Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 34 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 33 gasten

Luc


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 am.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van Gast ma nov 22, 2010 11:38 am

    Hallo Ik ben Remco en ben er gewoon een beetje klaar mee met die gasrekening ieder jaar.
    Ik ben niet groen en draag alleen geitenwollen sokken omdat ze lekker warm zijn.
    Heb vandaag mijn huurwoning aangekocht en er is gelijk vandaag een nieuwe CV ketel ingekomen.
    Nu zit ik te denken aan het volgende systeem.
    Een pallet kachel aangesloten op de CV
    Als de CV geen warmte nodig heeft de energie opslaan in een buffervoorraad waar ook een warmte wisselaar inzit voor het warme water.
    Heb namelijk een 2 persoons bad gekocht waar goed 400 liter water ingaat .
    Dit wil ik eigenlijk gaan combineren met een zonne boiler.

    Dus CV op temperatuur de extra warmte opslaan.

    Ik heb gekeken bij een piazzetta kachel, volgens de verkoper natuurlijk de beste die er is.
    Zo'n ding gaat me ongeveer 4500 euro kosten.
    Als een echte Hollander betaamd heb ik natuurlijk een hekel aan te veel geld uitgeven.
    Dus gelijk een vraag zijn er gelijkwaardige goedkopere alternatieven.
    Ook vind ik in de USA pallet machines voor een 1800 usd
    hoe zijn de ervaringen met zelf pallets maken.

    Veel vragen en er komen er vast nog wel meer

    Groet
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van Gast ma nov 22, 2010 6:24 pm

    Hoi Remco, welkom op het forum.
    Wij hebben een Piazzetta en ik kan alleen maar beamen wat de verkoper u zei. Je mag je natuurlijk niet blind staren op 1 merk. Er zijn nog goeie merken, die meestal goedkoper zijn dan Piazzetta, maar dan misschien iets minder van afwerking. Piazzetta heeft ook nog een budgetlijn Superior. Deze zijn een stuk goedkoper, maar hebben veel techniek gemeen met hun duurdere broers.
    Zelf pellets maken kan, maar ik heb daar geen ervaring mee.

    Groeten
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van Gast ma nov 22, 2010 9:03 pm

    k vindt het ook eigenaardig dat er na 2 jaar forum er zich nog niemand heeft gewaagd aan het aanmaken van zen eigen pellets tenzij hij bang is voor de kritiek die hij zou moeten doorstaan.


    gr fleur
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van Annejanne di nov 23, 2010 3:00 am

    fleur schreef:k vindt het ook eigenaardig dat er na 2 jaar forum er zich nog niemand heeft gewaagd aan het aanmaken van zen eigen pellets tenzij hij bang is voor de kritiek die hij zou moeten doorstaan.


    gr fleur

    De machine om pellets te maken is veel te duur in aankoop en je moet ook nog beschikken over héél véél zagemeel om de pellets te produceren. Ik denk dat het de investering niet waard is.


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31513
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van erwin di nov 23, 2010 3:08 am

    ik denk ook niet dat je er veel winst mee doet met zelf pellets te maken.

    als je alles optelt, tijd voor grondstof ophalen, verwerken, energie

    en welke kwaliteit heb je uiteindelijk?

    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van ss di nov 23, 2010 3:12 am

    Jongens, ga eens zien welke prijs Spartherm net betaalde voor de Makro-pellets (zie het betreffende topic) en dan kun je enkel beamen dat zelf pellets maken een verloren zaak is...tenzij ze kortelings fabuleus in prijs gaan stijgen???
    Aan diegenen die het er toch voor over hebben: "goeie moed"!

    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van Gast di nov 23, 2010 3:33 am

    nou als we dan toch allemaal zo nieuwsgierig zijn en ik straks een keer tijd heb zal ik zelf eens zo een pelletpers bouwen.
    kopen doe ik hem niet want ik vind ze veel te duur
    2200 euro ze zijn toch niet van de pot gevallen zeker.... klop klop

    mvrgr toon
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van Gast di nov 23, 2010 3:36 am

    Toon,
    die persen komen uit China. Als je hem zelf importeert komt hij incl. verzending en verzekering op ongeveer € 800,=, tenminste in Duitsland maar dat zal voor Nederland niet anders zijn.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van Gast di nov 23, 2010 3:37 am

    Als het een hobby wordt voor gepensioneerden en je hebt de ruimte en voor eigen productie , moet het kunnen , er zijn er wel die voor hun hobby een ganse dag op cafe kunnen zitten .

    Maar als het de bedoeling is om buiten de eigen productie er nog gaan te verkopen ( in 't zwart, pas op want de buren kunnen tegenwoordig niet veel meer verdragen) zo een machine maakt toch heel wat lawaai.!!!!

    Voor mij persoonlijk, zelf pellets maken zie ik niet zitten!!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van Gast di nov 23, 2010 3:51 am

    Krusty,
    dat lawaai is geen probleem, de machine komt bij mij in de garage te staan en dat hoor je buiten nauwelijks. Trouwens, de buren staan de hele winter met de knetterbijl op straat hun houtvoorraad te verzorgen, dus....
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31513
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van erwin di nov 23, 2010 3:52 am

    ergens gevonden dmv google study


    IS HET DE MOEITE WAARD?

    Een eenvoudige berekening leert dat het eigenlijk de moeite niet loont om een dergelijke pers aan te schaffen:

    1 ton degelijke pellets kost ruwweg 240 euro tegen over een pelletpers van minimaal 2.200 €. rekening houdend met vervoer, eventuele reserve matrijzen, onderhoudskosten,... moet je dus al 10 ton pellets maken om de pers terug te verdienen.
    Als je niet over een drijfkrachtaansluiting beschikt, zal je nog enkele tonnen meer moeten persen om uit de kosten te komen.

