Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 20 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 20 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen Empty Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen

    Bericht van Gast do nov 18, 2010 3:02 pm

    Hallo,

    Ben toevallig op dit forum terechtgekomen omdat ik op zoek ben naar de vervanging van mijn CV ketel op stookolie. Ik heb al heel wat topics op dit forum doorlopen maar zit nog met een aantal vragen, misschien kunnen jullie me verder helpen ?

    1)Ik heb momenteel een ketel van 38000 kcal wat overeenkomt met 44 kw (200 m3). Als ik hier de tabel op het forum erop nasla zou een ketel van 20 KW volstaan ?
    2) Ik lees dat de 40% fiscale korting enkel van toepassing is op ketels met automatische aanvoer, wegens geen ruimte zou ik willen gaan werken met een beperkte voorraadbak. Is er toch nog ergens een mogelijkheid om binnen de fiscale regeling te geraken ?
    3) Kan er iemand een schatting geven van het gemiddeld verbruik in kg per dag ? Gewoon om een idee te krijgen.
    4) Kan er iemand mij een idee geven van de totale kosten voor een degelijke ketel (met voorraadbak)
    5) Kan dergelijke ketel gedeeltelijk met ECO cheques betaald worden ?
    6) Kan er mij iemand een firma aanraden waar ik vrijblijvend terecht kan met wat vragen zonder dat men bij een eerste bezoek te opdringerig op een verkoop gericht is ? Liefst uit eigen ervaringen dan. Regio Limburg - Antwerpse Kempen - Diest
    7) Welk onderhoud moet er gebeuren aan zo een ketel ? Moet men zelf iets reinigen en wat zijn ongeveer de jaarlijks uit te voeren onderhoudskosten ?
    8] Zijn er hier mensen die al geruime tijd de overstap hebben gemaakt van stookolie of gas naar pellets en wat zijn de algemene ervaringen


    Alvast bedankt voor de antwoorden.

    Groeten,
    Patrick


    Laatst aangepast door Paco op do nov 18, 2010 3:08 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31601
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen Empty Re: Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen

    Bericht van erwin do nov 18, 2010 3:07 pm

    waarom geen CV pellet kachel, deze komt in je Cv leidingen
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen Empty Re: Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen

    Bericht van Gast do nov 18, 2010 3:12 pm

    erwin123 schreef:waarom geen CV pellet kachel, deze komt in je Cv leidingen

    Heb niet de ruimte om een kachel te plaatsen die kan aangesloten worden op de CV leidingen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen Empty Re: Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen

    Bericht van Gast do nov 18, 2010 6:54 pm

    Beetje info voor Paco

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31601
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen Empty Re: Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen

    Bericht van erwin do nov 18, 2010 7:51 pm

    wanneer spreekt men over een zelfvoedende ketel of automatische aanvoer?

    hoe groot moet de voorraadbak zijn, dit staat nergens gespecifieerd.

    dus zou je kunnen zeggen dat een voorraadbakje van 15kg eveneens zelfvoedend is, want de automatische voeding gebeurt toch door de wormschroef silent
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen Empty Re: Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen

    Bericht van Gast do nov 18, 2010 8:02 pm

    erwin123 schreef:wanneer spreekt men over een zelfvoedende ketel of automatische aanvoer?

    hoe groot moet de voorraadbak zijn, dit staat nergens gespecifieerd.

    dus zou je kunnen zeggen dat een voorraadbakje van 15kg eveneens zelfvoedend is, want de automatische voeding gebeurt toch door de wormschroef silent

    Is er hier geen installateur op het forum die dit kan uitklaren ?
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen Empty Re: Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen

    Bericht van Block do nov 18, 2010 9:19 pm

    Klopt inderdaad, er is geen aantal kilo's of dergelijke opgegeven in de wet. Er zijn trouwens maar weinig pelletketels die echt in bulk laten leveren omdat dit doorgaans duurder is dan tis.

    1. Volgens mij zit je zeker niet verkeerd met je berekening. Veel hangt er natuurlijk vanaf hoe goed je huis geisoleerd wordt of is.

    2. Ik heb geen externe silo, maar dat is volgens mij ook niet nodig. De voeding van de ketel is zowiezo automatisch door de doseerschroef.

