vervolgens te dalen, dus ook met langere smalle ruimtes bereikt de warmte de verste uithoeken.
    Terwijl een geblazen kachel via de ventilator de warmte in de ruimte blaast op een 8O cm a 1m hoogte, dit zorgt voor een veel snellere verspreiding bij het opstarten en het bereiken van de gevraagde warmte, nadeel is dat je met een " redelijke luchtstroming" zit met bijhorend geluid en het tegenwerken van de natuurlijke convectie.
    Het is gelijk met alles, ieder systeem heeft zijn voor en nadelen.
    Ieder kan best zelf ervaren welk systeem best past bij de idividuele behoeften.Wel tof natuurlijk dat je ofwel in een verkooppunt of bij kennissen zelf ervaring kunt opdoen wat het best past.Zo vermijd je dure miskopen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast wo nov 10, 2010 3:17 pm

    Helemaal met je eens puk, ik zou het niet beter kunnen verwoorden.

    Fleur, ik heb 2 opendraaiende grote vensters een open keuken en twee glazen binnendeuren met de hall...
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast wo nov 10, 2010 4:18 pm

    Ik ga voor ventilatie , MAAR voor iemand die ademhalingsproblemen heeft is dat een bijkomend probleem.

    Heb je al eens gezien ,in de zomer zonder verwarming met alle deuren toe en de zon schijnt binnen hoeveel stof er in de zonnestralen rond dwarrelen...ongelooflijk!!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast wo nov 10, 2010 5:53 pm

    krusty schreef:Ik ga voor ventilatie , MAAR voor iemand die ademhalingsproblemen heeft is dat een bijkomend probleem.

    Heb je al eens gezien ,in de zomer zonder verwarming met alle deuren toe en de zon schijnt binnen hoeveel stof er in de zonnestralen rond dwarrelen...ongelooflijk!!



    de grootste boosdoener voor stof in huis is de stofzuiger.daarom dat mensen met ademhalingsproblemen niet stofzuigen tenzij ze zo n speciale stofzuiger bezitten
    zouden er kachels met ventilaie bestaan waarop een aanzuigfilter is gemonteerd ??


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast wo nov 10, 2010 6:05 pm

    Onze warmtepomp lucht-lucht die we gebruiken als bijverwarming op de zolders (hobby- en logeerkamer) heeft een microfilter die we elk jaar BUITEN uitblazen met perslucht. Ik kon de eerste keer mijn ogen niet geloven wat de hoeveelheid stof betreft op zolders die niet zoveel belopen worden !!!
    Fleur, er zijn filters in de handel voor weinig geld. Filters in een kachel geeft een verhoogd brandrisico !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast wo nov 10, 2010 6:23 pm

    hobbymachine schreef:Onze warmtepomp lucht-lucht die we gebruiken als bijverwarming op de zolders (hobby- en logeerkamer) heeft een microfilter die we elk jaar BUITEN uitblazen met perslucht. Ik kon de eerste keer mijn ogen niet geloven wat de hoeveelheid stof betreft op zolders die niet zoveel belopen worden !!!
    Fleur, er zijn filters in de handel voor weinig geld. Filters in een kachel geeft een verhoogd brandrisico !




    ja ,maar onze kachels zijn niet gemaakt om er gemakkelijk een voorfilter te kunnen op aansluiten ,die zuigen hun lucht van rondom de kachel anders had ik er wel een in de inkom geplaatst .


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast wo nov 10, 2010 6:40 pm

    hobbymachine schreef:Onze warmtepomp lucht-lucht die we gebruiken als bijverwarming op de zolders (hobby- en logeerkamer) heeft een microfilter die we elk jaar BUITEN uitblazen met perslucht. Ik kon de eerste keer mijn ogen niet geloven wat de hoeveelheid stof betreft op zolders die niet zoveel belopen worden !!!
    Fleur, er zijn filters in de handel voor weinig geld. Filters in een kachel geeft een verhoogd brandrisico !




    k zou zelfs nog een groter nadeel kunnen aanhalen hobbymachine aan onze kachels
    onze ventilator staat in rechtsteekse verbinding met de voorraad pellettank en kan zo het stof opzuigen ,maar ja in de zagerij gaan ze daar ook niet van dood zeker .


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gast wo nov 10, 2010 10:13 pm

    Ach Fleur, zo erg is het nu ook weer niet. De ventilator die de warme lucht langs de kachel stuurt zal wel een beetje stof oppikken bij het passeren van de bovenkant van het reservoir maar het pelletstof is vrij zwaar van structuur (het brandt zelfs als een genster) en pellets worden toch niet tot over de rand gevuld ! (hoop ik).
    Er zijn zelfs forumleden die de houtgeur ZALIG vinden !
    Enfin, noteren voor een volgende aankoop : gesloten pellettank !

    Gesponsorde inhoud


    stralingskachel of kachel met ventilator Empty Re: stralingskachel of kachel met ventilator

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 12:03 pm