    De pellets die je zelf maakt zullen waarschijnlijk niet kunnen tippen aan de betere industriële pellets op vlak van vochtgehalte bv. Vocht- en asgehalte en calorische inhoud kan je bovendien niet zelf bepalen.

    Langs de andere kant kan je aanvoeren dat je de pers tenminste terug kan verdienen in tegenstelling tot andere hobby's zoals gameconsoles, filmtickets, pintjes,...

    Besluit
    Zelf pellets maken is mogelijk maar ieder moet voor zich uitmaken of dit de moeite loont. De kostprijs van een kleine pers is niet gigantisch maar de kwaliteit van de geproduceerde pellets is daarentegen onbekend.

    Elk zijn hobby...

    kampvuur


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van Gast di nov 23, 2010 4:09 am

    Misschien als je het als hobby doet samen met paar anderen zodat je de kosten kan delen en het plezier samen hebt van ze te maken dan is het wel haalbaar denk ik. Maar het zal niet makkelijk te vinden zijn.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van Gast di nov 23, 2010 4:11 am

    1 ton degelijke pellets kost ruwweg 240 euro tegen over een pelletpers van minimaal 2.200 €

    Zoals ik al aangaf, de 7,5 Kw pers kost € 800,= incl. transport, dit heb ik per mail van de fabrikant. Tel daarbij op de BTW en dan kom ik op minder dan € 1000,=.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van Gast di nov 23, 2010 4:39 am

    "incl. verzending en verzekering op ongeveer € 800" daar ga je al niet veel soeps voor hebben !!

    Tel daarbij je verbruik aan benzine /diesel om je zagemeel op te halen!!
    en je verbruik aan electriciteit en....en...en...

    Voor de eventuele kandidaten , ik ben er niet tegen, maar het is wel even goed rekenen eer je begint !!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van Gast di nov 23, 2010 4:49 am

    Krusty,
    dat is exact dezelfde pers die voor € 2200,= wordt aangeboden door Pellet-Mill in Duitsland en Passie voor pellets in Nederland. Ik heb in een ander topic al eens aangegeven dat ik kranten, karton en snoeiafval ga pelleteren en daarvan heb ik drie aanhangers per jaar.

    Blijven de kosten van electriciteit, hamermolen 5 Kw, 1 uur levert 200 kilo meel op en de pelletpers 7,5 Kw doet 100 kilo per uur en dat is best te overzien.

    Daarnaast de takken van de fruitbomen en ik heb de pellets voor de grill ook weer binnen.

    Blijft een hobby.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van Gast di nov 23, 2010 5:27 am

    iki sta aan de kant van de pelletmakers,er zijn er wel die hun geld gaan verneuken
    juist we gaan terug on topic
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van jeanhup di nov 23, 2010 9:44 am

    remcolent schreef:
    Een pallet kachel aangesloten op de CV
    Als de CV geen warmte nodig heeft de energie opslaan in een buffervoorraad waar ook een warmte wisselaar inzit voor het warme water.
    Heb namelijk een 2 persoons bad gekocht waar goed 400 liter water ingaat .
    Dit wil ik eigenlijk gaan combineren met een zonne boiler.

    Dus CV op temperatuur de extra warmte opslaan.

    Ik heb gekeken bij een piazzetta kachel, volgens de verkoper natuurlijk de beste die er is.
    Zo'n ding gaat me ongeveer 4500 euro kosten.
    Als een echte Hollander betaamd heb ik natuurlijk een hekel aan te veel geld uitgeven.
    Dus gelijk een vraag zijn er gelijkwaardige goedkopere alternatieven.
    Er zijn zeker enkele goedkopere alternatieven. Veel zal echter ook afhangen van het vermogen dat je nodig hebt. Welk vermogen heeft de net geinstalleerde CV-ketel?

    De combinatie van pelletkachel, zonneboiler en buffervat is een prima combinatie. Je kunt je bestaande CV-ketel dan eigenlijk al achterwege laten. Maar als je hem net nieuw gekocht hebt, is het wellicht handig om deze als backup te laten fungeren.

    Wat betreft het verwarmen van 400 liter water voor je bad: een buffervat is feitelijk een doorstroomverwarmer (het water dat erin zit is niet je sanitair warm water, maar er loopt hier weer een spiraal doorheen waar je sanitaire water in opgewarmd wordt). Als je daarmee 400 liter water in zeer korte tijd wil verwarmen denk ik dat je al een flink gedimensioneerd buffervat moet hebben. Een andere optie is een combi-buffervat (met een vat-in-een-vat) of een separate boiler.

    Op onze website vind je wat meer informatie over hoe dit allemaal aan te sluiten: CV aansluiten - div systemen.
    De eenvoudigste voorstelling vind je hier: eenvoudige weergave

    Vriendelijke groet,

    Jean
    HK Pelletkachels
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van Gast ma dec 27, 2010 7:18 am

    Jean,

    Zie ik het goed dat je het warme water uit de pelletkachel door de bestaande cv ketel stuurt,
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van jeanhup ma dec 27, 2010 7:37 am

    Rob K schreef:Jean,

    Zie ik het goed dat je het warme water uit de pelletkachel door de bestaande cv ketel stuurt,
    Inderdaad: het komt erop neer dat je de pelletkachel op de retourleiding van de CV aansluit bij een eenvoudig gecombineerd systeem.

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels

    Gesponsorde inhoud


    nieuw en zat van teveel aan gas betalen Empty Re: nieuw en zat van teveel aan gas betalen

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu do mei 02, 2024 12:46 pm