Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 32 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 31 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    installatie pelletketel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie pelletketel Empty installatie pelletketel

    Bericht van Gast ma jan 30, 2012 3:52 pm

    Beste,

    Ik ben al geruime tijd dit forum aan het doorlezen maar kan eigenlijk geen antwoord vinden op mijn vraag, nl:

    "wat is de minimale afstand van de muur tot aan de pelletketel? "

    In de brochure van olkofen staat ongeveer 67 cm.
    Voor CTC is dit 40 cm

    De woning omhelst een massieve houtskeletwoning dus enige afstand is eventueel wel aan te raden. Als ik deze waarden aanhoud kom ik in de problemen qua plaats.... In hoe verre zijn deze afmetingen bindend? Kan de hargassner bijne tegen de muur staan of niet?

    Hoe zit het eigenlijk voor de rookgasafvoer? Ik veronderstel een dubbelwandige inox... ergens hebben ze mij verteld (een verkoper) dat een gewone muurdoorvoer ook voldoende is. klopt dit ?

    Even voor de duidelijkheid: ik wil de bestaande elektrische verwarming vervangen.
    Zou ik niet beter een gasketel kopen op propaan (geen aardgas beschikbaar)
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van nick1 ma jan 30, 2012 3:55 pm

    Onze P955 staat op 5cm van de muur, achterkant voelt trouwens helemaal niet warm aan.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Gast ma jan 30, 2012 3:58 pm

    Het gaat hier wel degelijk over een ketel en niet over een kachel. Vrijdag ben ik bij een werkende installatie van okofen gaan kijken en deze stond inderdaad op 70 cm van de muur. Graag had ik ook een zelfde model geplaatst (5-20 kw) maar ik vrees voor plaatsgebrek gezien de kleine afmetingen van mijn stookruimte. Het is ook de bedoeling om met een buffervat van 800l te gaan werken maar dat kan ik plaatsen op zolder.

    Als de ketel korter bij de muur kan zou ik zoiets wel willen/kunnen plaatsen anders ben ik bijna verplicht om een ander merk of een propaanketel te kiezen met dure brandstof tot gevolg.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Gast ma jan 30, 2012 4:02 pm

    @Nick1
    Volgens mij is de P955 een kachel terwijl de vraag gaat over een pelletketel....

    @Robby72
    Ik zal eens neuzen in mijn documentatie, meen dat er ketels zijn die kleinere afstanden verlangen. Welk vermogen zoek je ongeveer en al nagedacht over een hydrokachel?

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Gast ma jan 30, 2012 4:05 pm

    Beste,

    Bij een houten woning dient de doorvoer zeker in dubbelwandig materiaal te zijn met een isolatieschaal van 32mm.
    De Ketel kan korter geplaatst worden, maar dan dient de wand beschermt te worden met Pro isol platen
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Block ma jan 30, 2012 4:32 pm

    Voor warmteontwikkeling moet je niet teveel schrik hebben rondom een ketel. Ik denk dat die 67 cm meer bedoeld voor onderhoud e.d.

    Voor hout zou ik ook zowiezo dubbelwandig werken.

    Waarom overweeg je eventueel geen hydro kachel? Nu je geen belastingsaftrek meer krijgt voor je ketel wordt dat toch al snel een heel dure zaak, niet? Je hebt waarschijnlijk ook nog de kost voor je radiatoren en buizen.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]





    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Gast ma jan 30, 2012 4:50 pm

    Een hydrokachel was ik ook aan het overwegen maar ga dan liever ineens voor een echte ketel. De kost voor de radiatoren etc komen er inderdaad ook nog eens bij....

    Als ik echt moet gaan rekenen zit ik op een terugverdientijd van ongeveer 15 jaar wat op zich waanzin is. Het zit bij mij tussen de oren dat ik eigenlijk liever een pelletketel wil ipv propaanketel maarja die dingen zijn echt wel veel duurder. Grootste probleem is plaats. Een propaanketel kan gewoon veel dichter tegen de muur staan, dat is eens feit (en is min 50% goedkoper)

    Ook is er het voordeel van een muurdoorvoer wat een pelletketel eigenlijk niet heeft want vereist blijkbaar een schouw.

    Kan bv de hargassner veel dichter tegen de muur?

    vermogen : 15a20 kw
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Gast do feb 02, 2012 10:09 am

    schopje naar boven?
    Hoe zit het met de plaats van de andere mensen met een pelletketel?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Gast do feb 02, 2012 10:33 am

    Robby,

    ik heb zitten spitten in de regelgeving en er wordt daarin gesproken van 40 cm en de stralingstemperatuur mag op die afstand niet hoger zijn dan 85°. Ik denk dat je in de handleidingen van de diverse ketels moet kijken wat die voorschrijven.

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Gast vr feb 03, 2012 5:49 pm

    Hallo Robby 72,

    Betreft een Zibro Carmen (11 kw) staat op 1 meter van de buitenmuur.
    Horizontaal is de pijp ca. 1,40 m. Het T stuk zit buiten.
    Geen problemen.

