Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 36 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 36 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    installatie van verwarmingslucht

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31529
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    installatie van verwarmingslucht Empty Re: installatie van verwarmingslucht

    Bericht van erwin za nov 27, 2010 10:51 pm

    ik denk van de ruimte zelf of van een aangelegen ruimte,
    maar hangt van de kachel af,

    bij een gewone voorzetkachel heb je maar 1 keus, uit dezelfde ruimte.
    en dan is ze toch het warmste na de wisselaar Smile

    van buiten zeker niet, die krijg je niet opgewarmd


    Laatst aangepast door erwin123 op za nov 27, 2010 11:05 pm; in totaal 2 keer bewerkt
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 74
    Registration date : 23-10-10

    installatie van verwarmingslucht Empty Re: installatie van verwarmingslucht

    Bericht van turkoois za nov 27, 2010 10:56 pm

    Ik denk het beste van een andere ruimte of anders van buiten.

    Resultaat: geen koude lucht langs je voeten. en "verse" lucht naar binnen en niet de reeds verwarmde lucht uit de te verwarmen ruimte.


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31529
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    installatie van verwarmingslucht Empty Re: installatie van verwarmingslucht

    Bericht van erwin za nov 27, 2010 11:01 pm

    turkoois schreef:Ik denk het beste van een andere ruimte of anders van buiten.

    Resultaat: geen koude lucht langs je voeten. en "verse" lucht naar binnen en niet de reeds verwarmde lucht uit de te verwarmen ruimte.

    @ turkois

    de vraag van fleur gaat over de verwarmingslucht (dus de lucht die de kachel in de ruimte blaast)

    de andere lucht is verbrandingslucht, deze gaat naar de schouw Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie van verwarmingslucht Empty Re: installatie van verwarmingslucht

    Bericht van Gast za nov 27, 2010 11:12 pm

    ik denk hoe warmer hoe beter dan wordt die nog rapper verwarmt door de warmtewisselaar alhoewel de warmmtewisselaar ook zijn warmte kwijt moet geraken hé ....

    te koud zou waarschijnlijk moeilijk vlug op te warmen zijn hé denk ik
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie van verwarmingslucht Empty Re: installatie van verwarmingslucht

    Bericht van Gast za nov 27, 2010 11:45 pm

    erwin123 schreef:ik denk van de ruimte zelf of van een aangelegen ruimte,
    maar hangt van de kachel af,

    bij een gewone voorzetkachel heb je maar 1 keus, uit dezelfde ruimte.
    en dan is ze toch het warmste na de wisselaar Smile

    van buiten zeker niet, die krijg je niet opgewarmd



    ik denk dat het toch interressant is een klein percentage lucht van buiten of aanpalende kamer aan te zuigen ,
    voor de luchtverversing alleen al ,je crieert een lichte overdruk,zodoende een kanalisatie op zich.hangt ook af van de isolatie in de woning.
    met het aanzuigen van verse lucht krijg je een betere luchtcirculatie en een minder verbruik op lange termijn.
    kan ook bij voorzetkachel voorzien worden


    gr fleur
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31529
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    installatie van verwarmingslucht Empty Re: installatie van verwarmingslucht

    Bericht van erwin zo nov 28, 2010 12:15 am

    fleur schreef:

    met het aanzuigen van verse lucht krijg je een betere luchtcirculatie en een minder verbruik op lange termijn.
    kan ook bij voorzetkachel voorzien worden

    gr fleur

    fleur maar dan moet je de kachel toch bijna gaan inmetselen
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie van verwarmingslucht Empty Re: installatie van verwarmingslucht

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 12:29 am

    erwin123 schreef:
    fleur schreef:

    met het aanzuigen van verse lucht krijg je een betere luchtcirculatie en een minder verbruik op lange termijn.
    kan ook bij voorzetkachel voorzien worden

    gr fleur

    fleur maar dan moet je de kachel toch bijna gaan inmetselen



    daarom niet,is te zien waar de kachel zijn verwarmingslucht aanzuigt vb achteraan met het rooster ,daar tegenover gat door de muur naar aanpalende kamer of inkomhal of .....
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie van verwarmingslucht Empty Re: installatie van verwarmingslucht

