Vandaag voor de eerste keer dat de wind duidelijk uit de verkeerde richting kwam, m'n twee Edelkamin Irissen gingen uit door de tegendruk (wind) in de afvoerkanalen. Heb gezien dat Krusty in een andere topic het had over een aspiromatic kapje om op het uiteinde te plaatsen (zo'n draaiende bol).
Na even googelen blijkt dit toch snel een € 250 per kapje te kosten. Voor ik begin te experimenteren wil ik graag weten of iemand hier ervaring mee heeft ? Krijg ik bijvoorbeeld extra regen binnen in het afvoerkanaal ? Zorgt de aspiromatic in werkelijkheid effectief voor een deflectie van de wind in m'n afvoerkanaal ?
Ter info :
- Afvoerkanaal is twee meter lange enkelwandige Inox buis diam 80 met onderaan condenspotje en bovenaan een regenafschermkapje in een bocht van 90°.
- Eén van beide afvoerkanalen komt boven het plat dak van m'n keuken uit. Bij de andere zit ik gewrongen langs een muur (komt dus niet boven een dak uit).
- Ik zuig mijn aanvoerlucht extern aan via mijn kelder.
- Hoewel al hardere winden meegemaakt en nooit stilgevallen, heb ik deze keer prijs !
Dank bij voorbaat !