Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 19 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 17 gasten

Roger C


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Installatie van mijn MCZ Vega

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Installatie van mijn MCZ Vega Empty Installatie van mijn MCZ Vega

    Bericht van Gast ma dec 22, 2008 5:45 am

    Het is zo ver, straks komen ze mijn kachel plaatsen.

    Als je anderhalf jaar in een bouwwerf woont kan je de aansluiting van uw kachel, en eindelijk terug warmte, enkel een mijlpaal noemen.
    Het begon dus enkele jaren geleden met de plannen.
    Normaal had ik een houtcassette en een inbouw gascassette voorzien.
    Wegens een te hoge schouwhoogte ( 5 meter boven het platdak) werd de inbouw houthaard direct afgeschoten.
    190m³ verwarmen met 1 inbouw gascassette en dan nog een egale warmte hebben leek ook niet zo evident.
    Na lang zoeken kwamen we bij een pelletkachel op batibouw nu bijna 2 jaar geleden.
    Dit zou de gezelligheid van een houtvuur moeten combineren met de continuïteit van een gasvuur zonder de hoge eisen aan de schoorsteen.
    2 jaar informeren en opzoeken hebben mij enkel gesterkt in mijn beslissing.
    Alles in onze verbouwing wijst naar de pelletkachel. Er is maar één plaats voor een kachel.
    Dit moet dus gewoon lukken of het kost mij terug een hoop geld.



    De installatie nu, De schoorsteen plaatste ik eergisteren. Een 1,5 meterlange dubbelwandige inox buis ( 1 van 1m. en een van 0,5 m) gaat door het dak en komt ongeveer 80 cm boven het platform uit. Binnen komt ze precies op plafondhoogte. Op het dak werd een “BOX” van 30 op 30 geplaatst voor de roofing werd aangebracht. Dit maakt nu de montage kinderspel.
    Aangezien het water onmogelijk 30 cm. hoog kan staan is dit véél gemakkelijker waterdicht te maken.
    Binnen hebben we een zwart gepoederlakte, enkelwandige buis van 8 cm.
    Daarvan is nu reeds 1 meter gemonteerd.
    Deze verticale buis van 2,5 m heeft nu reeds zuigkracht.

    In de kachel moet nu een T stuk komen met een drainbout voor roet en eventueel condens.
    Dit mag niet terug in de kachel lopen.
    Daar de rookuitgang op de zijkant van de kachel zit wordt de buis schuin naar het midden geleid om via een elleboog recht omhoog naar het plafond te gaan.
    Niet echt nodig maar het oog wil ook wat.

    Eens de buizen aangesloten weet ook ik nog niet wat er nog moet gebeuren doch, mij werd verteld dat deze nieuwe generatie met active Airsystem weinig instellingen nodig hebben.

    Wordt vervolgt.

    Groetjes,
    Nikske
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Installatie van mijn MCZ Vega Empty Re: Installatie van mijn MCZ Vega