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 1:00 pm

    quote
    "met het aanzuigen van verse lucht krijg je een betere luchtcirculatie en een minder verbruik op lange termijn"
    unquote
    wat?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie van verwarmingslucht Empty Re: installatie van verwarmingslucht

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 1:35 pm

    hobbymachine schreef:quote
    "met het aanzuigen van verse lucht krijg je een betere luchtcirculatie en een minder verbruik op lange termijn"
    unquote
    wat?




    hobbymachine

    ik zie jou de wenkbrouwen fronsen ,maar ik begrijp dat je kritisch bent en het hoort ook zo.
    ik zal in kort verklaren waar ik dit vandaan haal.

    ik heb hier nog een elektrisch verwarm-systeem van MASSER
    dit systeem werkt met directe verwarming en een centraal verluchtingssysteem (ventilator staat centraal in de woning en onder de vloer loopt naar iedere radiator een verluchtingskanaal.
    zo wordt de warmte vlugger rondgecirculeert is er een lichte overdruk.

    bij het bouwen van mijn woning mocht ik de installatie zelf plaatsen maar onder èèn voorwaarde dat er om de week kontrole mocht uitgevoerd worden door de firma MASSER (verder zouden ze 10 jaar kontakt houden ,een soort na-service.....dit is ook gebeurd en jaarlijks werd ik bezocht door een vertegenwoordiger van deze firma
    de firma had een voorstudie gemaakt en had berekent hoeveel het jaarlijks verbruik zou worden

    ik had ook mijn ideen (was ook veel jonger)en had besloten bij strenge koude de ventilator af te leggen (ventilatie-systeem af)
    na het tweede jaar viel hen op dat ik volgens hun berekeningen,rekening houdende met de temperatuur enz...enz...aan een te hoog verbruik kwam en kreeg de vraag of ik misschien die ventilator niet zijn werk liet doen wat ik inderdaad heb moeten toegeven ,na enkele jaren kontrole was het verbruik inderdaad minder met verluchtings-systeem aan.
    de warmte wordt veel vlugger verdeeld en doet de thermostaat vlugger reageren wat op jaarbasis zijn voordeel levert

    daarom zuig ik nu ook gedeeltelijk verse lucht uit de inkom ,ik zou ook kunnen die ventilator doen werken van mijn verluchtingssysteemm maar die verbruikt dan weer energie.
    ik merk ook op dat de temperatuur achteraan de inbouwkachel rond de 25 a 30 graden blijft wat misschien ook een voordeel is .



    gr fleur






    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie van verwarmingslucht Empty Re: installatie van verwarmingslucht

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 3:08 pm

    Wat je nu omschreven hebt is centrale verwarming met lucht. Uiteraard moet de ventilatie dan opstaan om een goed rendement te behalen MAAR een overdruk in een kamer kan je niet creëren als je de lucht van de kamer zelf gebruikt en kan enkel als je tussen de plaats van aanzuigen en de plaats van afgave GEEN openingen hebt als kieren en gaten.
    Zoals je het voor uw pelletkachel omschreef staat de kachel zowel in verbinding met de afgave als met de opname ... zo blaas je wel lucht rond (je vergroot de massa) maar een drukverschil tussen de kamers kan je zo enkel maken als het luchtdebiet van de ventilator groter is dan de opening naar de andere kamer, wat met de certrifugaal van de kachel niet gehaald kan worden.
    Ik blijf dus altijd kritisch het forum lezen !
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31529
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    installatie van verwarmingslucht Empty Re: installatie van verwarmingslucht

    Bericht van erwin zo nov 28, 2010 3:13 pm

    @ hobbymachine

    is het debiet van de rookgasventilator groot genoeg om onderdruk te maken bij interne aanzuig
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie van verwarmingslucht Empty Re: installatie van verwarmingslucht

