Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 22 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 21 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Iemand ervaring met aspiromatic ?

    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty Iemand ervaring met aspiromatic ?

    Bericht van GeertM do nov 11, 2010 9:04 pm

    Hellow pelletgebruikers,

    Vandaag voor de eerste keer dat de wind duidelijk uit de verkeerde richting kwam, m'n twee Edelkamin Irissen gingen uit door de tegendruk (wind) in de afvoerkanalen. Heb gezien dat Krusty in een andere topic het had over een aspiromatic kapje om op het uiteinde te plaatsen (zo'n draaiende bol).

    Na even googelen blijkt dit toch snel een € 250 per kapje te kosten. Voor ik begin te experimenteren wil ik graag weten of iemand hier ervaring mee heeft ? Krijg ik bijvoorbeeld extra regen binnen in het afvoerkanaal ? Zorgt de aspiromatic in werkelijkheid effectief voor een deflectie van de wind in m'n afvoerkanaal ?

    Ter info :

    • Afvoerkanaal is twee meter lange enkelwandige Inox buis diam 80 met onderaan condenspotje en bovenaan een regenafschermkapje in een bocht van 90°.

    • Eén van beide afvoerkanalen komt boven het plat dak van m'n keuken uit. Bij de andere zit ik gewrongen langs een muur (komt dus niet boven een dak uit).

    • Ik zuig mijn aanvoerlucht extern aan via mijn kelder.

    • Hoewel al hardere winden meegemaakt en nooit stilgevallen, heb ik deze keer prijs !


    Dank bij voorbaat !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty Re: Iemand ervaring met aspiromatic ?

    Bericht van Gast do nov 11, 2010 9:13 pm

    waarom die bocht van 90° geert ,ik dacht dat dit iets was voor op vrachtwagens study
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty Re: Iemand ervaring met aspiromatic ?

    Bericht van GeertM do nov 11, 2010 9:29 pm

    Hoi Fleur,

    Die bocht moet zorgen dat de glinsters weg van m'n plat dak gaan. Plus, voor één van de twee afvoerkanalen zit ik aan een witte muur en vrees dat ik anders rap een 'remspoor' op die muur zal hebben Laughing
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty Re: Iemand ervaring met aspiromatic ?

    Bericht van Gast do nov 11, 2010 9:38 pm

    GeertM schreef:Hoi Fleur,

    Die bocht moet zorgen dat de glinsters weg van m'n plat dak gaan. Plus, voor één van de twee afvoerkanalen zit ik aan een witte muur en vrees dat ik anders rap een 'remspoor' op die muur zal hebben Laughing






    geert
    in een bocht van 90° kan de wind toch langdurig inblazen zoals vandaag ,ik denk dat je de verkeerde keus hebt gemaakt voor je witte muur en die glinsters kunnen toch ook elke kant opwaaien ook op het dak
    krista
    krista
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 96
    Leeftijd : 54
    Registration date : 09-06-09

    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty Re: Iemand ervaring met aspiromatic ?

    Bericht van krista do nov 11, 2010 9:46 pm

    hallo

    ik heb er zo een staan op men schouw van men ketel,voordien sloegen de uitlaatgassen terug naar binnen en met die bol geen problemen meer gehad

    groeten


    _________________
    extraflame irina,clam pelletketel
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty Re: Iemand ervaring met aspiromatic ?

    Bericht van GeertM do nov 11, 2010 10:09 pm

    @ Fleur :

    Het zijn allemaal witte muren (letterlijk witte stenen, dus geen geschilder) en ik had niet echt veel keuze voor de plaats binnen, zonder hetzelfde probleem te vermijden. Zal mijn Inox-lasser eens vragen een scherm in elkaar te knutselen (tussen muur en afvoerkanaal), zal niets anders opzitten vrees ik. Idd, een verkeerde gok ...

    @ Krista :

    Dat is wat ik graag horen wil tof
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty Re: Iemand ervaring met aspiromatic ?