    Groet, Bob
    Turkije.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Gast vr feb 03, 2012 8:53 pm

    Hier staat hij op 50cm van de muur, zoals minimum voorgeschreven.
    Dit is enerzijds om de schouwaansluiting te kunnen maken, maar vooral zodat de rookgasventilator kan uitgebouwd worden voor onderhoud, zonder de ketel te verplaatsen (750kg).

    Ook om de waterzijdige aansluitingen te kunnen maken heb je toch wel wat plaats nodig.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Gast zo feb 12, 2012 11:29 am

    Ik heb hier de montagehandleiding van een okofen 20kw ketel er even bijgenomen.
    De volgende maten dienen in acht genomen worden om een normaal onderhoud enz.. te kunnen doen.
    Ik heb de ketel zelf geplaatst en denk dat een minimu van 25 cm absoluut noodzakelijk is.
    In de montagehandleiding staat 450mm achteraan, 50mm zijkant ketel, 300mm zijkant ketel (zijde brander) en 700mm voorzijde.
    Er staat wel bij: Neem daarnaast de plaatselijk geldende voorschriften in acht.
    Naar warmtestraling: de rookgasventilator steekt ong. 10cm uit de achterzijde van de ketel. op deze afstand is geen warmte meer te voelen.
    Als je graag eens komt kijken laat je het maar weten.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Gast ma feb 13, 2012 8:51 am

    alvast bedankt voor de reacties. Om heel eerlijk te zijn ben ik bang dat ik niet echt de plaats heb voor een pelletketel. Ik zal de opmeting van de stookplaats hier straks vermelden. Echt klote is dat ik buiten gasuitbreidingsgebied gelegen ben (wel woongebied voor de duidelijkheid) en niet over een gasaansluiting beschik. Om deze reden wou ik dus een pelletketel plaatsen, ook al is de prijs hoger dan een ander systeem. Ik ben de bekende merken aan het bekijken maar zijn er goede merken die over kleine ketels beschikken van ongeveer 20kw?
    Hagassner is een optie maar deze kan volgens de vertegenwoordiger niet werken zonder automatische bijvulling.
    Ik ben reeds naar een werkende okofen installatie gaan kijken en dit was echt super. Enkel de inbouwmaten is een nadeel voor mijn kleine woning...

    Met vriendelijke groet,
    Robby
    Keteltje
    Keteltje
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 55
    Registration date : 15-01-12

    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Keteltje ma feb 13, 2012 10:47 am

    Robby, al eens aan Edilkamin gedacht?
    Ik heb hier de Ottawa 24Kw staan, hij moduleert van 7.5 tot 24Kw.
    De afmetingen zijn 63X81 en 126 hoog.
    Ik kan niet zeggen dat er veel stralingswarmte van de ketel afkomt, behalve op het voorfront kan hij lichtjes warm worden.
    Ik wil hier nu geen reklame maken (de zon mag schijnen voor iedereen), maar er is hier ook een goede installateur in de geburen die altijd klaar staat als er een probleem is.
    Deze ketels vallen in prijs best goed mee.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Gast ma feb 13, 2012 12:19 pm

    De ottawa ben ik ook al tegengekomen. Enkel de bouwkwaliteit heb ik een beetje bang voor. De andere ketels zien er degelijker uit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de ketel nog niet in het echt gezien heb. De vuurhaart is volgens de docu maar van gewoon staal. Bij hargassner is deze van steen.... dit zou een van de redenen zijn om iets meer uit te geven.

    Bij hargassner kan ik gewoon een klein pijpje door het dak steken op 40cm. Ik veronderstel dat de edilkamin een volledige schouw nodig heeft tot boven de dakrand. (dubbelwandig inox kost ook al 100 euro per meter)

    Kan ik desnoods eens komen kijken naar jou installatie in werking?

    Met vriendelijke groet,
    Robby
    Keteltje
    Keteltje
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 55
    Registration date : 15-01-12

    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Keteltje ma feb 13, 2012 12:41 pm

    Robby, je hebt PM!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie pelletketel Empty ottowa

    Bericht van Gast ma feb 13, 2012 7:29 pm

    Beste Robby

    de Edilkamin Ottowa is volledig uit gietijzer en is een zeer goed product ( beste) van Edilkamin
    veeeeel beter dan de Edilkamin kachels ( wij hebben er nu ongeveer 25 branden ( zonder buffervat) bij klanten en stuk voor stuk zijn ze tevreden . Vebruik varieert ts de 2 a 5 zakjes pellets op 24 uur, niet slects voor deze koude periode !
    deze ketel werkt ook met 2 pelletwormen waarvan de tweede horizontaal de pellets in de brandhaard duwt wat enorm veel voordelen bied
    indien je graag enkele adressen van klanten wil die al geruime tijd stoken met zo'n Ottowa laat wat weten en wij bezorgen je die , dan kan je zelf met die klanten gaan kijken hoe deze werkt en wat het verbruik is
    kostprijs plaatsing, schouw en btw incl ts 5.500 € EN 6.000 €
    een schouw dubbelwandig tot aan de nok is totaal niet nodig bij deze ketel !!

