van Gast za nov 13, 2010 10:33 am
ik heb juist het tegenovergestelde cantodea of beter gezegd ik heb nog niets anders gebrand dan badger.
mijn raampje wordt 2 maal in de week gekuist eveneens de binnenkant van de kachel,het zijn steeds de hoeken van mijn raam die hier vuil of wazig worden ,de midden van het venster waar de vlam zichtbaar is blijft proper door het plaatje op de branderpot die de vlammen doet ombuigen tegen de achterwand .
roet is zelden te bespeuren,een kleinigheid misschien onder de lijn van het vlammenspel.assen zijn donkerbruin,normale hoeveelheid en zelden of niets van slakken ,er durft ook wel eens een gaatje of 2 in de branderpot verstopt geraken ,echter zeer gemakkelijk te verwijderen ,dit beschouw ik dan ook helemaal als normaal.
boven het vlammenspel en de volledige kamer waar de warmtewisselaar zich bevind heb ik een aanslag van WIT stof(roet) alsook rond de warmtewisselaar zelf,ik ben er dan ook van overtuigd dat dit wijst op een zeer goede verbranding.
de kachel heb ik zelf geplaatst en heb ik nu geluk gehad of niet maar ik heb nog nooit aan de instellingen moeten veranderen.
de kachel zat nieuw ingepakt,was voorzien van een handvol pellets en had eventjes gebrand,waar of wanneer weet ik niet ,maar ik denk in het fabriek.
ik beweer echter herhaaldelijk op het forum dat een goede werking van een pelletkachel de combinatie is van kachel en UITLAAT op de derde plaats komen voor mij de pellets .
een perfekte en regelmatige schouwtrek moet je hebben voor ieder verbrandingstoestel en naar mijn bescheiden mening geen buizen die horizontaal lopen,het kan niet recht genoeg omhoog gaan.
waarom gebruik ik dan badger,nogmaals in herhaling vallen --voor tal van redenen --ik denk en hoop op een konstante kwaliteit --het is naaldhout---ik leg een grote stock aan dus....--stevige papieren zakken die ik daarna nogmaals kan gebruiken --branden in mijn kachel optimaal ---worden volgens mij betaalbaar in mijn garage geleverd en gezet ,daarna droog op zolder gestapeld....enz...enz...
waarom na dit alles zou ik moeten experimenteren en veranderen ,ik ga zeker geen enkel ander pelletmerk afbreken want ik weet het gewoonweg NIET,maar dat alle pellet-miserie van de pellets zou komen betwijfel ik ZEER sterk
GR FLEUR