    Bericht van Gast do nov 11, 2010 10:22 pm

    GeertM schreef:@ Fleur :

    Het zijn allemaal witte muren (letterlijk witte stenen, dus geen geschilder) en ik had niet echt veel keuze voor de plaats binnen, zonder hetzelfde probleem te vermijden. Zal mijn Inox-lasser eens vragen een scherm in elkaar te knutselen (tussen muur en afvoerkanaal), zal niets anders opzitten vrees ik. Idd, een verkeerde gok ...

    @ Krista :

    Dat is wat ik graag horen wil tof



    geert

    kan je die buis niet optrekken langs de gevel tot een eind boven je plat dak ,of ben je daarvoor niet te vinden uit estetisch vlak .
    ik weet alles van witte muren ,k heb hier ook witte facade-stenen en na 40 jaar is het goed zichtbaar vuil geworden onder de arduinen vensterdorpels die trouwens niet verwijderbaar is....
    je mag alles doen wat je wil maar ik ben 100°zeker dat jou gevel zichtbaar vuil ga worden na enige tijd.



    gr fleur
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty Re: Iemand ervaring met aspiromatic ?

    Bericht van GeertM do nov 11, 2010 10:39 pm

    Fleur,

    Ik zit met een raam dat ik langs zou moeten en een goot voor ik aan mijn (eigenlijk, niet het plat) dak geraak bij dat gevel-afvoerkanaal (is juist een kruising tussen de muur waar het plat dak is en een echte gevelmuur 6 meter hoog). Plus, krijg ik dan niet té veel last van condens en andere effecten omdat ik met enkelwandige buizen zit over een lengte van 6 meter ?

    Voor de andere afvoer zal ik inderdaad een stuk hoger gaan en een aspiromatic op plaatsen.

    Idd, wit is wit en zal niet altijd wit blijven, maar mag tot nu toe niet klagen. Om de paar jaar eens met de hogedrukreiniger erop en alles is nog zoals nieuw (na 10 jaar). Geen Dash nodig gehad voorlopig Laughing
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty Re: Iemand ervaring met aspiromatic ?

    Bericht van Philip do nov 11, 2010 11:01 pm

    ik ga hier omhoog met schouwtje aan de binnen zijde dan recht naar buiten

    laat dit vandaag bnu net de zijde zijn waar de wind knal recht op blaast
    hier geen enkel probleem
    der zit net een omgekeerde gesloten trechter in de schouwbuis en rondom hoe moet ik dat uitleggen spleten
    en ik zie niet aan de vlamme dat er windinslag is
    zal proberen fototjte te maken ervan


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty Re: Iemand ervaring met aspiromatic ?

    Bericht van Gast do nov 11, 2010 11:02 pm

    GeertM schreef:Fleur,

    Ik zit met een raam dat ik langs zou moeten en een goot voor ik aan mijn (eigenlijk, niet het plat) dak geraak bij dat gevel-afvoerkanaal (is juist een kruising tussen de muur waar het plat dak is en een echte gevelmuur 6 meter hoog). Plus, krijg ik dan niet té veel last van condens en andere effecten omdat ik met enkelwandige buizen zit over een lengte van 6 meter ?

    Voor de andere afvoer zal ik inderdaad een stuk hoger gaan en een aspiromatic op plaatsen.

    Idd, wit is wit en zal niet altijd wit blijven, maar mag tot nu toe niet klagen. Om de paar jaar eens met de hogedrukreiniger erop en alles is nog zoals nieuw (na 10 jaar). Geen Dash nodig gehad voorlopig Laughing



    ja met deze uitleg wordt alles hier een stuk duidelijker ,het is opmerkelijk dat de meeste miserie met uitlaatpijpen juist die korte zijgeveluitlaten zijn. de omgeving van andere gebouwen,muren of afsluitingen speelt daar ook een grote rol in,soms krijg je van die wervelwinden tussen gebouwen ,die dan de natuurlijke trek zeer beinvloeden.bij jou kan het een slechte invloed hebben en vier huizen verder zou alles okè zijn.
    ik zou alvast proberen met een bocht van 45°.


    GR FLEUR
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty Re: Iemand ervaring met aspiromatic ?