    Bericht van Gast vr dec 26, 2008 1:29 pm

    Eindelijk warmte,

    Stipt op tijd waren ze daar met mijn kachel, in een mum van tijd stond deze dan ook ter plaatse.
    Lang leve het wiel.
    Met een beetje schijfwerk werden de buizen mooi op maat gemaakt.
    Ook de afwerking aan het plafond werd vakkundig gedaan.
    Tijdens de bouwfase had ik een 18 cm. enkelwandige inox buis tussen het pleisterwerk en het dak gemonteerd. Daardoor was het zeer gemakkelijk om de schouw te plaatsen, maar nu moest een groter gat afgewerkt worden.
    Het afdekplaatje voor buizen van 80mm. was niet groot genoeg, een tweede afdekplaat uit galvanisé (binnendiameter 92mm.)werd met een brander opgewarmd en zo met vuurvaste verf zwart gespoten. De kleinere afdekplaat houd alles op zijn plaats. keurig!
    Een beetje prutswerk om de kachel waterpas te zetten, gelukkig moeten ze dit maar één maal doen. De buizen aansluiten en klaar is kees.
    Voor ik het wist werden de eerste pellets in het reservoir gedaan en konden ze opstarten.
    Voor de eerste keer deden ze een handvol korreltjes in het vuurkorfje. Dit spaarde wat tijd want de spiraal is nog leeg.
    Met het active system moet er niet meer afgeregeld en ingesteld worden, zo blijkt.
    Men startte de kachel op en enkele minuten later zagen we de eerste vlammen.
    U kunt zich amper inbeelden welk gevoel er door mij heen ging.
    De tweede winter dat we met een Zibrokamin vuurtje een 16 m² groot ( of lees klein) plaatsje verwarmen, ingericht als een caravan met keuken en zithoek en nu plots vuur in ons gloednieuw woongedeelte.
    Ik kreeg nog wat uitleg over de kachel en de afstandbediening en hoera, een boekje in het Nederlands ( het origineel is enkel Italiaans, Duits en Frans.)
    Gloednieuw, 190m³ = een flinke kluif om te verwarmen.
    Amper 6 weken geleden in de gips gezet, drie weken geleden een isolatieschape gestort en 2 weken geleden gevloerd. Het vocht staat dus nog op de muren.
    Om 10.30 nog 10°C en om 13u reeds 21°.
    Eindelijk weer echt warme voetjes en ruimte om te ademen.
    Met de weersvooruitzichten en kerst en nieuwjaar op komst is dat niets te vroeg.
    Nu zijn we enkele dagen verder en weer volledig gemeubeld.
    De vochtige plekken in de gips zijn gesmolten als sneeuw voor de zon.
    Er zijn wel reeds 5 zakken pellets erdoor maar ook buiten is het kwik onder het vriespunt gedaalt. Tijdens het bemeubelen hing de deur constant open en dicht en de eerste dagen liet ik de kachel ook 's nacht branden op een laag pitje.
    Het zal nog een beetje zoeken zijn om het juiste programma te vinden en pellets te sparen.
    Ik brand met Badger. Het vuurkorfje blijft proper, de gaatjes vrij. De aslade vult relatief traag en is met een asemmer voor mijn stofzuiger zeer vlot gereinigd.
    Mijn eerste bevindingen zijn wel dat de ruit vlug zwart komt als de kachel op een laag pitje brand. Bij volle kracht blijft de ruit kraaknet.

    Mijn eerste bevindingen zijn positief maar het wordt wennen. Het is geen gaskachel waar u nooit moet aankomen maar de warmte is wel veel gezelliger. Met 20° voelt het nu aangenaam terwijl ik vroeger vlug 22 à 23 graden verlangde tijdens de barre dagen.

    Wordt vervolgt!
    [img]
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Installatie van mijn MCZ Vega Empty Re: Installatie van mijn MCZ Vega

    Bericht van steven vr dec 26, 2008 2:55 pm

    Nikske,

    Dat ziet er goed uit.

    Ik heb de handleiding van de MCZ Vega in het engels, het zijn in totaal 53 pagina's

    Mail ik ze naar u door?


    Mvg,


    Steven
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    Installatie van mijn MCZ Vega Empty Re: Installatie van mijn MCZ Vega

    Bericht van pellbox za dec 27, 2008 9:33 am

    Hé Nikske,

    Ik zou zeggen, geniet van je kachel en de warmte ! Met dit weer kun je hem gelijk goed uittesten hé.

