van Gast vr dec 10, 2010 11:03 pm
voor mij speelt de uitlaat de hoofdrol
het heeft in de voorbije week drie dagen en nachten gevroren (doorlopend zeg maar),een uilaat die bovenaan op 6 m hoogte niet opgewarmd wordt door de uitlaatgassen of een kachel die overdag of snacht enkele uren wordt afgelegd kan zijn uitlaat moeilijk of niet op bedrijfstemperatuur krijgen ,er vormt zich in de buis een koude zone,trek valt weg (kans op tegendruk)en vorming van condens in de buis ,
dit fenomeen is deze week al meermaals opgedoken,nu steven,vakske ook ,de anderen zou ik moeten opzoeken
de koude kruipt bovenaan in de schoorsteen als deze niet is geisoleerd en hermetisch is afgesloten
gr fleur[/quote]
@ Fleur,
Ik ben het eens met wat U schrijft. Met mijn thermo heb ik nu veel minder problemen met vervuiling binnenin. Bij plaatsing thermo heb ik mijn schoorsteen (3meter) ook vervangen van enkel naar dubbelwandig.
Moet wel zeggen dat een thermo een veel hogere schouwtemperatuur heeft als een pelletkachel.
Met mijn pelletkachel voorheen (enkelwandige buis) kon ik bij zeer koud weer op 2 meter hoogte de schoorsteen vastnemen met blote hand.
Dit komt overeen met wat de vakmannen hier op het forum schreven in diverse topics.
gr
spartherm