    Bericht van GeertM vr nov 12, 2010 8:38 am

    @ Philip :

    Bij mij zit er ook zo'n kapje op, maar op een lange bocht van 90° om minimale verliezen te hebben. Je kan het idd niet beter beschrijven dan een omgekeerde trechter met gaten (een raster) aan de zijkant.

    @ Fleur :

    Ik ben het volledig met je eens, maar mijn tweede komt wel uit boven een dak en kunnen die wervelwinden eigenlijk geen invloed meer hebben (8 meter van een andere muur en uitlaat boven het dak) ... ... is ook de eerste maal dat ik dit probleem voorhad en vorig jaar kon het hier soms nog harder waaien.

    Het eigenaardige was trouwens dat telkens als de kachels uit gingen, er eerder wind uit veranderlijke richtingen kwam (draaiwind). Ik heb zo'n vermoeden dat het kwam door telkens eerst hard in de buis waaien en dan onmiddellijk uit de buis zuigen en dit voor een soort tijdelijke dop (stopsel/vacuüm) zorgt.

    Een bocht van 45° zou een oplossing kunnen zijn, maar ze staan wel alle twee net in de richting van de regenkant en vrees dat mijn condenspotjes wel eens als aquarium zouden kunnen eindigen ...

    Ik denk dat de beste oplossing eruit zal bestaan om van mijn hoeken af te geraken en dat is wat ik nu verder aan het bekijken ben.

    Dank voor het meedenken, één weet idd meer dan twee ... ... of hoe ging dat spreekwoord nu ook weer Laughing
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty Re: Iemand ervaring met aspiromatic ?

    Bericht van Gast vr nov 12, 2010 9:04 am

    GeertM schreef:@ Philip :

    Bij mij zit er ook zo'n kapje op, maar op een lange bocht van 90° om minimale verliezen te hebben. Je kan het idd niet beter beschrijven dan een omgekeerde trechter met gaten (een raster) aan de zijkant.

    @ Fleur :

    Ik ben het volledig met je eens, maar mijn tweede komt wel uit boven een dak en kunnen die wervelwinden eigenlijk geen invloed meer hebben (8 meter van een andere muur en uitlaat boven het dak) ... ... is ook de eerste maal dat ik dit probleem voorhad en vorig jaar kon het hier soms nog harder waaien.

    Het eigenaardige was trouwens dat telkens als de kachels uit gingen, er eerder wind uit veranderlijke richtingen kwam (draaiwind). Ik heb zo'n vermoeden dat het kwam door telkens eerst hard in de buis waaien en dan onmiddellijk uit de buis zuigen en dit voor een soort tijdelijke dop (stopsel/vacuüm) zorgt.

    Een bocht van 45° zou een oplossing kunnen zijn, maar ze staan wel alle twee net in de richting van de regenkant en vrees dat mijn condenspotjes wel eens als aquarium zouden kunnen eindigen ...

    Ik denk dat de beste oplossing eruit zal bestaan om van mijn hoeken af te geraken en dat is wat ik nu verder aan het bekijken ben.

    Dank voor het meedenken, één weet idd meer dan twee ... ... of hoe ging dat spreekwoord nu ook weer Laughing




    geert
    ik las dat jij een inox-lasser bij de hand hebt ,die kan toch een groter kapje maken tegen regeninslag ,het is inderdaat wel zo dat die kapjes in de handel wat klein uitvallen en zeeeer duur zijn(zelfs veel te duur)
    heeft u geen lasser dan kan je altijd iets in elkaar knutselen met inox revetten en inox-plaat die je overal in afvalcontainers vindt.een beetje creatief zijn kan geen kwaad en misschien doe je nog een nieuwe uitvinding werken


    gr fleur
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty Re: Iemand ervaring met aspiromatic ?

    Bericht van GeertM vr nov 12, 2010 11:32 am

    Idd Fleur,

    Dat is mijn plan. Eens samenzitten met mijn lasser en eens goed kijken wat nu allemaal moet veranderen. Zo zijn er nog andere storende dingen zoals het condenspotje dat ik om de twee maanden eens af moet doen om het roet eruit te halen (een pappeke met het regenwater erbij). Dat werkt momenteel alles behalve gemakkelijk.