    Veel plezier ermee !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Installatie van mijn MCZ Vega Empty Re: Installatie van mijn MCZ Vega

    Bericht van Gast do jan 08, 2009 5:53 am

    Goed bezig,

    Weer enkele weekjes verder, en een prachtig weertje gehad om de boel eens lekker te laten branden hé.
    Daar ik in het weekend en mijn vrouw tijdens de week werkt is er dus elke dag iemand thuis. De vele dag- en weekprogramma's die in de afstandsbediening zitten zijn aan ons, wegens ploegwerk, dus niet besteed.
    Bij goed lezen van het boekje kwamen we bij de ECO STOP.
    De kachel brandt tot de gekozen temperatuur, slaat dan voor een korte tijd over op het minimum vermogen. Indien de thermostaat (afstandbediening) geen nieuwe warmte vraagt stopt de kachel volledig en start terug op indien de temperatuur terug is gezakt.
    Dit zou enkel aangewezen zijn in een goed geïsoleerde plaats, wat hier toch van toepassing is.
    We zetten tijdens de nacht en langere afwezigheid de temperatuur gewoon op 18 graden en ECO stop doet de rest.
    Met deze record vriestemperaturen is het 's morgens nog 18 ipv. 14 graden en het kost ons maar enkele liters pellets per nacht.
    Na een klein uurtje branden hebben we terug onze 21°.
    Naarmate de dag vordert merken we dat de kachel minder aanslaat.
    Wellicht heeft dit met de hogere buitentemperatuur en een betere warmteverdeling te maken
    Dit lijkt mij voor ons de meest interessante oplossing.
    Ons verbruik tijdens deze bitter koude dagen is ongeveer 1,3 tot 1,5 zakken per dag (Badger).
    Dit lijkt mij meer dan redelijk qua verbruik gezien het grote oppervlakte .
    We kijken samen met jullie ook uit naar warmere dagen. Hoeveel zullen we er dan nog branden?
    Ik denk niet dat ik ooit spijt zal krijgen van onze aankoop en keuze voor Pellets.

    Groetjes Nikske,
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Installatie van mijn MCZ Vega Empty Re: Installatie van mijn MCZ Vega

    Bericht van Gast wo maa 04, 2009 5:28 pm

    Weer een tijdje verder, alles bijna terug op de plooi.
    De dagen worden langer, warmer en dus daalt het verbruik van pellets ook.
    Met twee zakken op drie dagen kunnen we het redden.
    We gebruiken nog steeds het programma “auto eco stop” en zijn daar eigenlijk zeer
    tevreden mee. Tijdens onze afwezigheid en ’s nachts zetten we de thermostaat op
    18 graden en zijn we thuis op 20 graden. Dit heeft een aangename temperatuur
    van ongeveer 21°.

    Enig minpunt is dat de kachel soms niet snel reageert. Normaal krijgen we ’s morgens
    na het verhogen van de thermostaat binnen de minuut reactie en start de kachel
    op. Maar soms na een kwartier nog niets. Met de afstandsbediening tot bij
    kachel gaan helpt niet. Dan start ik gewoon manueel op en zet hem iets later
    terug op de afstandsbediening.
    Misschien moet ik eens proberen om de kachel te starten met de afstandsbediening op een ander programma. Maar ja, ’s morgens om 3 uur kan ik niet helder denken zonder eerst een kopje koffie hé.
    Een ander minpunt is dat het klokje van de afstandbediening nogal snel loopt. In een
    maand tijd haalt het wel een uur in. Daar moet ik toch nog eens met de verkoper
    over praten.
    Verder hebben we reeds veel goede reacties gehad. De meeste mensen vinden het hier lekker warm. Toch is het maar 21 graden, maar inderdaad, als je binnenkomt voel je het direct op je wangen. Hout en kolen geven toch een gezelliger warmte.

    Wij zijn dus best tevreden met onze keuze voor pellets en de MCZ kachel.

    Daarmee zou ik "de installatie van mijn MCZ Vega" willen afsluiten.
    Wij komen elkaar nog tegen op andere plaatsen van dit forum.
    Ik wens iedereen warme voetjes en veel lentekriebels (op de manier dat je ze het liefst hebt)

    Groetjes Nikske,

    Gesponsorde inhoud


    Installatie van mijn MCZ Vega Empty Re: Installatie van mijn MCZ Vega

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 8:57 pm