    Ggrts Frank
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Gast do feb 16, 2012 11:10 am

    Enkele opmerkingen:

    Ik ga nu niet in discussie treden, maar volgens de documentatie die ik bij u in de toonzaal heb ontvangen is de branderhaard wel degelijk uit staal en niet uit gietijzer.

    Ik heb de ottowa in werking gezien en moet zeggen dat het op zich een goede oplossing zou zijn voor mijn probleem.

    Hoe groot dient een eventueel buffervat te zijn bij ongeveer 20kw ketelvermogen?

    De hargassner met een buffervat beginnen mij ook wel aan te staan maar de prijs....(iets meer vertrouwen in gezien vele positieve reacties)


    Laatst aangepast door robby72 op do feb 16, 2012 7:56 pm; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : foutieve info)
    Groene Ridder
    Groene Ridder
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 53
    Registration date : 06-02-11

    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Groene Ridder za feb 18, 2012 1:02 pm

    Vebruik varieert ts de 2 a 5 zakjes pellets op 24 uur, niet slects voor deze koude periode !5 zakjes is 75 kg.
    Brand die ketel dan de ganse dag? Op de site van edilkamin staat bij de ottawa 1,8 tot 5,7 kg verbruik per uur!

    Als ik 30 kg(2 zakjes) x 30 dagen neem kom ik op 900 kg x5(5 maand)=verbruik van 4500 kg. Bij ons staat de verwarming s'morgens een uurtje op en s'avonds een uurtje, de rest word bijgestookt met een houtkachel(gratis pallettenhout, 666 liter mazout verbruik in combi met zonneboiler.4500 kilo pellets, reken op 200-230 euro per pallet=800/920 euro kosten per stookseizoen. MAZOUTPRIJS: 0,91*666= 606 euro. Natuurlijk die 4500 kilo pellets is heel ruim genomen.
    Keteltje
    Keteltje
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 55
    Registration date : 15-01-12

    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Keteltje di feb 21, 2012 8:55 pm

    @Groene ridder: er bestaat natuurlijk ook nog zoiets als comfort. Bij een houtkachel gestookt met palettenhout heb je de ganse dag werk om bij te vullen en ten hoogste warm in enkele kamers. De ene al wat warmer dan de andere (comfortverschil). Met een ketel stook je een groot huis helemaal warm. Ik tel bij een groot huis een verbruik van 2000 à 2500 liter mazout X 0.91 mazoutprijs = 2275€. Dan mogen mijn pellets best nog 1000€/jaar kosten. Dat blijft toch nog een besparing van +1000€/jaar. Laughing
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Gast di feb 21, 2012 9:54 pm

    keteltje: bij een groot huis kom je zeker niet toe met 2000 L aan mazout, denk eerder rond de 3000 L , of je moet al de verwarming slechts een 3 a 4 uurtjes aan hebben iedere dag.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van ss wo feb 22, 2012 11:12 am

    Ze zijn hier weer met cijfers aan het goochelen vrees ik!
    Je verbruik is zeker afhankelijk van de wijze waarop je stookt, primordiaal is natuurlijk de isolatie van je huis!!! Als je de situatie niet kent kun je dus ook niet zeggen hoeveel of hoe weinig je gaat verbruiken!
    Groeten,
    ss
    Keteltje
    Keteltje
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 55
    Registration date : 15-01-12

    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Keteltje wo feb 22, 2012 1:36 pm

    Is enkel maar om aan te geven dat er een verschil is met één ruimte te verwarmen of een heel huis.
    Zulke vergelijkingen trekken op niks.
    De ene winter is ook de andere niet, qua temperatuur.
    Bv. Vandaag hoef ik hier in de dag niet te stoken dank zei mijn goede isolatie. (en het zonnetje) Laughing

    Amen!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie pelletketel Empty info

    Bericht van Gast wo feb 22, 2012 3:20 pm

    Mijn gegevens voor een HOB eind jaren 50 gezet, middelmatig geïsoleerd (onderdak, bepaalde ramen vervangen)

    mazoutverbruik periode 2005-2011 gemiddeld 1500 liter, waaronder bijverwarming met allesbrander (gedroogd hout)

    het eerste stookseizoen met de hargassner pelletketel is bijna achter de rug (nu quasi zonder bijverwarming) en ik verwacht een verbruik van 3,5 ton bulk

    3,5 x 210 EUR/ton = EUR 735 (prijs bij een leverancier ingeblazen)

    had ik nog mazout gebruikt dan zat ik momenteel aan
    0,9 x 1750 = EUR 1575




    Laatst aangepast door blue ice op do feb 23, 2012 1:03 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Gast do feb 23, 2012 12:30 am

    Blue ice voor 0,210 euro/ton wil ik ook wel pellets hebben man lol!

    Maar in elk geval komt iemand met een grote woning niet toe met 2000L mazout per jaar ,ik heb het dan over ruimtes van meer dan 200m3 die je moet verwarmen .

    Gesponsorde inhoud


    installatie pelletketel Empty Re: installatie pelletketel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 10:44 pm