    Dank voor de adviezen !

    Greetz,

    Geert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty Re: Iemand ervaring met aspiromatic ?

    Bericht van Gast vr nov 12, 2010 6:57 pm

    GeertM schreef:Idd Fleur,

    Dat is mijn plan. Eens samenzitten met mijn lasser en eens goed kijken wat nu allemaal moet veranderen. Zo zijn er nog andere storende dingen zoals het condenspotje dat ik om de twee maanden eens af moet doen om het roet eruit te halen (een pappeke met het regenwater erbij). Dat werkt momenteel alles behalve gemakkelijk.

    Dank voor de adviezen !

    Greetz,

    Geert



    water in het potje zegt al veel over je openingsrede in deze topic ,zo te zien heeft regen en wind vrije ingang in de uitlaatbuis ,zit je pot buiten of binnen ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty Re: Iemand ervaring met aspiromatic ?

    Bericht van Gast vr nov 12, 2010 8:25 pm

    GeertM schreef:Hellow pelletgebruikers,

    Vandaag voor de eerste keer dat de wind duidelijk uit de verkeerde richting kwam, m'n twee Edelkamin Irissen gingen uit door de tegendruk (wind) in de afvoerkanalen. Heb gezien dat Krusty in een andere topic het had over een aspiromatic kapje om op het uiteinde te plaatsen (zo'n draaiende bol).

    Na even googelen blijkt dit toch snel een € 250 per kapje te kosten. Voor ik begin te experimenteren wil ik graag weten of iemand hier ervaring mee heeft ? Krijg ik bijvoorbeeld extra regen binnen in het afvoerkanaal ? Zorgt de aspiromatic in werkelijkheid effectief voor een deflectie van de wind in m'n afvoerkanaal ?

    Ingekorte versie bericht 1


    De ASPIROMATIC heeft verschillende diameters en is zeker aan te raden ,de wind kan nooit in de schouw en gegarandeerd GEEN water binnen, goei kwaliteit ttz. roest niet, maar is spijtig duur !!

    33 jaar geleden hadden we zo een op de schouw van de openhaard staan en het staat er nog op ondanks het huis reeds 21 jaar verkocht is, het wordt wel zwart van de rook.Mocht het moeilijk beginnen ronddraaien na jaren even demonteren , beetje olie in en ge kunt weer verder voor jaren....maar is zeker zijn geld waard !!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty Re: Iemand ervaring met aspiromatic ?

    Bericht van Gast vr nov 12, 2010 9:30 pm

    zijn allemaal dure hulpmiddelen ,de oorzaak van het probleem is daarmee niet opgelost.en die witte muur ernaast,die zal nog vlugger besmeurd geraken
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty 119euro

    Bericht van Gast za nov 13, 2010 1:43 pm

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    iemand die niet te snel rijk wil worden
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty Re: Iemand ervaring met aspiromatic ?

    Bericht van GeertM za nov 13, 2010 6:46 pm

    @Krusty :

    Dank voor de toelichting !

    @Harold :

    Is idd een pak goedkoper dan ik elders op het net tegenkwam !

    @Fleur :

    Voor mij zal dit idd niet de oplossing zijn (toch niet voor m'n 'witte muur afvoerkanaal', misschien wel voor m'n plat dak, dat bekijk ik nog verder, oa met m'n lasser), maar mogelijks zijn er anderen die op deze topic botsen waar dit de perfecte oplossing is. Hélaas is niet iedereen even handig of kan beschikken over een inox lasser en ik kan me inbeelden dat voor deze mensen dit een goed (maar duurder) alternatief kan zijn, met de prijzen uit de link van Harold (rond de € 130) zal dit zelfs niet veel duurder uitkomen dan gebruik te moeten maken van een 'gehuurde werkkracht' om alles uit te voeren (maatwerk kost ook een cent).

    Gesponsorde inhoud


    Iemand ervaring met aspiromatic ? Empty Re: Iemand ervaring met aspiromatic ?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 12:11 pm