    3. Ik verbruik ongeveer 1KG per stookuur. Vandaag scheen de zon hier even en dan daalt het wel flink.

    4. [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    5. De pellets zelf kan je zonder problemen met ecocheques kopen, ik denk bij een installateur dat dikwijls wat moeilijker is.

    6. Hier heb ik de mijne gekocht, professionele uitleg. Je krijgt ook de nadelen etc... ik had ook bedenktijd nodig, maar dat is allemaal geen probleem. Laat ook de installateur aan huis komen, ieder huis is anders.
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    7. Hangt van ketel tot ketel af. Om de 500kg maak ik de aslade proper en kuis eens het binnenwerk met verfborsteltje en stofzuiger. Een groot onderhoud (schouw, ketel) ben je tegenwoordig om de 2jaar al zelfs al verplicht met een standaard gasketel.





    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen Empty Re: Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen

    Bericht van Gast do nov 18, 2010 9:23 pm

    Hier hebben we een ketel staan, met een pelletsvoorraad van 200L, en dat volstaat. (zie avatar: linker helft ketel, rechts voorraadvat 200L met schroef gevoed in ketel).
    Of 15kg voldoende is weet ik niet. Ik denk dat je in de meeste pelletketels, met een voorraadvat, op of tegen de ketel zelf, meer dan 15kg pellets krijgt.

    Verbruik van een pelletketel kan je zo moeilijk zeggen, is afhankelijk van zo veel factoren: buitentemperatuur, gewenste binnentemperatuur, isolatie, te verwarmen ruimte,....
    Wel kan je stellen dan 1 liter stookolie overeenkomt met 2 kg pellets. Dus als je je huidige jaarverbruik kent, en je hebt ondertussen niets bijkomend geisoleerd, weet je het ongeveer.

    Prijs voor complete ketel, geleverd, geplaatst en aangesloten, denk ik toch dat je tussen de 10.000 en 15.000€ kwijt bent.

    Als je leverancier eco-cheques accepteert, kan je dat met eco-cheques betalen.

    Onderhoud is afhankelijk van je ketel, maar normaal houdt dit in je asbak leegmaken en jaarlijks je ketel reinigen. En natuurlijk je pellets bijvullen, maar of je dat onderhoud noemt, het is alleszins werk.

    Dit is echter niet de enige voorwaarde, er staat:
    De stookketel op hout ter vervanging van een oude cv-ketel (dus in orde in uw geval) geplaatst wordt door een geregistreerde aannemer, die bevestigt dat:
    -de ketel beantwoordt aan de norm EN12809,
    -de ketel automatisch wordt geladen
    -de ketel uitsluitend hout of niet-behandeld samengedrukt hout als brandstof gebruikt
    -de ketel een rendement heeft bij nominaal nuttig vermogen van ten minste 60%in overeenstemming met de rendementseisen die zijn opgenomen in de norm EN303-5.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen Empty Re: Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen

    Bericht van Gast do nov 18, 2010 10:00 pm

    Block schreef:Klopt inderdaad, ...

    Block, bedankt voor je antwoorden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen Empty Re: Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen

    Bericht van Gast do nov 18, 2010 10:06 pm

    11221 schreef:Hier hebben we een ketel staan, met een pelletsvoorraad van 200L, en dat volstaat. (zie avatar: linker helft ketel, rechts voorraadvat 200L met schroef gevoed in ketel).

    Wel kan je stellen dan 1 liter stookolie overeenkomt met 2 kg pellets. Dus als je je huidige jaarverbruik kent, en je hebt ondertussen niets bijkomend geisoleerd, weet je het ongeveer.

    Prijs voor complete ketel, geleverd, geplaatst en aangesloten, denk ik toch dat je tussen de 10.000 en 15.000€ kwijt bent.


    11221, thanks voor de antwoorden. Waar heb jij je ketel gekocht ?

    1 liter stookolie = +/- 0.65 € / 2 kilo pellets kost ongeveer 0.50 € a 0,60 euro ... de prijs van verbruik is dus vergelijkbaar ?

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31601
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen Empty Re: Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen

    Bericht van erwin do nov 18, 2010 10:22 pm

    eerder 2kg voor 0.50 (dit is 3.75 per zak)

    de pelletketel gaat zuiniger zijn toch met zijn 20kw
    of niet???

    Gesponsorde inhoud


    Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen Empty Re: Interesse in een pelletketel, maar nog heel wat vragen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 28, 2024 10:23 pm