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 3:38 pm

    hobbymachine schreef:Wat je nu omschreven hebt is centrale verwarming met lucht. Uiteraard moet de ventilatie dan opstaan om een goed rendement te behalen MAAR een overdruk in een kamer kan je niet creëren als je de lucht van de kamer zelf gebruikt en kan enkel als je tussen de plaats van aanzuigen en de plaats van afgave GEEN openingen hebt als kieren en gaten.
    Zoals je het voor uw pelletkachel omschreef staat de kachel zowel in verbinding met de afgave als met de opname ... zo blaas je wel lucht rond (je vergroot de massa) maar een drukverschil tussen de kamers kan je zo enkel maken als het luchtdebiet van de ventilator groter is dan de opening naar de andere kamer, wat met de certrifugaal van de kachel niet gehaald kan worden.
    Ik blijf dus altijd kritisch het forum lezen !



    hobbymachine
    ofwel leg ik iets verkeerd uit ofwel begrijpen we elkaar niet.daaro nog een poging
    moest JIJ nu met JOU kachel de verwarmingslucht uit jou inkom aanzuigen inplaats van vooraan je kachel zou je toch ook een overdruk in de living crieeren die weleswaar onmiddelijk weggewerkt wordt door kieren of onder deuren,dan kan er toch nooit sprake zijn van koude voetengevoel of koude luchtstromen enz..
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie van verwarmingslucht Empty Re: installatie van verwarmingslucht

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 5:29 pm

    Ja Fleur, begrijp ik wel maar :
    - dan moet de aanzuig gebeuren via een afgesloten buis naar de inkom anders kan je nooit die overdruk opbouwen ... en
    - mocht er toch een aanzienlijke overdruk ontstaan (wat niet kan) dan zou dat de oorzaak zijn dat warmte uit de kamer weggevoerd wordt en dat kan toch niet de bedoeling zijn ?

    En Erwin, de ventilator die gebruikt wordt is van een type en opstelling dat over een vrij grote oppervlakte lucht opneemt en verplaatst en dit effect wordt versterkt door onderaan de kamer te zuigen en bovenaan te blazen, m.a.w. wat je wegzuigt plaats je verwarmd terug. Het is echter géén kanalisatie waar een gerichte luchtstroom mogelijk is met een ander type fan.
    Bij kanalisatie is het dus best een opening te voorzien langswaar de weggeblaasde lucht kan aangevuld worden door andere uit dezelfde ruimte waar ze in geblazen wordt. Egalisatie van drukken !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie van verwarmingslucht Empty Re: installatie van verwarmingslucht

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 6:46 pm

    hobbymachine schreef:Ja Fleur, begrijp ik wel maar :
    - dan moet de aanzuig gebeuren via een afgesloten buis naar de inkom anders kan je nooit die overdruk opbouwen ... en
    - mocht er toch een aanzienlijke overdruk ontstaan (wat niet kan) dan zou dat de oorzaak zijn dat warmte uit de kamer weggevoerd wordt en dat kan toch niet de bedoeling zijn ?

    En Erwin, de ventilator die gebruikt wordt is van een type en opstelling dat over een vrij grote oppervlakte lucht opneemt en verplaatst en dit effect wordt versterkt door onderaan de kamer te zuigen en bovenaan te blazen, m.a.w. wat je wegzuigt plaats je verwarmd terug. Het is echter géén kanalisatie waar een gerichte luchtstroom mogelijk is met een ander type fan.
    Bij kanalisatie is het dus best een opening te voorzien langswaar de weggeblaasde lucht kan aangevuld worden door andere uit dezelfde ruimte waar ze in geblazen wordt. Egalisatie van drukken !


    hobbymachine
    ik spreek van overdruk en onderdruk om het kind een naam te geven en om ook wat duidelijk en begrijpelijk over te komen ,want soms kan het hier ingewikkeld worden met al die soorten lucht
    ik weet huis wel dat er geen meetbare overdruk zal ontstaan met deze ventilatoren maar door lucht uit een aanpalende ruimte aan te zuigen vermijd je koude luchtstromen vanonder deuren of dergelijke.


    gr fleur

    Gesponsorde inhoud


    installatie van verwarmingslucht Empty Re: installatie van verwarmingslucht

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 6:33 pm