Ik ben Peter en woon met mijn echtgenote en 2 kinderen in Brugge. Wij hebben allebei nogal rurale roots en een groen hart. Sinds jaar en dag lopen er kippen in onze kleine boomgaard en kweken we zoveel mogelijk groentje zelf in de tuin en serre. Reeds in de beginjaren hebben we in zonnepanelen geïnvesteerd en iets later ook in een zonneboiler. We gebruiken ook al jaren een houtkachel omwille van de charme van het vuur, maar ook omwille van het besparen op KwH. Onze tuin levert ons nog redelijk wat stookhout op en wat we niet verstoken gaat in de hakselaar om vlotter ter composteren.
Een tijdje terug op een beurs de voordelen van een pelletkachel gezien, en weten dat het elke winter moeilijker wordt om hout in en uit de schuur te halen.... aan het uitkijken voor een pelletkachel. Enkel had ik graag ook nog mijn eigen hout gebrand. Hoe zijn de ervaringen met combi-kachels???
Of verder denken en een (goedkopere) pelletkachel kiezen en een pelletpresmachine voor mijn houtafval??? Is dat betaalbaar of zelfs maar doenbaar als partikulier. Daar ben ik nog mee bezig. Een zuivere pelletkachel (eventueel met optie zelf pellets maken) of een combikachel?
Misschien hebben hier al meerdere mensen het huiswerk gemaakt en kunnen ze onmiddellijk zeggen of het de moeite loont verder te zoeken of gewoon realistisch te zijn en bv optie zelf maken uit te schakelen. Ik kijk ernaar uit.